Όλες οι τελευταίες πληροφορίες από τη χθεσινή κρίσιμη συνάντηση των εμπλεκόμενων μερών. Η διαφορά που πρέπει να γεφυρωθεί και η νέα (πιθανή...) ημερομηνία έναρξης του εμπορικού δρομολογίουΕντός του Ιανουαρίου είναι πιθανόν –αλλά όχι απολύτως βέβαιο- να ξεκινήσουν τα εμπορικά σιδηροδρομικά δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη προς τα Σκόπια. Σε πρώτη φάση προβλέπεται να δρομολογηθούν δύο αμαξοστοιχίες την εβδομάδα, με
17 βαγόνια η κάθε μία.Χθες, Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2014, πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης μία εξαιρετικά κρίσιμη συνάντηση ανάμεσα στις τέσσερις εμπλεκόμενες στην υπόθεση πλευρές και το επόμενο διάστημα θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις. Στη συνάντηση συμμετείχαν οι ελληνικοί και οι σκοπιανοί σιδηρόδρομοι, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και η σκοπιανών συμφερόντων εταιρία Fersped, που ασχολείται με μεταφορές και logistics, η οποία θα παίζει καθοριστικό ρόλο στη διανομή των φορτίων και την επανασυλλογή των κοντέινερς εντός της επικράτειας της ΠΓΔΜ.
Βασικό αντικείμενο της συνάντησης ήταν η κοστολόγηση της μεταφοράς των κοντέινερς και η κατανομή αυτού του κόστους στα εμπλεκόμενα μέρη. Όπως διαπιστώθηκε η σημαντική πτώση των τιμών του πετρελαίου συνιστά σε αυτή τη φάση εμπόδιο για τα σιδηροδρομικά δρομολόγια, διότι προσφέρει τη δυνατότητα στις οδικές μεταφορές, δηλαδή στα φορτηγά, να διαμορφώσουν ανταγωνιστικά τιμολόγια. Σήμερα η τιμή μεταφοράς ενός γεμάτου κοντέινερ από τη Θεσσαλονίκη –από το λιμάνι ή το «τρίγωνο» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου υπάρχει σχετική υποδομή- στα Σκόπια και η επιστροφή του άδειου στη Θεσσαλονίκη κοστολογούνται από τις μεταφορικές εταιρίες γύρω στα 390 ευρώ, με δυνατότητα να κατέβει η τιμή στα 380.
Έτσι για να συμφέρει το τρένο θα πρέπει να υπάρχει όφελος γύρω στο 10%, οπότε η τιμή της σιδηροδρομικής μεταφοράς θα πρέπει να διαμορφωθεί πέριξ των 351 ευρώ ανά κοντέινερ. Η Fersped τιμολογεί την παραλαβή του φορτίου από το τρένο στο logistic center με σιδηροδρομική υποδομή που διαθέτει 20 χλμ. από τα Σκόπια, από εκεί την οδική μεταφορά μέχρι την «πόρτα» του πελάτη και την επιστροφή με αντίστροφο δρομολόγιο του άδειου «κουτιού» 120 ευρώ ανά κοντέινερ. Επομένως στις δύο εταιρίες σιδηροδρόμων μένει να συμφωνήσουν στο πώς θα μοιραστούν το κόστος των 240 ευρώ, όταν οι ίδιες υπολογίζουν το κόστος στα 255 ευρώ. Αυτή η μικρή διαφορά θα πρέπει να γεφυρωθεί μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου, ώστε τα δρομολόγια να ξεκινήσουν.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς ο στόχος να ξεκινήσουν τα δρομολόγια εντός του Ιανουαρίου είναι εξαιρετικά φιλόδοξος, αφού πέραν της οριστικοποίησης των τιμολογιακών δεδομένων, αλλά και των δρομολογίων θα πρέπει να ενημερωθεί η αγορά.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι στο συγκεκριμένο θέμα πολλαπλώς εκτεθειμένη στη Θεσσαλονίκη. Ο επικεφαλής της Θανάσης Ζηλιασκόπουλος –ο οποίος ήταν στη σύσκεψη και υποσχέθηκε να ξαναέρθει στη Θεσσαλονίκη εντός του Δεκεμβρίου- από πέρσι την Άνοιξη υπόσχεται ότι θα ξεκινήσουν εμπορικά τρένα από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προς Σκόπια, Σόφια, Βελιγράδι και Κωνσταντινούπολη, αλλά τίποτε δεν έχει γίνει ακόμη.
Το θέμα είναι στρατηγικής σημασίας για το λιμάνι –άρα και για τη Θεσσαλονίκη. Η σιδηροδρομική διασύνδεση των κρηπιδωμάτων του λιμένα με τους βασικούς προς Βορράν προορισμούς είναι απολύτως αναγκαία συνθήκη για να υπάρξουν για την ΟΛΘ οι ωφέλειες των λεγόμενων συνδυασμένων μεταφορών, που συνδυάζουν ταχύτητα στη μεταφορά και ανταγωνιστικό κόστος. Για να αντιληφθεί κανείς τη σημασία του θέματος, αρκεί να αναλογιστεί ότι αυτή τη στιγμή η Cosco σε αγαστή συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στήνει ανάλογο δίκτυο από το Θριάσιο Πεδίο του Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη και τη Βόρεια Ευρώπη.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς ο στόχος να ξεκινήσουν τα δρομολόγια εντός του Ιανουαρίου είναι εξαιρετικά φιλόδοξος, αφού πέραν της οριστικοποίησης των τιμολογιακών δεδομένων, αλλά και των δρομολογίων θα πρέπει να ενημερωθεί η αγορά.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι στο συγκεκριμένο θέμα πολλαπλώς εκτεθειμένη στη Θεσσαλονίκη. Ο επικεφαλής της Θανάσης Ζηλιασκόπουλος –ο οποίος ήταν στη σύσκεψη και υποσχέθηκε να ξαναέρθει στη Θεσσαλονίκη εντός του Δεκεμβρίου- από πέρσι την Άνοιξη υπόσχεται ότι θα ξεκινήσουν εμπορικά τρένα από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προς Σκόπια, Σόφια, Βελιγράδι και Κωνσταντινούπολη, αλλά τίποτε δεν έχει γίνει ακόμη.
Το θέμα είναι στρατηγικής σημασίας για το λιμάνι –άρα και για τη Θεσσαλονίκη. Η σιδηροδρομική διασύνδεση των κρηπιδωμάτων του λιμένα με τους βασικούς προς Βορράν προορισμούς είναι απολύτως αναγκαία συνθήκη για να υπάρξουν για την ΟΛΘ οι ωφέλειες των λεγόμενων συνδυασμένων μεταφορών, που συνδυάζουν ταχύτητα στη μεταφορά και ανταγωνιστικό κόστος. Για να αντιληφθεί κανείς τη σημασία του θέματος, αρκεί να αναλογιστεί ότι αυτή τη στιγμή η Cosco σε αγαστή συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στήνει ανάλογο δίκτυο από το Θριάσιο Πεδίο του Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη και τη Βόρεια Ευρώπη.
Οι κινέζικη εταιρία, μάλιστα, έχει ήδη συμφωνήσει με παγκόσμιους παραγωγικούς κολοσσούς που έχουν εργοστάσια στην Κίνα να διακινεί μέσω Πειραιά τα προϊόντα τους στην Ευρώπη. Αν η τακτική αυτή της Cosco διευρυνθεί όπως επιδιώκουν τα στελέχη της εταιρίας υπονομεύει ευθέως τη σημασία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης για τις μεταφορές στη Νοτιοανατολική Ευρώπη
του Γιώργου Μητράκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου