Παγιδευμένη η κυβέρνηση καθώς ως αξιωματική αντιπολίτευση είχε ασκήσει έντονη κριτική στη σύμβαση παραχώρησης. Ομως τώρα η χώρα απειλείται με επιστροφή 200 εκατ. ευρώ.
Σκληρά παζάρια βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ της κυβέρνησης, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του επενδυτικού σχήματος που είχε υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο στο οποίο συμμετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (80%) και Goldair Cargo (20%).
Στόχος είναι να αποφευχθεί η ακύρωση της σύμβασης παραχώρησης που είχε υπογραφεί στα τέλη του 2018 για την κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας σε έκταση 588 στρεμμάτων που ανήκει στον ΟΣΕ. Η ακύρωση της σύμβασης θα οδηγήσει στην επιστροφή περίπου 200 εκατ. ευρώ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που είχε χρηματοδοτήσει το ευρύτερο εμπορευματικό συγκρότημα του Θριασίου σε συνολική έκταση περί τα 2.000 στρέμματα, ιδιοκτησίας ΟΣΕ. Η Κομισιόν είχε θέσει ως όρο για τη χρηματοδότηση την παραχώρησης της εκμετάλλευσης σε ιδιώτες επενδυτές.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν ενέκρινε τη σύμβαση παραχώρησης που ψήφισε η Βουλή το 2018 και έχει εγείρει σειρά ερωτημάτων σε σχέση με ενδεχόμενη «παράνομη κρατική ενίσχυση» στην ΘΕΚ ΑΕ στην οποία συμμετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (ανήκει στην Τράπεζα Πειραιάς) και Goldair Cargo. Η ΘΕΚ ΑΕ υπέβαλλε τη μοναδική προσφορά στο διαγωνισμό που είχε προκηρύξει η ΓΑΙΑΟΣΕ και ανακηρύχθηκε πλειοδότης. Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, ανέλαβε την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου και την διαχείρισή του για 60 χρόνια έναντι τιμήματος 31 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 10 εκατ. είναι το εφάπαξ τίμημα και τα υπόλοιπα το ετήσιο μίσθωμα. Επιπλέον προβλέπεται επένδυση 150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του.
Η κυβέρνηση είναι παγιδευμένη καθώς η Νέα Δημοκρατία, ως αξιωματική αντιπολίτευση, είχε ασκήσει έντονη κριτική στην συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης και στην ουσία δικαιώθηκε από την παρέμβαση της Κομισιόν. Όμως τώρα που η χώρα απειλείται με επιστροφή 200 εκατ. ευρώ, η στάση της κυβέρνησης έχει αλλάξει και συμμετέχει στη διαπραγμάτευση για αλλαγή όρων της σύμβασης παραχώρησης ώστε να μην επαναληφθεί ο διαγωνισμός. Πιθανώς επειδή στο υπουργείο Υποδομών γνωρίζουν πως τυχόν επανάληψη του διαγωνισμού ενδέχεται να οδηγήσει σε σύμβαση παραχώρησης με δυσμενέστερους όρους καθώς οι συνθήκες έχουν επιβαρυνθεί λόγω πανδημίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συζητήσεις αφορούν αρκετά σημεία της σύμβασης παραχώρησης, όπως το ύψος του ελάχιστου τιμήματος που θα καταβάλλει η ΘΕΚ ΑΕ, οι όροι παραχώρησης του ακινήτου, οι εγγυήσεις που έδωσε το ελληνικό δημόσιο στον παραχωρησιούχο, η ακύρωση επιβολής δημοτικών τελών, η μεταβολή των όρων δόμησης κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού, κ.α. Πρόσωπα που παρακολουθούν τις εξελίξεις εκτιμούν πως στα περισσότερα σημεία μπορεί να βρεθεί λύση, αλλά οι κοινοτικοί αξιωματούχοι έχουν θέσει και ζητήματα που συνδέονται με την απόδοση της επένδυσης. Πρόκειται για θέμα που δυσκολεύει τη διαπραγμάτευση καθώς η πλευρά του παραχωρησιούχου θεωρεί πως αν μεταβληθεί προς το δυσμενέστερο η απόδοση, τότε «η επένδυση δεν βγαίνει».
Η εμπλοκή στην έγκριση της σύμβασης παραχώρησης του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας έχει συμπαρασύρει και τον δεύτερο διαγωνισμό, για το λεγόμενο «Θριάσιο ΙΙ». Ο δεύτερος διαγωνισμούς αφορούσε τη διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) για 25 χρόνια, δηλαδή της υπόλοιπης έκτασης του συγκροτήματος στο Θριάσιο. Πρόσφατα ο διαγωνισμός για το «Θριάσιο ΙΙ» κηρύχθηκε άγονος καθώς κανένας από τους τρεις ομίλους που είχαν περάσει στο τελικό στάδιο (Goldair, PEARL και Damco – FDL Group) δεν κατέθεσε προσφορά.
Ο διαγωνισμός για το «Θριάσιο ΙΙ» αφορούσε τη διαχείριση του διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) για 25 χρόνια. Ο ανάδοχος στην ουσία θα αναλάβει να ολοκληρώσει/συμπληρώσει τα έργα για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής, τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και πρόσθετους χώρους αποθήκευσης. Πρόκειται να αναλάβει την προμήθεια και εγκατάσταση των απαραίτητων γερανογεφυρών για τη φορτοεκφόρτωση των συρμών, επένδυση που υπολογίζεται στα 20 έως 25 εκατ. ευρώ. Επίσης, θα αναλάβει να ολοκληρώσει σειρά έργων υποστηρικτικών λειτουργιών όπως τα κτίρια του χώρου μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, μεταφόρτωσης φορτίου βαγονιών, πρατήριο υγρών καυσίμων και την προμήθεια του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού (περονοφόρα κ.ά.).
Ο ΟΣΕ προσπαθεί να αξιοποιήσει την έκταση του Θριασίου, για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου, από τη δεκαετία του 1970, αλλά σχεδόν μισό αιώνα μετά βρισκόμαστε ακόμα στο μηδέν.
www.euro2day.gr - Φώτης Κόλλιας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου