Δημοσιεύουμε την άποψη του συγκοινωνιολόγου και φίλου Γ. Νάθενα για όσα ζούμε τα τελευταία χρόνια στον σιδηρόδρομο.
Η κατάσταση του ελληνικού σιδηρόδρομου είναι στην ουσία της τραγική αυτή τη στιγμή.
Υπάρχει η κορυφή του παγόβουνου που είναι η πολυπόθητη από όλους και κρίσιμη για το μέλλον και την βιωσιμότητα των ελληνικών σιδηρόδρομων λειτουργιά των εμπορικών τρένων που συνδέουν το λιμάνι του Ικονίου με την Κεντρική Ευρώπη, αλλά απο κει και πέρα,
τεράστια και δυσεπίλυτα προβλήματα και διαλυτικές καταστάσεις, έχουν δημιουργήσει μια πολύ επικίνδυνη και δυσάρεστη κατάσταση στο δίκτυο.
Προσωπικό πρώτης γραμμής δεν υπάρχει σε κρίσιμα μεγάλο βαθμό (υπήρχε άλλα εξεδιωχθη ως πλεονάζον), με συνέπεια να μην μπορούν να εκτελεστούν τα εναπομειναντα δρομολόγια, να κινδυνεύει να γίνει νέα δραστική περικοπή τους, ενώ η επαναλειτουργια του καταστάντος ανενεργού δικτύου, είναι υπ αυτές τις συνθήκες αδύνατη.
Η συντήρηση του τροχαίου υλικού έχει καταρρεύσει, με συνέπεια να έχει περιοριστεί στο ελάχιστο η διαθεσιμοτητα των κινητηρίων μονάδων και των Α/Α, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο τη συνέχιση λειτουργίας ακόμη και πετυχημένων γραμμών, όπως η γραμμή της Δυτικής Μακεδονίας.
Η συντήρηση του δικτύου είναι πενιχρότατη στο εν ενεργεία τμήμα και ανύπαρκτη εντελώς στο τμήμα που δεν εκτελούνται τακτικά δρομολόγια, πάρα τις διαβεβαιωσεις του ΟΣΕ ότι θα το διατηρούσε σε λειτουργική ετοιμότητα, για οποτεδήποτε χρειαστεί.
Συνέπεια αυτού είναι να μην μπορεί να επαναλειτουργησουν τμήματα με μεγάλη συγκοινωνιακή σημασία και σκοπιμότητα όπως πχ το Κόρινθος-Ναύπλιο, το Πάτρα-Πύργος και ο Προαστιακός της Καλαμάτας στο μετρικό δίκτυο Πελοποννήσου, ενώ το τμήμα του δικτύου που τελεί υπό αναστολή δρομολογίων, κινδυνεύει με πλήρη απαξίωση και τελικά ντε φάκτο και ντε γιούρε κατάργηση.
Τα έργα στον Προαστιακό της Αθήνας καθώς και η ηλεκτροκινηση και σηματοδότηση παραμένουν ημιτελή με αποτέλεσμα οι προαστιακοί συρμοί προς Χαλκίδα, Κιάτο και Αεροδρόμιο να μην μπορούν να έχουν αφετηρία την Αθήνα και τον Πειραιά.
Ο Νέος Σταθμός Αθηνών είναι για 10 χρόνια τώρα εν ατελείωτο γιαπί και ακόμα δεν υπάρχει φως στον ορίζοντα για το πότε και εαν θα ολοκληρωθεί. Οι εγκαταστάσεις και οι πανάκριβοι εξοπλισμοί του δικτύου παραμένουν αφύλακτοι η πολύ ελλιπώς φυλασσόμενοι με αποτέλεσμα βανδαλισμούς, φθορές, κλοπές, γκραφίτι κλπ.
Πολλοί εξοπλισμοί που πληρώθηκαν πανάκριβα απο τον ελληνικό λαό δεν λειτουργούν η δυσλειτουργούν (τηλεδιοικηση, σηματοδότηση, κυλιόμενες κλίμακες σταθμών, ηλεκτρονικοί πίνακες ενημέρωσης, ανελκυστήρες σταθμών Προαστιακού κλπ).
Στους συρμούς του Προαστιακού που διέρχονται απο το ΣΚΑ, περιπλανωνται περιθωριακά και ρυπαρά άτομα, ναρκομανείς, επαίτες κλπ, καθιστώντας προβληματική την χρήση των εν λόγω δρομολογίων απο πλευράς ασφαλείας, υγιεινής κ.ο.κ.
Το ηθικό του προσωπικού του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραμένει σε χαμηλό επίπεδο, με αντανάκλαση στην εργασία τους λόγω όλης αυτής της εγκατάλειψης, της αβεβαιότητας για το μέλλον και της διαφαινομενης περιθωριοποιησης του σιδηροδρόμου.
Αυτά και πολλά άλλα καθοριστικά προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου τόσο γενικά, όσο και στην καθημερινότητα του, θα έπρεπε να επισημανθούν και να τονιστούν σε εκδηλώσεις σαν την αυριανή στον χωρο του ΣΦΣ, ειδικά εάν έρθουν επίσημοι εκπρόσωποι της Πολιτείας και των Σιδηροδρομικών Οργανισμών και να ζητηθούν υπεύθυνες απαντήσεις για όλα αυτά, που ΣΉΜΕΡΑ θέτουν εν αμφίβολο την αυριανή προοπτική άλλα και την ομαλή και αδιατάρακτη συνέχιση λειτουργίας των ελληνικών σιδηρόδρομων. Είναι ευχάριστο να ειπωθούν θετικές εξαγγελίες για την αναβίωση κάποιων μουσειακών αμαξοστοιχιων για τουριστική εκμετάλλευση, αλλά πρωτίστως ενδιαφερομαστε για το παρόν και το μέλλον των ελληνικών σιδηρόδρομων.
Γ. ΝΑΘΕΝΑΣ (με την ιδιότητα μου ως μέλος του ΣΦΣ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου