Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Παρασκευή 28 Ιουνίου 2024

Περίτρανη παραδοχή για τα μέσα σταθερής... τροχοπέδης

 Το υπ. Υποδομών και Μεταφορών παραδέχθηκε ότι στα τρένα τα συστήματα ασφαλείας παραμένουν

ανολοκλήρωτα, ενώ στο μετρό και τον Ηλεκτρικό οι συρμοί θα συνεχίσουν να περνούν με τεράστιες χρονοαποστάσεις και χωρίς κλιματισμό για άγνωστο ακόμη χρονικό διάστημα. ● Οσο για τη νέα γραμμή 4 του μετρό, είναι «εξωπραγματικό» να ολοκληρωθεί ώς το 2029, αλλά ο κατασκευαστής έχει πάρει πριμ έγκαιρης παράδοσης 57 εκατ.!

Από υποβάθμιση σε υποβάθμιση οδηγούνται σιδηρόδρομος, μετρό και ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, τα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως διεθνώς αποκαλούνται εκείνα που προσφέρουν τις πιο «πράσινες» μετακινήσεις.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου υποδομών και Μεταφορών υποχρεώθηκε χθες να παραδεχθεί ότι, σε αντίθεση με τους αυτοκινητοδρόμους «που βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο ακόμη και σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», στα τρένα τα συστήματα ασφαλείας παραμένουν ανολοκλήρωτα, ενώ στο μετρό και τον Ηλεκτρικό οι συρμοί θα συνεχίσουν να περνούν με τεράστιες χρονοαποστάσεις και χωρίς κλιματισμό για άγνωστο ακόμη χρονικό διάστημα.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, μαζί με τους υφυπουργούς Νίκο Ταχιάο και Βασίλη Οικονόμου, πραγματοποίησαν χθες συνέντευξη Τύπου με αντικείμενο τον ετήσιο απολογισμό του υπουργείου μετά τις εκλογές του Ιουνίου 2023. Προφανώς στη συνέντευξη τέθηκε και το θέμα της χθεσινής αποκάλυψης της «Εφ.Συν.» για το νέο παραλίγο σιδηροδρομικό ατύχημα έξω από τη Θεσσαλονίκη, όταν βρέθηκαν σε πολύ μικρή απόσταση μεταξύ τους στις 29/5/2024 μια επιβατική και μία εμπορική αμαξοστοιχία που πιθανότατα μετέφερε πυρομαχικά με προορισμό την Ουκρανία.

Οταν πριν από 16 μήνες συνέβη το έγκλημα των Τεμπών, πολλοί αναρωτήθηκαν για τα βαθύτερα αίτια ενός τόσο πρωτοφανούς ατυχήματος που δεν μπορούσε να αποδοθεί σε ένα απλό ανθρώπινο λάθος. Τότε, ο υπογράφων ήταν ανάμεσα σε εκείνους που υποστήριξαν ότι η καταστροφή έχει στη ρίζα της τη διαχρονική απροθυμία των κυβερνήσεων να ρίξουν βάρος στα μέσα σταθερής τροχιάς και την προτίμησή τους, ειδικά της κυβέρνησης Μητσοτάκη, να ευνοηθούν οι οδικές μεταφορές και οι αυτοκινητόδρομοι με διόδια στους οποίους εμπλέκονται και μεγάλοι υποστηρικτές της. Αυτή η παραδοχή ήρθε να επιβεβαιωθεί περίτρανα και στη χθεσινή συνέντευξη καθώς:

Σιδηρόδρομος: Οσο και αν ο κ. Σταϊκούρας προσπάθησε να πει ότι ο σιδηρόδρομος λειτουργεί και ο κόσμος συνεχίζει να τον επιλέγει, αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις και να επαναλάβει, όπως έκανε και πριν από ορισμένους μήνες, ότι συνεργάζονται σε καλό επίπεδο οι διοικήσεις των εμπλεκομένων εταιρειών (ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, Hellenic Train) για να αντιμετωπίσουν εκκρεμότητες χρόνων. Ο κ. Ταχιάος ήταν κάπως πιο αιχμηρός, προσθέτοντας ότι τους επόμενους μήνες θα προκύψουν δυσκολίες καθώς ο ΟΣΕ θα βρίσκεται σε μεταβατικό καθεστώς, αφού η κυβέρνηση δρομολογεί νέο ενιαίο φορέα στον οποίο θα συγχωνευθεί μαζί με την ΕΡΓΟΣΕ και τμήμα της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Αποκατάσταση-Θεσσαλία: Οι ζημιές που προκλήθηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας ήταν τεράστιες μετά την κακοκαιρία «Daniel» και λόγω αυτών δεν λειτουργούν τα δίκτυα προς Βόλο και Παλαιοφάρσαλο, ενώ η κυκλοφορία στον άξονα Αθηνών - Θεσσαλονίκης γίνεται από μονή γραμμή για δεκάδες χιλιόμετρα βόρεια του Δομοκού. Παρά τις εκτεταμένες βλάβες, ωστόσο, η κυβέρνηση έσπευσε να παραλάβει τα έργα της αμαρτωλής σύμβασης 717 για σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση που θα είχαν αποτρέψει τα Τέμπη εάν είχαν ολοκληρωθεί.

Από τον περασμένο χειμώνα η κυβέρνηση υπόσχεται ότι θα βρει χρήματα για να αποκαταστήσει τις τεράστιες ζημιές έως το τέλος του 2025. Προσδιόρισε, μάλιστα, το κόστος της αποκατάστασης στα 463 εκατομμύρια για τον σιδηρόδρομο και στα 900 εκατομμύρια για το οδικό δίκτυο, χωρίς όμως να εξασφαλίζει την απαραίτητη χρηματοδότηση, καθώς το Ταμείο Ανάκαμψης παρέχει μόνο 600 εκατομμύρια.

Χθες, ο Χρ. Σταϊκούρας υποστήριξε ότι τελικά εξασφαλίσθηκαν οι χρηματοδοτήσεις του 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, χωρίς να προσδιορίζει ακριβώς τις πηγές. Πρόσθεσε επίσης ότι οι σχετικοί διαγωνισμοί για τα έργα θα «βγουν στον αέρα» μέσα στο καλοκαίρι. Ομως, ο Ν. Ταχιάος μετέφερε τους διαγωνισμούς προς το φθινόπωρο, ενώ παραδέχθηκε ότι δεν έχει ακόμη αποφασιστεί ποιος ή ποιοι θα είναι οι φορείς που θα αναλάβουν να προχωρήσουν τις σχετικές αναθέσεις. Υπενθυμίζεται ότι για τα σιδηροδρομικά έργα είχε αρχικά ανακοινωθεί πως θα τα αναλάβει ο ΟΣΕ, αλλά μετά ακούστηκε ότι θα προκηρυχθούν από το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών. Παρά το γεγονός ότι κοντεύει ένας χρόνος από τον «Daniel» και δεν έχει ακόμη αποφασισθεί ποιος θα κάνει τις αναθέσεις, ο κ. Σταϊκούρας υποστήριξε χθες ότι τα έργα θα ολοκληρωθούν ώς το τέλος του 2025, όπως αρχικά εξαγγέλθηκε.

Μετρό-Κλιματισμός: Τέθηκε το ζήτημα των συρμών που περνούν με τεράστια καθυστέρηση, με τους επιβάτες να συνωστίζονται σε συνθήκες τριτοκοσμικές καθώς στέκονται σε χώρους που δεν κλιματίζονται και συχνά σε συρμούς που επίσης δεν διαθέτουν κλιματιστικά. «Δεν υπάρχουν τα χρήματα, θα πρέπει να αναζητήσουμε πόρους», επανέλαβε και εδώ ο κ. Σταϊκούρας. Ανακοίνωσε ότι έχει αναλάβει σχετική πρωτοβουλία ο νέος υφυπουργός Μεταφορών Βασ. Οικονόμου σε συνεννόηση με τους συγκοινωνιακούς φορείς, ώστε να περιγραφούν με ακρίβεια οι ανάγκες. «Μόνον η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) χρειάζεται 30 εκατομμύρια και η υλοποίηση του έργου θα απαιτήσει 12-18 μήνες», είπε δυσοίωνα για τους χιλιάδες συνωστιζόμενους επιβάτες ο υπουργός.

Ηλεκτρικός (Γραμμή 1): Από τα πιο προβληματικά τμήματα του δικτύου σταθερής τροχιάς είναι η γραμμή 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) καθώς πολλοί από τους συρμούς έχουν κλείσει πάνω από 40 χρόνια κυκλοφορίας και, όπως είναι φυσικό, εμφανίζουν συνεχώς βλάβες. Αντί να προχωρήσει μια προμήθεια για νέα τρένα που θα βελτίωναν την καθημερινότητα τον Δεκέμβριο του 2022, λίγο πριν από τα Τέμπη, ο μοιραίος υπουργός Κ. Καραμανλής υπέγραψε πανηγυρικά σύμβαση ύψους 65,5 εκατομμυρίων ευρώ με την ισπανική CAF για την ανακατασκευή 14 παλαιών συρμών που θα έπρεπε να παραδοθούν ανακαινισμένοι το 2025. Ο κ. Σταϊκούρας παραδέχθηκε ότι το όλο πρότζεκτ έχει τεράστια προβλήματα. «Δεν είμαστε εκεί που θα έπρεπε να είμαστε, ο ιδιώτης ζητούσε συνεχώς επικαιροποιήσεις προϋπολογισμών και χρονοδιαγραμμάτων, έγιναν πισωγυρίσματα», είπε, για να προσθέσει ότι δεν μπορεί να κάνει κάποια πρόβλεψη αφού αναμένεται η άποψη του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των απαιτήσεων του εργολάβου.

Δρομολόγια αεροδρομίου: Για τα εκατομμύρια των τουριστών που φθάνουν στην Αθήνα αεροπορικώς, η κυβέρνηση έχει φροντίσει να τους υποδέχεται με συρμούς που ξεκινούν σε πιο αραιά δρομολόγια και συχνότατα προσομοιάζουν με σαρδελοκούτια. Το πρόβλημα εκδηλώθηκε τον Οκτώβριο του 2022, όταν εγκαινιάσθηκε –πανηγυρικά ως συνήθως– η επέκταση της γραμμής 3 από το Αεροδρόμιο έως το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Οπως έγραφε και τότε η «Εφ.Συν.», τα συγκεκριμένα δρομολόγια γίνονται με 7 ειδικούς συρμούς που ονομάζονται «διρευματικοί» καθώς μπορούν να ηλεκτροδοτούνται από δύο πηγές, τη γραμμή δίπλα στις ράγες όταν κινούνται υπόγεια και τα εναέρια καλώδια όταν κυκλοφορούν στο δίκτυο του προαστιακού. Με την επιμήκυνση της γραμμής, η διάρκεια του δρομολογίου μεγάλωσε. Νέοι διρευματικοί συρμοί δεν αγοράστηκαν και το αποτέλεσμα ήταν να μετατραπεί η συχνότητα από κάθε 30 λεπτά που ίσχυε στα 36 λεπτά. Σχεδόν δύο χρόνια μετά, δεν έχει βρεθεί καν χρηματοδότηση για προμήθεια νέων συρμών ώστε να ξεκινήσει διαγωνισμός και να προχωρήσει η προμήθεια που απαιτεί δεκάδες μήνες. Ο κ. Ταχιάος το έκανε χθες ακόμη χειρότερο, λέγοντας ότι ακόμη και όταν βρεθούν τα χρήματα και έρθουν νέοι συρμοί, θα αποσυρθούν κάποιοι από αυτούς που ήδη κυκλοφορούν και έχουν συμπληρώσει εκατομμύρια χιλιόμετρα. Ο κ. Σταϊκούρας προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις ζητώντας από τους δημοσιογράφους να συμφωνήσουν πόσο επιτυχημένα λειτούργησαν οι συγκοινωνίες στον τελικό Conference League...

Νέα Γραμμή 4 (Αλσος Βείκου-Γουδή): Ο κ. Ταχιάος παραδέχθηκε ότι υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του μεγαλύτερου δημόσιου έργου που εκτελείται αυτήν τη στιγμή με προϋπολογισμό 1,4 δισ. ευρώ. Προσπάθησε όμως να αποδώσει την καθυστέρηση στις επιλογές που έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ «για πολιτικούς λόγους». Η σύμβαση υπεγράφη το 2021 –και μάλιστα τότε ο κ. Ταχιάος ήταν επικεφαλής της «Αττικό Μετρό»– με στόχο το έργο να τελειώσει το 2029. Χθες, ο κ. Ταχιάος υποστήριξε ότι αυτή η χρονική διάρκεια ήταν «εξωπραγματική», αλλά δεν αποκάλυψε πόσο μεγαλύτερη θα έπρεπε να είναι «για να μη δώσει άλλοθι στον ανάδοχο». Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση έχει δώσει πριμ 57 εκατομμυρίων ευρώ στον κατασκευαστή (ΑΒΑΞ), όταν εκείνος υποσχέθηκε να μην παραβιάσει την οκταετία. Με τη δικαιολογημένη επιμήκυνση, άραγε, το πριμ θα επιστραφεί;


www.efsyn.gr - - Άρης Χατζηγεωργίου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου