Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2018

Ερώτηση του Ν.Νικολόπουλου προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Οι μίζες των γερμανών στα έργα των μεταφορών στην Ελλάδα»

O Ανεξάρτητος Βουλευτής Αχαΐας και Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος κ. Νικολόπουλος, με θέμα: "Οι μίζες των γερμανών στα έργα των Μεταφορών στην Ελλάδα".Διαβάζουμε : 

1) Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, οι εισαγγελικές Αρχές εντόπισαν μίζα 210.000 ευρώ, η οποία φέρεται να δόθηκε σε κρατικούς αξιωματούχους, άγνωστους ακόμη στις Αρχές, με σκοπό να ανατεθεί στη Κοινοπραξία Συμβούλων Μετρό Ελλάδος ο σχεδιασμός και η επίβλεψη σιδηροδρομικών έργων της Αττικό Μετρό. Για την υπόθεση ασκήθηκε ποινική δίωξη για ενεργητική δωροδοκία σε συνδυασμό με τον Ν. 1608/50 περί καταχραστών του Δημοσίου (σημείωση: επισείει ποινές ισόβιας κάθειρξης), σε βάρος του διαχειριστή της εταιρείας ΟΜΕΚ και του επικεφαλής της εταιρείας Lahmeyer, οι οποίοι φέρονται ότι διακίνησαν μίζες ύψους 210.000 ευρώ στο πλαίσιο της υπογραφής σύμβασης για την παροχή υπηρεσιών συμβούλων έργων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα πορίσματα της προκαταρκτικής εξέτασης που αφορούσε καταγγελίες αναφορικά με την κοινοπραξία, εντοπίστηκαν ενδείξεις για την καταβολή μίζας με την βοήθεια εικονικών τιμολογίων που εξέδιδε εταιρεία – φάντασμα με έδρα τα νησιά Jersey. Η έρευνα έφθασε στα δύο πρόσωπα μετά την κατάθεση ενός Βέλγου, ο οποίος ενέπλεξε στην υπόθεση και την εταιρεία Thales, γνωστή στις ελληνικές Αρχές από τα εξοπλιστικά προγράμματα. Στην κατάθεσή του ο Βέλγος υποστήριξε ότι η εταιρεία έδινε μίζες και για έργα του μετρό, χωρίς ωστόσο η εισαγγελική έρευνα να καταφέρει να φθάσει στους αποδέκτες των χρημάτων. Πλέον, η δικογραφία της υπόθεσης περνάει στα χέρια ανακριτή Διαφθοράς.  
2) Όμως η υπόθεση αυτή, που άρχισε να ερευνά η ελληνική Δικαιοσύνη το 2013 μετά από δημοσιεύματα εφημερίδων, τα οποία αναφέρονταν στις αποκαλύψεις της έγκυρης γερμανικής εφημερίδας  «Süddeutsche Zeitung», η οποία είχε φέρει στο φως και το ομώνυμο σκάνδαλο της Siemens, δεν αφορά, όπως προκύπτει από τα παρακάτω, μόνο έργα και μελέτες της Αττικό Μετρό, αλλά και έργα και μελέτες  του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της Εγνατίας Οδού και του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ

Συγκεκριμένα:

●Η παραπάνω γερμανική εφημερίδα αποκάλυψε, ότι το γραφείο του εισαγγελέα της Φρανκφούρτης είχε εντοπίσει σκάνδαλο στη θυγατρική των Γερμανικών Σιδηροδρόμων, Deutsche Bahn International (DBI). Στελέχη της «λάδωσαν» Έλληνες αξιωματούχους μέσω υπεράκτιων εταιρειών προκειμένου να πάρουν μελέτες και υπηρεσίες συμβούλων στο πλαίσιο της κατασκευής του προαστιακού και του μετρό. Αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης ήταν η αποχώρηση της DBI από μια σειρά χωρών με «υψηλό κίνδυνο διαφθοράς». 
Όπως έγραψε η γερμανική εφημερίδα, δόθηκαν παράνομες πληρωμές δεκάδων χιλιάδων ευρώ, ενώ γερμανικό δικαστήριο καταδίκασε τη μελετητική εταιρία Lahmayer, με την οποία συνεργαζόταν η DBI στην Ελλάδα, σε πρόστιμο τόσο την εταιρεία όσο και πρώην συνεργάτη της με εμπλοκή στο ελληνικό σκέλος του σκανδάλου. 

● Σε δημοσίευμα της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας «ΒΗΜΑ» στις 19/10/2013 με τίτλο «Μελέτες 64 εκατ. ευρώ πήραν οι Lahmeyer και Deutsche Bahn International» αναφέρονταν επί λέξει τα εξής:

Καλοί «πελάτες» του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της Αττικό Μετρό, της Εγνατίας Οδού και του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ αποδεικνύονται οι μελετητικές εταιρείες Deutsche Bahn International (DBI) και Lahmayer, οι οποίες έχουν βρεθεί στο στόχαστρο της γερμανικής Δικαιοσύνης για παράνομες πληρωμές στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη σε ερώτηση της βουλευτού Κοζάνης των ΑΝΕΛ κυρίας Ραχήλ Μακρή, οι δύο γερμανικές μελετητικές εταιρείες έχουν συμμετάσχει είτε από μόνες τους είτε σε κοινοπρακτικά σχήματα παρέχοντας μελετητικές υπηρεσίες συνολικού ύψους 64 εκατ. ευρώ μέσα από 37 συμβάσεις σιδηροδρομικών και οδικών έργων.

Μάλιστα, η DBI (με το παλιό της όνομα, De Consult) είχε αποτελέσει μέλος του κονσόρτσιουμ «Ολυμπιακό Μετρό» που κατασκεύασε τις γραμμές 2 και 3 των Μητροπολιτικών Σιδηρόδρομων της Αττικής.

Οι αποκαλύψεις από τη γερμανική Δικαιοσύνη

Η υπόθεση ήρθε στο φως από τη γερμανική εφημερίδα «Süddeutsche Zeitung», η οποία αποκάλυψε το καλοκαίρι ότι το γραφείο του εισαγγελέα της Φρανκφούρτης είχε εντοπίσει σκάνδαλο στη θυγατρική των Γερμανικών Σιδηροδρόμων, DBI.

Στελέχη της «λάδωσαν» Έλληνες αξιωματούχους μέσω υπεράκτιων εταιρειών προκειμένου να πάρουν μελέτες και υπηρεσίες συμβούλων στο πλαίσιο της κατασκευής του προαστιακού και του μετρό. Αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης ήταν η αποχώρηση της DBI από μια σειρά χωρών με «υψηλό κίνδυνο διαφθοράς».

Όπως έγραψε η γερμανική εφημερίδα, δόθηκαν παράνομες πληρωμές δεκάδων χιλιάδων ευρώ, ενώ γερμανικό δικαστήριο καταδίκασε τη Lahmayer, με την οποία συνεργαζόταν η DBI στην Ελλάδα, σε πρόστιμο τόσο την εταιρεία όσο και πρώην συνεργάτη της με εμπλοκή στο ελληνικό σκέλος του σκανδάλου.

Επτά εκατ. ευρώ από την ΕΡΓΟΣΕ

«Το Βήμα» είχε αποκαλύψει στις 18 Αυγούστου 2013 το πόρισμα της ΕΡΓΟΣΕ για τις γερμανικές business, που έδειξε ότι επτά από τις συνολικά δέκα συμβάσεις δόθηκαν με απευθείας ανάθεση στην DBI (και τη συνδεδεμένη με αυτήν De Consult GmbH), με συνολικές αμοιβές 6 εκατ. ευρώ και μέση αμοιβή ανά σύμβαση ύψους 607.323 ευρώ.

Μάλιστα, το θέμα απασχόλησε το 2011 και το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ). Στη μεγαλύτερη σύμβαση, αξίας 4,2 εκατ. ευρώ, η DBI (ως De Consult) συμμετείχε σε ένωση γραφείων μαζί με τη Lahmeyer και άλλα γραφεία.

Τα νέα στοιχεία που προκύπτουν από την αίτηση κατάθεσης εγγράφων (ΑΚΕ) της κυρίας Μακρή σε σχέση με την ΕΡΓΟΣE είναι δύο συμβάσεις της Lahmeyer, εκ των οποίων η δεύτερη είναι συμπληρωματική της πρώτης. Δόθηκε τον Μάιο του 2001 (Α/Σ 236) με αντικείμενο τα «Καθήκοντα Συμβούλου Υποβοήθησης της ΕΡΓΟΣΕ στη Διαχείριση και Έλεγχο Μελετών του 3ου ΚΠΣ» και συμβατική αμοιβή 880.410 ευρώ, έπειτα από διαγωνισμό.

Το 2006 δόθηκε συμπληρωματική σύμβαση (Α/Σ 236/1) με αμοιβή 114.000 ευρώ. Έτσι οι αμοιβές προσεγγίζουν το ένα εκατ. ευρώ. Άρα από την ΕΡΓΟΣΕ οι δύο εταιρείες συμμετείχαν σε πρότζεκτ ύψους 7 εκατ. ευρώ και ανέλαβαν τα περισσότερα με απευθείας ανάθεση.


Η αποκάλυψη των 20 εκατ. ευρώ της Αττικό Μετρό

Τα έγγραφα του υπουργείου Υποδομών που διαβιβάστηκαν στην κυρία Μακρή αποκαλύπτουν την εμπλοκή των δύο γερμανικών εταιρειών στην Αττικό Μετρό, η οποία είχε τηρήσει σιγή ιχθύος όλο αυτό το διάστημα. Σημειωτέον ότι και στην περίπτωσή της ανακοινώνεται ότι έχει παρέμβει το ΣΔΟΕ.

Οι Lahmeyer και DBI είχαν εμπλακεί είτε στο πλαίσιο κοινοπραξιών είτε από μόνες τους σε 10 συμβάσεις παροχής μελετητικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών, ύψους σχεδόν 20 εκατ. ευρώ. Πέραν αυτών, η DBI -ως De Consult- συμμετείχε στην Κοινοπραξία Ολυμπιακό Μετρό που κατασκεύασε τις γραμμές 2 και 3 της ΣΤΑΣΥ.

Ειδικότερα, η DBI (ως De Consult) είχε αναλάβει εξ ολοκλήρου τρεις συμβάσεις παροχής τεχνικών υπηρεσιών για τη γραμμή 3 αντί 236.000 ευρώ. Από την άλλη η Lahmeyer είχε λάβει εξ ολοκλήρου από μόνη της τέσσερις συμβάσεις της Αττικό Μετρό, οι τρεις εκ των οποίων ως υποκατάστημα Ελλάδος και η τέταρτη ως Lahmeyer International, συνολικού ύψους 702.816 ευρώ για μελέτες αρχιτεκτονικών έργων, επίσταθμων και ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων (Η/Μ).

Επίσης, οι DBI και Lahmeyer συμμετείχαν από κοινού σε ένωση γραφείων με τις Thales και ΟΜΕΚ για τις ανάγκες παροχής υπηρεσιών συμβούλου έργων της Αττικό Μετρό με τελευταίο εγκεκριμένο ποσό σύμβασης τα 13,7 εκατ. ευρώ.

Ακόμη, είχαν «κατέβει» μαζί σε άλλη σύμπραξη για υπηρεσίες συμβούλου της γραμμής 2 με το γραφείο ΑΔΚ και τελευταίο εγκεκριμένο ποσό σύμβασης, ύψους 3,6 εκατ. ευρώ. Σημειωτέον ότι είχαν διεκδικήσει ανεπιτυχώς άλλους τέσσερις διαγωνισμούς της Αττικό Μετρό.

Περί τα 23 εκατ. ευρώ για μελέτες στην Εγνατία Οδό

Τα έγγραφα του υπουργείου Υποδομών δείχνουν ότι η Lahmeyer είχε εκτελέσει συνολικά 13 συμβάσεις με την Εγνατία Οδό για καθήκοντα συμβούλου και διοίκησης έργου με συνολικές αμοιβές 23 εκατ. ευρώ μεταξύ 1996 και 2006. Μόνη της είχε λάβει μία σύμβαση και σε όλες τις υπόλοιπες συμμετείχε σε ενώσεις γραφείων (στις περισσότερες με τις SOGELERG και OMEK). Η τελευταία σύμβαση υπεγράφη το 2003.

Ωστόσο, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, η καταγραφή της συμμετοχής των γερμανικών εταιρειών «σε διαγωνισμούς της Εγνατία Οδός ΑΕ είναι πρακτική αδύνατη, αφενός μεν επειδή δεν τηρείται από την εταιρεία γενικό συγκεντρωτικό αρχείο συμμετεχόντων, παρά μόνο στο πλαίσιο εκάστου διαγωνισμού, αφετέρου δε λόγω του όγκου των διαγωνισμών που έχουν διεξαχθεί από το 1996 έως σήμερα».

Άλλα 14,5 εκατ. ευρώ από ΟΣΕ και ΥΠΕΧΩΔΕ

Η Lahmeyer είχε κατέβει σε έξι από τους οκτώ διαγωνισμούς που είχε κάνει ο ΟΣΕ για τις μελέτες του δυτικού άξονα Καλαμπάκα - Ιωάννινα - Ηγουμενίτσα με ένωση γραφείων και το 2007 κέρδισε έναν από εξ αυτών (με τη σύμπραξη ΑΔΚ, ΜΜΒ, Καρανικόλας).

Επρόκειτο για το τμήμα του δυτικού άξονα Καλαμπάκα - Ιωάννινα ΧΘ 53+500 έως ΧΘ 76+199 με αντικείμενο την εκπόνηση της στατικής, γεωτεχνικής, γεωλογικής και Η/Μ μελέτης, με προϋπολογισμό 6,9 εκατ. ευρώ, από τα οποία της αναλογούσαν 2,4 εκατ. ευρώ.

Στο μεταξύ, το 1995 η Lahmeyer είχε συμμετάσχει στην κοινοπραξία «Σύμβουλοι Διαχείρισης Νότιου ΠΑΘΕ» με τις SOGELERG και ΟΜΕΚ για μελετητικές υπηρεσίες, ύψους 7,4 εκατ. ευρώ. Επίσης, το 2000 μαζί με τη SOTECNI είχε περάσει από προεπιλογή για τη διαχείριση έργου του ΠΑΘΕ με αμοιβή 16 εκατ. ευρώ, όμως ο διαγωνισμός ακυρώθηκε.

Η κυρία Μακρή, μεταξύ άλλων, είχε ρωτήσει να μάθει σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών για να έρθουν στο φως όλα τα στοιχεία που προκύπτουν από τη γερμανική Δικαιοσύνη χαρακτηρίζοντας τον παράνομο χρηματισμό εν Ελλάδι ως εθνικό σπορ μεγάλων γερμανικών επιχειρήσεων.

Τα στοιχεία στη διάθεση της Δικαιοσύνης

Σε σχετική ερώτηση της ηλεκτρονικής έκδοσης του «Βήματος» προς τον υπουργό Υποδομών προ μηνός ο κ. Χρυσοχοΐδης είχε απαντήσει ότι «εάν υπάρχουν ζητήματα που αφορούν στο παρελθόν, είμαι βέβαιος ότι η ελληνική Δικαιοσύνη σε συνεργασία με τα συστήματα Δικαιοσύνης και προανάκρισης των άλλων χωρών, θα τα ερευνήσουν».

«Οι εταιρείες», δηλαδή οι ΔΕΚΟ του υπουργείου, είπε «σε συνδυασμό με την ελληνική Δικαιοσύνη και τη δικαστική συνδρομή, είναι ανοιχτές στο να ερευνηθεί οτιδήποτε».

«Αυτή είναι η απάντησή μου και θέλω να είναι καθαρή προς οποιαδήποτε πλευρά, με την έννοια ότι πρέπει να είμαστε ανοιχτοί κάθε φορά που αναζητούνται στοιχεία για τη λειτουργία της διαφάνειας και να τα δίνουμε» κατέληξε.

● Στην απάντησή του(αρ. πρωτ. 581/25-7-2013) στην παραπάνω Ερώτηση & Α.Κ.Ε.(αρ. πρωτ. 12258/1195/26-6-2013) της  κυρίας Μακρή ο τότε υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Αθανασίου ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

Σύμφωνα με το υπ' αριθ. 1477/05-072013 έγγραφο της Διευθύνουσας την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, από τον διενεργηθέντα στα αρχεία της έλεγχο, προέκυψε ότι σχετικά με τις αναφερόμενες στην ως άνω Ερώτηση & Α.Κ.Ε. υποθέσεις, έχουν σχηματισθεί οι παρακάτω δικογραφίες:

− Κατόπιν εγγράφου της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου σχετικά με δημοσιεύματα των εφημερίδων ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ με τίτλο `'Γερμανικοί σιδηρόδρομοι-οι ράγες της μίζας έφθασαν μέχρι την Ελλάδα " και ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ με τίτλο "Η Εισαγγελία Φρανκφούρτης διευρύνει τις έρευνές της" που αφορούσαν συμβάσεις της, θυγατρικής των γερμανικών σιδηροδρόμων, εταιρίας DEI με τον ΟΣΕ ή ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. ή ΕΔΙΣΥ, σχηματίσθηκε δικογραφία προκαταρκτικής εξέτασης, η οποία στις 16-06-2011 διαβιβάστηκε στον κ. Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος. Κατόπιν αυτού, σύμφωνα με το υπ' αριθ. 42063/11/07/2013 έγγραφο τον Γραφείου Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς, σχηματίσθηκε η με ΑΒΜ ΕΔ 2013/21 ποινική δικογραφία επί της οποίας, ήδη, διενεργείται προκαταρκτική εξέταση.

− Μετά από αναφορά τον Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ, σχετικά με το διαγωνισμό και τη σύμβαση GSM-R και τη διερεύνηση της υπόθεσης SIEMENS, σχηματίσθηκε δικογραφία, επί της οποίας διενεργείται προκαταρκτική εξέταση.

− Κατόπιν αποστολής φωτοαντιγράφων των, από 14-07-2010, πρακτικών συνεδρίασης της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής των Ελλήνων, σχετικά με διαγωνισμούς στους οποίους μετείχε η εταιρία SIEMENS, σχηματίσθηκε δικογραφία προκαταρκτικής εξέτασης στα πλαίσια της οποίας υποβλήθηκε αίτημα δικαστικής συνδρομής προς τις Δικαστικές Αρχές της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, το οποίο δεν έχει ακόμη ικανοποιηθεί.

− Τέλος, τα αναφερόμενα στην ως άνω Ερώτηση & Α.Κ.Ε., σχετικά με την κοινοπραξία που συμμετείχε σε διαγωνισμούς της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, αυτά διερευνώνται στο πλαίσιο διενεργούμενης προκαταρκτικής εξέτασης. 

● Στην Ερώτησή μας & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 838/6977/14-3-2014 ρωτήσαμε τον αρμόδιο υπουργό(ερώτημα 12): « Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διερεύνηση από την Ελληνική Δικαιοσύνη τόσο του σκανδάλου του GSM-R, όσο και του σκανδάλου με τις παράνομες πληρωμές των  Γερμανικών εταιρειών Lahmeyer και Deutsche Bahn International (DBI) σε Έλληνες αξιωματούχους;».
Στην απάντησή του(αρ. πρωτ. 217 & 227/03 -04-2014) ο τότε υπουργός Δικαιοσύνης κ. Αθανασίου ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

Σύμφωνα με το υπ' αριθ. 159659/24-03-2014 έγγραφο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, κατόπιν διαβίβασης στην εν λόγω Εισαγγελία αντιγράφων πρακτικών της από 14-07-2010 συνεδρίασης της Βουλής των Ελλήνων, σχετικά με τη συνολική έρευνα της υπόθεσης SIEMENS, σχηματίσθηκε αυτεπαγγέλτως η με ΑΒΜ Α 2010/5293 ποινική δικογραφία, η οποία μετά τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, την 28-12-2010 χρεώθηκε στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος, αφού έλαβε νέο ΑΒΜ ΩΟΙΕ 2010/51. Στη συνέχεια απεστάλη στον 30ο Πταισματοδίκη Αθηνών για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, μετά το πέρας της οποίας επεστράφη στην ως άνω Εισαγγελία και την 08-10-2013 υπεβλήθη στον κ. Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς, λόγω αρμοδιότητας. Στην ως άνω δικογραφία έχει συσχετισθεί και η με ΑΒΜ ΩΟΙΕ 2411/119  ποινική δικογραφία.

Επίσης το Γραφείο Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς με το υπ' αριθ. 20251/26-03-2014
έγγραφο, μας ενημέρωσε σε απάντηση του ως άνω τεθέντος ερωτήματος ότι σχηματίσθηκε η με ΑΒΜ ΕΔ 2013/245 ποινική δικογραφία, η οποία βρίσκεται στο στάδιο της προκαταρκτικής εξέτασης.

● Στην Ερώτησή μας & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 953/74/18-3-2015 ρωτήσαμε τον αρμόδιο υπουργό(ερώτημα 12): «Υπάρχει, πέραν από την ενημέρωση που μας έκανε ο προηγούμενος υπουργός Δικαιοσύνης, κ. Αθανασίου, περαιτέρω εξέλιξη στη διερεύνηση από την Ελληνική Δικαιοσύνη τόσο του σκανδάλου του GSM-R, όσο και του σκανδάλου με τις παράνομες πληρωμές των  Γερμανικών εταιρειών Lahmeyer και Deutsche Bahn International (DBI) σε Έλληνες αξιωματούχους;».
Ζητήσαμε επίσης από τον αρμόδιο υπουργό με την όμοιου περιεχομένου  Ερώτησή μας & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 948/71/18-3-2015 να κατατεθούν τα Πορίσματα του εσωτερικού ελέγχου, που είπε ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Σπηλιόπουλος, σε συνέντευξή του το καλοκαίρι του 2013, ότι έδωσε εντολή στον υπεύθυνο εσωτερικού ελέγχου της ΕΡΓΟΣΕ να διενεργηθεί για τις συμβάσεις που έχει υπογράψει η ΕΡΓΟΣΕ με τις Deutsche Bahn International (DBI) και Lahmeyer.
Με την απάντησή του(αρ. πρωτ. 65/07 -04-2015) ο τότε υπουργός Δικαιοσύνης κ. Παρασκευόπουλος μας διαβίβασε το με αρ. πρωτ. 368/27-03-2015 έγγραφο του Γραφείου Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς, σύμφωνα με το οποίο για τα παραπάνω σκάνδαλα «σχηματίστηκαν οι με  ΑΒΜ:  ΕΔ 2013/21 και  ΕΔ 2013/245 ποινικές δικογραφίες για τις οποίες διενεργείται προκαταρκτική εξέταση» ( η πρώτη για τις παράνομες πληρωμές των  Γερμανικών εταιρειών Lahmeyer και Deutsche Bahn International (DBI) σε Έλληνες αξιωματούχους και η δεύτερη για το GSM-R).
Επίσης, με  την απάντησή του(αρ. πρωτ. Β-199/15 -04-2015) ο τότε Αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Σπίρτζης μας διαβίβασε μεταξύ των άλλων τα Πορίσματα του εσωτερικού ελέγχου για το GSM-R και για τις συμβάσεις που είχαν συναφθεί μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και τις παραπάνω γερμανικές εταιρείες. 
Από τα εν λόγω Πορίσματα προκύπτει, ότι ο εσωτερικός έλεγχος περιορίστηκε στον τυπικό έλεγχο των διαδικασιών σύναψης και εκτέλεσης των συμβάσεων και σε καμιά περίπτωση δεν υπεισήλθε στη διερεύνηση της ουσίας των καταγγελιών.
Δηλαδή, πλήρης συγκάλυψη των ενεργειών των στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ, τα οποία, σύμφωνα με τις καταγγελίες, φέρονται σας δέκτες παράνομων πληρωμών από τις γερμανικές  εταιρείες και τα οποία,  όπως αναφέρω στις παραπάνω Ερωτήσεις & Α.Κ.Ε.,  αφενός σε εσωτερικό σε e-mail στελέχους της Siemens προς τον κ. Χριστοφοράκο  στις 16-11-2005 χαρακτηρίζονται σαν  «φίλοι» της Siemens στη «Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων» και αφετέρου «φούσκωσαν» τον προϋπολογισμό του GSM-R, με τη σύμπραξη της  μελετητικής εταιρίας Lahmeyer(μαζί με τις DE CONSULT και TRADEMCO), από τα 38,9 εκατ. ευρώ στα 67,7 εκατ. ευρώ.  
Η ίδια τακτική συγκάλυψης φαίνεται, ότι ακολουθήθηκε και στην περίπτωση των καταγγελιών για τις συμβάσεις της Αττικό Μετρό με τις παραπάνω γερμανικές  εταιρείες, αφού από όσα δήλωσε ο σημερινός πρόεδρος της εταιρείας κ. Γιάννης Μυλόπουλος στη διάρκεια συνέντευξής του στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM», με αφορμή την ποινική δίωξη σε βάρος των εκπροσώπων δύο παραπάνω εταιριών που μετείχαν στην Κοινοπραξία Συμβούλων Μετρό Ελλάδος, που άσκησε η Εισαγγελία Πρωτοδικών, δεν προκύπτει να έχει γίνει κανένας ουσιαστικός έλεγχος από την Αττικό Μετρό για τη διερεύνηση των καταγγελιών.
Συγκεκριμένα, επισήμανε ότι «πρόκειται για μια υπόθεση, η οποία συνέβη πριν από 15 χρόνια, πριν εμείς αναλάβουμε την Αττικό Μετρό ως νέα διοίκηση, άρα πρόκειται για μια υπόθεση η οποία είναι εκτός, εντελώς, των δικών μας ορίων διοίκησης»  και ότι «περιμένουμε τις εισαγγελικές αρχές να μας ενημερώσουν για το τι συμβαίνει και είμαστε στη διάθεσή τους για να τους βοηθήσουμε, ώστε να αποκαλυφθεί η αλήθεια για το τι συνέβη τότε, να τους δώσουμε στοιχεία και πληροφορίες που χρειάζονται. Η διοίκηση της Αττικό Μετρό είναι καθόλα ανοιχτή και διαθέσιμη σε οποιαδήποτε μορφής συνεργασία με τις εισαγγελικές αρχές, προκειμένου να ριχθεί φως στην υπόθεση».
Δηλαδή, ο κ. Γιάννης Μυλόπουλος είπε αυτό που, όπως αναφέρουμε παραπάνω,  ότι είπε και ο κ. Χρυσοχοΐδης πριν από πέντε(5) χρόνια, αναφερόμενος στις αποκαλύψεις  για τις μίζες των γερμανικών εταιρειών για συμβάσεις στις εταιρείες του υπουργείου του…

3) Όπως προκύπτει λοιπόν σαφώς από τα παραπάνω, οι προϊστάμενοι των διάφορων ΔΕΚΟ και οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι δεν κάνουν διαχρονικά τίποτα για τη διερεύνηση των σκανδάλων που γίνονται στις εταιρείες τους και αφήνουν την καυτή πατάτα στη Δικαιοσύνη, η οποία με τη σειρά της κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς και μεγάλες υποθέσεις διαφθοράς βρίσκονται για πολλά χρόνια στο στάδιο της προκαταρκτικής εξέτασης…

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
1) Γιατί καμιά από τις εταιρείες στον τομέα των Μεταφορών, στελέχη των οποίων φέρονται σύμφωνα με τις παραπάνω αποκαλύψεις να δωροδοκήθηκαν από γερμανικές εταιρείες για την ανάθεση σ’ αυτές διαφόρων συμβάσεων, δεν έκαναν κανένα ουσιαστικό έλεγχο για τη διερεύνηση των καταγγελιών, αλλά άφησαν την καυτή πατάτα στη Δικαιοσύνη;
2) Γιατί οι κατά καιρούς πολιτικοί  προϊστάμενοι των παραπάνω εταιρειών δεν έκαναν καμιά ενέργεια, για να διερευνηθούν οι ανωτέρω καταγγελίες για μίζες; 
3) Οι διώξεις που σύμφωνα με τα πρόσφατα δημοσιεύματα ασκήθηκαν σε βάρος του διαχειριστή της εταιρείας ΟΜΕΚ και του επικεφαλής της εταιρείας Lahmeyer αφορούσαν μόνο συμβάσεις της Αττικό Μετρό ή και συμβάσεις άλλων εταιρειών; Στα πλαίσια ποιας από τις παραπάνω δικογραφίες ασκήθηκαν οι εν λόγω διώξεις; 
4) Η δικογραφία ΑΒΜ  ΕΔ 2013/21 δεν αφορούσε και συμβάσεις άλλων εταιρειών, εκτός από τις συμβάσεις της Αττικό Μετρό;
5) Η δικογραφία ΑΒΜ  ΕΔ  2013/245  για το GSM-R και  η δικογραφία  ΑΒΜ ΩΟΙΕ 2010/51, η οποία σχηματίσθηκε κατόπιν διαβίβασης στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών αντιγράφων πρακτικών της από 14-07-2010 συνεδρίασης της Βουλής των Ελλήνων, σχετικά με τη συνολική έρευνα της υπόθεσης SIEMENS, και η οποία, σύμφωνα με τα παραπάνω, έχει συσχετισθεί με ΑΒΜ ΩΟΙΕ 2411/119  ποινική δικογραφία, σε ποιο στάδιο βρίσκονται;
6) Ικανοποιήθηκε τελικά το αίτημα δικαστικής συνδρομής προς τις Δικαστικές Αρχές της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, που έγινε, όπως ανέφερε στην παραπάνω απάντησή του ο κ. Αθανασίου,  για την υπόθεση της SIEMENS; 
7) Τι απέδωσαν οι έρευνες του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) σε συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ και της Αττικό Μετρό, που αναφέρει το παραπάνω δημοσίευμα της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας «ΒΗΜΑ» στις 19/10/2013 με τίτλο «Μελέτες 64 εκατ. ευρώ πήραν οι Lahmeyer και Deutsche Bahn International»;
8) Έχει γίνει καμιά έρευνα ή υπάρχει καμιά δικογραφία σε εξέλιξη για τις συμβάσεις που αναφέρει το  παραπάνω δημοσίευμα ότι έχουν συναφθεί με τον ΟΣΕ, την Εγνατία Οδό και το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ;
9) Προτίθενται, έστω και τώρα, οι αρμόδιοι υπουργοί να ζητήσουν να ερευνηθούν ουσιαστικά όλες οι συμβάσεις που αναφέρει το  παραπάνω δημοσίευμα ότι έχουν συναφθεί με τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, την Εγνατία Οδό και το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ, προκειμένου να εντοπισθούν όσοι εισέπραξαν μίζες ή θα συνεργήσουν και αυτοί, όπως και οι προκάτοχοί τους, να μείνουν ατιμώρητοι κρατικοί αξιωματούχοι, που σύμφωνα με την γερμανική δικαιοσύνη χρηματίσθηκαν από τις γερμανικές εταιρείες;
10) Θα βοηθήσουν ουσιαστικά οι σημερινοί αρμόδιοι υπουργοί και επικεφαλής ΔΕΚΟ την ελληνική δικαιοσύνη να εντοπίσει στα πλαίσια των σε εξέλιξη δικογραφιών οι κρατικοί αξιωματούχοι, που χρηματίσθηκαν για τις παραπάνω συμβάσεις από τις γερμανικές εταιρείες;

11) Γιατί η ελληνική δικαιοσύνη στις υποθέσεις διαφθοράς, που αφορούν κρατικούς αξιωματούχους, κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς και οι υποθέσεις αυτές βρίσκονται για πολλά χρόνια στο στάδιο της προκαταρκτικής εξέτασης;

Ο ερωτών βουλευτής

Νίκος Ι. Νικολόπουλος 
Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου