Πλήρης επιβεβαίωση της πληροφορίας που αποκλειστικά είχε γράψει το στέκι της έλξης για επιστροφή δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ στα ταμεία της εταιρείας από ΦΠΑ .
Η εταιρεία θα επιστρέψει 80 εκατ. στον ΟΣΕ για να καλύψει μέρος των συνολικών χρεών ύψους 800 εκατ. ευρώ
Πρόταση για «κούρεμα» των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, τα οποία ξεπερνούν τα 800 εκατ.
ευρώ, καλείται να εξετάσει η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Η σχετική πρόταση είχε πέσει στο τραπέζι του διαλόγου στην παλιά ηγεσία του Ταμείου και πλέον είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, καθώς στα ταμεία της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας θα μπουν πάνω από 80 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου ως επιστροφή από τον ΦΠΑ των εισιτηρίων.
Σύμφωνα με στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ήδη έχουν πραγματοποιηθεί όλοι οι έλεγχοι από την εφορία και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να επιστραφούν στην εταιρεία 80 - 100 εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ των εισιτηρίων. Το ποσό αυτό θα δοθεί εφάπαξ στον ΟΣΕ για τη μερική εξόφληση του χρέους, που σύμφωνα με την Ε.Ε. αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ και αφορά ενοικιάσεις τροχαίου υλικού, χρήση γραμμών κ.λπ. Με τον τρόπο αυτό ανοίγει ο δρόμος για μείωση ή και διαγραφή του χρέους μέσω «κουρέματος», απόφαση που θα δημιουργήσει «πονοκέφαλο» στη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, που ανέλαβε καθήκοντα στις αρχές της εβδομάδας που μας πέρασε. Μάλιστα, θα πρέπει ταυτόχρονα να γίνει συζήτηση με την Ε.Ε., η οποία θα πρέπει να δώσει το «πράσινο φως» για το πιθανό «κούρεμα» του χρέους.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ έχουν προκαλέσει σημαντικές αντιδράσεις από τους ενδιαφερόμενους της εταιρείας και ιδιαίτερα του ισχυρού άντρα των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Βλαντιμίρ Γιακούνιν, ο οποίος υποστηρίζει ότι τα χρέη της εταιρείας δεν πρόκειται να εξαλειφθούν ούτε σε είκοσι χρόνια.
Αν και έχει ήδη στα χέρια του επιστολή από την Ε.Ε., σύμφωνα με την οποία τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα διαγραφούν σε περίπτωση που η πώληση ολοκληρωθεί, ωστόσο ο κ. Γιακούνιν επανέρχεται συνεχώς στο θέμα, τονίζοντας ότι είναι ένα πολύ μεγάλο «αγκάθι» στην ολοκλήρωση μιας συμφωνίας εξαγοράς.
Ωστόσο, κάνει ανοικτή πρόσκληση προς κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετέχει στην κοινοπραξία που έχει με την ελληνική κατασκευαστική εταιρεία «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ» για να διεκδικήσουν από κοινού την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.Δεν είναι τυχαίο ότι η ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία έχει προσελκύσει τα βλέμματα αμερικανικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις σιδηροδρομικές μεταφορές, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας.
Πληροφορίες θέλουν μεγάλη αμερικανική ιδιωτική εταιρεία να έχει εκδηλώσει ανοιχτά το ενδιαφέρον της για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ωστόσο κρατά στάση αναμονής προκειμένου να δει την έκβαση του εν εξελίξει διαγωνισμού. Παράλληλα, ενδιαφέρον δείχνει κατά καιρούς και η Cosco, η οποία ακόμα δεν έχει προσκολλήσει σε κάποια από τις τρεις κοινοπραξίες που διεκδικούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Υπενθυμίζεται ότι μέσα στον Σεπτέμβριο θα κληθούν οι τρεις ενδιαφερόμενοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ -η ρουμανική Grupo Feroviar Roman, η ελληνορωσική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - RZD και η γαλλική SNCF- να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές. Μέχρι στιγμής, όμως, καμία κίνηση δεν φαίνεται να γίνεται από τη γαλλική SNCF, η οποία προς το παρόν έχει επιλέξει να μείνει εκτός της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το ιστορικό
Υπενθυμίζεται ότι όταν ξεκίνησε η διαδικασία εξυγίανσης του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην οποία περιλαμβανόταν η διαγραφή χρεών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, η Ε.Ε. έθεσε το θέμα των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ από το 2007 έως το 2009. Μάλιστα, τότε γινόταν λόγος για παράνομες ενισχύσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ, οι οποίες αφορούσαν υποχρεώσεις της εταιρείας για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, τέλη χρήσης δικτύου, ενοικίαση συρμών, μεταφορά περιουσιακών στοιχείων κ.α. Ωστόσο, μετά από διαπραγμάτευση, το ποσό αυτό μειώθηκε στα 714 εκατ. ευρώ, ενώ λίγους μήνες πριν από την έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco, η Ε.Ε., μέσω του επιτρόπου αρμόδιου για θέματα Ανταγωνισμού Χ. Αλμούνια, είχε αναφέρει ότι το θέμα «παγώνει» προκειμένου να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση των δύο εταιρειών.
Τώρα η Κομισιόν θέτει ως προϋπόθεση την επιτυχή ιδιωτικοποίηση του οργανισμού προκειμένου να διαγραφεί μεγάλο μέρος των κρατικών ενισχύσεων.
Της Μαρίας Μόσχου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου