Ο επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μίλησε επίσης για την ιδιαίτερη φετινή χρονιά σε σχέση με τα έσοδα, τις αποζημιώσεις από το δημόσιο αλλά και για τη νέα ΣΣΕ. Αποκάλυψε ότι μέσα στο 2021 θα προκηρυχθούν έως και 80 προσλήψεις, νέες επενδύσεις στο Μηχανοστάσιο του Ρέντη και πως ενδέχεται ο όμιλος FSI που υπάγεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, να βάλει μέρος στους διαγωνισμούς συντήρησης που θα προκηρυχθούν από τον ΟΣΕ.
Για μία ακόμα φορά, ο κ.Τσαλίδης υπογράμμισε τη σημασία της ολοκλήρωσης των έργων στον κεντρικό διάδρομο της χώρας από την Πάτρα μέχρι την Ειδομένη (ΠΑΘΕΠ) και πρόβλεψε ότι μέχρι την Άνοιξη του 2022 στον διάδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης θα έχει ολοκληρωθεί η σηματοδότηση και το ETCS που θα επιτρέψει μεγαλύτερες ταχύτητες.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μιλώντας τέλος για το θέμα που προέκυψε με τη ΡΑΣ, τόνισε πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν καταχράστηκε ποτέ την δεσπόζουσα θέση που έχει στη χώρα και πως οι εταιρείες που εισέρχονται έχουν ως μονόδρομο τις επενδύσεις. «Οι μη επενδύσεις από τις υπόλοιπες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών δεν πρέπει να μεταφράζονται ως κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ» είπε χαρακτηριστικά.
Παρακάτω σας παρουσιάζουμε όλη τη συνέντευξη:
Νίκος Καραγιάννης: Πως εξελίχθηκε η φετινή χρονιά; Ήταν ομολογουμένως μία ιδιαίτερη χρονιά με lockdown και καταστροφές. Ποια είναι τα αποτελέσματα στα έσοδα σας;
Φίλιππος Τσαλίδης: Θα πρέπει να αναφέρω ότι Ιανουάριος-Φεβρουάριος πήγε καλύτερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 παρότι δεν είναι συγκρίσιμα, γιατί εκείνη την περίοδο δεν είχαμε ακόμα ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Αυτό το πρώτο δίμηνο ήταν η συνέχεια μίας πολύ καλής χρονιάς που οφείλεται στην λειτουργία της ηλεκτροκίνησης και στο lifting που έγινε στα τρένα. Υπήρξε ένας Μάρτιος που πήγε στο περίπου 60% των εσόδων και ο Απρίλιος με μηδενικά έσοδα, δηλαδή στο 4%. Από τον Μάιο και μετά, είμαστε σταθερά κάτω από το 50% σε έσοδα. Επίσης, είχαμε λόγω της καταιγίδας του “Ιανού” 41 ημέρες χωρίς ηλεκτροκίνηση. Δηλαδή εκεί που βλέπαμε μία άνοδο, ήρθε και αυτό το γεγονός και κυριολεκτικά μας γονάτισε.
Νίκος Καραγιάννης: Αυτό πως μεταφράζεται σε επίπεδο αποζημιώσεων. Έχουν γραφτεί πολλά για το θέμα αυτό
Φίλιππος Τσαλίδης: Το κράτος θα δώσει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ μία αποζημίωση, η οποία όμως σε κανένα βαθμό δεν θα καλύψει τις απώλειες. Θα είναι μία τονωτική ένεση για την τεράστια μείωση των εσόδων, αλλά μέχρι εκεί. Άλλωστε δεν περιμένουμε από το Κράτος να καλύψει όλες τις ζημιές. Προς το παρόν και γενικά φέτος δεν έχουμε πρόβλημα βιωσιμότητας. Ξέρετε, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει και τον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών που εκτιμούμε ότι από άποψη εσόδων θα είναι περίπου στα επίπεδα του 2019.
Νίκος Καραγιάννης: Ποια είναι η συμμετοχή των εμπορευματικών μεταφορών στον κύκλο εργασιών;
Φίλιππος Τσαλίδης: Είναι μικρή, περίπου 20%, αλλά παρόλα αυτά, σε αυτή τη συγκυρία, έρχεται να “βοηθήσει” τον κυρίαρχο κλάδο των επιβατικών μεταφορών. Με λίγα λόγια μπορούμε να πούμε ότι “άντεξαν” οι εμπορευματικές μεταφορές το 2020. Τώρα σε σχέση με 2-3 χρόνια πριν έχουν αυξηθεί, αλλά αν γυρίσουμε πίσω 10 χρόνια εξακολουθούν να είναι μειωμένες. Το δίκτυο σήμερα είναι σημαντικά μικρότερο και έχω την αίσθηση ότι θα περιμένουμε αρκετά χρόνια για να το δούμε να επεκτείνεται.
Νίκος Καραγιάννης: Σε σχέση με την οριστική ολοκλήρωση του κεντρικού διαδρόμου Αθήνας-Θεσσαλονίκης, δηλαδή για τη σηματοδότηση και το ΕΤCS που βρισκόμαστε;
Φίλιππος Τσαλίδης: Ελπίζω ότι μέχρι την Άνοιξη του 2022 θα λειτουργεί πλήρως η σηματοδότηση και το ETCS. Αυτό που είναι πολύ ενθαρρυντικό για εμάς είναι ότι πλέον δίνεται προτεραιότητα στις επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Το οδικό δίκτυο έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, οπότε πιστεύω ότι σημαντικά κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ θα κατευθυνθούν για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ίσως είναι και μία μοναδική ευκαιρία για τη χώρα και για τον σιδηρόδρομο.
Νίκος Καραγιάννης: Με τα έργα τι γίνεται; Πως κρίνετε την εξέλιξη τους;
Φίλιππος Τσαλίδης: Φαίνεται ότι υπάρχει πλέον ένα καλύτερο κλίμα, αναφορικά με τους διαγωνισμούς και τις αλλαγές που έρχονται για να βλέπουμε τα έργα να τελειώνουν. Πιστεύω ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα και να ολοκληρωθούν σύντομα τα έργα στον βασικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Ειδομένη. Να τελειώσουν τα έργα για το ETCS και τη σηματοδότηση, αλλά και να υπάρχει και μία τακτική συντήρηση του δικτύου. Θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι σε αυτό το τμήμα η ταχύτητα να είναι τουλάχιστον 160χλμ/ώρα. Αυτό θα μας επιτρέψει να κάνουμε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε λιγότερο από 3 ώρες και 30 λεπτά. Σήμερα έχουμε πολλές βραδυπορίες, οι οποίες θα πρέπει να εξαλειφθούν σύντομα.
Νίκος Καραγιάννης: Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προτίθεται να βγάλει διαγωνισμούς για τη συντήρηση. Πως το σχολιάζετε; θα συμμετέχετε;
Φίλιππος Τσαλίδης: Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν μπορεί να συμμετέχει, θα μπορούσε όμως να συμμετέχει το Group στο οποίο ανήκει και έχει μία τεράστια εμπειρία σε ανάλογα έργα σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο είναι κάτι που προς το παρόν εξετάζεται.
Νίκος Καραγιάννης: H πανδημία σταματάει τις προσλήψεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Φίλιππος Τσαλίδης: Όχι, αντιθέτως, πρέπει να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη ημέρα της πανδημίας. Μέσα στο 2021 θα έχουμε προσλήψεις και μηχανοδηγών και συνοδών, αλλά και κάποιων στελεχών. Εκτιμούμε ότι θα προσλάβουμε 60-80 μηχανοδηγούς και συνοδούς, ένα σημαντικό αριθμό τεχνιτών στις εγκαταστάσεις συντήρησης μέσα στον επόμενο χρόνο και περίπου 10 στελέχη. Επίσης, κάνουμε συνεχείς συναντήσεις με τα Σωματεία για τη νέα ΣΣΕ. Είναι μία δύσκολη συγκυρία και θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι διανύουμε μία δύσκολη περίοδο, όπως και οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου.
Νίκος Καραγιάννης: Σε σχέση με τις επενδύσεις σε τροχαίο υλικό, ποιος είναι ο προγραμματισμός σας; Έχει επηρεαστεί από την πανδημία;
Φίλιππος Τσαλίδης: Ο προγραμματισμός μας προχωράει κανονικά. Το πρώτο από τα τρένα που ανακαινίζονται στην Ιταλία, θα έρθει στο τέλος του έτους και το πρώτο του δρομολόγιο θα γίνει ανήμερα της 25ης Μαρτίου 2021, επ` ευκαιρία των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την επανάσταση και τα υπόλοιπα θα έρθουν μέσα στο 2021. Στο τέλος του έτους ολοκληρώνεται και η επένδυση μας στο αμαξοστάσιο της Θεσσαλονίκης το οποίο θα είναι από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη. Θα αλλάξει συνολικά η εικόνα της εταιρείας μας, αλλά και ολόκληρης της περιοχής.
Προγραμματίζουμε την προμήθεια τροχαίου υλικού με μία προτεραιότητα για τον Προαστιακό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Θέλουμε να πυκνώσουμε τα δρομολόγια και χρειάζεται φυσικά μεγαλύτερη χωρητικότητα στο δίκτυο για να μπορούμε να τα κινήσουμε αυτά τα επιπλέον τρένα. Υπάρχουν κάποιες σκέψεις να έρθουν διώροφα τρένα, αλλά αυτό θα το δούμε. Υπάρχει ειδική επιτροπή στον όμιλο που συζητάμε και θα αποφασίσει τελικά για το πόσα και τι τρένα θα έρθουν. Θα είναι νέα τρένα.
Μέσα στην επόμενη τριετία θέλουμε να αξιοποιήσουμε τα δύο frame agreements της μητρικής εταιρείας για νέο τροχαίο υλικό. Σε ότι αφορά στα υπεραστικά τρένα που θα έρθουν επανεξετάζεται αν θα πρέπει τελικά να παραμείνουμε στην επιλογή των υβριδικών τρένων ή θα πάμε ένα βήμα πιο μπροστά με παραγγελία τρένων υδρογόνου. Η μητρική εταιρεία συνεργάζεται με τη Snam που εξειδικεύεται σε τέτοιες τεχνολογίες. Πιστεύω ότι τα πρώτα τρένα, όποια και αν είναι η τελική απόφασή μας, θα έρθουν το 2023-2024.
Δεσμευόμαστε όμως ότι οι επενδύσεις που έχουμε πει ότι θα γίνουν, θα γίνουν και μάλιστα σημαντικό μέρος τους θα είναι και εμπροσθοβαρές.
Νίκος Καραγιάννης: Είστε αισιόδοξοι ότι μετά την πανδημία θα συνεχιστεί η ανοδική πορεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Φίλιππος Τσαλίδης: Εφόσον θα υπάρχουν όλες τις προϋποθέσεις, δηλαδή νέα σύγχρονα τρένα και ένα ταξίδι άνετο, μία γραμμή λειτουργική και συντηρημένη, προσωπικό που συνεχώς ανανεώνεται, γιατί να μην προτιμήσει ένας επιβάτης το τρένο, οπότε ναι είμαστε αισιόδοξοι. Πρέπει όμως να ολοκληρωθούν τα νέα έργα και να συντηρηθεί/αναταχθεί το δίκτυο. Σήμερα υπάρχουν πολλές δυσλειτουργίες οι οποίες πρέπει να εξαλειφθούν για να μπορέσουμε και εμείς να αναπτύξουμε τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Νίκος Καραγιάννης: Πρόσφατα είδαμε αυστηρές συστάσεις από την ΡΑΣ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ σχετικά με τη δεσπόζουσα θέση που έχετε. Πως το σχολιάζετε;
Φίλιππος Τσαλίδης: Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν καταχράστηκε ποτέ τη δεσπόζουσα θέση της και δεν δυσκόλεψε καμία από τις εταιρείες που είτε δραστηριοποιούνται, είτε έχουν ένα πιστοποιητικό αλλά δεν δραστηριοποιούνται να εισέλθουν στην αγορά. Η κάθε εταιρεία όμως που εισέρχεται στην αγορά, έχει να αντιμετωπίσει δύο μεγάλα θέματα: την χωρητικότητα του δικτύου και τις επενδύσεις που πρέπει να κάνει. Υπενθυμίζω προς κάθε κατεύθυνση ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έχει καμία σχέση με την υποδομή (συνεπώς και με την χωρητικότητα του δικτύου) και επιπλέον κάνει επενδύσεις, προκειμένου να αυξήσει το μεταφορικό της έργο. Χωρίς επενδύσεις δεν γίνεται τίποτα. Οι μη επενδύσεις από τις υπόλοιπες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών δεν πρέπει να μεταφράζονται ως κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε ό,τι αφορά στο θέμα της συντήρησης, μετά την απορρόφηση της ΕΕΣΣΤΥ γίνεται λογιστικός διαχωρισμός και δουλεύουμε ένα μοντέλο τιμολόγησης το οποίο θα αναρτηθεί στον ιστότοπό μας, ώστε η τιμολογιακή μας πολιτική στη συντήρηση να είναι γνωστή σε κάθε πελάτη μας.
Νίκος Καραγιάννης: Θα δούμε και επενδύσεις στο μηχανοστάσιο του Ρέντη;
Φίλιππος Τσαλίδης: Βεβαίως και μάλιστα πολύ σύντομα. Είναι το επόμενο στοίχημα και υπολογίζουμε ότι θα είναι μια επένδυση μεγαλύτερη από εκείνη της Θεσσαλονίκης. Θα είναι μία σημαντική επένδυση που θα βελτιώσει περαιτέρω την εικόνα, τη λειτουργία και τη γενικότερη θέση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις σιδηροδρομικές μεταφορές της χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου