Προς την κατεύθυνση αυτή, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά τις διαδικασίες για τη δημοπράτηση επιλεγμένων σιδηροδρομικών έργων με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, συνολικού ύψους περίπου 3,5 δις ευρώ, επιβεβαιώνοντας όσα έχει αναφέρει το insider για επικείμενες εξελίξεις από το καλοκαίρι και μετά στο μέτωπο του σιδηρόδρομου. Αλλωστε, ανάμεσα στις υποδομές στις οποίες δίνει προτεραιότητα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκονται και αυτές που αφορούν στη διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας.
Μόλις χτες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, μιλώντας στο Συνέδριο Περιφερειακής Ανάπτυξης (Regional Growth Conference), σημείωσε ότι θα ξεκινήσει μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του 2021 το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας. Επισήμανε ότι αυτό που συζητείται σήμερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι από τη μεθεπόμενη προγραμματική περίοδο να μειωθούν τα κονδύλια για οδικά έργα. Επομένως, θα πρέπει να δοθεί έμφαση σε νέες υποδομές, που έχουν να κάνουν με το σιδηρόδρομο.
Αναφέρθηκε δε ειδικότερα στην υπογειοποίηση 5,1 χλμ της σιδηροδρομικής γραμμής προκειμένου το τρένο να φτάσει στο λιμάνι της Πάτρας και εξήγησε ότι δεν έγινε δεκτό από την Κομισιόν το αίτημα για υπογειοποίηση και των 9 χλμ., καθώς το κόστος θα ξεπερνούσε τα 550 εκ. ευρώ και καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε χρηματοδοτήσει ήδη ένα άλλο έργο, τον Προαστιακό. Τόνισε ότι έξυπνες υποδομές σημαίνει σύνδεση των λιμανιών με το σιδηρόδρομο και υπογράμμισε ειδικότερα για τους σιδηρόδρομους ότι: «Αυτά είναι τα έργα της επόμενης 15ετίας, αυτά τα έργα πρέπει να προωθήσουμε, αυτά προωθεί η Ευρώπη». Και υπογράμμισε ότι για να γίνει η Ελλάδα το κέντρο logistics των Βαλκανίων πρέπει να συνδέσει λιμάνια και σιδηρόδρομο.
Μάλιστα, προ ημερών, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γνωστοποίησε την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, με τη διαδικασία μέσω Καταλόγου Παρόχων Υπηρεσιών, για την επιλογή αναδόχου του έργου «ΠΑΡΟΧΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΜΕ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ».
Ουσιαστικά, πρόκειται για μία ακόμα κίνηση προς την κατεύθυνση της προώθησης 6 σημαντικών projects, με το υπουργείο να επιθυμεί να προσφέρει εξειδικευμένη βοήθεια στον αρμόδιο φορέα, την ΕΡΓΟΣΕ, για την επιτάχυνση των διαδικασιών σχεδιασμού, ωρίμανσης και υλοποίησης απαιτούμενων προπαρασκευαστικών διαδικασιών για τη δημοπράτηση των διαγωνισμών.
Τα σιδηροδρομικά έργα θα δημοπρατηθούν από την ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, με την οποία αναμένεται να διασφαλιστεί η τεχνικά άρτια κατασκευή με την πλέον συμφέρουσα τεχνικο-οικονομική λύση, δεδομένης της τεχνικής πολυπλοκότητας και των αυξημένων απαιτήσεων τους, καθώς και σημαντική συντόμευση στη συνολική διάρκεια υλοποίησής τους.
Τα έργα αυτά περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχεδιασμό του ΥΠΥΜΕ για την προγραμματική Περίοδο 2021- 2027, είναι δημόσια έργα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα που επιτρέπουν τη σύνδεση κύριων λιμένων με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη και είναι τα εξής:
i. Αναβάθμιση υφιστάμενης Σιδηροδρομικής Γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ) ii. Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη - Αμφίπολη - Ν. Καρβάλη - Τοξότες (ύψους 1,3 δις ευρώ) iii. Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (22 εκατ. ευρώ) iv. Ολοκλήρωση Σιδηροδρομικής Γραμμής Κόρινθος - Πάτρα στο τμήμα Ρίο - Νέος Λιμένας Πατρών (ύψους 514 εκατ. ευρώ) v. Επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρομικού Δικτύου Αθηνών προς Ραφήνα και σύνδεση με Λιμένα Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) vi. Επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρομικού Δικτύου Αθηνών προς Λαύριο και σύνδεση με «Ελ. Βενιζέλος» (Κορωπί) και Λιμένα Λαυρίου (380 εκατ. ευρώ).
Οι ανωτέρω σιδηροδρομικές συνδέσεις αποτελούν σημαντικά σχεδιαζόμενα έργα για την ολοκλήρωση της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής και για το λόγο αυτό κατά τα προηγούμενα έτη έχει εκπονηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ και τον ΟΣΕ ΑΕ σημαντικό μέρος των αναγκαίων μελετών για την κατασκευή τους. Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, ο συνολικός προϋπολογισμός δημοπράτησής τους ανέρχεται στα 3,46 δις ευρώ.
Το μοντέλο που προωθεί το υπουργείο προβλέπει πως δεν θα γίνεται ξεχωριστός διαγωνισμός για τα έργα υποδομής ενός τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου, ξεχωριστός για την ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση στο ίδιο τμήμα, ξεχωριστός για τους σταθμούς κ.λπ., αντίθετα ο ίδιος ανάδοχος θα παραδώσει το έργο ολοκληρωμένο και λειτουργικό. Στο υπουργείο Υποδομών θέλουν να σταματήσουν τη «φάμπρικα» με τον τεμαχισμό συμβάσεων, τις πολυετείς καθυστερήσεις ή τους «τραβηγμένους» προϋπολογισμούς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο της αποστολής του για το στρατηγικό σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων υποδομής της χώρας, στοχεύει στην ανάπτυξη ασφαλούς, συνεκτικού και διαλειτουργικού συστήματος σιδηροδρομικών μεταφορών υψηλής ποιότητας. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου και των διασυνδέσεων, εγχώριων και διεθνών μεταφορικών συνδέσεων που είναι οικονομικά δικαιολογημένες και βιώσιμες. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ, θυγατρική εταιρεία του Ομίλου ΟΣΕ και αρμόδιος φορέας για την κατασκευή και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, προτίθεται να προχωρήσει στην κατασκευή συγκεκριμένων σιδηροδρομικών έργων με τη διαδικασία δημοπράτησης με ανταγωνιστικό διάλογο.
Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι στις σκέψεις ανθρώπων του σιδηροδρομικού κόσμου ήταν ένα ακόμα μεγάλο έργο, επίσης με τη μορφή του ανταγωνιστικού διαλόγου, αυτό της διασύνδεσης Καλαμπάκας με Ηγουμενίτσα (σχεδόν 150 χλμ), για το οποίο λέγεται ότι υπάρχουν και κάποιες προμελέτες. Πρόκειται για ένα δύσκολο τεχνικά έργο, με προϋπολογισμό μάλιστα «μαμούθ» (ο λόγος γίνεται, κατά τις ίδιες πηγές, για κοντά στα 2 δις ευρώ), με τρένα που χρησιμοποιούν υδρογόνο. Το σχέδιο αυτό θα μπορούσε να συνδέσει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που μάλιστα «βγαίνει» προς αξιοποίηση μέσω διαγωνισμού (ΤΑΙΠΕΔ, με υψηλό μάλιστα επενδυτικό ενδιαφέρον) με τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα (μέσω Καλαμπάκας πρώτα), ωστόσο, δεν έχει ακόμα «περπατήσει». Κατά πληροφορίες, η γραμμή θα έφτανε σε χώρο που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 10 χλμ. από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (άρα θα χρειάζονταν μια μικρή επέκταση) και θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις ανερχόμενες χρήσεις logistics (θα φόρτωναν εμπορεύματα και στο τρένο με προορισμό υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και προς τα Βαλκάνια ή και την Τουρκία).
Πάντως, γενικότερα σταδιακά καθαρίζει το τοπίο σε διάφορα μέτωπα της ΕΡΓΟΣΕ. Για παράδειγμα, έχει κλείσει το θέμα της σύμβαση, ύψους 13,3 εκατ. ευρώ, για την εργολαβία «717» που αφορούσε στην ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας» (πλην τμήματος Τιθορέα – Δομοκός), προχωρά η υπογειοποίηση στην περιοχή Σεπολίων (βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο), ενώ επαναδημοπρατείται το έργο ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα (κόστος με ΦΠΑ στα 54 εκατ. ευρώ). Μάλιστα, για το συγκεκριμένο έργο το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ αποφάσισε την παροχή εξουσιοδοτήσεως προς τον Πρόεδρο Δ.Σ. και Διευθύνοντα Σύμβουλο της «ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.», ώστε να εγκρίνει τις μελέτες Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης / ETCS και Τηλεπικοινωνιών για την Α.Δ. 2514, «Κατασκευή Ηλεκτροκίνησης, Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης και ETCS L1 της υφιστάμενης μόνης σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα και κατασκευή νέας παρακαμπτήριου γραμμής στο Σ.Σ. Σοφάδων», καθώς και όλες τις επικαιροποιήσεις – αναθεωρήσεις – συμπληρώσεις.
Επίσης, κατά άλλα πηγές υπάρχουν σκέψεις και σχέδια για τις γραμμές σε Αντίρριο-Αγρίνιο-Μεσολόγγι (για τοπική εξυπηρέτηση, παλιά στην περιοχή υπήρχε γραμμή, αλλά στην πορεία προέκυψαν καταπατήσεις, κλοπές υλικού κ.α.), για το τμήμα Καλαμπάκα-Κοζάνη (προς Φλώρινα, στο πλαίσιο διασυνδέσεων με Βαλκανικές χώρες) κ.α.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου - www.insider.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου