Λάβαμε και δημοσιεύουμε νέα επερώτηση ου ανεξάρτητου Βουλευτή Αχαΐας και Προέδρου του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος κ. Νίκου Νικολόπουλου με θέμα:
«Οι καθυστερήσεις στα σιδηροδρομικά έργα μπορεί να οδηγήσουν, εκτός από επιστροφές κονδυλίων στην Ε.Ε, και σε πληρωμή ρητρών στους Ιταλούς της Ferrovie Dello Stato Italiane SpA, που αγόρασε πρόσφατα την ΤΡΑΙΝΟΣΕ;»
1) Με επανειλημμένες Κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις προηγουμένων ετών έχουμε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου να ζητηθεί η επιστροφή πολλών εκατομμυρίων ευρώ ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, λόγω της καθυστέρησης της αποπεράτωσης των σιδηροδρομικών έργων, που βρίσκονται υπό εκτέλεση εδώ και πολλά χρόνια.
Όμως, οι εκάστοτε αρμόδιοι υπουργοί μας κοινοποιούσαν απλώς απαντήσεις των ελεγχομένων υπηρεσιών τους ή απαξιούσαν ακόμη και να μας απαντήσουν, αρνούμενοι να λάβουν μέτρα για να αποτρέψουν, στη δύσκολη κατάσταση που βρίσκεται η χώρα μας, αυτό το οδυνηρό ενδεχόμενο για την Ελληνική οικονομία.
2) Από τον περασμένο Δεκέμβριο, που γίναμε δέκτες πληροφοριών για σκανδαλώδεις μεθοδεύσεις των αρμοδίων της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ, που οδηγούσαν σε νέες καθυστερήσεις των έργων, αλλά και με αφορμή διάφορα συμβάντα, με αποκορύφωμα το τραγικό δυστύχημα στο Άδενδρο, επανήλθαμε στο θέμα και με τις υπ’ αρ. πρωτ. 2051/95/15-12-2016, 2659/199/17-01-2017, 6055/582/1-6-2017, 6947/653/05-07-2017, 7304/690/17-07-2017, 8857/19-09-17 και 271/31/09-10-17 Ερωτήσεις μας & Α.Κ.Ε. σας επισημάναμε εκ νέου τον παραπάνω κίνδυνο, αλλά και τις επιπτώσεις που έχει η μη ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων στην ασφάλεια της κυκλοφορίας.
Όμως, από τις παραπάνω επτά(7) Ερωτήσεις μας & Α.Κ.Ε. απαντήσατε μόνο στις δυο (6055/582/1-6-2017 και 8857/19-09-17 ), διαβιβάζοντάς μας απλώς για … «ενημέρωση»(!!!) σχετικά έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ, του ΟΣΕ και της Διεύθυνσης Συνδυασμένων Μεταφορών του υπουργείου σας. Δηλαδή, κύριε υπουργέ, αντί να ελέγξετε τις καταγγελίες μας και να μας απαντήσετε, μας διαβιβάσατε μόνο «απαντητικά» έγγραφα των υπηρεσιών σας, που έχουν κάθε λόγο να συγκαλύπτουν τις ευθύνες τους και τα σκάνδαλά τους. Δεν αντιλαμβάνεστε, κύριε υπουργέ, ότι το να «απαντάτε» με τον τρόπο αυτό στις Ερωτήσεις μας, διαβιβάζοντάς μας δηλαδή έγγραφα των υπόλογων υπηρεσιών σας, ουσιαστικά δεν ασκείτε τον επιβαλλόμενο έλεγχο για τα σκάνδαλά τους και, κυρίως, γίνεστε άθελά σας συνυπεύθυνος για τη διατήρηση στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ της ίδιας νοσηρής κατάστασης, που καθυστερεί την εξέλιξη των έργων και δεν αφήνει κανένα περιθώριο αισιοδοξίας για την αποτροπή του κινδύνου επιστροφής της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, λόγω της καθυστέρησης της αποπεράτωσης των σιδηροδρομικών έργων;
Στις υπόλοιπες τέσσερις(4) από τις παραπάνω επτά(7) Ερωτήσεις μας & Α.Κ.Ε., στις οποίες έληξε η προθεσμία που δίνεται από τον Κανονισμό της Βουλής για την απάντηση Ερωτήσεων, με μία πρωτοφανή στα κοινοβουλευτικά χρονικά συμπεριφορά, δεν απαντήσατε, όπως το Σύνταγμα, οι Νόμοι και το άρθρο 127 του Κανονισμού της Βουλής επιβάλλουν, ενώ αναμένουμε, αν θα πράξετε το ίδιο και στην τελευταία Ερώτησή μας & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 271/31/09-10-17.
3) Η παραπάνω τακτική σας, κύριε υπουργέ, να μην απαντάτε δηλαδή στις Κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις ή να μας διαβιβάζετε απλώς «απαντήσεις» των υπόλογων υπηρεσιών σας, είχε σαν αποτέλεσμα να αποθρασυνθούν στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ, η οποία, όπως σας επισημάναμε στην παραπάνω Ερώτησή μας με αρ. πρωτ. 8857/19-09-17, “αντί να επικεντρώσει τις προσπάθειές της στην ολοκλήρωση των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη ή υπό δημοπράτηση στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα, προωθεί «φαραωνικά έργα», όπως η διασύνδεση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο με τη Σφίγγα, που διαχρονικά αποτελεί συνεχή επιδίωξη των «εθνικών εργολάβων»” που δεν κατάφεραν ούτε επί της παντοδυναμίας της Νταβατζηδοκρατίας , και όμως τώρα «αναθέτει προκλητικά και αχρείαστα απ’ ευθείας στους «εθνικούς εργολάβους» εργασίες, των οποίων το μεγαλύτερο μέρος έχει εκτελεστεί, στα πλαίσια της διαλυθείσας σύμβασης 994/2005 του ΟΣΕ», όπως σας επισημάναμε στην παραπάνω Ερώτησή μας & Α.Κ.Ε. με αρ. πρωτ. 271/31/09-10-17.
Κάποιοι μάλιστα στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ έφτασαν , όπως μας καταγγέλλεται, στο σημείο να ισχυρίζονται, ότι «έχουν εντολή από το υπουργείο να μην απαντούν στις ερωτήσεις του Νικολόπουλου»(!!!). Δεν γνωρίζουμε, αν αληθεύει πραγματικά αυτός ο ισχυρισμός τους, αλλά αυτό που γνωρίζουμε, κύριε υπουργέ, είναι, ότι ουσιαστικά δεν απαντήσατε σε καμιά από τις παραπάνω Ερωτήσεις μας & Α.Κ.Ε, γιατί η διαβίβαση μόνο εγγράφων των υπόλογων υπηρεσιών σας, που κάνανε σε δυο από τις Ερωτήσεις μας & Α.Κ.Ε, δεν συνιστά κατά τη γνώμη μας απάντηση.
4) Όμως, κύριε υπουργέ, ένα πολύ πρόσφατο(στις 13 Οκτωβρίου 2017 ) δημοσίευμα, με τίτλο «ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Αντιμέτωπη με ρήτρες η κυβέρνηση λόγω καθυστερήσεων στα έργα», του έγκριτου δημοσιογράφου Φώτη Κόλλια στο οικονομικό site «euro2day.gr», όχι μόνο επιβεβαιώνει τις παραπάνω καταγγελίες μας, ότι δηλαδή υπάρχει κίνδυνος επιστροφής της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, λόγω της καθυστέρησης της αποπεράτωσης των σιδηροδρομικών έργων, αλλά αναφέρει ακόμη, ότι:
«Αντιμέτωπη με ρήτρες, οι οποίες ενδέχεται να φτάνουν και το τίμημα των 45.000.000 ευρώ που καταβάλλουν οι Ιταλοί της Ferrovie Dello Stato Italiane SpA, είναι η κυβέρνηση, αν μέχρι το τέλος Ιανουαρίου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα δύο σημαντικότερα έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης».
Όπως αναφέρεται στο εν λόγω δημοσίευμα, «η πρόβλεψη για τις συγκεκριμένες ρήτρες που πρέπει να καταβληθούν στους Ιταλούς δεν είχε γίνει γνωστή κατά την πρόσφατη υπογραφή της συμφωνίας στην Κέρκυρα, στο πλαίσιο των εργασιών του ανώτατου συμβουλίου συνεργασίας Ελλάδας- Ιταλίας, μεταξύ των διοικήσεων του ΤΑΙΠΕΔ και της Ferrovie».
Τον κίνδυνο πληρωμής ρητρών στους Ιταλούς αγοραστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναφέρει και δημοσίευμα την ίδια ημερομηνία του έγκυρου ειδησεογραφικού site « skai.gr», με τίτλο: «Αποζημιώσεις από το Ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να διεκδικήσει η Ferrovie Dello Stato».
Στο εν λόγω δημοσίευμα αναφέρονται επί λέξει τα εξής:
«Αποζημίωση από το ελληνικό δημόσιο αναμένεται να διεκδικήσει ο ιταλικός όμιλος Ferrovie Dello Stato, που πρόσφατα απέκτησε το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε περίπτωση που τα έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη δεν έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη Ιανουαρίου.
Στελέχη του ιταλικού ομίλου ανέφεραν στον ΣΚΑΪ πως «σε περίπτωση καθυστερήσεων διατηρούμε το δικαίωμα να προστατέψουμε την επένδυσή μας».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η σύμβαση για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Ferrovie Dello Stato, περιλαμβάνει ρήτρες, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες μπορούν να ενεργοποιηθούν σε περίπτωση που τα έργα στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη δεν ολοκληρωθούν έως τα τέλη Ιανουαρίου του 2018».
5) Όπως αντιλαμβάνεστε, κύριε υπουργέ, αν αληθεύουν τα όσα αναφέρουν τα παραπάνω δημοσιεύματα, οι ευθύνες σας είναι τεράστιες, αφού, όχι μόνο δεν λάβατε κανένα μέτρο για να αποτραπεί, όπως σας καταγγείλαμε επανειλημμένως, ο κίνδυνος επιστροφής της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, λόγω της καθυστέρησης της αποπεράτωσης των σιδηροδρομικών έργων, αλλά επιτρέψατε να περιληφθούν στη σύμβαση πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Ferrovie Dello Stato ρήτρες, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες μπορούν να ενεργοποιηθούν σε περίπτωση που τα έργα στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη δεν ολοκληρωθούν έως τα τέλη Ιανουαρίου του 2018, όπως είναι δυστυχώς βέβαιο ότι θα συμβεί.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
1) Γιατί, παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες μας, δεν λάβατε κανένα μέτρο για να αποτραπεί ο κίνδυνος επιστροφής της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, λόγω της καθυστέρησης της αποπεράτωσης των σιδηροδρομικών έργων;
2) Ποιος είναι ο λόγος που εμπιστευθήκατε κι εσείς, όπως και οι προκάτοχοί σας, ένα κατεστημένο στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ, που ευθύνεται για τις τεράστιες καθυστερήσεις των έργων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου και για όλα τα μεγάλα σκάνδαλα που έχουν γίνει στο χώρο του ΟΣΕ και ερευνώνται από τη Δικαιοσύνη;
3) Γιατί διατηρήσατε στις θέσεις τους στελέχη του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, που κατηγορούνται σε βαθμό κακουργήματος για σκάνδαλα που εξυπηρετούσαν τα συμφέροντα των «εθνικών εργολάβων»; Δεν αντιληφθήκατε, ότι αυτό εγκυμονούσε τεράστιους κινδύνους στη διαχείριση των έργων και προξενούσε περαιτέρω καθυστερήσεις στην αποπεράτωση των έργων;
4) Ποια έργα κινδυνεύουν με επιστροφή της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, λόγω της καθυστέρησης της αποπεράτωσής τους; Πότε θα τελεσιδικήσει αυτό το οδυνηρό για τα δημόσια οικονομικά ενδεχόμενο;
- Να κατατεθεί αναλυτικός πίνακας των έργων που κινδυνεύουν με επιστροφή της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, καθώς και των ποσών ευρωπαϊκής χρηματοδότησης που θα επιστραφεί για κάθε σύμβαση.
5) Αληθεύουν οι πληροφορίες των δυο(2) παραπάνω δημοσιευμάτων, ότι στη σύμβαση πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Ferrovie Dello Stato περιλαμβάνονται ρήτρες, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες μπορούν να ενεργοποιηθούν σε περίπτωση που τα έργα στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη δεν ολοκληρωθούν έως τα τέλη Ιανουαρίου του 2018; Αν ναι, γιατί επιτρέψατε να περιληφθούν στην εν λόγω σύμβαση τέτοιες ρήτρες, όταν γνωρίζετε ότι ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ δεν πρόκειται, όπως προκύπτει από τα μέχρι σήμερα πεπραγμένα τους, να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους για την ολοκλήρωση των έργων στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου του 2018;
- Να κατατεθεί ολόκληρη η σύμβαση πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ιταλική εταιρεία Ferrovie Dello Stato με τα τυχόν υπάρχοντα παραρτήματά της.
6) Θα μας απαντήσετε ευθέως στα παραπάνω ή θα μας διαβιβάσετε και πάλι «απαντήσεις» των υπόλογων υπηρεσιών σας;
Ο ερωτών βουλευτής
Νίκος Ι. Νικολόπουλος
Πρόεδρος Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος
Κοινοποίηση: Πρόεδρο του Αρείου Πάγου, Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Οικονομικούς Εισαγγελείς, Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς, Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Εισαγγελέα κατά του Μαύρου Χρήματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου