Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2014

Κάτι τρέχει με τη συντήρηση του τροχαίου υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Νοκάουτ το 30% των τρένων σύμφωνα με εμπιστευτική έκθεση ανεξάρτητου εκτιμητή.
Το 30% του τροχαίου υλικού, κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου, που χρησιμοποιείται από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει βγει... νοκ άουτ, σύμφωνα με εμπιστευτική έκθεση ανεξάρτητου εκτιμητή που βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης. Ο λόγος είναι ότι
ο έως πρόσφατα ενιαίος ΟΣΕ δεν είχε προχωρήσει τα προηγούμενα χρόνια στη βαριά συντήρηση των τρένων, με αποτέλεσμα σήμερα να αντιμετωπίζουν σοβαρά τεχνικά προβλήματα αλλά και να έχει μειωθεί η αξία τους.

Παράλληλα έναν χρόνο μετά τη σιωπηρή ακύρωση του σχεδίου ΣΔΙΤ για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου από τον υπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και έπειτα από αρκετή χρονοτριβή το υπουργείο καταλήγει στο νέο μοντέλο συντήρησης των σιδηροδρόμων, οι οποίοι έχουν υποστεί συντριπτικά πλήγματα τα τελευταία χρόνια λόγω της αδυναμίας του ΟΣΕ να τους προφυλάξει.

Και οι δύο υποθέσεις έχουν βαρύνουσα σημασία, καθώς συνδέονται με την ιδιωτικοποίηση τόσο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ). Μάλιστα, όπως παραδέχονται όλοι οι εμπλεκόμενοι, αν η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν προχωρήσει, τότε η κυβέρνηση κατά πάσα πιθανότητα θα βρεθεί μπροστά στο ενδεχόμενο θέσης της εταιρείας σε εκκαθάριση, όπως έχει προειδοποιήσει η Κομισιόν. Και μάλιστα χωρίς ΤΡΑΙΝΟΣΕ παύει να έχει λόγο ύπαρξης και η ΕΕΣΣΤΥ.

Ειδικότερα, όπως πληροφορείται «Το Βήμα», οι βέλγοι εμπειρογνώμονες που προσέλαβε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) εντόπισαν ότι το 30% του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έχει συντηρηθεί καθόλου τα τελευταία χρόνια και χρήζει επείγουσας αντιμετώπισης. Μάλιστα, ένα 10% θεωρείται ότι βρίσκεται σε μη επισκευάσιμη κατάσταση.

Το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ έχει περιέλθει στο Ελληνικό Δημόσιο, σε αντάλλαγμα της ανάληψης του χρέους του Οργανισμού από το κράτος, το οποίο πλέον είναι ο εκμισθωτής των περίπου 2.000 τρένων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ιδιοκτήτης ενός αποθέματος 2.500 σιδηροδρομικών οχημάτων που έχουν τεθεί σε καθεστώς ακινησίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, επίκειται πρόγραμμα ανάταξης και βαριάς συντήρησης του επίμαχου 30%, με ανάθεση στην ΕΕΣΣΤΥ, η οποία κατ' αυτόν τον τρόπο πωλείται με «κληρονομιά» ένα ακόμη σημαντικό συμβόλαιο. Το κόστος αυτής της ανάθεσης ανέρχεται σε τουλάχιστον 25 εκατ. ευρώ.

Το πρόβλημα ξεκίνησε από τις πρόνοιες του «νόμου Ρέππα» για τον σιδηρόδρομο, βάσει του οποίου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεβλήθη με τον ΟΣΕ για τις ανάγκες συντήρησης των τρένων. Και αυτό διότι δεν επέτρεπε στην τέως Μονάδα Συντήρησης Τροχαίου Υλικού του ΟΣΕ να αποθεματοποιεί ανταλλακτικά, με αποτέλεσμα κάθε φορά που χαλούσαν μηχανές, αυτές να μπαίνουν στην άκρη και να αντικαθίστανται από άλλα οχήματα ή, ακόμη χειρότερα, να μετατρέπονται τρένα σε «αιμοδότες» ανταλλακτικών. Σημειωτέον ότι η Μονάδα Συντήρησης απασχολούσε ως το 2010 1.500 άτομα αντί 500 σήμερα.

Πλέον το πρόβλημα δεν μπορεί να καλυφθεί ενώπιον των υποψήφιων αγοραστών. Για τη χρηματοδότηση της ανάταξης του υλικού εξετάζονται από το υπουργείο Υποδομών διάφορες πηγές και σύντομα αναμένεται λύση. Πάντως η χρήση του τροχαίου υλικού και η έλλειψη συντήρησης έχουν μειώσει την αποτίμηση της αξίας του, και έμπειροι σιδηροδρομικοί μιλούν για μείωση ως και κατά 50%. Ωστόσο αυτή η αρνητική εξέλιξη έρχεται ως «δώρο» για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς φαίνεται ότι θα μειωθεί το μίσθωμα που καταβάλλει στο Δημόσιο για την ενοικίαση του τροχαίου υλικού.

Το Βήμα - Αχιλέας Χεκίμογλου 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου