Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2024

Ανθρακες ο θησαυρός του νομοσχεδίου για τους σιδηροδρόμους

Εναν ολόκληρο χρόνο κυοφορούνταν το σχέδιο νόμου με το οποίο η κυβέρνηση υποσχόταν την... αναγέννηση των τρένων ● Αντ’ αυτού παρουσίασε στη δημόσια διαβούλευση ένα κείμενο 15 σελίδων με 27 άρθρα, τα οποία κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση από τον νόμο
του Κ. Αχ. Καραμανλή που δεν εφαρμόστηκε ποτέ ● Τα μισά αφορούν την ενίσχυση με προσωπικό της ΡΑΣ και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ – για τον τελευταίο προβλέπονται και αυξήσεις

Ωδινεν όρος και έτεκεν μυν!

 Εναν χρόνο κυοφορείται το νομοσχέδιο που είχε προαναγγείλει η κυβέρνηση ότι θα οδηγούσε στη δημιουργία των «Σιδηροδρόμων Ελλάδος» με τη συγχώνευση ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και μέρους της ΓΑΙΑΟΣΕ, αλλά στη διαβούλευση προέκυψε ένα ισχνό κείμενο 15 σελίδων με 27 άρθρα, από τα οποία τα μισά δεν αφορούν καν τον νέο φορέα.

Το νομοσχέδιο έχει βγει σε δημόσια διαβούλευση ώς τις 10 Δεκεμβρίου, ενώ χαρακτηριστική είναι η απουσία σχολίων, την ώρα που ο ελληνικός σιδηρόδρομος και η κατάστασή του απασχολούν καθημερινώς την επικαιρότητα. Υπενθυμίζεται ότι πριν από δύο χρόνια η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε φέρει επί υπουργού Κώστα Αχ. Καραμανλή και ψήφισε στη Βουλή τον νόμο 4974/2022, ο οποίος οδηγούσε σε εντελώς αντίστροφη κατεύθυνση.

Δηλαδή οδηγούσε σε πλήρη απόσχιση από τον ΟΣΕ τη θυγατρική του, ΕΡΓΟΣΕ, η οποία εκτελούσε συγχρηματοδοτούμενα έργα αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Εκείνος ο νόμος δεν εφαρμόστηκε ποτέ αφού μεσολάβησε το «έγκλημα των Τεμπών» και η ΕΡΓΟΣΕ βρέθηκε στο στόχαστρο εισαγγελικών ερευνών, καθώς απέτυχε στην ολοκλήρωση εργολαβιών (π.χ. σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση) που θα εγκαθιστούσαν συστήματα τα οποία θα μπορούσαν να αποτρέψουν το τραγικό δυστύχημα. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η ίδια μελετητική εταιρεία που είχε προετοιμάσει τον ανεφάρμοστο νόμο 4974, ήρθε τώρα και εκπόνησε το νέο νομοσχέδιο.

Οι αντιδράσεις

Στην αιτιολογική έκθεση τονίζεται «η ανάγκη αναδιάρθρωσης του σιδηροδρομικού τομέα, μέσω της απορρόφησης της θυγατρικής εταιρείας με την επωνυμία “ΕΡΓΑ ΟΣΕ Ανώνυμη Εταιρεία” (ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.) από τη μητρική της εταιρεία με την επωνυμία “Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία” (ΟΣΕ Α.Ε.) και της μεταφοράς της δραστηριότητας διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από την εταιρεία με την επωνυμία “ΓΑΙΑΟΣΕ Ανώνυμη Εταιρεία Αστικών Ακινήτων, Κτηματικών, Οικοδομικών, Τουριστικών και Συναφών Επιχειρήσεων” (ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.) στην απορροφώσα εταιρεία».

Πάντως, στα άρθρα που αφορούν αυτή τη διαδικασία περιγράφονται τα τυπικά που αφορούν συγχωνεύσεις εταιρειών χωρίς να γίνεται καμία ιδιαίτερη αναφορά στα ειδικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σιδηροδρομικός τομέας και έγιναν γνωστά μετά τα Τέμπη.

Για παράδειγμα, δεν υπάρχει πρόβλεψη για ενίσχυση με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, είναι γνωστό ότι οι μισοί εργαζόμενοι του ΟΣΕ, πάνω από 550 άτομα, εργάζονται με μπλοκάκι και ανανεούμενες συμβάσεις έργου ενώ επιλέγονται ως φίλοι, συγγενείς και ρουσφέτια.

Στο μεταξύ, η διαδικασία μετακίνησης του προσωπικού από την ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ προκαλεί ήδη αντιδράσεις. Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Συλλόγου Εργαζομένων ΕΡΓΟΣΕ, το προσωπικό μεταφέρεται χωρίς κάλυψη από τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.

Ο Σύλλογος αποκαλύπτει ότι δεν τηρήθηκαν οι διαβεβαιώσεις που είχε λάβει σε συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Μαγουλά, καθώς στο νομοσχέδιο αφαιρέθηκε ως περιττή (!) και αυτονόητη παράγραφος από το άρθρο 7 η οποία διασφάλιζε τη συνέχεια της κάλυψης του προσωπικού της ΕΡΓΟΣΕ από ΣΣΕ στη νέα εταιρεία.

Επίσης αφαιρέθηκε παράγραφος που διασφάλιζε τη μη διατάραξη του μισθολογικού καθεστώτος των εργαζομένων στην ΕΡΓΟΣΕ και διατυπώνεται ασαφώς και αορίστως η δυνατότητα κάλυψης θέσεων ευθύνης από το προσωπικό που μεταφέρεται στη νέα εταιρεία. Ο Σύλλογος έθεσε τα θέματα στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, Χρ. Παληό, ο οποίος, κατά την ανακοίνωση, απάντησε ότι «όλες οι μεταβολές έγιναν ερήμην του».

Πάντως, ένα από τα ελάχιστα σχόλια στη διαβούλευση κινείται ακριβώς στην αντίθετη κατεύθυνση. Φέρει την υπογραφή Ιωάννης Γραμματίδης, που πιθανότατα αντιστοιχεί στον προσφάτως παραιτηθέντα πρόεδρο του ΟΣΕ, ο οποίος διαμαρτύρεται γιατί το προσωπικό να τοποθετείται «σε αντίστοιχη θέση, εφόσον υφίσταται». Αναρωτιέται μάλιστα τι θα γίνει το στέλεχος του ΟΣΕ που ήδη κατέχει μια τέτοια θέση ή τι θα συμβεί εάν δεν υπάρχει αντίστοιχη θέση στη νέα εταιρεία.

Πολλά από τα θέματα της συγχώνευσης παραπέμπονται σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις όπου θα καθορίζονται «οι ακριβείς όροι, οι προϋποθέσεις, η διαδικασία, ο χρόνος περιέλευσης της διαχείρισης, η διαδικασία και ο χρόνος ολοκλήρωσης της τεχνικής αξιολόγησης του τροχαίου υλικού που ακολουθεί την παράδοση και παραλαβή του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη μεταφορά της δραστηριότητας διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από την εταιρεία ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. προς την εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος».

Αύξηση προσωπικού

Αντιθέτως, στο δεύτερο μισό του νομοσχεδίου υπάρχει σειρά άρθρων όπου γίνεται σαφής λόγος για την ενίσχυση με επιπλέον προσωπικό της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και του φορέα διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Μάλιστα, ειδικά ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ενισχύεται όχι μόνο με προσωπικό αλλά και με πόρους από το ευρωπαϊκό ταμείο Eurocontrol, το οποίο συγκεντρώνει τα τέλη των αεροσκαφών που φτάνουν ή απλώς πετούν πάνω από την Ελλάδα.

Πρόκειται για τέλη από τα οποία πληρώνονται εδώ και χρόνια οι πρόσθετες αποζημιώσεις των αεροελεγκτών αλλά και πλήθος άλλων εμπλεκομένων στην πολιτική αεροπορία. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δικαιολογεί τις «αεροπορικές» αποζημιώσεις επειδή ασχολείται και με τα αεροπορικά ατυχήματα. Ωστόσο δεν είναι εντελώς ξεκάθαρο εάν και πότε θα τις λαμβάνει και το προσωπικό που ασχολείται στον κλάδο των σιδηροδρομικών ατυχημάτων.

Η ΡΑΣ είχε ζητήσει την αύξηση των θέσεων προσωπικού από 35 σε 85, αλλά το νομοσχέδιο περιορίζεται στα 63 άτομα, παρά το βάρος των ελέγχων με τους οποίους είναι επιφορτισμένη η Αρχή. Για τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ οι θέσεις προσωπικού αυξάνονται από 21 σε 36, ενώ συστήνονται και τμήματα προκειμένου κάποιοι υπάλληλοι να επωφελούνται και από τις διευθυντικές αμοιβές.


www.efsyn.gr - Άρης Χατζηγεωργίου 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου