Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Παρασκευή 18 Ιουλίου 2025

Ο σιδηρόδρομος αλλάζει στα χαρτιά - Στην πράξη, τρένα χωρίς τουαλέτες: Τι είναι το railway.gov.gr

 Νόμος του κράτους είναι ακόμα μία σιδηροδρομική μεταρρύθμιση από χθες (17/7) το βράδυ την ώρα που μέρα με την ημέρα αυξάνεται ο αριθμός των δρομολογίων του τρένου που δεν εκτελούνται αλλά υποκαθίστανται από λεωφορεία μέχρι... νεοτέρας.

Την ίδια στιγμή χθες σημειώθηκε ακόμα μία σύγκρουση ΙΧ με τρένο σε διάβαση, ενώ οι
μηχανοδηγοί καταγγέλλουν τη λειτουργία σταθμών στη Βόρεια Ελλάδα χωρίς καμία κλιματιζόμενη αίθουσα ή ακόμα και χωρίς πρόσβαση σε πόσιμο νερό μετά το κλείσιμο των εκδοτηρίων από την Hellenic Train.

Σε ό,τι αφορά τα κρίσιμα συστήματα ασφαλείας, τα οποία εξακολουθεί να μη διαθέτει ούτε ο βασικός άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης δεσμεύτηκε από το βήμα της Βουλής σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, τα οποία πάντως δεν αποτυπώθηκαν στο κείμενο του νομοσχεδίου. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην ομιλία του:

Εως το τέλος Ιουλίου θα έχει εγκατασταθεί στο σύνολο των συρμών που κινούνται στον βασικό κορμό το σύστημα ETCS , δύο μήνες πριν την τυπική ολοκλήρωση της σύμβασης, όπως είπε. Τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο θα πραγματοποιηθούν οι εκπαιδεύσεις των μηχανοδηγών που θα το χρησιμοποιούν.

Στο τέλος Ιουλίου θα έχει ολοκληρωθεί και η εγκατάσταση του GSMR επί των συρμών. Παρατροχίως έχουν προχωρήσει στο 78% της γραμμής και απομένει το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, για το οποίο θα πρέπει να προκηρυχθεί διαγωνισμός. Και σε αυτό το σύστημα θα γίνει διήμερη εκπαίδευση σταθμαρχών και μηχανοδηγών.

Εως το τέλος του μήνα θα έχει παρουσιαστεί και το σύστημα γεωεντοπισμού HEPOS, το οποίο προβλέπει το νέο νομοσχέδιο.

Στο υπολειπόμενο τμήμα της γραμμής που τα συστήματα καταστράφηκαν πλήρως από τον Ντάνιελ το σύστημα θα έχει ολοκληρωθεί σε 12 μήνες από σήμερα ώστε το φθινόπωρο του 2026 ολόκληρη η γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη «να έχει τα συστήματα τα οποία ποτέ δεν λειτούργησαν στο σύνολό τους έως τώρα».

Πριν ψηφιστεί πάντως, το νομοσχέδιο του υπουργείου που προβλέπει την ανάπτυξή της, ο ΟΣΕ είχε ήδη υπογράψει τη σύμβαση για την πλατφόρμα railway.gov.gr, η οποία, όπως αναφέρεται στο κείμενο της σύμβασης, θα δίνει τη δυνατότητα ζωντανής απεικόνισης της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών και ενημέρωσης για τις καθυστερήσεις και τις αποκλίσεις στα δρομολόγια σε πραγματικό χρόνο. Στην υποδομή του railway.gov.gr θα περιλαμβάνονται:

Βάση γεωχωρικών δεδομένων (GIS) για το σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου.

Διασύνδεση με τεχνικά χαρακτηριστικά όπως γραμμές, σταθμοί, σήραγγες και όρια ταχύτητας, που θα παρασχεθούν από τον ΟΣΕ.

Εισαγωγή, διαχείριση και προγραμματισμός δρομολογίων από εξουσιοδοτημένους χρήστες.

Αντιστοίχιση δρομολογίων με συγκεκριμένες γραμμές και τύπους συρμών.

Διασύνδεση με εξωτερικά και δορυφορικά συστήματα για την υποστήριξη μεταφοράς δεδομένων σε περιοχές χωρίς επαρκή κάλυψη από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας.

Σύμφωνα με το κείμενο της σύμβασης, θα δίνεται η δυνατότητα παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο μέσω δορυφορικών σημάτων GNSS και ανάπτυξης εργαλείων για πρόβλεψη καθυστερήσεων και εντοπισμό αποκλίσεων από τα προγραμματισμένα δρομολόγια. Το σύστημα θα παρέχει ειδοποιήσεις σε περίπτωση προβλημάτων, με δυνατότητα χειροκίνητης ή αυτόματης διαχείρισης αλλαγών (π.χ. ακυρώσεις ή επαναδρομολογήσεις).

Μέσα από έναν διαδραστικό χάρτη, προσβάσιμο σε κινητές και σταθερές συσκευές η πλατφόρμα υπόσχεται παρακολούθηση των ενεργών δρομολογίων, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να βλέπουν καθυστερήσεις, εκτροπές και να πραγματοποιούν αναζητήσεις ανά γραμμή, δρομολόγιο ή σταθμό. Στον σχεδιασμό προβλέπεται και μελλοντική επεκτασιμότητα της πλατφόρμας με λειτουργίες όπως πώληση εισιτηρίων και τεχνητή νοημοσύνη για ανάλυση συμβάντων και πρόβλεψη καθυστερήσεων.


Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα

Και ενώ προετοιμάζεται η επόμενη ψηφιακή μέρα του σιδηροδρόμου, τα τελευταία 24ωρα αυξάνονται περαιτέρω τα δρομολόγια που εκτελεί πλέον... οδικώς η Ηellenic Train. Ετσι, μετά την κατάργηση που ανακοίνωσε η εταιρεία σε οκτώ ζεύγη δρομολογίων στο τμήμα Ανω Λιόσια – Κάντζα – Ανω Λιόσια και την υποκατάστασή τους με λεωφορεία από την περασμένη Δευτέρα εξαιτίας σοβαρών προβλημάτων στα φωτοσήματα, από σήμερα Παρασκευή και επίσης μέχρι νεοτέρας διακόπτονται και τα δρομολόγια 3632,1634 (Θεσσαλονίκη - Σέρρες) και 3633,1635 (Σέρρες - Θεσσαλονίκη, λόγω έκτακτων τεχνικών εργασιών, που εκτελεί ο Ο.Σ.Ε. Τα δρομολόγια και σε αυτό το τμήμα θα πραγματοποιούνται με λεωφορεία, χωρίς στάση στους σταθμούς Νέα Φιλαδέλφεια Τούμπας, Γαλλικός, Πεδινό, Μεταλλικό, Χέρσος, Δοϊράνη, Στρυμώνας και Σκοτούσσα προκαλώντας νέο κύμα ταλαιπωρίας στο επιβατικό κοινό.

Να σημειωθεί πως για τις συνθήκες εγκατάλειψης στους σιδηροδρομικούς σταθμούς Εδεσσας και Σερρών ύστερα από το κλείσιμο των εκδοτηρίων από την Hellenic Train η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού έλξης (ΠΕΠΕ), η οποία εκπροσωπεί τους μηχανοδηγούς είχε ενημερώσει μόλις προχθές με επιστολή της τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, R. Rinaudo εκφράζοντας την έντονη ανησυχία της καθώς οι σταθμοί λειτουργούν πλέον χωρίς κλιματισμό, αλλά και χωρίς πρόσβαση σε πόσιμο νερό τόσο για τους επιβάτες όσο και για τους εργαζομένους που παραμένουν στον σταθμό μεταξύ δρομολογίων. Στον σταθμό των Σερρών μάλιστα δεν λειτουργεί πια ούτε τουαλέτα!

Οι μηχανοδηγοί ζήτησαν την επανεξέταση της λειτουργίας βασικών υποδομών στους συγκεκριμένους σταθμούς και την επαναλειτουργία των εκδοτηριών, τη διασφάλιση πρόσβασης σε τουαλέτα και πόσιμο νερό και να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για άνοιγμα χώρου αναμονής με κλιματισμό ή θέρμανση, ανάλογα με την εποχή.

Άγρια κόντρα στη Βουλή για το τροχαίο σε σιδηροδρομική διάβαση

Την ώρα που την Πέμπτη στη Βουλή διεξαγόταν η 12ωρη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον σιδηρόδρομο, στην Πάτρα γινόταν μία ακόμα σφοδρή σύγκρουση συρμού του Προαστιακού με ΙΧ το οποίο παραβίασε διάβαση, για την επικινδυνότητα της οποίας είχε επίσης ενημερώσει με επιστολή της πριν από λίγες η ΠΕΠΕ.

Παραλήπτης της επιστολής μάλιστα εκτός του αρμοδίου διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ και της Hellenic Train ήταν και ο δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, γεγονός που προκάλεσε σφοδρή αντιπαράθεση μεταξύ του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη και του γ.γ. του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα.

Ο κ. Κυρανάκης αναφέρθηκε σε βίντεο από το οποίο, όπως τόνισε, φαίνεται ξεκάθαρα ότι πρόκειται για ισόπεδη διάβαση με αυτόματο σύστημα. «Ένα ΙΧ έχει υπερβεί τις μπάρες χωρίς να φρενάρει και συγκρούεται με ένα τρένο», είπε προσθέτοντας πως η ΠΕΠΕ είχε στείλει επιστολή στον Δήμαρχο της Πάτρας. «Καλοπροαίρετα να μεταφέρετε στον κ. Πελετίδη τα αναγκαία μέτρα που πρέπει να πάρει. Ο ΟΣΕ έκανε τη δουλειά του. Εβαλε αυτόματη μπάρα, ηχοσήμανση, φωτοσήμανση και κάμερες που καταλαβαίνουμε τώρα γιατί δεν τις ψηφίζει το ΚΚΕ. Να κάνει ο Δήμαρχος Πάτρας τη δουλειά του».

Ο κ. Κουτσούμπας απάντησε πως ο κ. Πελετίδης θα λάβει τα μέτρα του με τον κ. Κυρανάκη να επιμένει στην ερώτηση «για ποιο λόγο δεν έχει κάνει ο Δήμος τη δουλειά του ακόμη».

«Είναι θρασύς ο υπουργός», απάντησε ο κ. Κουτσούμπας και απευθυνόμενος στον αν. Υπουργό προσέθεσε: «Είμαι σίγουρος ότι ο Πελετίδης θα επιλύσει το πρόβλημα όσο περνά από το χέρι του. Εσείς τι θα κάνετε. Μας λέτε για τον Πελετίδη, δεν ντρέπεστε λίγο; είστε θρασύτατος».

Οπως προκύπτει από την επιστολή των μηχανοδηγών, τα προβλήματα που έχουν εντοπίσει στην Πάτρα είναι σοβαρά. «Κατά  μήκος της  σιδηροδρομικής γραμμής (υποδομής) έχουν δημιουργηθεί πολλά αυτοσχέδια περάσματα, που καθιστούν εφικτή την πρόσβαση των πεζών εντός αυτής. Τα περάσματα αυτά θα πρέπει άμεσα να κλείσουν από τον διαχειριστή υποδομής (ΟΣΕ)  και πάντα σε συνεργασία με τον Δήμο,  καθώς ελλοχεύει σοβαρός  κίνδυνος ατυχήματος», ανέφεραν στην επιστολή τους.

Ειδικά για τη διάβαση της Ανθείας, στην οποία έγινε χθες το σοβαρό τροχαίο οι μηχανοδηγοί είχαν προειδοποιήσει ότι: «ο δρόμος είναι μεγάλος και τα δίφρακτα μικρά και δεν φαίνεται ότι πλησιάζεις σε διάβαση (ελλιπής σήμανση)».

Η ΠΕΠΕ ζητούσε τη συνδρομή των αρμοδίων, καθώς όπως ανέφερε «η κατάσταση των υποδομών στις σιδηροδρομικές στάσεις του Προαστιακού Πάτρας - και ιδιαίτερα προς την γραμμή προς Ρίο - είναι κάκιστη, με ελλιπή φωτισμό και στην πλειονότητα αυτών δεν υπάρχει ούτε η δυνατότητα αναμονής καθήμενων επιβατών δυσχεραίνοντας την καθημερινότητα των πολιτών της Πάτρας». 

Βάσει της εικόνας που μετέφεραν καταγράφονται και άλλα σημεία που εμπνέουν ανησυχία και συγκεκριμένα:

Στο λιμάνι από τον σταθμό της Πάτρας μέχρι τον σταθμό Αγ.Ανδρέα  έχουν δημιουργηθεί   ανά 20 - 30μ περίπου αυτοσχέδια  περάσματα όπου πεζοί μπορούν να εισέλθουν εντός της γραμμής. 

Στην οδό Αθηνών στο τμήμα γραμμής  από το μηχανοστάσιο στον Αγ. Διονύσιο μέχρι την στάση της Παναχαϊκής, έχουν δημιουργηθεί  δύο επικίνδυνα  αυτοσχέδια περάσματα και ακριβώς μετά την Παναχαϊκή (ακριβώς πίσω απ' το Lidl) ακόμα  ένα πάρα πολύ επικίνδυνο πέρασμα. 

Μετά τη διάβαση της Κανελλοπούλου στα 100μ υπάρχουν άλλα  δύο  αυτοσχέδια περάσματα και μάλιστα πάνω σε καμπύλη όπου λόγω της βλάστησης υπάρχει και περιορισμένη ορατότητα για τους μηχανοδηγούς. Αντίστοιχα πριν την στάση της Άνθειας ακριβώς πίσω από το Royal έχει δημιουργηθεί άλλο  ένα πέρασμα όπου έχουν γίνει και πολλά ατυχήματα. Ιδιαίτερα  στη διάβαση στην Ανθείας όπου ο δρόμος είναι μεγάλος και η τα δίφρακτα μικρά και δεν φαίνεται ότι πλησιάζεις σε διάβαση (ελλιπής σήμανση).

www.ethnos.gr - Μάρια Λιλιοπούλου 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου