Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2014

Θολό το τοπίο για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Θολό τοπίο για ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει μετατραπεί σε «καυτή πατάτα» για το ΤΑΙΠΕΔ με την όλη διαδικασία να βρίσκεται σε εξέλιξη για πάνω από ένα χρόνο. Η ρωσο-ουκρανική κρίση έχει καταστήσει το μέλλον της εν λόγω αποκρατικοποίησης αβέβαιο και η ολοκλήρωσής της είναι πλέον αμφίβολη. 


Ο διαγωνισμός έχει «κολλήσει» το τελευταίο χρονικό διάστημα, λόγω της συμμετοχής των ρωσικών σιδηροδρόμων RZD. Η εμπλοκή στις σχέσεις μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ρωσίας, εξαιτίας της κρίσης στην Ουκρανία, έχει παγώσει οποιαδήποτε εξέλιξη, καθώς θεωρείται απίθανο η ΕΕ να δώσει την έγκρισή της για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από μια ρωσική εταιρία, η οποία μάλιστα έχει και πολύ στενή σχέση με την κυβέρνηση της χώρας. 

Η ρωσική συμμετοχή στον συγκεκριμένο διαγωνισμό θεωρούταν μάλλον η ισχυρότερη έναντι των άλλων δύο συμμετοχών, από τους γαλλικούς σιδηρόδρομους και την ρουμανική Grupo Feroviar Roman. Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι δήλωναν έτοιμοι να αποκτήσουν ελληνικές εταιρίες του Δημοσίου, που ιδιωτικοποιούνται, εφόσον απαλλαγούν αυτές από τα βάρη τους σε χρέη. Ωστόσο, τα δεδομένα που διαμορφώνονται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις προοιωνίζουν ότι η ΕΕ δεν θα δεχτεί εύκολα ενδεχόμενες συμφωνίες, ως αντίποινα για τη στάση που τηρεί η Ρωσία.

Όσον αφορά στην αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το σενάριο που προκρίνεται είναι ότι ο διαγωνισμός θα κυρηχθεί άγονος, προκειμένου στη συνέχεια να επαναπροκηρυχθεί με συνοπτικές διαδικασίες.

Το σχέδιο των Ρώσων προσκρούει στις γεωπολιτικές εξελίξεις

Η δεινή δημοσιονομική θέση της χώρας μας και οι αποκρατικοποιήσεις δίνουν την ευκαιρία στο Κρεμλίνο να προωθήσει ολοκληρωμένο σχέδιο, που περιλαμβάνει την εξαγορά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και των σιδηροδρόμων (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) από μεγάλες ρωσικές επιχειρήσεις, οι οποίες ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από το κράτος. Όλα αυτά βέβαια ίσχυαν πριν την έναρξη της κρίσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Οι εξελίξεις από εδώ και στο εξής είναι αβέβαιες και κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί πια θα είναι η στάση της ΕΕ.

Η Μόσχα επιδιώκει να εξαγοράσει «πακέτο» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΛΘ και να εντάξουν τις δύο εταιρίες σε  επιχειρησιακό σχήμα με ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό. Η εξαγορά επιδιώκεται να γίνει μέσω της κρατικής Εταιρίας Ρωσικών Σιδηροδρόμων (Rossiyskie Ζheleznye Dorogi-RZD), που είναι η μεγαλύτερη του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο και μέσω θυγατρικών ελέγχει τα σιδηροδρομικά δίκτυα επτά χωρών.  Η μητρική εταιρία του ομίλου μετέφερε πέρυσι 980 εκατομμύρια επιβάτες και 1,2 δισ. τόνους εμπορεύματα. Τα έσοδα της ήταν 1,4 δισ. και κέρδη 72 εκατ.

Ο ΟΛΘ θα αποτελέσει τη βάση και για τη δημιουργία μεγάλου διεθνούς διαμετακομιστικού κέντρου και κέντρου  logistics για τη διακίνηση εμπορευμάτων από/προς τη Ρωσία, τις βαλκανικές χώρες και την κεντροανατολική Ευρώπη. Το δεύτερο σκέλος του σχεδίου περιλαμβάνει την πραγματοποποίηση επενδύσεων για επέκταση-εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και διασύνδεση του με τα δίκτυα Βουλγαρίας-Ρουμανίας-Ουκρανίας-Ρωσίας.

http://www.sofokleousin.gr  - Της Χριστίνας Τζογανάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου