Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2013

Την άνοιξη του 2014 οι προσφορές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Τι είπε ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ στη Βουλή

Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ αποκάλυψε ότι οι Ρώσοι πιέζουν να πουληθούν πακέτο λιμάνια με την ROSCO και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Θα διευθετηθεί η εμπλοκή των κρατικών ενισχύσεων προς ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαβεβαίωσε ο Ι.Εμίρης.Αναλυτικά >


Στο θέμα των κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ που ελέγχονται από την Ευρωπαϊκή Ενωση με αποτέλεσμα να δημιουργείται προβληματισμός στις υποψήφιες αγοράστριες εταιρίες αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Ιωάννης Εμίρης στην Βουλή υποστηρίζοντας ότι εάν τηρηθούν οι όροι του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης τότε «το θέμα των κρατικών ενισχύσεων θα διευθετηθεί».

Ειδικότερα, ο κ. Εμίρης μιλώντας στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων είπε «αυτό το οποίο πρέπει να καταγραφεί είναι ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει αυτή τη στιγμή ανοιχτά θέματα κρατικών ενισχύσεων του ποσού που είπαμε (1,2 δις ευρω). Αυτά, τα θέματα των κρατικών ενισχύσεων πρέπει να τακτοποιηθούν. Εάν δεν τακτοποιηθούν τα θέματα των κρατικών ενισχύσεων, υπάρχει κίνδυνος να ζητηθεί η ανάκτηση. Η ανάκτηση μπορεί να σημάνει την πτώχευση της εταιρίας» και πρόσθεσε πως «Έχει δοθεί αυτή τη στιγμή από την επιτροπή (της Ε.Ε) ένα comfort letter. Δεν ξέρω την ελληνική ονομασία, δεν είναι δέσμευση, αλλά είναι η ένδειξη της δέσμευσης που θα δοθεί μετά. Αυτό, το οποίο έχει λεχθεί από την επιτροπή, του κ. Ρεν και νομίζω και ο κ. Αλμούνια - είναι ότι σε περίπτωση που ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση έτσι όπως έχει προδιαγραφεί και λάβουν χώρα όλα αυτά τα μέτρα, τα οποία κοινοποιήθηκαν από το Υπουργείο, από την ελληνική δημοκρατία προς την ευρωπαϊκή επιτροπή, θα πάψουν, θα τακτοποιηθεί το θέμα των κρατικών ενισχύσεων. Σας διαβάζω το γράμμα: «Θα γίνει θετική εισήγηση να τακτοποιηθεί». Αυτό λέει η επιστολή». 

Συνεχίζοντας, ο κ. Εμίρης ειπε: «Βεβαίως, οι διαγωνισμοί φτιάχτηκαν με τέτοιο τρόπο. Υπάρχει, όπως σας είπα, μια εκτενής επικοινωνία και διαπραγμάτευση με την ευρωπαϊκή επιτροπή, η οποία είχε να κάνει με την περίμετρο της αποκρατικοποίησης, τι θα μπει μέσα σε αυτή την αποκρατικοποίηση και τι θα μείνει απέξω. Φτιάχτηκε έτσι η δομή αυτής της αποκρατικοποίησης με τις συμβάσεις και πώς θα δουλέψει, ώστε να μπορέσει να τακτοποιηθεί το θέμα της κρατικής ενίσχυσης. Συνεπώς, στο βαθμό που θα ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση, τακτοποιείται η κρατική ενίσχυση. Αυτό λέει αυτή εδώ η επιστολή».

Αναφορικά με την πορεία του διαγωνισμού ο επικεφαλής του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου είπε: «Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιλέξαμε τρεις εταιρείες με βασικό κριτήριο, μοναδικό κριτήριο την χρηματοοικονομική τους ικανότητα. Θα πρέπει να έχουν έναν μέσο όρο ιδίων κεφαλαίων πάνω από 100 εκατ. ίδια την τελευταία τριετία. Ο λόγος που δεν βάλαμε άλλα κριτήρια στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι μια εταιρία που από μόνη της προσφέρει ένα σιδηροδρομικό έργο, έχει μια ικανοποιητική διαχείριση όποτε αυτό που απαιτούμε από έναν ιδιώτη είναι να έρθει να αναβαθμίσει αυτή τη διαχείριση και να κάνει τις απαραίτητες επενδύσεις που άλλωστε το κράτος σήμερα δεν μπορεί να κάνει. Στην περίπτωση της ΕΕΣΣΤΥ, Εταιρίας Συντήρησης Τροχαίου Υλικού κρίναμε ότι πέραν των χρηματοοικονομικών κριτηρίων χρειάζονται και κάποια λειτουργικά, τεχνικά κριτήρια. Ζητήσαμε, δηλαδή, από τους ενδιαφερόμενους να μπορέσουν να μας αποδείξουν ότι μπορούν να συντηρήσουν, να διενεργήσουν βαριά και ελαφριά συντήρηση σε τροχαίο υλικό και σε εξοπλισμό και όχι σε τμήματα αυτών, αλλά σε ολόκληρο τον εξοπλισμό για μια σειρά από χρόνια» και σημείωσε ότι «Τρία σχήματα εξεδήλωσαν ενδιαφέρον σε κάθε μια από τις δύο εταιρείες και τα τρία σχήματα προεπιλέχτηκαν. Το πρώτο είναι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η κοινοπραξία μεταξύ της ρωσικής εταιρίας Russian Railways η οποία είναι η κρατική εταιρία της Ρωσίας, είναι μια τεράστια εταιρεία απασχολεί πάνω από ένα εκατομμύριο ανθρώπους και δραστηριοποιείται σε όλη την επικράτεια και της ελληνικής ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η δεύτερη είναι η κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της Γαλλίας, η θυγατρική της SNCF και η τρίτη είναι μια ιδιωτική εταιρεία που δραστηριοποιείται στη Ρουμανία που λέγεται Grup Feroviar. Στην περίπτωση της Εταιρείας Συντήρησης εγκρίθηκαν τρία σχήματα, το πρώτο είναι το ίδιο με το σχήμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κοινοπραξία μεταξύ της ρωσικής εταιρίας και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το δεύτερο η SIEMENS και το τρίτο είναι η Alstom με μια ελληνική εταιρεία την DAMCO όπου ανήκει στο όμιλο Καπελούζου. Όπως βλέπετε, είναι μεν μικρός ο αριθμός αλλά είναι στη φύση τέτοιων διαγωνισμών και τέτοιων εταιριών να προσελκύουν μικρό αριθμό μεν αλλά μεγάλων και ισχυρών εταιρειών στο χώρο». Υποστηριξε μάλιστα ότι την άνοιξη του 2014 θα ληφθούν οι προσφορές των εταιριών.

Πέραν αυτών επισήμανε πως «Όσον αφορά τους ρώσους, που πράγματι έχουν ζητήσει να συνδεθεί ο διαγωνισμός των λιμανιών με την ROSCO και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το μόνο το οποίο μπορεί να γίνει είναι να υπάρξει ένας χρονικός συγχρονισμός όσο αυτό είναι εφικτό. Για μεν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ROSCO συγχρονισμός θα υπάρχει και στη δυνατότητα οποιοσδήποτε να αποκτήσει τις δύο εταιρείες ή να αποκτήσει τη μια. Για τα λιμάνια δεν είναι δυνατό να υπάρξει συγχρονισμός, δεν είναι εφικτός και δεν είναι επιθυμητός και δεν συνάδει με τις αρχές της ευρωπαϊκής επιτροπής. Άλλωστε, θα ήταν φωτογραφικό κάτι τέτοιο και δεν θέλουμε να το κάνουμε».

Τέλος σημείωσε ότι «εμείς προσδοκούμε να φέρουμε με αυτή την αποκρατικοποίηση, είναι να βάλουμε κάποιον ο οποίος μεταξύ άλλων γνωρίζει τον κλάδο, αλλά έχει και την απαραίτητη δέσμευση στη χώρα, έχει και τις «τσέπες» έτσι ώστε να μπορέσει να αναβαθμίσει το έργο και οπωσδήποτε να μπορέσει να αναδείξει τη στρατηγική θέση που έχει η χώρα μας. Καλώς ή κακώς το ελληνικό δημόσιο, το έχει αποδείξει χρόνια τώρα - τουλάχιστον, τα τελευταία χρόνια που παρακολουθώ εγώ - ότι την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν μπόρεσε να την αναπτύξει έτσι όπως θα θέλαμε, για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε και να αξιοποιήσουμε το στρατηγικό μας πλεονέκτημα».

1 σχόλιο:

  1. Πέμπτη, 7 Νοεμβρίου 2013
    ΤΑΙΠΕΔ: Σε κερδοφορία εισέρχεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

    Σε κερδοφορία εισέρχεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά την αναδιάρθρωσή, σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε στη Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Ι. Εμίρης, αλλά και ο πρόεδρος του ταμείου, Κ. Μανιατόπουλος...



    Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται στην δεύτερη φάση της ιδιωτικοποίησής της και έχουν επιλεγεί 3 εταιρείες: α) η κρατική εταιρεία της Ρωσίας, Russian Railways με την ελληνική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, β) η κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της Γαλλίας, η θυγατρική της SNCF και γ) μια ιδιωτική εταιρεία που δραστηριοποιείται στη Ρουμανία η οποία λέγεται Grup Feroviar.

    Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε το 2010 ζημίες 187 εκατ. ευρώ, το 2011 ζημίες 33 εκατ. ευρώ και «μετά από σταδιακή διαδικασία εξυγίανσης, μείωση προσωπικού, εξορθολογισμό των μισθών, εξορθολογισμό του έργου, κατάφερε τελικά να σταθεί στα πόδια της και να παρουσιάζει σήμερα ένα αποτέλεσμα το οποίο είναι πρακτικά μηδενικό (δηλαδή η εταιρεία δεν χάνει).

    Το 2012 παρουσίασε έσοδα της τάξης των 150 εκατομμυρίων, εκ των οποίων τα 50 είναι έσοδα, τα οποία παίρνει απευθείας από το ελληνικό δημόσιο για υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος». Σημειώνεται ότι αυτά τα 50 εκατ. θα δίνονται κάθε χρόνο μέχρι το 2018.

    Ωστόσο, ο Γ. Εμίρης επεσήμανε ότι η εταιρεία έχει 860 εκατ. υποχρεώσεις και αρνητικά ίδια κεφάλαια. «Ως αποτέλεσμα της αναδιάρθρωσης, ιδιωτικοποίησης και τακτοποίησης των κρατικών ενισχύσεων, το μεγαλύτερο ποσό από αυτές τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις θα σβήσει, η εταιρεία δεν θα χρωστάει πλέον σημαντικά ποσά και επίσης, τα ίδια κεφάλαια θα γυρίσουν από αρνητικά σε θετικά. Θα υπάρχει ένα ικανοποιητικό ποσό θετικών ιδίων κεφαλαίων. Άρα, θα έχουμε μια εταιρεία, η οποία θα είναι και θα παραμένει υγιής για να μπορέσει να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό», εξήγησε ο Γ. Εμίρης.

    Για την εταιρεία συντήρησης ΕΕΣΣΤΥ που δημιουργήθηκε, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ είπε ότι απασχολεί σήμερα 610 άτομα, είχε 24 εκατ. έσοδα το 2012, κάποιες μικρές ζημιές προ φόρων, «αλλά πιστεύουμε με τον εξορθολογισμό που θα έρθει με την αποκρατικοποίηση αυτές θα εξαφανιστούν και θα γυρίσει και αυτή σε κερδοφορία».

    Όσον αφορά στην ιδιωτικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ, εγκρίθηκαν τρία σχήματα: α) η κοινοπραξία της ρωσικής εταιρείας και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, β) η SIEMENS και γ) η Alstom με μια ελληνική εταιρεία την DAMCO που ανήκει στο όμιλο Καπελούζου. Από τις εταιρείες έχουν ζητηθεί περισσότερα στοιχεία για να πείσουν ότι διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα.

    πηγή: naftemporiki.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή