Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Σάββατο 4 Απριλίου 2015

Υπόμνημα της ΠΟΣ στην Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών κ. Περκά


Δημοσιεύουμε το υπόμνημα που έστειλε χτες η ΠΟΣ στην νέα Γενική Γραμματέα Μεταφορών
Ο ΟΣΕ τα τελευταία πέντε χρόνια έχει γίνει αντικείμενο αδιάκοπων παρεμβάσεων που είχαν σαν αποτέλεσμα την συρρίκνωση του σιδηροδρομικού έργου με την κατάργηση γραμμών και δρομολογίων, τον κατακερματισμό του σε πολλές εταιρείες με στόχο την ιδιωτικοποίηση και τον αποδεκατισμό του εξειδικευμένου προσωπικού. Όλα αυτά στο όνομα της κακοδιοίκησης,
των ελλειμμάτων και του χρέους, για τα οποία  όμως ευθύνονται  αυτοί που χρησιμοποίησαν  τον ΟΣΕ είτε για πελατειακούς σκοπούς, είτε για να εξυπηρετήσουν αλλότρια επιχειρηματικά συμφέροντα και σε κάθε περίπτωση αδιαφόρησαν  και παρέλειψαν επί δεκαετίες να διαμορφώσουν πολιτικές ανάπτυξης του ελληνικού σιδηρόδρομου, που αποτελεί το πιο οικολογικό και το πιο ασφαλές μαζικό μέσο μεταφοράς.
Ακόμα και αυτονόητα όπως η σιδηροδρομική σύνδεση Ικονίου - Θριασίου, οι συμβάσεις ΥΔΥ, η προστασία της σιδηροδρομικής υποδομής απ’ τη λεηλασία των συμμοριών, η ενεργοποίηση της ηλεκτροκίνησης, η επιτάχυνση των έργων και άλλα, που θα έδιναν προωθητική δύναμη στον ΟΣΕ, παραπέμφθηκαν για να λυθούν τις παραμονές της προώθησης των σχεδίων ιδιωτικοποίησης.
Επαναλαμβάνοντας τη θέση μας για ενιαίο – δημόσιο σιδηρόδρομο με λογιστικό διαχωρισμό, μοντέλο το οποίο είναι επιτρεπτό από τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που άλλωστε εφαρμόζεται σε όλες τις μεγάλες χώρες της Ευρώπης, θεωρούμε ότι πρέπει να επανεξεταστεί η σταδιακή επαναλειτουργία των καταργημένων ή υπό αναστολή σιδηροδρομικών γραμμών προς όφελος του πολίτη και της χώρας. 

1. Η συνεχής κατ΄έτος μείωση των κονδυλίων για τη συντήρηση της υποδομής και της προμήθειας ανταλλακτικών για το τροχαίο υλικό αλλά κυρίως οι τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, δυσχεραίνουν τη λειτουργία του τρένου το οποίο καθημερινά απαξιώνεται. Το 2010 με το ν.3891 ο οποίος βασίστηκε σε μελέτη της PRICE WATERHΟUSΕ, καθόρισε ότι στον Όμιλο για τις υπάρχουσες ανάγκες απαιτούνται 3.700 εργαζόμενοι περίπου ενώ σήμερα υπηρετούν 2.550 εργαζόμενοι δηλαδή 1.150 λιγότεροι, έχοντας τις ίδιες δραστηριότητες. Αποτέλεσμα αυτής της σοβαρής εργασιακής αιμορραγίας είναι να παρατηρούνται ακραία φαινόμενα σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα να υπογράφονται συμφωνίες με την COSCO για περισσότερα εμπορικά δρομολόγια που λόγω έλλειψης προσωπικού δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν. Αυτό αποδεικνύεται και από τις Διοικήσεις των Εταιρειών που ζητούν προσλήψεις και μάλιστα χωρίς αύξηση της μισθοδοσίας καθώς το κόστος των προσλήψεων θα ισοσκελιστεί με τα κονδύλια που χορηγούνται σήμερα για την υπερεργασία. Για την άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού προτείνουμε: 
α) Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για τη συμπλήρωση των κενών θέσεων των Οργανογραμμάτων που καθίστανται αναγκαίες, και πρέπει άμεσα να αποφασιστούν. 
β)  Να δοθεί η δυνατότητα της άμεσης επαναφοράς των εργαζομένων που μετατάγησαν σε άλλες υπηρεσίες, οι οποίοι κατέχουν την τεχνογνωσία και μπορούν να προσφέρουν για να ξεπεράσουμε την οριακή κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι σιδηροδρομικές εταιρείες.
(Υπάρχουν σχετικές εισηγήσεις από τις εταιρείες). 
Σημείωση: Στο νόμο που ψηφίστηκε προβλέπεται η επαναφορά τριάντα (30) ατόμων μεταταγμένων από τους κλάδους Μηχανοδηγών και Προσωπικού Αμαξοστοιχιών, χωρίς ακόμα να έχει εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση. Ζητάμε να δοθεί η δυνατότητα για επαναφορά περισσότερων εργαζομένων και για άλλες ειδικότητες π.χ. Σταθμάρχες, Κλειδούχους, Τεχνίτες. 
γ) Να επαναπροσληφθούν οι απολυμένοι από τη δραστηριότητα των Κλιναμαξών που έπαψε να υφίσταται και παρά το ότι οι συγκεκριμένοι συνάδελφοι διέποντο από ειδικό καθεστώς εργασίας, κατέχουν την τεχνογνωσία και είναι έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό. 
δ) Να αναληφθεί νομοθετική πρωτοβουλία ώστε να δίνεται η δυνατότητα παραμονής των Μαθητών Τεχνιτών του ΟΑΕΔ αφού τηρηθούν οι απαραίτητες διαδικασίες καθότι έχουν αποκτήσει εμπειρία και τεχνογνωσία μετά τη διετή περίπου παραμονή τους στις εταιρείες. Το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο δεν το επιτρέπει.
 
2. Με το Νόμο 4093 καταργήθηκε το ανθυγιεινό και επικίνδυνο επίδομα και προβλεπόταν ότι θα εκδοθεί εντός εξαμήνου ΚΥΑ για την επαναχορήγησή του. Η συγκεκριμένη ΚΥΑ εκδόθηκε την τελευταία ημέρα της ανωτέρω προθεσμίας και λόγω πίεσης χρόνου έχει σοβαρές παραλείψεις που αποτελούν κατάφορη αδικία για μερίδα εργαζομένων. Είναι χαρακτηριστικό, ότι εργαζόμενοι με την ίδια ειδικότητα σε διαφορετική όμως εταιρεία δεν λαμβάνουν το συγκεκριμένο επίδομα, ενώ συνάδελφοί τους σε άλλοι εταιρεία το παίρνουν κανονικά.  
Παρά το ότι υπήρχαν προτάσεις από τις εταιρείες, δυστυχώς δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν, με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα να μην έχουν διορθωθεί, καθότι απαιτείται νομοθετική παρέμβαση που θα δίνει τη δυνατότητα να εκδοθεί συμπληρωματική ΚΥΑ. 

3. Με την ένταξη των υπαλλήλων του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ στο ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου (ν.4024/2011) καθορίστηκε το βαθμολόγιο με βάση το δημόσιο όπου υφίσταται τέσσερις (4) βαθμοί ιεραρχίας: α) Γενικός Διευθυντής, β) Διευθυντής, γ) Υποδιευθυντής και δ) Τμηματάρχης. Στο σιδηρόδρομο που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες το χρόνο και σε πανελλαδική κλίμακα, είναι λειτουργικά αναγκαίο να εργάζονται συνεργεία επισκευής και συντήρησης τόσο κατά το μήκος της γραμμής, όσο και εντός των οργανωμένων χώρων των Μηχανεργοστασίων και της κυκλοφορίας επί των αμαξοστοιχιών. Οι επικεφαλείς αυτών των τομέων και των ομάδων εργασίας πέραν της ευθύνης των συνεργείων, καθίσταται και υπεύθυνοι έναντι των Δικαστικών Αρχών για πάσης φύσεως ατυχήματα, δολιοφθορές ή και κλοπές που πραγματοποιούνται καθημερινά στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Για τους ανωτέρω λόγους και καθώς στον Κανονισμό των εταιρειών κυρίως για λειτουργικούς λόγους, προβλέπονται οι επικεφαλείς των τομέων, επικεφαλείς ομάδων και κατέχοντες αυξημένη ευθύνη, λόγω ιδιαιτερότητας της ειδικότητάς τους και της κρισιμότητας των καθηκόντων τους, προτείνουμε να εφαρμοσθεί η ιεραρχία που ήδη υφίσταται και στο ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου και αφορά τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι αντί για τέσσερις (4) έχουν επτά (7) βαθμίδες ιεραρχίας, ή η όποια άλλη λύση προωθηθεί αρκεί να επιλύει το ανωτέρω ζήτημα. 

4.  Με την ένταξη των υπαλλήλων του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, στο ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου (Ν.4024/2011), ετέθησαν ανώτατα όρια κατ’ άτομο στον αριθμό των ωρών υπερωριακής απασχόλησης ανά μήνα (20 ώρες), της νυχτερινής εργασίας και της εργασίας κατά τις Κυριακές και τις Εξαιρέσιμες ημέρες ανά μήνα (16 ώρες), καθώς και των μετακινήσεων εκτός έδρας κατ’ έτος (60 μετακινήσεις).  Στο Σιδηρόδρομο όπου οι υπηρεσίες λειτουργούν σε 24ωρη βάση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με το σύστημα της κυκλωματικής εργασίας, θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα κατανομής των προαναφερόμενων ωρών και μετακινήσεων ανά υπάλληλο, καθ’ υπέρβαση των αντιστοίχων ορίων, με την προϋπόθεση ότι δεν θα γίνεται υπέρβαση  του συνολικού αριθμού ωρών ή ημερών, απ’ αυτόν που αντιστοιχεί    στο σύνολο των υπαλλήλων της αντίστοιχης Διεύθυνσης ή Υπηρεσιακής Μονάδας της επιχείρησης. Το θέμα αυτό, είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε κρίσιμες για την κυκλοφορία και την ασφάλεια ειδικότητες, όπως είναι των σταθμαρχών, των μηχανοδηγών, των τεχνιτών Μηχανοστασίων, προσωπικού αμαξοστοιχιών κ.λ.π., όπου η φύση της κυκλωματικής εργασίας σε συνδυασμό με την αποχώρηση μεγάλου αριθμού υπαλλήλων, καθιστά την συνέχιση της λειτουργίας του σιδηροδρόμου σε 24ωρη βάση, χωρίς τη  δυνατότητα κατανομής που προαναφέρθηκε, οριακή.
Πέραν αυτών, στο σιδηρόδρομο υπάρχουν έκτακτα συμβάντα π.χ. ατυχήματα, κλοπές, βανδαλισμοί, θεομηνίες όπου απαιτείται άμεση αποκατάσταση για να επανέλθει η κυκλοφορία και οι εργαζόμενοι δε δύναται να διακόπτουν την αποκατάσταση των βλαβών λόγω υπέρβασης των ανωτέρων περιοριστικών διατάξεων.
Πρέπει να σημειωθεί ότι από τα ανωτέρω, ότι δεν προκύπτει ουδεμία επιπλέον οικονομική επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις, καθώς οι αυξήσεις ωρών και ημερών σε ορισμένους εργαζομένους θα ισοσκελίζονται από ισόποσες μειώσεις σε άλλους εργαζόμενους του ίδιου κλάδου που έχουν αντίστοιχες μισθολογικές απολαβές. Πάγια και καταγεγραμμένη θέση μας είναι η εφαρμογή της 8ωρης και 5νθημερης εργασίας, αλλά για να ξεπεραστεί η οριακή λειτουργική κατάσταση των εταιριών λόγω της έλλειψης προσωπικού, προτείνουμε να αναληφθεί νομοθετική πρωτοβουλία που θα επιλύει το συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα δημιουργηθεί άμεσα πρόβλημα στη λειτουργία του σιδηροδρόμου. (Υπάρχει σχετική εισήγηση).
 
Αθήνα, 3 Απριλίου 2015


 Για το Δ. Σ.  της Π.Ο.Σ.

          Ο Πρόεδρος                                    Ο Γενικός Γραμματέας

  ΠΑΝ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ             ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΠΟΥΡΛΙΑΚΑΣ     

2 σχόλια:

  1. Eίναι δυνατόν η παράγραφος 4 να συντάχθηκε απο συνδικαλιστές δευτεροβάθμιου σωματείου;
    Ας μπει προεδρος της ΠΟΣ ο διευθύνων σύμβουλος να τελειώνουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για νέα οργανογράμματα δεν διαβάζω κάτι!!
    Για την διαδικασία προαγωγών;;; Πάλι θα έχουμε φαινόμενα, όπως τα σημερινά;;; Υπάλληλοι με σιδηροδρομική εμπειρία και προϋπηρεσία χρόνων να έχουν ευθύνες αλλά οχι βαθμό και επίδομα και υπάλληλοι με άγνωστα προσόντα και ελάχιστα χρόνια προϋπηρεσίας να απολαμβάνουν επιδόματα, βαθμούς και προνόμια!!

    Θα συνεχιστεί η άνιση μεταχείριση στο προσωπικό;;;;

    Αγγελική Γιωτοπούλου-Αποστολάκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή