Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2014

Επιστολή Δ. Σαμπαζιώτη για την επαναλειτουργία της προαστιακής σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμάτα – ΤΕΙ – Μεσσήνη

Επιστολή του βουλευτή της ΝΔ για το θέμα της επαναλειτουργίας της προαστιακής συγκοινωνίας στην Καλαμάτα.
«Κύριοι,
Με τον νόμο 3891/2010, θεσπίστηκε η αναστολή λειτουργίας του σιδηροδρόμου στο μεγαλύτερο τμήμα της Πελοποννήσου και το σύνολο των εργαζομένων σιδηροδρομικών μετατάχθηκαν σε άλλες υπηρεσίες. Η υλοποίηση του νόμου δυστυχώς είχε
δυσμενείς συνέπειες για το σιδηρόδρομο, καθώς στο διάστημα, το οποίο έχει μεσολαβήσει μέχρι σήμερα, το δίκτυο και οι εγκαταστάσεις ερήμωσαν, λεηλατήθηκαν και απαξιώθηκαν.
Οι προσπάθειες, διαφόρων φορέων των τοπικών κοινωνιών που επιθυμούν την επαναλειτουργία του τρένου, δεν έχουν ευδοκιμήσει, καθώς σε ελάχιστες περιπτώσεις λειτούργησε το τρένο και αυτό ως εκδρομικό ή τοπικού χαρακτήρα για λίγες μόνο ημέρες. Χαρακτηριστικό που αποδεικνύει την αγάπη και το βαθύ συναισθηματικό δέσιμο της τοπικής κοινωνίας με τον σιδηρόδρομο είναι η θεαματική συμμετοχή και η ανέλπιστη κοσμοσυρροή που παρατηρήθηκε στα δρομολόγια που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι μεταξύ Καλαμάτας – Μεσσήνης επ’ ευκαιρία του Νησιώτικου πανηγυριού.
Από την θεαματική αυτή συμμετοχή καθίσταται σαφές πως αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας η άμεση δρομολόγηση τακτικών επιβατικών τρένων σε πρώτη φάση στην Προαστιακή γραμμή Καλαμάτα – Μεσσήνη με διέλευση του δρομολογίου από το Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας μέσω της γραμμής τριγώνου του Ασπροχώματος για αποφυγή της παλινδρόμησης και των καθυστερήσεων, καθώς και επέκταση της διαδρομής αρχικά ως τα Δικαστήρια και το Διοικητήριο της Καλαμάτας και στη συνέχεια ως το λιμάνι.
Το εγχείρημα είναι απολύτως εφικτό αφού η σιδηροδρομική γραμμή εντάσσεται στο ενεργό σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι εξολοκλήρου ανακατασκευασμένη με σύγχρονα υλικά επιδομής και κυκλοφορείται τακτικά από εκδρομικά τρένα. Υπάρχουν ήδη κατασκευασμένες σύγχρονες και λειτουργικές αποβάθρες για συχνές στάσεις οι οποίες υπέστησαν ριζική ανακαίνιση την τελευταία πενταετία. Στο Μηχανοστάσιο Καλαμάτας βρίσκονται διαθέσιμα τέσσερα οχήματα (ΑΑ Intercity). Επίσης υπάρχουν Μεσσήνιοι Μηχανοδηγοί – Συνοδοί – Σταθμάρχες και Τεχνίτες που υπηρετούν μακριά απο τα σπίτια τους αφού έχουν μετατεθεί εκτός Νομού (Πάτρα, Κιάτο, Αθήνα), οι οποίοι σε αυτούς τους οικονομικά δύσκολους καιρούς με μεγάλη χαρά και ανακούφιση θα επέστρεφαν στον τόπο τους στην Μεσσηνία.
Το εγχείρημα είναι επίσης και οικονομικά εφικτό αφού σύμφωνα με την προηγούμενη εμπειρία των μετακινήσεων στην εν λόγω γραμμή, η κίνηση δύναται να ξεπεράσει τους 1000 με 1500 επιβάτες την ημέρα. Με αυτήν την παραδοχή, το κόστος της λειτουργίας του τμήματος Καλαμάτας – Μεσσήνης – ΤΕΙ δεν ξεπερνά τα 500.000 € το χρόνο. Τα δε έσοδα θα φτάνουν στα 280.000 €. Άρα υπάρχει μία διαφορά της τάξης των 220.000€, ποσό που μπορεί να το αντέξει τώρα πλέον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε επόμενη φάση θεωρώ πως πρέπει να υλοποιηθεί και η επέκταση των προαστιακών δρομολογίων στα δύο ενδονομαρχιακά άκρα του δικτύου, δηλαδή προς Διαβολίτσι – Δεσύλλα και προς Κυπαρισσία, καθώς έτσι θα συνδεθούν γρήγορα και οικονομικά με την Καλαμάτα πολλές κωμοπόλεις και μεγάλα χωριά του Μεσσηνιακού κάμπου, για τα οποία παραδοσιακά το τρένο αποτελούσε την πρώτη επιλογή για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων τους.
Τέλος, μεσοπρόθεσμο στόχο πρέπει να αποτελέσει η σιδηροδρομική διασύνδεση δύο σπουδαιότατων αρχαιολογικών χώρων, δηλαδή της Αρχαίας Ολυμπίας με την Αρχαία Μεσσήνη, καθώς και των δύο λιμανιών με τουριστικό χαρακτήρα δηλαδή του Κατάκολου με την Καλαμάτα. Η σύνδεση αυτή θα ενισχύσει οικονομικά την επιβατική εκμετάλλευση και κυρίως θα δημιουργήσει έναν επιπλέον τουριστικό πόλο έλξης για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων στην Καλαμάτα, προσφέροντας στους τουρίστες που αποβιβάζονται στο Κατάκολο μια εναλλακτική διαδρομή με τρένο. Έτσι οι τουρίστες διερχόμενοι με το τραίνο και από τους δύο αναφερθέντες αρχαιολογικούς προορισμούς, θα επιβιβάζονται και πάλι στο πλοίο στην Καλαμάτα για να συνεχίσουν την κρουαζιέρα τους.
Εκτός από την τουριστική εκμετάλλευση είμαι πεπεισμένος πως το τοπικό σιδηροδρομικό δίκτυο του Νομού Μεσσηνίας, έχει πολλά να προσφέρει κυρίως στις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία. Η εμπειρία από τη λειτουργία του Προαστιακού Μεσσηνίας και οι πληρότητες των δρομολογίων μέχρι την στιγμή που καταργήθηκαν, αναδεικνύουν τη δυναμική των τοπικών γραμμών, την αποδοχή τους από τον κόσμο καθώς και το γεγονός ότι με προσεκτικό και σχολαστικό σχεδιασμό είναι απολύτως εφικτή η άμεση επαναλειτουργία με τρόπο που αφενός να ωφελεί την τοπική κοινωνία και αφετέρου να αποτελεί βιώσιμη δραστηριότητα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Για όλα τα παραπάνω θεωρώ πως πρέπει άμεσα να ικανοποιηθεί το πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και να επαναλειτουργήσει η προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμάτας – ΤΕΙ – Μεσσήνης, με τακτικά πυκνά δρομολόγια που θα ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων, προσφέροντας τους έτσι έναν σύγχρονο τρόπο ταχείας ασφαλούς και οικονομικής μεταφοράς.»


1 σχόλιο:

  1. Όταν μια γραμμή που συνδέει δύο μεγάλα αστικά Κέντρα, ένα "δίπολο" σαν της Καλαμάτας-Μεσσήνης, περνώντας από ΤΕΙ και Αεροδρόμιο, κλείνει ως άγονη, πρέπει να ερευνήσουμε πόσο άγονα και κατευθυνόμενα ήταν τα μυαλά που το ανακάλυψαν. Δεν ξέρω αν υπάρχει και άλλος μεγάλος πόλος μετακινήσεων, η ΒΙΠΕ Καλαμάτας λειτουργεί κανονικά ή έχει καταντήσει νεκροταφείο "επενδύσεων"; Επίσης όταν η δεύτερη πόλη δεν περιλαμβάνεται στην ζώνη του Αστικού ΚΤΕΛ της πρώτης, ενώ η απόστασή της είναι πολύ μικρή, μήπως κάποιος πρέπει να ελέγξει το θέμα; Γιατί είναι το μόνο εν Ελλάδι Αστικό ΚΤΕΛ με ακτίνα 4 χιλιόμετρα; Γιατί στα ΤΕΙ, το Νοσοκομείο, το Αεροδρόμιο και τη Μεσσήνη, πρέπει να πάει κάποιος με υπεραστικό υπερυψωμένο λεωφορείο, με 4 σκαλοπάτια και στενό διάδρομο, ενώ στη Λούτσα (35 χιλ. από την Αθήνα) πάει κανείς με αστικό λεωφορείο χαμηλού δαπέδου; Τι "δόντι" έχει το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Μεσσηνίας και τα παίρνει όλα; Ποιοι έχουν μετοχές σε αυτό; Τι νομίζετε; Δεν έχετε αναρωτηθεί γιατί έκλεισε το δίκτυο της Μεσσηνίας, ενώ συνδέει πολλές κωμοπόλεις, από Καλαμάτα ως Διαβολίτσι και Κυπαρισσία, με προβληματική λεωφορειακή συγκοινωνία; Μήπως τα χέρια που συνέταξαν αυτές τις προτάσεις και τα Υπουργικά χέρια που τις υπέγραψαν αναντίρρητα, τάχα σαν εντολές της Τρόικας, δεν είναι τόσο "καθαρά";

    ΑπάντησηΔιαγραφή