Δύο συμβάντα μέσα σε λίγες ημέρες αποκαλύπτουν τα πολλαπλά προβλήματα της σιδηροδρομικής υποδομής στην Ελλάδα. Απανωτά είναι πλέον τα περιστατικά που ...εκτροχιάζουν τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα βγάζοντας εκτός λειτουργίας τμήματα του δικτύου και καταδικάζοντάς τα τρένα σε βραδυπορίες που γυρίζουν χρόνια πίσω την ταχύτητα των αμαξοστοιχιών στη χώρα μας. Η έλλειψη συντήρησης του δικτύου απόρροια της υποχρηματοδότησης αλλά και της υποστελέχωσης του ΟΣΕ, όπως έχει ήδη επισημάνει με αναλυτικό ρεπορτάζ του το «ethnos.gr», αποτελούν τη βασική αιτία με τους σιδηροδρομικούς να ετοιμάζουν αντιδράσεις εκτιμώντας ότι πλέον η κατάσταση έχει ξεφύγει σε τέτοιο βαθμό που απειλεί και την ασφαλή κίνηση του μέσου.
Στον εκτροχιασμό δύο βαγονιών εμπορικής αμαξοστοιχίας την περασμένη Τετάρτη στην περιοχή των Σερρών, ήρθε να προστεθεί λίγες ημέρες αργότερα και σοβαρό κυκλοφοριακό συμβάν, το οποίο δημιουργήθηκε στο σταθμό του Δομοκού όταν βαγόνι συντήρησης βρέθηκε – άγνωστο πως – στην κύρια γραμμή και συγκρούστηκε με αμαξοστοιχία. Το συμβάν δε γνωστοποιήθηκε επισήμως. Αποτέλεσε όμως την αφορμή για να στείλουν ακόμα μια επιστολή αγωνίας οι μηχανοδηγοί, οι οποίοι κινούνται καθημερινά σε αυτό το δίκτυο με αποδέκτες την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τον ΟΣΕ αλλά και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
Κι όλα αυτά την ώρα που αντί να μειώνεται ο χρόνος του ταξιδιού Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά, αυξάνεται από τις 3 ώρες και τα 50 λεπτά που ήταν το 2019 εξαιτίας των αναγκαστικών βραδυποριών. Σήμερα – όπως επισημαίνουν οι μηχανοδηγοί - στη νέα διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή στον άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης, που εγκαινιάστηκε την άνοιξη του 2019 υπάρχουν πάνω από 27 χλμ βραδυποριών, σημείων δηλαδή που πρέπει τα τρένα να μειώνουν την ταχύτητα τους ακόμα και στα 20 χιλιόμετρα την ώρα ή και λιγότερο καθώς η κατάσταση της υποδομής δεν επιτρέπει μεγαλύτερες ταχύτητες.
Αναφορικά με τον εκτροχιασμό στις Σέρρες, ο ΟΣΕ ανακοίνωσε ότι για την αποκατάσταση του τμήματος της γραμμής, το οποίο τέθηκε εκτός λειτουργίας, θα απαιτηθούν περισσότερες από 15 ημέρες ακόμα εκτιμώντας ότι τα προγραμματισμένα επιβατικά και εμπορικά δρομολόγια σε αυτό θα επανέλθουν την 15η Σεπτεμβρίου.
Σε καταγγελίες για «χαλάρωση που παρατηρείται σε πολλούς τομείς γύρω από την ασφάλεια» προχώρησε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) με την επιστολή που απέστειλε στους αρμοδίους.
Σε αυτήν αναφέρεται και στο συμβάν του Δομοκού, όταν η αμαξοστοιχία 885 συγκρούστηκε με μηχάνημα συντήρησης που βρέθηκε για άγνωστο λόγο επί της κυρίας γραμμής με ορισμένους μάλιστα να ισχυρίζονται ότι το ...πήρε ο αέρας.
Επρόκειτο για αμαξοστοιχία που εκκινούσε από τον σταθμό οπότε αποφεύχθηκαν τα χειρότερα. Ωστόσο – όπως επισημαίνουν οι μηχανοδηγοί – εάν το συμβάν είχε γίνει λίγο νωρίτερα όταν αντί για τη συγκεκριμένη αμαξοστοιχία περνούσε τρένο InterCity που δεν σταθμεύει στον σταθμό και διέρχεται με ταχύτητα 160 χιλιομέτρων την ώρα θα υπήρχαν «πολύ σοβαρές συνέπειες».
«Τα τελευταία δύο συμβάντα, ο εκτροχιασμός 2 βαγονιών εμπορευματικής αμαξοστοιχίας στην περιοχή των Σερρών την Τετάρτη και το χτεσινό στην περιοχή του Δομοκού, επιβεβαιώνουν όσα κατά καιρούς έχουμε κάνει γνωστά σε εσάς και τους υπαρκτούς μας φόβους για το θέμα της συντήρησης της σιδηροδρομικής υποδομής και την χαλάρωση που παρατηρείται σε πολλούς τομείς γύρω από την ασφάλεια», επισημαίνεται στην επιστολή.
Πότε θα αποκατασταθεί το δίκτυο στη Λευκοθέα Σερρών
Οσο για τον εκτροχιασμό στις Σέρρες, σύμφωνα με τον ΟΣΕ, η γραμμή από το πρωί του Σαββάτου είναι ελεύθερη για εργασίες αποκατάστασης, ενώ ο Οργανισμός έχει ήδη προχωρήσει στην εκτίμηση των ζημιών στη σιδηροδρομική γραμμή λόγω του συμβάντος και μεριμνά άμεσα για την επιδιόρθωσή τους. Ωστόσο αυτό δεν αναμένεται να γίνει πριν τις 15 Σεπτεμβρίου, όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση.
Οι μηχανοδηγοί από την πλευρά τους χαρακτηρίζουν «απαράδεκτη την κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής μετά την Θεσσαλονίκη: η γραμμή γεμάτη βραδυπορίες, με δεκάδες αφύλακτες διαβάσεις και βλάστηση πλησίον της υποδομής που θυμίζει σε όσους ταξιδεύουν με τρένο, εκδρομή στον Αμαζόνιο».
Υπενθυμίζεται ότι ο εκτροχιασμός έγινε την περασμένη Τετάρτη στη γραμμη Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης (ευρύτερη περιοχή του ΔΔ Λευκοθέας της ΠE Σερρών), όταν δύο εκ των δέκα βαγονιών εμπορικής αμαξοστοιχίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτροχιάστηκαν «για λόγους που προς το παρόν διερευνώνται».
Το τρένο μετέφερε δέκα βυτία με καύσιμα και μία πλατφόρμα του Στρατού από τη Θεσσαλονίκη προς την Αλεξανδρούπουλη. Στη συγκεκριμένη θέση το 8ο και 9ο βυτίο εκτροχιάστηκαν και τελικά ανατράπηκαν, ενώ το 10ο και 11ο βυτίο έμειναν στη γραμμή εντροχιασμένα.
Η γνωμάτευση της Πυροσβεστικής υπήρξε εξαρχής καθησυχαστική, καθώς η μικρή διαρροή που εμφανίστηκε στο ένα από τα δύο βυτία, δεν ενέπνεε ανησυχία, και ως εκ τούτου η Πυροσβεστική έδωσε έγκριση να αποχωρήσει άμεσα το άρτιο τμήμα της αμαξοστοιχίας προς την Αλεξανδρούπολη, όπως και έγινε.
Την ίδια ημέρα (Τετάρτη) αναχώρησε συρμός βοηθείας από τη Θεσσαλονίκη προς το σημείο, ενώ αναχώρησε και δεύτερος από το Ρέντη, ο οποίος διέθετε γερανό προκειμένου να συνδράμει στην ανέλκυση των βυτίων.
Μέχρι το βράδυ της Τετάρτης, η διαρροή είχε ελεγχθεί και τόσο τα δύο ανατραπέντα, όσο και τα δύο άρτια βαγόνια φυλάσσονταν από άνδρες του Ελληνικού Στρατού.
Ο συρμός βοηθείας από τη Θεσσαλονίκη ο οποίος είχε ήδη πλησιάσει στο σημείο, από το βράδυ της Τετάρτης, κατάφερε τελικά την Πέμπτη 26/8 (καθώς η περαιτέρω κίνησή του ήταν προβληματική λόγω βλάβης της γραμμής από το συμβάν), να προσεγγίσει το σημείο και να αποσύρει τα δύο άρτια βαγόνια, στον Σταθμό Διαλογής της Θεσσαλονίκης.
Την Παρασκευή 27/8, ο συρμός βοηθείας (με το γερανό) που έστειλε από την Αθήνα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προσέγγισε και ανασήκωσε το ένα από τα δύο βυτία, το οποίο προωθήθηκε στον σταθμό της Λευκοθέας, ενώ τα ξημερώματα του Σαββάτου 28/8, ολοκληρώθηκε και η δυσκολότερη διαδικασία ανασήκωσης του δεύτερου βυτίου και η μεταφορά του στον σταθμό της Λευκοθέας.
Εν τω μεταξύ, δύο κενά βυτία μεταφέρθηκαν από τον Στρυμόνα στη Λευκοθέα, προκειμένου να ξεκινήσει η μετάγγιση του πετρελαίου από τα ανατραπέντα στα άρτια βυτία.
www.ethnos.gr - Μαρία Λιλιοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου