ΟΣΕ και Hellenic Train, που κλήθηκαν τώρα σε ακρόαση, δεν είχαν υπογράψει τις συμβάσεις - Υπόλογο και το υπουργείο Μεταφορών
Σε ακρόαση καλεί η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ΟΣΕ και Hellenic Train γιατί εδώ και πέντε
χρόνια, από το 2019, δεν έχουν υπογράψει καμία σύμβαση για τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου. Το ζήτημα είχε αναδειχθεί ιδιαιτέρως μετά τη συνέντευξη στο Mega (6 Ιουνίου) του Αντώνη Ψαρόπουλου, δικηγόρου και πατέρα της 20χρονης Μάρθης, κόρης της Μαρίας Καρυστιανού, που έχασε τη ζωή της στα Τέμπη. O Αντ. Ψαρόπουλος, σε μια προσπάθεια να αποδείξει ότι όλοι γνώριζαν την τραγική κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει ο σιδηρόδρομος, κατηγόρησε τη Hellenic Train ότι αρνιόταν να υπογράψει τις ετήσιες συμβάσεις πρόσβασης στο δίκτυο με τον ΟΣΕ καθώς ήταν σε γνώση της η κατάρρευση του δικτύου και η μη εγκατάσταση των συστημάτων ασφαλείας. Μάλιστα, σημείωνε με έμφαση τις ευθύνες της κυβέρνησης για την ανεκτική της στάση προς την ιταλική εταιρεία καθώς «θα μπορούσε να είχε καταγγελθεί από τον ΟΣΕ και κυρίως από το υπουργείο, το οποίο δεν το έκανε». Αντιθέτως, φυσικά, το υπουργείο Μεταφορών προώθησε και υπέγραψε τον Απρίλιο του 2022 μια φαραωνική συμφωνία για τις άγονες γραμμές επιδοτώντας την ιταλική εταιρεία με 930 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος 15ετίας.Με τις πλάτες της κυβέρνησης
Να σημειώσουμε εδώ ότι η Hellenic Train δεν έχει υπογράψει από το 2019 τις ετήσιες συμβάσεις χρήσης του δικτύου όχι μόνο γιατί γνώριζε τα προβλήματά του, κάτι που είχε αποκαλύψει και η περίφημη επιστολή του πρώην διευθύνοντα συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππου Τσαλίδη στον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά και για οικονομικούς λόγους.
Οι λόγοι αυτοί συνδέονται με την άρνηση της ιταλικής εταιρείας να πληρώσει το ύψος των τελών χρήσης που μετά το 2019 προβλεπόταν να είναι αυξημένα. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων μάλιστα είχε καλέσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπουργείο Μεταφορών) να προχωρήσουν άμεσα στη σύναψη των συμβάσεων χρήσης του δικτύου για το 2020 και το 2021 (απόφαση 56, Ιούλιος 2022) και στη σύνταξη τεκμηριωμένου πλαισίου κανόνων και κριτηρίων χρέωσης των τελών χρήσης
Αγνοείται η Υπουργική Απόφαση
Ωστόσο, το υπουργείο Μεταφορών δεν έχει εκδώσει μέχρι και σήμερα την Υπουργική Απόφαση του τρόπου υπολογισμού των τελών χρήσης προκειμένου να υποχρεωθεί να τα αποδεχθεί η Hellenic Train, η οποία εκμεταλλευόμενη το κενό έχει προσφύγει στα δικαστήρια διεκδικώντας να πληρώνει με τις τιμές του 2019 και με έναντι τα τέλη χρήσης στο Δημόσιο συσσωρεύοντας στην πραγματικότητα χρέη προς τα κρατικά ταμεία.
Μάλιστα, η ολιγωρία της κυβέρνησης, που ερμηνεύεται και ως πλάτες προς την ιταλική εταιρεία, καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι το σχέδιο της σχετικής Υπουργικής Απόφασης το έχει εισηγηθεί ήδη ο ΟΣΕ προς το υπουργείο Μεταφορών, έχει εκφράσει γνώμη και η ΡΑΣ επ’ αυτού και παρ’ όλα αυτά το υπουργείο Μεταφορών δεν έχει εκδώσει ακόμη οποιαδήποτε απόφαση.
Κατόπιν όλων αυτών, η ΡΑΣ, με απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, προχώρησε σε κλήση σε ακρόαση των ΟΣΕ και Hellenic Train «με θεματικό αντικείμενο τη διερεύνηση πιθανολογούμενης παράβασης από τις δύο προαναφερόμενες εταιρείες σχετικά με την απόφαση 56/2022 της ΡΑΣ και ειδικότερα του σημείου Β αυτής, καθώς μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί η υπογραφή συμβάσεων πρόσβασης για τα έτη 2020 και 2021 μεταξύ ΟΣΕ Α.Ε. και Hellenic Train A.E., όπως προβλέπεται ειδικότερα στα άρθρα 28 και 17, παρ. 6 του Ν. 4408/2016 για την πρόσβαση στην υποδομή».
Τέλος, με άλλες αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων καλείται σε ακρόαση πάλι ο ΟΣΕ για τη μη εμπρόθεσμη δημοσίευση της δήλωσης δικτύου για το 2024, ενώ ανεστάλη το πιστοποιητικό του ως Υπεύθυνου για τη Συντήρηση Φορέα (ΥΣΦ) αναφορικά με τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, καθώς οι σχετικές εργασίες στο εργοστάσιο Βόλου έχουν προσωρινά ανασταλεί εξαιτίας της μη λειτουργικότητας των εγκαταστάσεών του συνεπεία της θεομηνίας «Daniel».
www.avgi.gr- Νίκος Μορφονιός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου