Ανάμεσα στις ανακρίβειες, τις δικαιολογίες και τις προφάσεις που ακούγονται για να κρυφτεί η αλήθεια για την αβελτηρία ενός έργου που έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί και να λειτουργεί εδώ και 10 χρόνια, ας ειπωθούν και κάποιες αλήθειες, ικανές να εξηγήσουν τι κρύβεται πίσω από την πανάκριβη προπαγάνδα.
1. Για τις καθυστερήσεις του μετρό δεν ευθύνονται τα πολύ σημαντικά μνημεία που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών. Το μετρό καθυστερεί και επιβαρύνεται οικονομικά, εξαιτίας της κακής διαχείρισης των έργων κατασκευής του. Για να γίνει αυτό κατανοητό, μέχρι το 2012, συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης και λειτουργίας του έργου, χωρίς να έχουν υπάρξει ακόμη σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, είχε εκτελεστεί μόλις το 18% του έργου.
⒉ Το ήδη σε καθυστέρηση έργο άρχισε να «σέρνεται» από το 2012 και μετά, με αποτέλεσμα να σταματήσει εντελώς η κατασκευή του από το 2014 μέχρι το 2016.
⒊ Οι αποζημιώσεις, 200 εκατ. ευρώ περίπου, που επιδικάστηκαν από τα διαιτητικά δικαστήρια το 2016 για τις μέχρι τότε καθυστερήσεις, οφείλονται στις ανώριμες μελέτες, στα λάθη στον σχεδιασμό, στην κακή διαχείριση των αρχαιολογικών ευρημάτων, μεταξύ των οποίων και της αυθεντικής και ακέραιης Ρωμαϊκής Μέσης Οδού που αποκαλύφθηκε στη Βενιζέλου, καθώς και στην τότε οικονομική κρίση.
⒋ Η εύρεση τεχνικής λύσης, το 2016-2017, για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα στη θέση τους ήταν η αιτία να σταματήσουν οι δικαστικές διαμάχες, με επίκεντρο την επιδιωκόμενη, μέχρι τότε, απόσπαση και μεταφορά τους αλλού και να επανεκκινήσουν και πάλι τα έργα.
⒌ Με δεδομένο ότι τα έργα μέχρι τώρα έχουν προχωρήσει κατά 87% της συνολικής ολοκλήρωσής τους, περισσότερο από το μισό από το μέχρι σήμερα έργο εκτελέστηκε μόλις σε 3,5 χρόνια, κατά το διάστημα 2016 – 2019.
⒍ Η αλλαγή σχεδιασμού, το 2019, με απλή δήλωση του πρωθυπουργού και χωρίς να υπάρχει καμία μελέτη ή τεκμηρίωση, έγινε με το ανακριβές επιχείρημα ότι η τεχνική λύση που εφαρμοζόταν μέχρι τότε και επέτρεπε στα αρχαία να παραμείνουν στη θέση τους, ήταν δήθεν ατελέσφορη. Η… προφητεία του Κυριάκου Μητσοτάκη διαψεύστηκε κατ’ επανάληψη από τεχνικές εκθέσεις και πραγματογνωμοσύνες μελετητών, έμπειρων κατασκευαστών, ειδικών επιστημόνων και κορυφαίων καθηγητών Πολυτεχνείων.
⒎ Οι πολιτικές υποσχέσεις, ότι δήθεν το έργο με την απόσπαση και μεταφορά αλλού των αρχαίων της Βενιζέλου θα τελείωνε νωρίτερα και θα ήταν φτηνότερο, διαψεύστηκαν οικτρά. Ενώ το έργο, αν συνέχιζε ο προηγούμενος σχεδιασμός, θα λειτουργούσε από το τέλος του 2020 και η Θεσσαλονίκη θα είχε σήμερα μετρό, τώρα προαναγγέλλεται, χωρίς πειστικά στοιχεία, ότι θα λειτουργήσει στο τέλος του 2023. Με όσους γνωρίζουν να μιλούν ήδη για το 2025 και βλέπουμε…
⒏ Από τη στιγμή που ο πρωθυπουργός ανέλαβε την ευθύνη της αλλαγής σχεδιασμού, προκειμένου να αποσπαστούν τα αρχαία, η ευθύνη για τις καθυστερήσεις βαραίνει το Δημόσιο. Αυτή είναι η αιτία για την οποία η Αττικό Μετρό, από τότε μέχρι σήμερα, πληρώνει αποζημιώσεις στους εργολάβους ύψους 1,5 περίπου εκατ. ευρώ μηνιαίως, εκτοξεύοντας το κόστος του έργου.
⒐ Η συχνή αναφορά του πρωθυπουργού και στελεχών της κυβέρνησης σε… μουσαμάδες για το έργο που εκτελέστηκε το διάστημα 2016 - 2019 αποκαλύπτει την αλήθεια για τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς. Μικροπολιτικές σκοπιμότητες απαξίωσης του έργου της προηγούμενης κυβέρνησης αλλά και αλλότρια συμφέροντα επέβαλαν την αλλαγή σχεδιασμού. Αυτοί που ευθύνονται για πρόοδο μόλις 13% από το 2019 μέχρι σήμερα, ειρωνεύονται σαν μουσαμάδες το 45% του συνολικού έργου που εκτελέστηκε σε ίσο χρόνο, κατά την προηγούμενη κυβερνητική θητεία.
⒑ Οι σημερινές υποσχέσεις, ότι η επανατοποθέτηση του κατακερματισμένου αρχαίου πολεοδομικού συμπλέγματος θα γίνει χωρίς να υπάρξει καμία βλάβη στον αρχαιολογικό θησαυρό, είναι απολύτως ανακριβείς. Η αυθεντικότητα και η ακεραιότητα του μνημείου μετά τον τεμαχισμό, την απόσπαση και την απομάκρυνση από τη θέση του, έχουν χαθεί οριστικά και αμετάκλητα.
* Aπο τον Γιάννη Μυλώπουλο, καθηγητή, πρώην πρύτανης ΑΠΘ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου