απο metaforespress.gr
Τρία χρόνια μνημόνιο. Τρία χρόνια εφαρμογής επώδυνων μέτρων στον όμιλο του ΟΣΕ και του ΟΑΣΑ, δυο ομίλων που κάθε κυβέρνηση παρουσίαζε ως «εστίες κακοδιαχείρισης» και σήμερα ως «εστίες εξυγίανσης».
Είναι όντως έτσι;
Θα σταθούμε στο δεύτερο. Η τελευταία κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και η τωρινή της ΝΔ υπερθεματίζουν την εξυγίανση των δυο ομίλων, κυρίως στον τομέα των οικονομικών αποτελεσμάτων.
Αν βάλει κάποιος «κάτω» τα νούμερα, τότε σίγουρα αυτά λειτουργούν υπέρ της κυβερνητικής άποψης. Το 2011 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρουσίασε ζημιές μετά από φόρους 33,5 εκατ., έναντι 187,3 εκατ. ευρώ το 2010. Αντίστοιχα, ο όμιλος ΟΑΣΑ (τα μεγέθη δεν είναι ενδεικτικά, αφού το 2011 συγχωνεύτηκαν ΕΘΕΛ – ΗΛΠΑΠ και Μετρό – Τραμ – ΗΣΑΠ) οι ζημιές μετά από φόρους έφτασαν τα 313,5 εκατ., έναντι 472,2 εκατ. το 2010.
Που οφείλεται η βελτίωση των αποτελεσμάτων; Στην εύκολη μέθοδο του «κουρέματος» του κόστους μισθοδοσίας, τις μετατάξεις και τη συρρίκνωση του μεταφορικού έργου (κόψιμο δρομολογίων, λιγότερη κατανάλωση καυσίμων).
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έσβησε από το χάρτη, σε 1 χρόνο, 900 χλμ. δικτύου
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέσα σε 1 χρόνο, κατήργησε περίπου 900 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου, έναντι συνόλου 2.500 χλμ. Ουσιαστικά, κατήργησε το μετρικό δίκτυο Πελοποννήσου, η οποία αποτελούσε και αποτελεί ένα «σιδηροδρομικό νησί».
Κόβοντας τη Πελοπόννησο, αλλά και κάποια δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αυτομάτως περιόρισε το λειτουργικό της κόστος, με δραματικές συνέπειες όμως στις πωλήσεις και στον αριθμό των επιβατών.
Στο σημείο αυτό εδράζεται η κυρίαρχη κριτική στη «μνημονιακή εξυγίανση» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τιμά μια εταιρεία που έχει το μονοπώλιο στις εσωτερικές σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές να γνωρίζει, το 2011, μείωση 28% επιβατών στο εθνικό δίκτυο και 3% στον Προαστιακό (σε επίπεδο εσόδων από επιβάτες, η μείωση φτάνει το 21%);
Πέρα από τους επιβάτες, μείωση γνώρισε πέρσι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στο πεδίο των εμπορευμάτων, με τα έσοδά της να συρρικνώνονται κατά 4,5%, ανερχόμενα μόλις στα 22,1 εκατ. ευρώ.
Τα ίδια και στον ΟΑΣΑ: Αντί να κερδίζει, χάνει επιβάτες
Η ίδια συνταγή που ακολουθήθηκε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ίσχυσε στον ΟΑΣΑ. Ο οργανισμός επαναπροσδιόρισε το 1/3 των δρομολογίων, μειώνοντας τον αριθμό των συχνοτήτων.
Είναι τραγικό για τον ΟΑΣΑ, τόσο το 2011, όσο και στο 9μηνο του 2012, να εμφανίζει μείωση εσόδων, η οποία – υπό προϋποθέσεις – μπορεί να σημαίνει και μείωση επιβατών!
Θεωρητικά, τα 2 τελευταία χρόνια ήταν και η «χρυσή ευκαιρία» του ΟΑΣΑ. Θα μπορούσε άνετα να καρπωθεί μερίδιο αγοράς από τα Ταξί, αλλά και από τους κατόχους ΙΧ, καθώς η βενζίνη διατηρείται σταθερά σε υψηλά επίπεδα.
Ωστόσο, δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Ενδεικτικό είναι ότι, στο 9μηνο του 2012, τα έσοδα του ομίλου ΟΑΣΑ, από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών, εμφανίζονται μειωμένα κατά 13,6%, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο!
ΟΣΕ – ΟΑΣΑ: Μια μικρογραφία της ελληνικής οικονομίας
Η συνταγή σε ΟΣΕ και ΟΑΣΑ εφαρμόστηκε στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας. Τα νούμερα βελτιώνονται, εξαιτίας των οριζοντίων περικοπών, αλλά οι οργανισμοί «εξυγιαίνονται»;
Προς το παρόν, η ανάπτυξη περνά από την συρρίκνωση. Ωστόσο, μεσομακροπρόθεσμα η κατάσταση πρέπει να αλλάξει άρδην, πόσο μάλλον για οργανισμούς, όπως ο ΟΑΣΑ και ο ΟΣΕ με δεσπόζουσα θέση στην αγορά που δραστηριοποιούνται.
Τι να αλλάξει; Εδώ ετοιμάζονται νέες περικοπές λόγω αποχωρήσεων μέσω "αξιολόγησης". Η διαθεσιμότητα σε ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είχε εφαρμογή, όχι γιατί δεν τις αφορούσεν αφού είναι ήδη υποστελεχωμένες σύμφωνα με τα ακριβοπληρωμένα οργανογράμματα της Πράϊς, αλλά γιατί δεν τους έβγαινε ο μαθηματικός τύπος. Αυτό θα "διορθωθεί" σύντομα και θα βρεθεί φόρμουλα ώστε να συνεισφέρουν και αυτές στις 24.000(;) απολύσεις που έως το τέλος Μαρτίου 2013 θα απαιτήθούν και πάλι από την τρόϊκα για κάποια από τις δόσεις του πακέτου που υποτίθεται ότι εγκρίθηκε στο πρόσφατο Γιούρογκρουπ. Και κάποιοι συνάδελφοι τρέχουν σαν τρελοί για να βγεί ο εκπρόσωπος της ΔΑΚΕ ή της ΠΑΣΚΕ πρώτος στις "εκλογές" μεθαύριο. Για να δούμε μέχρι που μπορεί να φτάσει η δουλικότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφή