Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Τετάρτη 14 Ιουλίου 2021

ΟΣΕ: Παράδοξα, αλλά και επενδύσεις

 ΟΣΕ: Θα μπορούσε να είναι ένα ακόμη από τα παράδοξα του αρχαιοελληνικού φιλοσόφου Ζήνωνα. Ενα παράδοξο που προσιδιάζει με τον απόλυτο «ευνουχισμό» ενός φορέα.

Ο λόγος για τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος, που αποτελεί τον μοναδικό φορέα σιδηροδρόμων παγκοσμίως που δεν έχει δικαίωμα εκμετάλλευσης και αξιοποίησης της ακίνητης και της κινητής περιουσίας του. Επιβαρύνεται με δαπάνες, αλλά το έσοδό του είναι μηδενικό.

ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ - www.eleftherostypos.gr 

Αυτό σημειώνει, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, αφενός αποτυπώνοντας μια κατάσταση που δεν διευκολύνει τον Οργανισμό σε χρηματοοικονομικό επίπεδο και αναφορικά με την ενίσχυση των εσόδων του, αφετέρου προϊδεάζοντας για ένα από τα επόμενα projects που θα επιχειρήσει να «τρέξει» η διοίκηση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος. Το οποίο δεν είναι άλλο από την προσπάθεια κατοχύρωσης και στη συνέχεια αξιοποίησης μέρους της ακίνητης περιουσίας που εντάσσεται υπό την ευρύτερη «ομπρέλα» του σιδηροδρομικού φορέα. Σημειώνεται εδώ ότι το θέμα της εμπορικής εκμετάλλευσης διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, εταιρία που βρίσκεται υπό την εποπτεία της ΕΕΣΥΠ («Υπερταμείο») και έχει «διαχωριστεί» από τον ΟΣΕ εδώ και πολλά έτη.

Ωστόσο, όπως είχε αναφέρει ο κ. Πατέρας, η κάθε μορφής ουσιαστική αξιοποίηση της περιουσίας του ΟΣΕ (εμπορικές, εμπορευματικές/σιδηροδρομικές χρήσεις κ.λπ.) τόσο για την ενίσχυση των εσόδων του όσο και για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το κοινό και τους χρήστες του σιδηροδρομικού δικτύου αποτελεί μία από τις επιδιώξεις της διοίκησης του Οργανισμού. Ο ΟΣΕ εμφανίζεται να εξετάζει το θέμα της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του (στην κυριότητα του Οργανισμού δεν ανήκουν μόνο οι σταθμοί αλλά και εκτάσεις από τις οποίες περνάει το σιδηροδρομικό δίκτυο ή άλλα ακίνητα), αν και το θέμα της εμπορικής εκμετάλλευσης διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Επισημαίνεται ότι στις βλέψεις του ΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ βρίσκεται η αξιοποίηση της περιουσίας για εμπορικούς, τουριστικούς, ενεργειακούς σκοπούς ή άλλες χρήσεις προς όφελος του σιδηροδρομικού (και όχι μόνο) κοινού.

Μάλιστα, ο κ. Πατέρας επισημαίνει ότι η τουριστική και προαστιακή αξιοποίηση του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου θα μελετηθεί μέσω μίας σύνθετης και συνδυαστικής μελέτης σκοπιμότητας που βρίσκεται υπό σχεδιασμό και θα δώσει μεγάλη δυναμική στην τουριστική ανάπτυξη της Πελοποννήσου, αλλά θα εντάξει και εμπορικές διασυνδέσεις με ΒΙΠΕ. Επίσης, ο κ. Πατέρας αναφέρει ότι θα υπάρξει αξιοποίηση, μαζί με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, της ακίνητης σιδηροδρομικής περιουσίας με στόχο την ανάπτυξη δομών πράσινης ενέργειας που θα επιστρέφει στο grid της ηλεκτροκίνησης.

Πάντως, σύμφωνα με όσα ακούγονται στην ευρύτερα σιδηροδρομική αγορά, ο ΟΣΕ φέρεται να έχει βάλει στο μικροσκόπιο και τρεις γραμμές-διαδρομές με τουριστικό ενδιαφέρον, ήτοι τη γραμμή στο Πήλιο, αυτή στα Καλάβρυτα (οδοντωτός), τη γραμμή Κατάκολο-Πύργος-Ολυμπία, που για την ώρα «ανήκουν» στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά πληροφορίες θέλουν η σχετική σύμβαση να ολοκληρώνεται το προσεχές φθινόπωρο. Κατά τα ίδια σενάρια, ο ΟΣΕ ενδιαφέρεται να αναλάβει αυτές τις γραμμές τόσο γιατί παρουσιάζουν τουριστικό ενδιαφέρον όσο και με σκοπό να τις «κουμπώσει» με άλλες δράσεις, εφόσον αυτό, βέβαια, είναι εφικτό. Αλλωστε, στον ΟΣΕ δεν «βλέπουν» μόνο την αξιοποίηση των assets για εμπορικούς σκοπούς αλλά και για τουριστικούς κ.ά.

Επιπρόσθετα, ο κ. Πατέρας τονίζει ότι για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου σχεδιάζεται ένα κρίσιμο για τον Οργανισμό και τον σιδηρόδρομο γενικότερα δεκαετές έργο με συγχρηματοδότηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και ιδιωτικών κεφαλαίων, με σκοπό τη μεθοδευμένη αντιμετώπιση των προβλημάτων του δικτύου και την αναβάθμιση της αξιοπιστίας του. Το έργο αυτό έχει σύνθετες χρηματοδοτικά και λειτουργικά απαιτήσεις και ο Οργανισμός εργάζεται επί του παρόντος για την ωρίμανσή του. Επιπλέον, ο Οργανισμός έχει θέσει σε εφαρμογή το πλάνο σύνδεσης όλων των περί του σιδηροδρόμου δραστηριοτήτων και των stakeholders, που συνδυαστικά μπορούν να λειτουργήσουν ως μοχλός εκτίναξης του μεταφορικού εμπορικού έργου στη χώρα. Συγκεκριμένα, αυτό της σύνδεσης του σιδηροδρόμου με την εφοδιαστική, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τα βόρεια σύνορα της χώρας.

Επαναπροκηρύσσεται το Θριάσιο ΙΙ

Ανοίγει ο δρόμος για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση του «Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής Θριασίου Πεδίου» (ΕΣΣΣΔΙ), ένα project που είναι γνωστό ως «Θριάσιο ΙΙ».

Στον ΟΣΕ επεξεργάζονται τρόπους και μοντέλα για να γίνουν ελκυστικότεροι οι όροι του διαγωνισμού, ώστε αυτός να έχει αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας, αλλά παράλληλα κεφαλαιοποιώντας τη δυναμική και την αξία των σιδηροδρομικών επενδύσεων με τον βέλτιστο τρόπο.

«Ως εκ τούτου, εξετάζονται διαφορετικές λύσεις, μεταξύ των οποίων η ενίσχυση του σιδηροδρομικού/μεταφορικού έργου, ώστε να προκύψουν πρόσθετα έσοδα που θα αποτελέσουν πόλο έλξης για ιδιώτες επενδυτές», σημειώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ.

Στο επίκεντρο οι συνδέσεις στη Μαγνησία

Μελετάται η ευρύτερη ανάπτυξη των σιδηροδρομικών συνδέσεων στη Μαγνησία με τη σύνδεση των τριών ΒΙΠΕ, του λιμένα και του αεροδρομίου της Αγχιάλου.
Πρόκειται για μία νέα γραμμή που θα εστιάζει στη σύνδεση με το δίκτυο της βιομηχανικής περιοχής Αλμυρού, της πόλης του Αλμυρού, του αεροδρομίου της Κεντρικής Ελλάδας στη Ν. Αγχίαλο, της πόλης της Ν. Αγχιάλου και του χωριού Αερινό, όπου δρομολογείται και η αξιολόγηση της αξιοποίησης δημοτικού χώρου από την ΕΤΒΑ για τη δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου. Παράλληλα, θα περιλαμβάνεται και η μελέτη της σύνδεσης της Β’ ΒΙΠΕ Βόλου με το δίκτυο.

Αλεξανδρούπολη, Ελευσίνα

Επίσης, σχεδιάζεται η σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής με το αεροδρόμιο στην Αλεξανδρούπολη δημιουργώντας μια περαιτέρω δυναμική στον άξονα μέσω Ορμενίου με τα σύνορα με τη Βουλγαρία και την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών στην περιοχή. Σχεδιάζεται ακόμη η ανάπτυξη κέντρων εφοδιαστικής στη Δυτική Μακεδονία στο πλαίσιο και της ευρύτερης ανάπτυξης της περιοχής στη μεταλιγνιτική εποχή.

Τέλος, εξετάζεται η σύνδεση μέσω του μεγάλου έργου του Δυτικού Προαστιακού (επίσης χρηματοδοτούμενου από το Ταμείο Ανάκαμψης) με το λιμάνι της Ελευσίνας, που είναι το πρώτο λιμάνι της χώρας σε χύδην φορτίο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου