Παριστάνοντας την «ωραία κοιμωμένη» η κυβέρνηση Μητσοτάκη έρχεται τώρα, 16 μήνες μετά τα Τέμπη και σχεδόν έναν χρόνο μετά τις υποδείξεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) και εμπειρογνωμόνων που διόρισαν οι συγγενείς των θυμάτων, να ζητήσει την κινητοποίηση των συναρμόδιων φορέων για να αντιμετωπιστούν κάποιες από τις «μαύρες τρύπες» που οδήγησαν στο έγκλημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας έστειλε την περασμένη εβδομάδα επιστολή σε όλους τους σιδηροδρομικούς φορείς (ΟΣΕ, Hellenic Train, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) και τους ζητά «απόψεις, προτάσεις και εισηγήσεις». Πηγές του υπουργείου επιβεβαίωσαν στην «Εφ.Συν.» την ύπαρξη της επιστολής, χωρίς όμως να αποκαλύπτουν το ακριβές περιεχόμενό της. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες:
● Στο πρώτο μέρος της επιστολής του, ο κ. Σταϊκούρας επικαλείται την κατεπείγουσα Σύσταση Ασφαλείας που εξέδωσε ο επίσημος κρατικός φορέας διερεύνησης ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, πριν από 10 μέρες, στις 7/6/2024. Η «Εφ.Συν.» είχε γράψει αναλυτικά για τη σύσταση αυτή (10/6/2024 - «“Ξύπνησε” 16 μήνες μετά το έγκλημα των Τεμπών»), υπενθυμίζοντας ότι ο φορέας αυτός δεν είχε καν διοίκηση όταν συνέβησαν τα Τέμπη, την απέκτησε 6 μήνες αργότερα τον Σεπτέμβριο του 2023 και ανακοίνωσε ότι ξεκινά τη διερεύνηση για τα αίτια του δυστυχήματος στην επέτειο του ενός έτους, τον Μάρτιο του 2024.
● Στην Επείγουσα Σύσταση, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ασχολείται με ένα από τα κενά που διαπιστώθηκαν στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου και ειδικότερα εκείνο της προβληματικής επικοινωνίας μέσω ασυρμάτου VHF. Οπως ανέφερε, «η μετάδοση μηνυμάτων σχετικών με την ασφάλεια στερείται δομής (π.χ. σωστός προσδιορισμός των συνομιλητών και των τοποθεσιών), μεθοδολογίας (π.χ. ανάγνωσης, διόρθωσης λαθών) και χρήσης διεθνώς συμφωνημένης ορολογίας και κανόνων επικοινωνίας» και, με τον τρόπο αυτό, «δεν δημιουργείται καμία βεβαιότητα ότι ένα μήνυμα έχει μεταδοθεί με σαφήνεια και έχει κατανοηθεί σωστά, και ως εκ τούτου κρίσιμες πληροφορίες μπορεί να παρεξηγηθούν ή να παρερμηνευθούν λόγω ασαφών ή διφορούμενων εκφράσεων».
● Μετά τα Τέμπη το πανελλήνιο άκουσε -έστω και μέσω μονταζιέρας- διαλόγους μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών με σαφή έλλειψη τήρησης μιας αυστηρής ορολογίας μέσω της οποίας να μεταδίδεται καθαρά η εντολή και να επιβεβαιώνεται από τον παραλήπτη της. Το ίδιο συνέβη και σε άλλα περιστατικά, όπως εκείνο παραμονές Χριστουγέννων του 2023 στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ). Επίσης διαπιστώθηκαν τα κενά ραδιοκάλυψης που αφήνει το αναλογικό σύστημα VHF. Η «Εφ.Συν.» έγραψε επίσης αναλυτικά για την περιπέτεια της σύμβασης για την εγκατάσταση ψηφιακού συστήματος GSM-R. Η προμήθεια είχε ανατεθεί έναντι 57 εκατομμυρίων ευρώ το 2006 στη Siemens, όταν ξέσπασε το σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία» και τις μίζες της εταιρείας. Τώρα, 18 χρόνια αργότερα, ο ΟΣΕ ξεκινά νέο διαγωνισμό ύψους 22,5 εκατομμυρίων μήπως κάποτε το σύστημα καταφέρει να λειτουργήσει.
● Εκτός, όμως, από το θέμα των προβληματικών ραδιοεπικοινωνιών και συνεννοήσεων, ο κ. Σταϊκούρας ζητά «απόψεις και εισηγήσεις» για ακόμη ένα θέμα επί του οποίου ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν έχει εκδώσει Σύσταση Ασφαλείας. Πρόκειται για τον τρόπο εφαρμογής της ευρωπαϊκής οδηγίας 798 του έτους 2016 σχετικά με τον ορισμό του φορέα που είναι αρμόδιος για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
● Το θέμα αυτό αποτελεί έως και σήμερα «ταμπού» για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, η οποία ψήφισε τον νόμο 4632, τον Οκτώβριο του 2019, και όρισε ως αρμόδια αρχή τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), χωρίς να την εξοπλίσει με το απαραίτητο προσωπικό. Η σκοπιμότητα της απόφασης απεδείχθη με μοιραίο τρόπο στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής τον περασμένο χειμώνα. Εκεί, ο μοιραίος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, όταν ρωτήθηκε για τα προειδοποιητικά εξώδικα που λάμβανε και αγνοούσε από εργαζομένους στον σιδηρόδρομο, απαντούσε ότι δεν είχε ενημέρωση από τη ΡΑΣ για σοβαρές ελλείψεις ασφαλείας.
● Το ίδιο πρόβλημα καταγράφεται και στο πόρισμα που συνέταξε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA), το οποίο ακόμη παραμένει απόρρητο, με τη χαρακτηριστική φράση: «Στην Ελλάδα προκύπτει ότι δεν υπάρχει κανείς, σε επίπεδο κυβέρνησης ή εθνικού φορέα, ο οποίος να αναλαμβάνει αποτελεσματικά τη συνολική ευθύνη για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και να οδηγεί το σύστημα σε μια συνεχή βελτίωση». Η «Εφ.Συν.» αποκάλυψε το περιεχόμενο του αρχικού αυτού πορίσματος με πρωτοσέλιδο δημοσίευμα στις 19/9/23 αναγκάζοντας την κυβέρνηση να απαντήσει ότι «είναι απόρρητο» και δεν πρόκειται για το τελικό κείμενο.
● Ομως ο ERA επέμεινε στην ίδια θέση, λέγοντας ότι κακώς η κυβέρνηση ανέθεσε τον ρόλο στη ΡΑΣ και ότι έπρεπε η ευθύνη για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου να παραμείνει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Με τον τρόπο αυτό, απέρριψε τις αιτιάσεις της ελληνικής κυβέρνησης στο τελικό πόρισμα που βρίσκεται, από τον περασμένο Οκτώβριο, στα χέρια της Κομισιόν. Γιατί έπρεπε να περάσουν τόσοι μήνες για να έρθει το ίδιο υπουργείο να ανοίξει τη συζήτηση με την πρόσφατη επιστολή Σταϊκούρα; Ισως διότι αυτή τη στιγμή είναι ο ERA που στην πράξη έχει αναλάβει την πρωτοβουλία των κινήσεων, καθώς η κυβέρνηση δεν κατάφερε να οργανώσει με το απαραίτητο προσωπικό τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Σημειώνεται ότι τα δύο θέματα που θέτει ο Χρ. Σταϊκούρας στην επιστολή του αντιστοιχούν στις δύο από τις συνολικά 20 συστάσεις που έχει εκδώσει η επιτροπή πραγματογνωμόνων συγγενών θυμάτων ΕΔΑΠΟ, από τον Αύγουστο του 2023.
www.efsyn.gr- Άρης Χατζηγεωργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου