Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2017

Ενα... επίδομα συνταξιούχων θα πληρώσει φέτος το Δημόσιο για τον ΟΣΕ

Άρχισε η μαύρη προπαγάνδα ΚΑΙ για τον ΟΣΕ απο την "Καθημερινή"
Ενώ η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2013, τελεί εν αναμονή της ολοκλήρωσης της διαδικασίας των εγκρίσεων, το Δημόσιο πληρώνει και θα συνεχίσει να πληρώνει χρέη δισεκατομμυρίων του ΟΣΕ.

Ποσό 615 εκατομμυρίων ευρώ, όσο ακριβώς ήταν το εφάπαξ επίδομα που χορήγησε η κυβέρνηση
τους συνταξιούχους, θα κληθεί να πληρώσει το 2017 το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για υποχρεώσεις που ανέλαβε πριν δεκαπέντε χρόνια με διυπουργικές αποφάσεις: την εγγύηση ομολόγων του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος. Αλλα 1,429 δισ. πλήρωσε για ομόλογα του ΟΣΕ το 2016.


Ακόμα όμως και έπειτα από αυτές τις αποπληρωμές θα συνεχίσει να χρωστά άλλα 2,243 δισ. σε ιδιώτες ομολογιούχους, που είχαν χρηματοδοτήσει προ δεκαετιών με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου τα τεράστια ανοίγματα του ΟΣΕ. Ομόλογα που πληρώνονται στο ακέραιο διότι εκδόθηκαν υπό αλλοδαπό δίκαιο και έτσι δεν κατέστη δυνατόν να «κουρευτούν» στο πλαίσιο του PSI τον Φεβρουάριο του 2012. Πρόκειται για υποχρεώσεις του Δημοσίου που καταγράφονται στο Δελτίο Δημοσίου Χρέους του υπουργείου Οικονομικών κάτω από την εγγραφή «Εγγυημένο Ανεξόφλητο Υπόλοιπο» φορέων εντός Γενικής Κυβέρνησης. Αποτελούν δάνεια που έχουν αντλήσει φορείς εντός και εκτός γενικής κυβέρνησης με εγγύηση του Δημοσίου και τα οποία δεν προσμετρούνται στο δημόσιο χρέος. Για αυτό και αποκαλούνται συχνά και «κρυφό χρέος».

Ενόσω λοιπόν το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους πληρώνει τα δισεκατομμύρια των χρεών του ΟΣΕ εκκρεμεί ακόμα η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υποχρέωση της χώρας όχι μόνον στο πλαίσιο των μνημονίων αλλά και της διευθέτησης που συμφωνήθηκε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη διαγραφή των παράνομων επιδοτήσεων που έχει κριθεί πως έλαβε από το Δημόσιο ο ΟΣΕ.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι μία από τις εταιρείες που «γέννησε» η συμφωνία Αθήνας - Βρυξελλών (άλλη είναι η ΓΑΙΑΟΣΕ) και με νόμο του 2010 οι υποχρεώσεις της προς τον ΟΣΕ ύψους 750 εκατ. ευρώ, με τις οποίες «προικίστηκε» στο πλαίσιο της παραπάνω διευθέτησης, μπορούν να διαγραφούν άμα την ιδιωτικοποίησή της. Στα μέσα Ιουλίου του 2016, έπειτα από χρόνια συνεχόμενων παρατάσεων και άγονων διαγωνισμών, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε πως έκανε αποδεκτή την προσφορά ύψους 45 εκατ. ευρώ της Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. για το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ανακήρυξε προτιμητέο επενδυτή. Σήμερα, έξι μήνες μετά, αναμένεται ακόμα η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να προχωρήσει η υπογραφή της μεταξύ των αντισυμβαλλομένων και να ολοκληρωθεί και το οικονομικό κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης.

Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ εξηγούν στην «Κ» πως, έπειτα και από σειρά διευκρινίσεων που ζητήθηκαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο για τη σύμβαση και τις οποίες και έδωσε, αναμένεται η έγκρισή της εντός των αμέσως επομένων εβδομάδων. Εάν αυτό γίνει εντός Ιανουαρίου, πιθανότατα έως τα τέλη Φεβρουαρίου θα έχουν αναλάβει οι Ιταλοί της Ferrovie την πάλαι ποτέ κρατική σιδηροδρομική εταιρεία.

Ακόμα και έτσι, όμως, ο Ελληνας φορολογούμενος δεν θα έχει σταματήσει να επιβαρύνεται από τα χρέη του ΟΣΕ. Στις 17 Μαρτίου λήγει το πρώτο από τα δύο φετινά ομόλογα του ΟΣΕ, αυτό των 450 εκατ. ευρώ που εκδόθηκε το 2005 (ISIN: XS0215169706). Τον δε Δεκέμβριο πρέπει να πληρώσει άλλα 165 εκατ. ευρώ (XS0160208772) και θα του μένουν 2,2 δισ. ευρώ.

Ηλίας Μπέλλος - Kathimerini,gr

1 σχόλιο: