Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017

Η Cosco μπαίνει με δικά της τραίνα στον Ελληνικό σιδηρόδρομο.


Αποφασισµένη να εισβάλει µε δικά της τρένα στις ράγες του ελληνικού σιδηροδρόµου εµφανίζεται η COSCΟ, µε το σχέδιο για αυτόνοµη πορεία στην αγορά των εµπορευµατικών µεταφορών να ωριµάζει συνεχώς. Ο επενδυτικός βραχίονας των Κινέζων στον τοµέα του σιδηροδρόµου εντείνει
αυτή την περίοδο τις διεργασίες για την υλοποίηση του σχεδίου που ξεκίνησε προ διετίας η Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PEARL). 


Tο «διαµάντι» του κινεζικού γίγαντα πρόκειται να ξεκινήσει εντός του µήνα διαπραγµατεύσεις µε τον ΟΣΕ για να αποκτήσει την άδεια πρόσβασης στη σιδηροδροµική υποδοµή του Οργανισµού. 

Πρόκειται για το τελευταίο στάδιο αδειοδότησης προκειµένου να ξεκινήσει τις µεταφορές εµπορευµάτων από το λιµάνι του Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη. Toν περασµένο µήνα η εταιρεία εξασφάλισε και τις τελευταίες εγκρίσεις από τη Ρυθµιστική Αρχή Σιδηροδρόµου (ΡΑΣ) που αφορούσαν τα πιστοποιητικά ασφαλείας για να µπορεί να διακινεί τρένα στο ελληνικό δίκτυο (πιστοποιητικό δεύτερου επιπέδου), διαδικασία που καθυστέρησε λόγω αλλαγών που ζήτησε η ΡΑΣ στα δικαιολογητικά της. 

Σύµφωνα µε πληροφορίες, η ΡEARL κατέθεσε ένα πολύ φιλόδοξο business plan στη Ρυθµιστική Αρχή τον περασµένο Ιούλιο - κατά ορισµένες πηγές ανεφάρµοστο για την ελληνική πραγµατικότητα, αφού περιελάµβανε, µεταξύ άλλων, 10 µηχανοδηγούς! ∆εδοµένης της δυσκολίας που εξακολουθεί να υπάρχει µε τα θέµατα εκπαίδευσης και τη λειτουργία της Ακαδηµίας Προσωπικού του ΟΣΕ (και µηχανοδηγών), που αποτελεί µία από τις σηµαντικότερες αγκυλώσεις στην απελευθερωµένη αγορά του σιδηροδρόµου, το επιχειρησιακό σχέδιο αναπροσαρµόστηκε τον Σεπτέµβριο και τελικά εγκρίθηκε πρόσφατα από τη ΡΑΣ. 

Επόµενο µεγάλο βήµα είναι η αναζήτηση τροχαίου υλικού και, όπως αναφέρουν αρµόδιες πηγές, η εταιρεία πραγµατοποιεί έρευνα αγοράς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η PEARL έχει απευθυνθεί, µεταξύ άλλων, και στη ΓΑΙΑΟΣΕ (ιδιοκτήτρια τροχαίου υλικού του ελληνικού σιδηροδρόµου) για τη µίσθωση 4 µηχανών, µε την οποία σκοπεύει να ξεκινήσει συνοµιλίες άµεσα. 

Η εταιρεία έχει λάβει από τον Μάιο του 2016 άδεια λειτουργίας σιδηροδροµικής επιχείρησης για εκτέλεση εθνικών και διεθνών εµπορευµατικών σιδηροδροµικών µεταφορών στο σύνολο του εθνικού σιδηροδροµικού δικτύου.

 Η PEARL ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2015 µε κύριο µέτοχο την αγγλική εταιρεία Piraeus Europe Asia Rail Logistics Limited, εκπροσωπώντας τα συµφέροντα της COSCO. Πόσο άµεσο µπορεί να είναι το σχέδιο των Κινέζων για την ανάπτυξη των χερσαίων εµπορικών µεταφορών στην ελληνική αγορά και τι επιπτώσεις δηµιουργεί στους ισχυρούς δεσµούς µε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ; 

Ο βηµατισµός της PEARL, όπως αναφέρουν καλά ενηµερωµένες πηγές, θα είναι αργός και πολύ προσεκτικός. Ωστόσο, όλες οι κινήσεις της οδηγούν στο συµπέρασµα ότι επιδίωξή της είναι να µετεξελιχθεί σε ένα πανίσχυρο carrier. «Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί για µας στρατηγικό εταίρο, ειδικά τώρα που ανήκει σε ιδιώτες µε µεγάλη δύναµη στις ευρωπαϊκές αγορές και σε µια περίοδο όπου οι συµφωνίες που έχουµε συνάψει θα αυξήσουν κατά 50% τα δροµολόγιά µας προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη την επόµενη χρονιά», σηµειώνει ανώτατο στέλεχος της PEARL. «Μας ενδιαφέρει να πειραµατιστούµε στην έλξη και να αποκτήσουµε τη δική µας τεχνογνωσία». 

Είναι παραπάνω από σαφές, λοιπόν, ότι οι Κινέζοι οργανώνουν την επόµενη µέρα στον ελληνικό σιδηρόδροµο. Γνωρίζοντας όµως από πρώτο χέρι τις µεγάλες παθογένειες του δικτύου σε δοµές και προσωπικό, δεν θα βιαστούν. Από το 2018 η COSCO θα χρειαστεί ηµερησίως τέσσερα τρένα, από δύο σήµερα, για την Κεντρική Ευρώπη ώστε να καλύψει τον µεγάλο όγκο σε εµπορεύµατα. Μπορεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εξυπηρετήσει τις αυξηµένες ανάγκες; Το ερώτηµα αυτό αναµένεται να απαντηθεί τους επόµενους µήνες. Στελέχη της PEARL εµφανίζονται, πάντως, αποφασισµένα να τεστάρουν τη δυναµική της εταιρείας και να δώσουν χρόνο για τον πλήρη µετασχηµατισµό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από κρατική σε ιδιωτική εταιρεία χωρίς όµως αυτό να τους αποπροσανατολίσει από τον στόχο.

 Ενδιαφέρον και από Ρουµάνους για το ελληνικό δίκτυο 

Τα πρώτα ιδιωτικά τρένα αναµένεται να κάνουν την εµφάνισή τους στο ελληνικό δίκτυο στις αρχές του 2018. Μέχρι σήµερα από τη ΡΑΣ έχουν αδειοδοτηθεί δύο εταιρείες, ενώ ενδιαφέρον φέρεται να έχει εκδηλωθεί και από εταιρεία ρουµανικών συµφερόντων. Ο νέος ενδιαφερόµενος διαθέτει άδεια σιδηροδροµικής εταιρείας και έχει ζητήσει από τη ΡΑΣ να πληροφορηθεί αν µπορεί να εκδώσει απευθείας για τη χώρα µας το πιστοποιητικό δεύτερου βαθµού για το οποίο, όπως πληροφορούµαστε, η απάντηση είναι θετική. 

Φήµες αναφέρουν ότι οι Ρουµάνοι ενδέχεται να αποτελούν κοµµάτι ενός ευρύτερου επενδυτικού σχήµατος. Η αρχή στο µεταφορικό έργο από ιδιώτες θα γίνει, πάντως, από τη Rail Gargo Logistics Goldair (συµµαχία των Αυστριακών Σιδηροδρόµων µε την ελληνική εταιρεία logistics Goldair), µε στόχο να εξυπηρετήσει αρχικά τη Θεσσαλονίκη, µετακι- νώντας συρµούς από το λιµάνι προς το εµπορευµατικό της κέντρο στη Σίνδο, και στη συνέχεια τα δροµολόγια στον άξονα Θεσσαλονίκη - Ειδοµένη. 

Η σύµβαση µε τον ΟΣΕ υπογράφτηκε αρχές Οκτωβρίου, όµως η συµφωνία µε τη ΓΑΙΑΟΣΕ για τη µίσθωση τροχαίου υλικού (4 µηχανών) δεν έχει υπογραφεί ακόµη. Πληροφορίες αναφέρουν ότι πιθανώς να υπογραφεί τις επόµενες µέρες. Ωστόσο η πρώτη ντιζελοµηχανή µε την οποία θα ξεκινήσουν κάποια δοκιµαστικά δροµολόγια δεν προβλέπεται να παραδοθεί πριν από τον Ιανουάριο και ο λόγος είναι ότι θα απαιτηθούν εκτεταµένες συντηρήσεις. Για τις άλλες τρεις µηχανές το χρονοδιάγραµµα είναι ακόµη ρευστό, ενώ δυσκολίες υπάρχουν και στο θέµα της πρόσληψης προσωπικού (µηχανοδηγών). 

Η διοίκηση της εταιρείας έχει ανακοινώσει ότι στόχος είναι να ξεκινήσει πλήρες µεταφορικό έργο στον άξονα Θεσσαλονίκη - Ειδοµένη µε δικά της βαγόνια από το β’ εξάµηνο του νέου έτους, συνδέοντας µε καθηµερινά δροµολόγια την Αθήνα µε τη Θεσσαλονίκη. Σήµερα το µεταφορικό έργο της εταιρείας υποστηρίζεται από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αντιπροσωπεύει το 25% του ετήσιου τζίρου της.

Σε δεύτερο χρόνο, η Rail Gargo Logistics Goldair θα ξεκινήσει τακτικά δροµολόγια σε Προµαχώνα - Θεσσαλονίκη - Ασπρόπυργο, µεταφέροντας πλήρεις συρµούς µε χηµικά και πετρελαιοειδή, µε απώτερο σκοπό όταν ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση στο Πάτρα - Θεσσαλονίκη να αναπτύξει τη σιδηροδροµική διασύνδεση µεταξύ Ελλάδας και Κεντρικής Ευρώπης µέσω του Θριάσιου. 

Μαριάννα Τζάννε (Πρώτο Θέμα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου