Την πόρτα της εισόδου ιδιωτών στη συντήρηση του δικτύου του ΟΣΕ, άνοιξε την Τρίτη για πρώτη φορά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Παναγιώτης Θεοφανόπουλος.
Στο πλαίσιο της διημερίδας «Έργα Μεταφορικών Υποδομών ως Μοχλός Ανάκαμψης και Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας», που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο, ο κ. Θεοφανόπουλος υποστήριξε ότι το θέμα της συντήρησης του δικτύου μπορεί να αντιμετωπιστεί ιδανικά «μέσα από μια ενιαία σύμβαση συντήρησης, που θα περιλαμβάνει πολυετή συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής και των συστημάτων που είναι εγκατεστημένα σε αυτή και θα έχει εξασφαλισμένη χρηματορροή».
Το εγχείρημα της εκχώρησης της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες θα ξεκινήσει, όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κατ’ αρχήν από την συντήρηση συγκεκριμένων τμημάτων του δικτύου, όπως του Προαστιακού της Αθήνας (Αεροδρόμιο, ΣΚΑ, Κιάτο, κλπ). «μετά τη διευθέτηση ορισμένων προβλημάτων που σχετίζονται με δικαστικές εμπλοκές των αναδόχων με την ΕΡΓΟΣΕ».
Σύμφωνα με τον κ. Θεοφανόπουλο το ζήτημα της συντήρησης θα αντιμετωπιστεί:
Με ενιαίες εργολαβίες, που θα περιλαμβάνουν συντήρηση γραμμής και συστημάτων, με συντήρηση στο πλαίσιο συμβάσεων της ΕΡΓΟΣΕ και με μικρές εργολαβίες του ΟΣΕ και τη συνδρομή δικών του συνεργείων.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ απέφυγε να μπει σε λεπτομέρειες για το πώς ακριβώς θα γίνει η διαδικασία, ωστόσο μελετώνται ταυτόχρονα δύο μοντέλα: Είτε η συντήρηση να γίνεται με σύμπραξη ΟΣΕ και ιδιωτών (ΣΔΙΤ) είτε να εκχωρηθεί εξ’ ολοκλήρου σε ιδιώτες.
Το κόστος συντήρησης του δικτύου με σημερινά δεδομένα υπολογίζεται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ, ενώ το έσοδο του ΟΣΕ από τα τέλη χρήσης υποδομής για το 2013 υπολογίζονται περίπου σε 25 εκατ, με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να καταβάλλει περίπου 19 εκατ. ευρώ.
Ο ΟΣΕ για φέτος πρόκειται να λάβει κρατική επιδότηση ύψους περίπου 80 εκατομμυρίων ευρώ ενώ το κόστος μισθοδοσίας και παγίων υπολογίζεται περί τα 60 εκατομμύρια ευρώ.
Τελικός στόχος των κινήσεων που αφορούν τη συντήρηση του δικτύου, όπως σημείωσε ο κ. Θεοφανόπουλος, είναι η ελαχιστοποίηση των οχλήσεων στην κυκλοφορία της γραμμής κατά την συντήρηση, ώστε να αποτραπεί η επιβολή ρητρών αποζημίωσης του χρήστη (ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή άλλου) σε βάρος του ΟΣΕ.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι οι υποχρεώσεις του ΟΣΕ για την διατήρηση της υποδομής σε άριστη κατάσταση θα αυξηθούν γεωμετρικά τα επόμενα χρόνια, καθώς αναμένεται κατακόρυφη αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
Η αύξηση αυτή αναμένεται λόγω της αποκατάστασης των συνδέσεων του ελληνικού δικτύου με τα γειτονικά δίκτυα (διευρωπαϊκός άξονας 10 μέσω Σκοπίων και Σερβίας, διευρωπαϊκός άξονας 22 μέσω Βουλγαρίας) και της αξιοποίησης σε μέγιστο βαθμό του λιμανιού του Πειραιά (Νέο Ικόνιο).
Επίσης, με την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού του άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα αυξηθεί κατακόρυφα η χωρητικότητα της γραμμής.
Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται ότι θα οδηγήσουν σε μεγάλο φόρτο βαρέων συρμών, αύξηση της ταχύτητας των επιβατικών συρμών και πύκνωση των δρομολογίων των υπεραστικών και προαστιακών συρμών.
Η ηλεκτροκίνηση
Στο μεταξύ, προχωρεί το έργο της ανάταξης της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αχαρνές - Τιθορέα, καθώς υπογράφηκε χτες η σχετική σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία ΤΕΡΝΑ.
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 21 εκατ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί σε διάστημα 16 μηνών.
Στη σύμβαση αυτή έχει συμπεριληφθεί ως προαίρεση και η προσωρινή (έως την υπογειοποίησή του) ηλεκτροκίνηση του τμήματος σιδηροδρομικού σταθμού Αθηνών έως τις Τρεις Γέφυρες.
Ειδικοί φρουροί στα τρένα
Την ίδια στιγμή, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να ενισχύσει την ασφάλεια των επιβατών αναμένεται σύντομα να ανεβάσει στα τρένα περίπου 35 ειδικούς φρουρούς, τους οποίους θα παραχωρήσει το υπουργείο Δημόσιας Τάξης και θα πληρώνει η εταιρεία.
Οι ειδικοί φρουροί θα βρίσκονται καθ΄όλο το 24ωρο στις αμαξοστοιχίες του προαστιακού, αλλά και στα τρένα του υπόλοιπου δικτύου της εταιρίας, καθώς θα περιπολούν και σε άλλους χώρους του σιδηροδρομικού δικτύου.
Παράλληλα, το υπουργείο Ανάπτυξης, με ειδική τροπολογία θα μετατρέψει σε κακούργημα από πταίσμα τα αδικήματα που σχετίζονται με κλοπή ή κλεπταποδοχή καλωδίων ή λοιπών υλικών του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ και το ΣΔΟΕ θα αναλάβει την έρευνα στα χυτήρια χαλκού και τις επιχειρήσεις αγοράς σκραπ όπου καταλήγουν πολλά από τα κλοπιμαία.
Μυρίζομαι, το χρήμα στους εργολάβους, την δουλειά -με μισθούς πείνας- στους υπαλλήλους του ΟΣΕ, και τους νεκρούς στους επιβάτες...
ΑπάντησηΔιαγραφή