Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Τετάρτη 24 Μαΐου 2023

Σχέδιο "διάσωσης" της Fret- SNCF απο την Γαλλική Κυβέρνηση

Σε συνδυασμό με την ανάγκη για σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές, το προβλεπόμενο σενάριο προβλέπει τη δημιουργία μιας νέας οντότητας που θα διατηρήσει το 80% της δραστηριότητας, ενώ το υπόλοιπο θα πρέπει να πωληθεί σε ανταγωνιστές. Αυτό θα οδηγήσει στην κατάργηση 470 θέσεων εργασίας .

Το Fret SNCF βρίσκεται και πάλι στην άκρη της αβύσσου. Όχι λόγω υποτονικής δραστηριότητας ή αβυσσαλέων απωλειών. Αλλά λόγω έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα μπορούσε να οδηγήσει στην εκκαθάρισή της.

Οι Βρυξέλλες ενδιαφέρονται όντως για τη στήριξη που έλαβε η κατά 100% θυγατρική της SNCF την περίοδο 2007-2019, και ειδικότερα για τη διαγραφή του χρέους της ύψους 5,3 δισ. ευρώ. Αυτό ενσωματώθηκε στο χρέος της εταιρείας χαρτοφυλακίου του ομίλου SNCF όταν επανιδρύθηκε στις αρχές του 2020 σε εφαρμογή της τελευταίας σιδηροδρομικής μεταρρύθμισης

Η Επιτροπή θα μπορούσε να κηρύξει αυτή την ενίσχυση παράνομη επειδή δεν συμμορφώνεται με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, γεγονός που θα προκαλούσε αυτόματα την πτώχευση της Fret SNCF, η οποία δεν μπορεί να αποπληρώσει.

Μια νέα οντότητα και εκποιήσεις

Μπροστά σε αυτήν την προοπτική, η οποία θα αντιπροσώπευε μια παρέκκλιση καθώς η σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων είναι στρατηγική σήμερα, η κυβέρνηση επεξεργάζεται  ένα σενάριο για να πείσει τις Βρυξέλλες να μην είναι πολύ αυστηρές.

Το σχέδιο παρουσιάστηκε το βράδυ της Τρίτης από τον Clément Beaune, Υπουργό Μεταφορών. Συγκεκριμένα, πρόκειται για εκκαθάριση της Fret SNCF και δημιουργία μιας νέας εταιρείας που δεν θα φέρει το χρέος της, ούτε το όνομά της. Αλλά αυτή η νέα οντότητα πρέπει να είναι μικρότερη από αυτή που αντικαθιστά.

Η νέα εταιρεία θα διατηρήσει τη «διαχείριση χωρητικότητας», δηλαδή τα τρένα που πραγματοποιεί  η Fret SNCF με τα βαγόνια των διαφόρων πελατών της, τα οποία δεν θα σχημάτιζαν κερδοφόρες αμαξοστοιχίες, αν διακινούνταν μεμονωμένα.

Αυτή η δραστηριότητα αντιπροσωπεύει το 80% του κύκλου εργασιών της εταιρείας για το 70% της κυκλοφορίας της και απασχολεί το 90% των 5.000 εργαζομένων σιδηροδρόμικών. Είναι επικερδής χάρη στην κρατική ενίσχυση για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές που μόλις παρατάθηκε έως το 2030 και αυξήθηκε ελαφρώς - και στις προσπάθειες αύξησης της  παραγωγικότητας, οι οποίες ήταν σημαντικές εδώ και αρκετά χρόνια.

Αυτή η νέα οντότητα θα εξακολουθεί να ελέγχεται κατά πλειοψηφία από την SNCF, επομένως δημόσια, αλλά μπορεί να είναι ανοιχτή καπιταλιστικά σε άλλες δημόσιες ή ιδιωτικές εταιρείες.

"Σκληρό επεισόδιο"

Από την άλλη, η κυβέρνηση προτείνει να πουληθούν τα «αφιερωμένα τρένα» σε ανταγωνιστές. Αυτά τα τακτικά εμπορευματικά τρένα, που ναυλώνονται από μεμονωμένους πελάτες, αντιπροσωπεύουν το 30% της κίνησης και το 20% του κύκλου εργασιών της Fret SNCF (περίπου 750 εκατομμύρια ευρώ). Αυτή η νέα οργάνωση θα οδηγούσε στην κατάργηση 470 θέσεων.

«Δεν θα υπάρξουν απολύσεις, φυσικά», εγγυήθηκε ο Clément Beaune.

Οι ενδιαφερόμενοι σιδηροδρομικοί εργαζόμενοι θα αναληφθούν από την SNCF Voyageurs ή την Réseau ή θα μεταφερθούν σε άλλους φορείς εκμετάλλευσης εάν είναι εθελοντικά. Αναφερόμενος στους δημοσιογράφους «ένα επεισόδιο που είναι δύσκολο για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές», ο Κλεμάν Μπον είπε, τονίζοντας ότι  πιστεύει  «βαθιά» ότι το σχέδιό του θα γίνει αποδεκτό από τις Βρυξέλλες.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι  ευαίσθητη στη σημασία των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών γιατί βοηθούν  στην καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, γεγονός που ίσως εξηγεί  γιατί η προβλεπόμενη τιμωρία δεν είναι πολύ αυστηρή. Και επίσης στο γεγονός ότι αυτή η δραστηριότητα είναι επιτέλους κερδοφόρα εδώ και δύο χρόνια.

Ειδικά την ώρα που η Γαλλική κυβέρνηση εξακολουθεί να σχεδιάζει να διπλασιάσει το μερίδιο των σιδηροδρομικών μεταφορών  , σε βάρος των οδικών και πλωτών,  έως το 2030. Και ταυτόχρονα ανακοινώνει ότι θα επενδύσει επιπλέον 4 δισ. ευρώ μεταξύ 2023 και 2032 σε υποδομές και αύξηση της βοήθειας για τον κλάδο σε ύψος 200 εκατ. ετησίως, έως το 2030.

Επιτέλους επενδύστε σε υποδομές

Είναι ακριβώς η ερειπωμένη κατάσταση αυτών των υποδομών που επιβαρύνει τη δραστηριότητα της Fret SNCF, καθιστώντας την λιγότερο ανταγωνιστική έναντι των οδικών μεταφορών.

Στο πλευρό των συνδικάτων, το σχέδιο πασχίζει να περάσει. Το νούμερο δύο των CGT-Cheminots, Τιερί Νιέρ, κατήγγειλε τη μεταφορά «μέρους της κίνησης, ιδιαίτερα του πιο κερδοφόρου», στον ιδιωτικό ανταγωνισμό.

Στην CFDT δεν είναι σαφές πώς οι Βρυξέλλες μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο αυτή τη δραστηριότητα και να υποστηρίξουν τον σιδηρόδρομο για τη μεταφορά εμπορευμάτων. «Ας τους αμφισβητήσουμε μπροστά στο παράδοξο που δημιουργούν», ξεκίνησε ο Thomas Cavel, γενικός γραμματέας της CFDT-Cheminots.

«Είναι ένα σενάριο του μικρότερου κακού, αλλά είναι ένα σενάριο που πονάει», σχολίασε στέλεχος της SNCF. Για άλλον, πρόκειται για «σπάσιμο της ιστορικής δημόσιας σιδηροδρομικής υπηρεσίας χαμηλών εκπομπών άνθρακα για τη μεταφορά εμπορευμάτων, εν μέσω της κλιματικής και ενεργειακής κρίσης».

Ωστόσο, θα ήταν το μικρότερο κακό για την Fret SNCF, της οποίας η κύρια δραστηριότητα θα διατηρούνταν και θα μπορούσε (επιτέλους) να αναπτυχθεί πραγματικά χάρη στις επενδύσεις που υποσχέθηκαν.

"Η 4F Alliance, η οποία συγκεντρώνει όλους τους παράγοντες του κλάδου, πιστεύει ότι αυτά τα μέτρα σηματοδοτούν ένα βήμα προς τα εμπρός που αναμενόταν εδώ και αρκετούς μήνες. Οι επενδύσεις που ανακοινώθηκαν ικανοποιούν τα αιτήματα που υπέβαλε η 4F Alliance για 3 χρόνια. Η 4F Alliance θα να είστε προσεκτικοί στην αποτελεσματική υλοποίηση αυτών των ανακοινώσεων» μπορούμε να διαβάσουμε σε δελτίο τύπου. Μένει να δούμε ποιος θα πληρώσει.


Του Olivier Chicheportiche

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου