Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2013

Γερμανική «σφήνα» στο deal ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Cosco - HP


«Σφήνα» στη μεγαλύτερη επιχειρηματική συμφωνία που έκανε στην ιστορία της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την Cosco και τη Hewlett-Packard (HP) επιχειρεί να μπει η γερμανική εταιρεία σιδηροδρόμων Deutsche Bahn, η οποία έχει ήδη προχωρήσει σε συμφωνίες με τις άλλες χώρες της νοτιανατολικής Ευρώπης, ώστε να διέρχονται τα τρένα της από τα σιδηροδρομικά τους δίκτυα. Οι Γερμανοί επιχειρούν να εκμεταλλευθούν τις καθυστερήσεις που υπάρχουν στην υλοποίηση της συμφωνίας από την ελληνική πλευρά και οι επόμενες δυο εβδομάδες είναι ιδιαίτερα κρίσιμες.

Συνεργασίες
Η συμφωνία που θεωρήθηκε μια από τις πιο σημαντικές παγκόσμιες κινήσεις συνεργασίας, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στη χώρα μας και στην ελληνική ΤΡΑΙΝΟΣΕ, άνοιξε τις ? ορέξεις και των διεθνών σιδηροδρομικών εταιρειών και κυρίως της γερμανικής Bahn, η οποία «καραδοκεί» στα βουλγαρικά σύνορα και σύμφωνα με στελέχη της ευρωπαϊκής αγοράς ετοιμάζεται να εισέλθει και στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Ήδη μάλιστα έχει έρθει και σε επαφή με την Cosco, προκειμένου να παρουσιάσουν την δυνατότητες τους στη μεταφορική διαδικασία μέσω τρένου και να διεκδικήσουν κομμάτι της μεταφορικής πίτας που δημιουργείται μετά τη συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δεν είναι τυχαίο ότι μετά τη συμφωνία με την HP δεκάδες εταιρείες μεταξύ των οποίων η Procter & Gamble, η Hyundai, η Sharp, η Sony, η LG, η Dell, η Samsung και η Huawei περιμένουν την υλοποίηση της συμφωνίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την HP για να ξεκινήσουν ανάλογες συνεργασίες.
Γερμανική «σφήνα» στο deal ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Cosco - HP
Ωστόσο τα διαδικαστικά προβλήματα, μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των άλλων ευρωπαϊκών εταιρειών, το δίκτυο των οποίων θα πρέπει να διασχίσει το ελληνικό τρένο για να φτάσει στην Τσεχία, αν και βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο δεν φαίνεται να έχουν ακόμα ολοκληρωθεί με πολλές εταιρείες αλλά και την ίδια την Cosco να εμφανίζονται ενοχλημένες και να περιμένουν με δυσπιστία την υλοποίησή της.
Αν η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν καταφέρει να ολοκληρώσει τη συμφωνία μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι ανταγωνιστές θα διεκδικήσουν εκείνοι να παρέχουν τις υπηρεσίες που δεν θα μπορέσει η ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες τέλη Μαρτίου ή αρχές Απριλίου περίπου 100 μηχανές της γερμανικής Deutsche Bahn θα βρίσκονται στα σύνορα της Βουλγαρίας.
Το δυναμικό αυτό καθώς και το γεγονός ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαθέτει συνολικά μόλις 35 ηλεκτροκίνητες τέτοιες μηχανές δείχνουν τη σημασία που δίνει η γερμανική εταιρεία στον έλεγχο των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Το ενδεχόμενο η ελληνική εταιρεία να μην υλοποιήσει έγκαιρα τη συμφωνία με την HP θα είχε ως αποτέλεσμα ακόμα και το «αποκλεισμό» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τις εμπορευματικές μεταφορές, κάτι που θα μπορούσε να την οδηγήσει ακόμα και σε λουκέτο.
Η τακτική
Η «δυναμική« της γερμανικής εταιρείας να «περιορίζει» μικρότερες εταιρείες διεκδικώντας την ενδυνάμωσή της στην ευρωπαϊκή σιδηροδρομική αγορά έχει διαφανεί στην περίπτωση της Βουλγαρίας. Δεν είναι τυχαίο ότι πέρυσι ξεκίνησε η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της βουλγαρικής σιδηροδρομικής εταιρείας BDZ που για μεγάλο διάστημα δεν έχει καταφέρει να βρει στρατηγικό σύμμαχο, μιας και η σιδηροδρομική αγορά της χώρας έχει «κατακλυστεί» από τους γερμανικούς σιδηροδρόμους. Ήδη ο πρώτος διαγωνισμός κηρύχτηκε άγονος, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται ο δεύτερος διαγωνισμός, όπου έχουν υποβάλει προσφορές τέσσερις εταιρείες.
Πάντως, όπως αναφέρουν διπλωματικοί κύκλοι, το παράδειγμα της BDZ, δηλαδή της βουλγαρικής «ΤΡΑΙΝΟΣΕ», η οποία πλέον πνέει τα λοίσθια, μπορεί να διδάξει πολλά στην ελληνική πλευρά. Όπως λένε, οι Βούλγαροι έκαναν το λάθος να ανοίξουν την αγορά τους προτού εξυγιάνουν την εταιρεία, με αποτέλεσμα να είναι επενδυτικά αδιάφορη, αφού ήταν πολύ πιο εύκολο για μια ξένη εταιρεία να φέρει τη θυγατρική της στο βουλγαρικό δίκτυο. Μάλιστα, οι Βούλγαροι είχαν κάνει πλήρη απόσχιση των εμπορευματικών δραστηριοτήτων, στέλνοντας στη νέα εταιρεία μηχανοδηγούς, μηχανές και βαγόνια.
Οι άλλοι ανταγωνιστές
Εκτός από τη γερμανική Deutsche Bahn, τουλάχιστον άλλοι δυο ανταγωνιστικές εταιρείες προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορούν να συνεργαστούν με την Cosco, ώστε να δημιουργήσουν αυτό το νέο «διάδρομο» εμπορευμάτων προς την Κεντρική Ευρώπη. Πρόκειται για τους Σλοβένους και τους Ρουμάνους που μπορούν να πάρουν πιστοποίηση για τα τρένα τους και να κινηθούν άνετα πάνω στις ράγες του ΟΣΕ, μια και το νομοθετικό μας πλαίσιο προβλέπει τη χρήση των γραμμών του ΟΣΕ και από άλλες εταιρείες.
Προχωρούν οι διαδικασίες
Αν και η διοίκηση του ΟΣΕ έχει προχωρήσει σε μια σειρά συμφωνιών με τις χώρες που θα διέρχονται τα τρένα που θα μεταφέρουν τα προϊόντα της HP, ωστόσο ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες.
Στελέχη του ΟΣΕ εκτιμούν ότι η όλη διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, με στόχο να ξεκινήσει η υλοποίηση της συμφωνίας.
Σημειώνεται ότι η συμφωνία HP - Cosco προβλέπει τη διακίνηση περί των 20.000 εμπορευματοκιβώτιων, σε ετήσια βάση, για προϊόντα που κατασκευάζονται στην Ασία.
Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη η διοίκηση της εταιρείας συνέταξε και κατέθεσε τις αιτήσεις για τη χρήση του δικτύου άλλων χώρων. Στο «στόχαστρο» είναι χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Σλοβενία, τα Σκόπια κ.λπ. που βάσει της νομοθεσίας τους μπορούν να αδειοδοτήσουν μία σιδηροδρομική ή οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, προκειμένου να κινεί τα τρένα της πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή.
Με τον τρόπο αυτό οι μετακινήσεις προϊόντων από τη χώρα μας θα μπορούν να γίνουν σιδηροδρομικά σε οποιαδήποτε χώρα επιθυμεί η εταιρεία παραγωγής, χωρίς να αναμένει σχετικές εγκρίσεις.
Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη νομοθεσία υπάρχει και στη χώρα μας όπου οποιαδήποτε εταιρεία μπορεί να ζητήσει άδεια.
Μετά τη συμφωνία με την HP, δεκάδες εταιρείες, μεταξύ των οποίων η Procter&Gamble, η Hyundai, η Sharp, η Sony, η LG, η Dell, η Samsung και η Huawei, περιμένουν την υλοποίηση της συμφωνίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την HP για να ξεκινήσουν ανάλογες συνεργασίες

www.imerisia.gr - Μαρία Μόσχου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου