Αν και η διαπίστωση αυτή έκανε έστω και με αρκετή καθυστέρηση την εμφάνισή της στη δημόσια συζήτηση, απουσιάζουν ερωτήματα όπως το γιατί συνέβη κάτι τέτοιο και τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικό.
Η πραγματικότητα είναι ότι από την αρχή της πανδημίας απουσίασε τελείως η διάσταση της ασφάλειας και της υγείας στην εργασία. Υγειονομικά πρωτόκολλα που θα εξειδίκευαν τα μέτρα για τους χώρους εργασίας δεν εκδόθηκαν και καμία οργανωμένη προσπάθεια ενημέρωσης εργοδοτών και εργαζομένων δεν έγινε.
Την ίδια στιγμή ο ρόλος του ΣΕΠΕ από την αρχή υποβαθμίστηκε, φτάνοντας μέχρι τη διάθεσή του στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η οποία έχει τον έλεγχο από το επίπεδο του σχεδιασμού μέχρι το επιχειρησιακό επίπεδό.
Χαρακτηριστικό της έλλειψης διάθεσης να γίνουν και τα πιο βασικά είναι το ότι ούτε καν συστάθηκε ένα συντονιστικό κέντρο για την αντιμετώπιση του κορονοϊού στους χώρους δουλειάς – τόσο για την παρακολούθηση της πραγματικής κατάστασης όσο και για την επεξεργασία των αναγκαίων μέτρων.
Eπιπλέον, ακόμα και μέτρα πολιτικής, όπως η εκ των υστέρων δήλωση των εργαζομένων που εντάσσονται σε καθεστώς αναστολής, λειτούργησαν υπονομευτικά στην τήρηση των κανόνων, κάνοντας αδύνατο στην πράξη τον έλεγχο για την τηλεργασία ή δημιουργώντας φαινόμενα εργαζομένων εικονικά σε αναστολή, οι οποίοι δηλαδή στην πράξη εργάζονταν κανονικά.
Η αδυναμία αξιοποίησης του ειδικευμένου στα ζητήματα ασφάλειας και υγείας στην εργασία δυναμικού του ΣΕΠΕ και η έλλειψη ουσιαστικού επιχειρησιακού σχεδίου δείχνουν ότι η υποβάθμιση του Σώματος από αυτόνομο Οργανισμό σε Γενική Διεύθυνση του υπουργείου Εργασίας το άφησε ουσιαστικά ακέφαλο και επέφερε πλήγμα στην αποτελεσματικότητά του.
Το να μη χαθεί άλλος χρόνος και να γίνουν όλα όσα θα έπρεπε από την πρώτη ημέρα να είναι προτεραιότητα είναι πλέον ζήτημα ζωής ή θανάτου. Επιπλέον είναι αναγκαίο αμέσως να γίνουν τα εξής:
1. Δημιουργία ειδικής γραμμής καταγγελιών για τη μη τήρηση μέτρων στους εργασιακούς χώρους.
2. Απόσυρση της διάταξη-ντροπή για την αντιστάθμιση της απουσίας από την εργασία λόγω ιατρικής σύστασης με απλήρωτες υπερωρίες και νομοθέτηση στη θέση της κάλυψης των αποδοχών από το κράτος και προστασίας της θέσης εργασίας σε τέτοιες περιπτώσεις.
3. Αξιοποίηση του ΣΕΠΕ, βάσει συγκεκριμένου επιχειρησιακού σχεδιασμού με το εργαλείο risk analysis, για τον εντοπισμό των χώρων εργασίας με τον μεγαλύτερο κίνδυνο διασποράς.
* Πρώην ειδικός γραμματέας ΣΕΠΕ
Πηγή : https://www.efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου