Παραιτήθηκε αλλά είναι κάθε μέρα στον ΟΣΕ
Όπως μεταδίδουν πηγές των εργαζομένων, ο κ. Πατερας, ο οποίος παραιτήθηκε από τη θέση του μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, συνεχίζει να εμφανίζεται συχνότατα και να συνομιλεί κεκλεισμένων των θυρών με τον διάδοχό του, Παναγιώτη Τερεζάκη, με τον οποίο άλλωστε υπήρξαν συνεργάτες και επί θητείας του πρώτου όταν ο κ. Τερεζάκης είχε το ρόλο του συμβούλου τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Κι όλα αυτά την ώρα που η παρουσία του εκεί δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με κανέναν τρόπο.
Ιδιαίτερη εντύπωση, μάλιστα προκάλεσε το γεγονός ότι ο κ. Πατέρας πέρασε για ακόμα μία φορά το κατώφλι του ΟΣΕ το πρωί της Τρίτης και ενώ οι εξελίξεις γύρω από την τραγωδία των Τεμπών είναι καταιγιστικές ύστερα και από τις αποκαλύψεις της εφημερίδας «Βήμα» για συρραφή συνομιλιών στις ηχητικές καταγραφές της μοιραίας νύχτας της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Διώκεται για κακούργημα
Υπενθυμίζεται ότι σε βάρος του κ. Πατέρα είχε ασκηθεί κακουργηματική δίωξη για διατάραξη ασφάλειας των συγκοινωνιών που οδήγησε στον θάνατο 57 ανθρώπους και πλημελληματική δίωξη για ανθρωποκτονία και βαριές σωματικές βλάβες κατά συρροή από αμέλεια.
Η παρουσία του στο κτίριο της οδού Καρόλου και μάλιστα μόλις λίγες ώρες πριν την κατάθεση πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ/Κίνημα Αλλαγής, Νίκο Ανδρουλάκη πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα, τα οποία, πάντως, τόσο η διοίκηση του ΟΣΕ όσο και η ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου δεν εμφανίζονται διατεθειμένες να απαντήσουν.
Το «Εθνος» απευθύνθηκε και στον ΟΣΕ και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζητώντας απαντήσεις για την συχνή παρουσία του εδώ και μήνες παραιτηθέντος τέως επικεφαλής του Οργανισμού στις εγκαταστάσεις, χωρίς ωστόσο να λάβει έως τώρα καμία απάντηση.
Τη συχνή παρουσία του στο κτίριο της Καρόλου μήνες μετά την παραίτησή του δεν είχε αρνηθεί ο κ. Πατέρας και στο πλαίσιο της εξέτασής του ως μάρτυρα από την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τη διερεύνηση των αιτίων που οδήγησαν στο έγκλημα των Τεμπών. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση μέλους της Επιτροπής, ο κ. Πατέρας μάλιστα είχε αποδώσει τις εμφανίσεις του εκεί σε προσκλήσεις της τωρινής διοίκησης και συγκεκριμένα του κ. Τερεζάκη αρνούμενος, πάντως, ότι διατηρεί γραφείο στον Οργανισμό: «Δεν υπάρχει γραφείο δικό μου στον ΟΣΕ. Στον ΟΣΕ πηγαίνω μόνο όταν με καλεί ο διευθύνων σύμβουλος για να τον ενημερώσω για θέματα που έχουν να κάνουν με τη συνέχεια του Οργανισμού και θέματα, τα οποία έτρεχαν επί των ημερών μου. Δεν είμαι κάθε μέρα, είμαι όταν μου ζητείται από τον δευθύνοντα να τον ενημερώσω», είχε αναφέρει ο ίδιος στις 31 Ιανουαρίου προκαλώντας το σχόλιο μελών της Εξεταστικής ότι ακόμα και οι υπουργοί παραδίδουν σε διάστημα 1-2 ημερών.
Να σημειωθεί ότι ο κ. Πατέρας από το πρώτο διάστημα της παραίτησής του δε διέκοψε τις συχνές ...επισκέψεις στον ΟΣΕ. Οπως είχε αποκαλύψει το «Εθνος», όχι μόνο βρισκόταν τις πρώτες ημέρες στο γραφείο του, αλλά είχε υπογράψει και σωρεία αποφάσεων μεταξύ των οποίων και την απόφαση με την οποία τέθηκε σε αργία ο επιθεωρητής του μοιραίου σταθμάρχη, Δημήτρης Νικολάου, ο οποίος και στη συνέχεια υπήρξε ένας από τους δύο κατηγορουμένους που κρατήθηκαν.
Στη μοίρα του ο οργανισμός, που παραμένει ακόμα με μεταβατική διοίκηση – Τα κενά μεγαλώνουν
Με μεγάλα κενά και κρίσιμες δεσμεύσεις που δεν προχώρησαν εξακολουθεί να λειτουργεί ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα ένα χρόνο μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών και εν μέσω του πολιτικού σεισμού που έχουν προκαλέσει οι αποκαλύψεις για τη διαχείριση των ηχητικών από τα καταγραφικά του ΟΣΕ τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Ακόμη με μεταβατική διοίκηση
Ο ΟΣΕ εξακολουθεί να λειτουργεί με μεταβατική διοίκηση, ενώ τα κενά στο ανθρώπινο δυναμικό αντί να καλύπτονται, αυξάνονται χωρίς να έχουν προχωρήσει και οι προσλήψεις μόνιμων υπαλλήλων σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως σταθμάρχες και κλειδούχοι, τις οποίες είχε ανακοινώσει πριν ένα χρόνο ο Γιώργος Γεραπετρίτης μετά την τοποθέτησή του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα.
Ταυτόχρονα η επικαιροποίηση του οργανογράμματος του Οργανισμού δεν έχει προχωρήσει με αποτέλεσμα, όπως μεταδίδουν εργαζόμενοι του ΟΣΕ στο «Εθνος», να μην έχει καλυφθεί ούτε η θέση του διευθυντή κυκλοφορίας, Κ. Χρυσάγη, ο οποίος είχε σκοτωθεί σε τροχαίο λίγα 24ωρα μετά το συμβάν των Τεμπών.
Στον ένα χρόνο που πέρασε πολλά κυβερνητικά χείλη παραδέχτηκαν την τραγική υποστελέχωση του ΟΣΕ μιλώντας για παθογένειες. Ωστόσο αντί η δύναμή του να ενισχύεται με μόνιμο προσωπικό, φαίνεται πως συρρικνώνεται περισσότερο. Ετσι, ενώ την περίοδο της σιδηροδρομικής τραγωδίας οι μόνιμοι εργαζόμενοι στον Οργανισμό ήταν 755, σήμερα έχουν φτάσει τους 640!
Παρά τις δεσμεύσεις οι μόνιμες προσλήψεις των 535 ατόμων δεν έχουν προχωρήσει κι ο ΟΣΕ εξακολουθεί να χάνει όχι μόνο στελέχη, αλλά και σημαντική τεχνογνωσία, ενώ παράλληλα έως τώρα προχωρεί μόνο σε προσλήψεις με μπλοκάκια.
Η μεγάλη «αιμορραγία» του Οργανισμού προκαλείται από τις συνταξιοδοτήσεις, οι οποίες χρόνο με το χρόνο αποστερούν προσωπικό. Ωστόσο τον τελευταίο καιρό φαίνεται ότι συντελείται και μια διαρροή προς άλλα μέσα, η οποία δύσκολα θα μπορέσει να περιοριστεί. Συγκεκριμένα καταγράφεται μια τάση φυγής εργαζομένων του ΟΣΕ προς την εταιρία του μετρό Θεσσαλονίκης. Δεδομένου μάλιστα ότι οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι αποχωρούν παραιτούμενοι η φυγή τους δεν μπορει να εμποδιστεί.
Σύμφωνα με όσα είπε στη Βουλή το βράδυ της Τρίτης ο υπουργός Υποδομών και μεταφορών, Χρήστος Σταικούρας, εντός του Μαίου ολοκληρώνεται η πρόσληψη 117 υπαλλήλων τακτικού προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ έχει εγκριθεί και η διαδικασία πλήρωσης ακόμα 100 θέσεων.
Την ίδια στιγμή στο τιμόνι του ΟΣΕ παραμένει ο συγκοινωνιολόγος, Παναγιώτης Τερεζάκης, τ. σύμβουλος τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, ο οποίος αν και είχε τοποθετηθεί στη θέση αυτή αντικαθιστώντας τον παραιτηθέντα, Σπύρο Πατέρα για μία μεταβατική περίοδο, παραμένει επικεφαλής του Οργανισμού ένα χρόνο μετά.
Στις 10 Μαρτίου 2023 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωνε με ανακοίνωσή του ότι θα ακολουθούσε διεθνής διαγωνισμός επιλογής: «Οι ανωτέρω (σσ και ο κ. Χ. Παληός που τοποθετήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ) αναλαμβάνουν μεταβατικά τις θέσεις αυτές έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής νέων διοικητών. Εντός των επόμενων ημερών θα δημοσιευτεί προς τούτο δημόσια διεθνής πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος».
Αν και το υπουργείο τοποθετούσε χρονικά τον διαγωνισμό εντός ολίγων ημερών, ο σχετικός διαγωνισμός δεν προχώρησε ποτέ.
Για το ζήτημα ρωτήθηκε την Τρίτη στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, ο οποίος περιορίστηκε να πει πως «ό,τι έχει εξαγγελθεί θα υλοποιηθεί». Ανέφερε ότι λεπτομέρειες ανακοινώνονται από τα υπουργεία, ενώ δεσμεύτηκε να ρωτήσει για την εξέλιξη αυτής της διαδικασίας το αρμόδιο υπουργείο χωρίς να προβεί σε περαιτέρω σχολιασμό.
Οι διαδικασίες αυτές, πάντως, φαίνεται να έχουν «παγώσει» ενόψει και του σχεδίου δημιουργίας του νέου ΟΣΕ που είχε παρουσιαστεί από την ηγεσία του υπουργείου σε παλαιότερο υπουργικό συμβούλιο. Ο νέος ΟΣΕ, ο οποίος θα μετονομαστεί σε «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας» θα ενσωματώσει την ΕΡΓΟΣΕ και το τμήμα της ΓΑΙΑΟΣΕ που αφορά το τροχαίο υλικό. Με τον τρόπο αυτό ακυρώνεται και επισήμως η προηγούμενη μεταρρύθμιση του διαχωρισμού των σιδηροδρομικών εταιριών, στην οποία είχε προχωρήσει μόλις το φθινόπωρο του 2022 η ίδια κυβέρνηση κατά την προηγούμενη θητεία της.
Ο νέος φορέας θα είναι Ανώνυμη Εταιρεία ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, θα εποπτεύεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Διοικητικό Συμβούλιο θα ορίζεται από την κυβέρνηση, χωρίς να γίνεται κάποια αναφορά σε διεθνή διαγωνισμό για τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου, ο οποίος τελικώς δεν προκηρύχθηκε ποτέ.
Η πλήρης λειτουργία της νέας οντότητας του σιδηροδρόμου, τοποθετείται στο τέλος του 2025, οπότε και θα λειτουργήσει με το υπάρχον προσωπικό των τριών εταιριών και την προσθήκη 600 νέων υπαλλήλων οι οποίοι θα έχουν προσληφθεί έως τότε με το πρώτο «κύμα» προσλήψεων να τοποθετείται εντός του έτους.ενώ η υπόλοιπη ενίσχυση στελέχωσης θα προχωρήσει σε στάδια, μέχρι το μέσο του 2025, με βάση επίσης και τις απαιτήσεις στελέχωσης που θα προσδιοριστούν από το Business Plan του νέου φορέα, το οποίο θα περιλαμβάνει σχεδιασμό έργων σε βάθος 20ετίας.
Ο «νέος ΟΣΕ» θα είναι ένας δημόσιος οργανισμός, ωστόσο ο τρόπος που σχεδιάζεται να λειτουργεί θα έχει έντονο ...άρωμα παρουσίας ιδιωτών στην επιχειρησιακή λειτουργία. Βάσει της πρότασης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θα προσληφθεί, μετά από διεθνή διαγωνισμό, εταιρεία με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων, ως «Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης» του Νέου ΟΣΕ τουλάχιστον έως το 2027.
Ενα άλλο κρίσιμο ζήτημα, το οποίο βρίσκεται σε εκκρεμότητα αφορά το πόρισμα του ανεξάρτητου Οργανισμού Διερεύνησης (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για την τραγωδία των Τεμπών. Ο Οργανισμός, ο οποίος συγκροτήθηκε σε σώμα μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο, ανακοίνωσε την έναρξη της διερεύνησης μόλις πριν λίγες ημέρες.
Σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Σταικούρας, βασικό μέλημα της διερεύνησης, η οποία θα είναι ανεξάρτητη από τη δικαστική έρευνα, είναι η ανάδειξη συστημικών προβλημάτων ασφαλείας στον σιδηρόδρομο.
www.ethnos.gr - Μαρία Λιλιοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου