Οι ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις συνιστούν έναν ασφαλή τρόπο για τους οδηγούς, τους πεζούς και τους δικυκλιστές που επιχειρούν να διασχίσουν τη σιδηροδρομική γραμμή, εφόσον τηρούνται ορισμένοι βασικοί κανόνες.
Όταν οι κανόνες ασφαλείας δεν τηρούνται, οι χρήστες θέτουν σε κίνδυνο όχι μόνο τον εαυτό τους αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του σιδηροδρόμου.
Κάθε χρόνο, η Εκστρατεία της ILCAD, που τελεί υπό την αιγίδα της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων (UIC), εστιάζει σε διαφορετική κοινωνική ομάδα ή επικίνδυνο παράγοντα πρόκλησης ατυχημάτων, υπογραμμίζοντας παράλληλα τους κινδύνους που εγκυμονεί για όλους μας η λανθασμένη ή και η απερίσκεπτη διέλευση των σιδηροδρομικών διαβάσεων.
Παρά την επικρατούσα κατάσταση λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, το δίκτυο συνεργατών των UIC και ILCAD αποφάσισε να υλοποιήσει την παγκόσμια καμπάνια και για το 2021.
Όπως και το 2020, η ετήσια ημερίδα της ILCAD, υπό τη διοργάνωση της Network Rail, που θα πραγματοποιείτο με φυσική παρουσία στο Εθνικό Μουσείο Σιδηροδρόμων του York, στη Μεγάλη Βρετανία, θα διεξαχθεί ψηφιακά.
Καθώς η ασφάλεια βρίσκεται στο επίκεντρο της σιδηροδρομικής δραστηριότητάς της, η UIC αποφάσισε να διαδώσει το μήνυμα της ευαισθητοποίησης για την ασφάλεια στις ισόπεδες διαβάσεις περισσότερο από ποτέ στις 10 Ιουνίου, με κοινωνικά μηνύματα ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης, με δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, Δελτίο Τύπου, βίντεο και αφίσα που θα χρησιμοποιήσουν οι εταίροι της ILCAD για την προώθηση της εκστρατείας.
Παρότι η σιδηροδρομική και οδική κινητικότητα είχε μειωθεί δραματικά μέχρι πρόσφατα, λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας σε πολλές χώρες του κόσμου, πολυάριθμες συγκρούσεις και απώλειες έχουν σημειωθεί.
Σε αρκετές περιπτώσεις, η χρήση των ισόπεδων διαβάσεων αυξήθηκε καθώς ο τρόπος ζωής πολλών ανθρώπων άλλαξε με την τηλεργασία, ενώ σε κάποιες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Μ. Βρετανίας, σημειώθηκε αύξηση των περιστατικών με αυτούς τους νέους χρήστες.
Με την απαγόρευση κυκλοφορίας να φθάνει στο τέλος της και με τον αριθμό των τραίνων να ανακάμπτει, επανερχόμενος και πάλι σε κανονικά επίπεδα, προκύπτει ο κίνδυνος αύξησης των συγκρούσεων και θανάτων στις ισόπεδες διαβάσεις, καθώς οδηγοί και πεζοί είναι πιθανό να έχουν συνηθίσει στους πρόσφατους πολύ μικρότερους ρυθμούς κυκλοφορίας των τραίνων και να μην επιδεικνύουν την απαραίτητη προσοχή όταν πλησιάζουν ή περνούν τις διαβάσεις.
Χωρίς να δικαιολογούμε τους ανεύθυνους χρήστες των ισόπεδων διαβάσεων, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι, τη δύσκολη αυτή εποχή, οι άνθρωποι μπορεί να είναι ενοχλημένοι ή αποσυντονισμένοι, καταβεβλημένοι από την εργασία, τις σπουδές, τις οικογενειακές ευθύνες, τους διαρκώς εναλλασσόμενους κανόνες υγιεινής, τον ελλιπή ύπνο κ.ο.κ.
Κάποιοι χρήστες του οδικού δικτύου μπορεί να χτυπηθούν σε ισόπεδες διαβάσεις επειδή αποφασίζουν να τις διασχίσουν ανεξέλεγκτα, αγνοώντας βασικούς κανόνες ασφάλειας και του κώδικα κυκλοφορίας, όταν οι μπάρες είναι κατεβασμένες ή το κόκκινο φανάρι αναβοσβήνει.
Ή, ακόμη, επειδή τις διασχίζουν καθόσον δεν είναι προσεκτικοί ή βιάζονται να προλάβουν ένα δρομολόγιο, ένα επαγγελματικό ραντεβού ή να αφήσουν τα παιδιά τους στο σχολείο.
Οι επιπτώσεις των λάθος αποφάσεων τη λάθος στιγμή μπορεί να αποβούν δραματικές, οδηγώντας, σε κάποιες περιπτώσεις, σε σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο.
«Η Απόσπαση Προσοχής σκοτώνει!»
Το φετινό θέμα της ILCAD είναι η Απόσπαση Προσοχής με κεντρικό μήνυμα: «Η Απόσπαση Προσοχής σκοτώνει!».
Σε έναν ιδανικό κόσμο, οι ισόπεδες διαβάσεις δε θα υπήρχαν. Ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του UIC Safety Database, υπάρχουν μισό εκατομμύριο ισόπεδες διαβάσεις παγκοσμίως. Είναι, συνεπώς, ζωτικής σημασίας οι χρήστες των ισόπεδων διαβάσεων να σέβονται τους κανόνες και να προσέχουν τη σήμανση, τα φανάρια και τις μπάρες που στόχο έχουν να τους προστατεύουν. Πεζοί και ποδηλάτες ως ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου, επηρεάζονται εξίσου ή και περισσότερο από τους υπόλοιπους χρήστες του.
Το 98% των συγκρούσεων οχημάτων σε ισόπεδες διαβάσεις προξενούνται από την παραβίαση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, είτε εκούσια είτε ακούσια. Λάθη κατά την οδήγηση μπορεί να προκληθούν από απόσπαση προσοχής αλλά και από υψηλές ταχύτητες.
Ο αριθμός των συγκρούσεων με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως πεζούς και ποδηλάτες, αυξάνεται σε ορισμένες χώρες. Οι χρήστες ενίοτε διασχίζουν τις σιδηροδρομικές γραμμές όταν οι μπάρες είναι κατεβασμένες και το κόκκινο φανάρι αναβοσβήνει ή, σε κάποιες περιπτώσεις, περιμένουν να περάσει ένα τραίνο δίχως να κοιτούν εάν έρχεται ένα άλλο από την αντίθετη κατεύθυνση. Μπορεί να φορούν ακουστικά ή κουκούλα στο κεφάλι, καθιστώντας τα ακουστικά και οπτικά αντανακλαστικά τους ανεπαρκή για να αντιληφθούν την επερχόμενη αμαξοστοιχία. Κάποιοι χρήστες αθλούνται ή ποδηλατούν βεβιασμένα, άλλοι που κάνουν συχνή χρήση των ισόπεδων διαβάσεων είναι ηλικιωμένοι και πλέον υποτιμούν τους ενδεχόμενους κινδύνους.
Ο πυρήνας της εκστρατείας ILCAD, ο ουσιαστικός λόγος της ύπαρξής της, είναι να διαδώσει σε όσο το δυνατόν περισσότερους αποδέκτες, τα βασικά και ζωτικά μηνύματα σχετικά με την απαραίτητη προσοχή στις ισόπεδες διαβάσεις, ώστε να είναι όλοι ασφαλείς.
Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA), οι 28 χώρες της ΕΕ έχουν:
- 105,300 ισόπεδες διαβάσεις, 53% εκ των οποίων είναι προστατευμένες.
κατά προσέγγιση 300 θανάτους ετησίως λόγω ατυχημάτων σε ισόπεδες διαβάσεις.
- συνολική ζημία που ανέρχεται σε 1 δις ευρώ ετησίως, με τα 850 εκατομμύρια να αφορούν θανάτους μόνο.
- 31% του συνόλου των θανάτων σε σιδηροδρόμους να αφορά χρήστες ισόπεδων διαβάσεων, αλλά μόνο το 1% των θανάτων από τροχαία συμβάντα γενικότερα. Το 2019, σημειώθηκαν 268 θάνατοι, 257 σοβαροί τραυματισμοί και 437 ατυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου