Eνδιαφέροντα - Κανονισμοί

Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2024

Ανοικτή επιστολή Α. Βλαχογιάννη - Το παρόν και το μέλλον του Ελληνικού Σιδηροδρόμου

 Ο Σιδηρόδρομος διαχρονικά με απόλυτη ευθύνη των ελληνικών κυβερνήσεων υποτιμήθηκε και υποχρηματοδοτήθηκε στο βωμό της υποστήριξης των άλλων μέσων μεταφοράς και των οικονομικών συμφερόντων που τα κατέχουν. Προς το τέλος του προηγούμενου αιώνα και με την πίεση που άσκησαν οι εργαζόμενοι, η κοινωνία και η ένταξη της χώρας
στην ΕΕ, ξεκίνησε η χρηματοδότηση των σιδηροδρομικών έργων και η ένταξή τους στα κοινοτικά πλαίσια στήριξης, τα ανάλογα προγράμματα και το ταμείο συνοχής.

Για την μελέτη και κατασκευή των έργων δημιουργήθηκε το 1996 η ΕΡΓΟΣΕ, κατ’ όνομα θυγατρική του ΟΣΕ, αλλά στην ουσία μια ανεξάρτητη εταιρία μελέτης και κατασκευής μεγάλων σιδηροδρομικών έργων και διαχείρισης τεράστιων κονδυλίων στο πλαίσιο του 2ου, 3ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, του Ταμείου Συνοχής και του ΕΣΠΑ. Η ίδρυση της ΕΡΓΟΣΕ σήμανε την κατάργηση της Διεύθυνσης Νέων Έργων του ΟΣΕ και τη μεταφορά σημαντικού αριθμού Μηχανικών κυρίως, σε αυτήν. Η διαχείριση σημαντικών κονδυλίων η “συνεργασία” με ισχυρούς οικονομικούς πράγοντες παραγωγής τεχνικών έργων, διαμόρφωσε ιδόμορφη σχέση με τη “θυγατρική” να εμφανίζεται ισχυρότερη της μητρικής και να επιβάλλει πολιτικές με αποκορύφωμα την πλήρη αποδέσμευσή της από τον όμιλο ΟΣΕ το 2022, με νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης. Η απορροφητικότητα βρέθηκε σε χαμηλά επίπεδα με αποτέλεσμα -παρα τις συνεχείς παρατάσεις και εφαρμογής του ν+1 που έγινε και ν+3- να μεταφέρονται ως έργα γέφυρες έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, υποθηκεύοντας και υπονομεύοντας τους εγκριθέντες πόρους της επόμενης προγραμματικής περιόδου.

Την ίδια περίοδο περίπου και με την υποχρέωση διαχωρισμού της υποδομής από την εκμετάλλευση οι κρατούσες νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις-ανεξάρτητα από το ποιό κόμμα κυβερνούσε- ξεκίνησαν την διάλυση και κατακερματισμό του ΟΣΕ με τη δημιουργία διάφορων θυγατρικών(ΤΡΑΙΝΟΣΕ-ΕΔΙΣΥ-ΓΑΙΑΟΣΕ-ΕΤΗΔΙ-ΕΡΓΟΣΕ) παρά την αντίδραση των εργαζομένων, που ορθά αναδείκνυαν ως υποχρέωση το λογιστικό διαχωρισμό υποδομής-εκμετάλλευσης.

Αυτές οι διαλυτικές πολιτικές είναι αποκλειστικά υπεύθυνες για την κατάσταση στην οποία περιήλθε ο ελληνικός σιδηρόδρομος σε συνδυασμό με την έλλειψη στρατηγικής για τις μεταφορές, τις συνδυασμένες μεταφορές και την ένταξη του σιδηροδρόμου στα διευρωπαϊκά δίκτυα χωρίς να έχει απαντηθεί αν αποτελεί αφετηριακό ή τερματικό δίκτυο και τα αποτελέσματα που επάγει η απάντηση για το μέσο και τον αναπτυξιακό του ρόλο στην ελληνική και ευρωπαϊκή οικονομία. 

Η χαριστική βολή δόθηκε με την έλευση της οικονομικής κρίσης και τον σιδηροδρομοκτόνο νόμο 3891/2010 που οι συντάκτες του, οι εισηγητές του, οι ψηφίσαντες θα πρέπει να νοιώθουν μεγάλο το βάρος της ευθύνης για την καταστροφή του ελληνικού σιδηροδρόμου και τα τραγικά πρόσφατα αποτελέσματα που εδράζονται  στην αποδυνάμωσή του, τη δραματική υποχρηματοδότηση, τις άκριτες μετατάξεις έμπειρου και με συσσωρευμένη τεχνογνωσία προσωπικού και την παράλληλη υποστελέχωση κρίσιμων και νευραλγικών τομέων από τη βίαιη μείωση του αριθμού των εργαζομένων. 

Η συσσώρευση των προβλημάτων, η έλλειψη ικανού προσωπικού, η υποχρηματοδότηση, ο κατακερματισμός και η πολυδιάσπαση, το ξεπούλημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της συντήρησης του τροχαίου υλικού, η μη ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού που ενισχύουν την ασφάλεια της σιδηροδρομικής μεταφοράς, συγκροτούν επικίνδυνο μείγμα, που δυστυχώς εξερράγη στον Ευαγγελισμό τον Φλεβάρη του 2023, με τις δραματικές συνέπειες και τήν τραγική απώλεια 57 συμπολιτών μας με φρικτό θάνατο.

Υπό τις παρούσες συνθήκες και το βάρος των προβλημάτων που έχει να αντιμετωπίσει ο ελληνικός σιδηρόδρομος,  που παραμένει το οικονομικότερο, οικολογικότερο, ασφαλέστερο μέσο, μετακίνησης και μεταφοράς προσώπων, προϊόντων και αγαθών, απαιτούνται δράσεις και πρωτοβουλίες για την αποκατάσταση του μέσου και την απόδοσή του στην ελληνική κοινωνία και οικονομία, έτοιμου να προσφέρει ασφαλείς και ποιοτικές υπηρεσίες  στον πελάτη-επιβάτη, στην εθνική οικονομία και στην ανάπτυξη του τόπου.

Η τοποθέτηση από την κυβέρνηση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕ μεταξύ των οποίων και ο ”μεταβατικός” Πρόεδρος, χωρίς καμία συνεννόηση με τις άλλες πολιτικές δυνάμεις και τους συντελεστές υλοποίησης του σιδηροδρομικού έργου, ακολουθεί την πεπατημένη που έφερε το σιδηρόδρομο στην παρούσα κατάσταση.

Με την προϋπόθεση οτι αναγνωρίζεται ειλικρινά ο ρόλος του σιδηροδρόμου και η ανάγκη της ανάταξής του, προτείνεται το Διοικητικό Συμβούλιο στον ΟΣΕ να συγκροτηθεί  σε νέα λογική και με στόχο την επανένωση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών υπό ενιαία διοίκηση. 

Η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου να απαρτίζεται από άτομα εγνωσμένου κύρους, γνώστες του σιδηροδρομικού αντικειμένου, με διακομματική  αποδοχή και συναίνεση, με συμμετοχή εκπροσώπου των εργαζομένων και ενός μέλους που θα υποδειχθεί από τους συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών.

Η εκτελεστική Διοίκηση που θα προκύψει θα παρουσιάσει και υπογράψει με το μέτοχο και το εποπτεύον Υπουργείο συμβόλαιο διαχείρισης με αμοιβαίες δεσμεύσεις-υποχρεώσεις και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης δράσων, για ολοκλήρωση των έργων συντήρησης και ανάταξης του δικτύου, στελέχωσης του οργανισμού και επανεκκίνησης του σιδηροδρομικού οργανισμού.  

Με την πεποίθηση πως για το τραγικό συμβάν και  την οδυνηρή απώλεια 57 συμπολιτών μας δεν ευθύνεται το μέσο, που παραμένει το ασφαλέστερο μέσο μαζικής μετακίνησης και μεταφοράς αλλά οι φορείς σχεδιασμού, εποπτείας, εκτέλεσης και παραγωγής του έργου του, απευθύνουμε την παρούσα επιστολή σε κάθε αρμόδιο αλλά και σε κάθε πολίτη, προσβλέποντας στη σωτηρία, την επανεκκίνηση και τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου.


  Με εκτίμηση


                                        Αλέξανδρος Απ. Βλαχογιάννης

Ηλεκτρολόγος Μηχανικός ΤΕ

MSc Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία

Συνταξιούχος Σιδηροδρομικός

Πρώην: Πρόεδρος Δ.Σ Ολυμπιακής Αεροπλοίας

             Μέλος Δ.Σ ΟΣΕ

             Μέλος Δ.Σ ΕΔΙΣΥ

             Διευθυντής ΟΣΕ

             Μέλος Επιτροπών Παρακολούθησης των Επιχειρησιακών

             Προγραμμάτων-Σιδηρόδρομου Αεροδρόμια Αστικές Συγκοινωνίες

             (ΕΠ-ΣΑΑΣ), Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας(ΕΠ-ΕΠ) 

             του Γ' ΚΠΣ και ΕΣΠΑ

             Μέλος διακομματικής επιτροπής προμήθειας ΥΤΟΑ, για Σιδηρόδρομο 

             Πρόεδρος Μηχανικών ΤΕ-ΕΕΤΕΜ 

             Πρόεδρος Συλλόγου Πτυχιούχων Μηχανικών ΤΕ, ΟΣΕ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου