Ενός φιάσκου, μύρια έπονται... Διακόπτονται και πάλι τα δρομολόγια του επιβατικού τρένου στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο που εγκαινιάστηκαν ως «εθνικής σημασίας» με υπουργική φιέστα πριν από τα περασμένα Χριστούγεννα. Αυτή τη φορά όχι λόγω σύγκρουσης συρμού με άλογο, όπως αποκάλυψε στις 28.12.2024 η «Εφ.Συν.», αλλά διότι η «ανακαινισμένη γραμμή» δεν χωράει ταυτόχρονα μεταφορές επιβατών και εκείνες για τις ανάγκες του ΝΑΤΟ.
Δεν έχει περάσει ακόμη μήνας από την ημέρα (22.12.2024) που η κυβέρνηση εγκαινίασε την επανέναρξη των σιδηροδρομικών δρομολογίων στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο και αυτά διακόπτονται για δεύτερη φορά. Το ανακοίνωσε χθες επίσημα η Hellenic Train, γράφοντας λακωνικά ότι «από την Τρίτη 21.1.2025 έως και το Σάββατο 25.1.2025 διακόπτονται τα δρομολόγια στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο-Ορεστιάδα, λόγω μεταφοράς εμπορευματικών φορτίων». Η εταιρεία που είναι αρμόδια για την εκτέλεση των δρομολογίων δεν εξήγησε τι είδους «εμπορευματικά φορτία» είναι αυτά που οδηγούν σε ολική κατάργηση των δρομολογίων με επιβάτες και γιατί πρέπει να συμβεί κάτι τέτοιο την ώρα που στο υπόλοιπο δίκτυο και φυσικά σε όλο τον κόσμο κινούνται ταυτόχρονα επιβατικά και εμπορευματικά τρένα.
Σύμφωνα όμως με ασφαλείς πληροφορίες, τα «εμπορευματικά φορτία» δεν είναι τίποτε άλλο παρά πολεμικός εξοπλισμός του ΝΑΤΟ που θα πρέπει να διακινηθεί στο χρονικό διάστημα ώς το ερχόμενο Σάββατο. Αλλωστε και σε όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα από το 2023 που τα δρομολόγια για επιβάτες είχαν σταματήσει στη σιδηροδρομική γραμμή δίπλα στον ποταμό Εβρο, ήταν τακτικό φαινόμενο η διακίνηση ΝΑΤΟϊκών φορτίων, ακόμη και βαρύτατων τεθωρακισμένων οχημάτων που προκαλούσαν τεράστια φθορά στην υποδομή του τρένου.
Οταν η κυβέρνηση εγκαινίασε την επανέναρξη των επιβατικών δρομολογίων την Κυριακή πριν από τα Χριστούγεννα, ο αρμόδιος υφυπουργός Βασίλης Οικονόμου, που ήρθε να κόψει τις κορδέλες και να περιοδεύσει επί οκτάωρο (μαζί με κάμερες, βουλευτές, δημάρχους και στρατιωτικούς), μίλησε για την «εθνική σημασία» της επαναλειτουργίας του τρένου, χωρίς όμως να αναφερθεί στο ΝΑΤΟ και στις ανάγκες του. Αντιθέτως, μίλησε για «την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής και τη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας», τονίζοντας ότι ο ίδιος «επιβιβάστηκε στον συρμό για την τελευταία δοκιμαστική διαδρομή, επιβεβαιώνοντας την τεχνική ετοιμότητα της γραμμής», μιλώντας για «εμβληματική πρωτοβουλία για την ενίσχυση της προσβασιμότητας και την περιφερειακή ανάπτυξη του Εβρου».
«Η γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο είναι εθνική γραμμή και θα αναβαθμιστεί περαιτέρω. Με τη δυναμική επαναφορά της γραμμής, στέλνουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα: Ο Εβρος δεν μένει πίσω, αλλά βρίσκεται στην καρδιά της εθνικής μας πολιτικής», τόνιζε το σχετικό δελτίο Τύπου. Κάπως έτσι, οι πλέον καλοπροαίρετοι πίστεψαν ότι η κυβέρνηση θέλει όντως να πείσει τους κατοίκους και τους εργαζόμενους της περιοχής να επιλέξουν το τρένο (αντί για τα προσωπικά τους αυτοκίνητα) για τις μετακινήσεις τους στο πλαίσιο μιας πιο «πράσινης» ανάπτυξης. Εστω και αν τα δρομολόγια ήταν σχεδόν δύο ημερησίως (ένα «μισό» έως την Ορεστιάδα και ένα ώς το Ορμένιο, στα σύνορα με Τουρκία-Βουλγαρία)...
Οι προσδοκίες διαψεύστηκαν σύντομα την πρώτη εβδομάδα κιόλας της επαναλειτουργίας του τρένου. Οπως έγραψε η «Εφ.Συν.» στις 28.12.2024 («Από τη φιέστα στο φιάσκο»), τρεις μέρες μετά τα εγκαίνια τα δρομολόγια διακόπηκαν διότι ένας συρμός συγκρούστηκε με άλογο και δεν υπήρχαν άλλα τρένα για να συνεχιστούν μέχρι να αποκατασταθούν οι συνέπειες της σύγκρουσης.
Από σήμερα, πάντως, τα δρομολόγια διακόπτονται διότι η σιδηροδρομική γραμμή θα είναι αφιερωμένη μόνο στις μεταφορές οπλικών συστημάτων. Οπως συνέβη και μετά τη σύγκρουση με το δύστυχο τετράποδο, «για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, τα δρομολόγια θα πραγματοποιούνται με λεωφορεία». Υπενθυμίζεται ότι η υποκατάσταση των τρένων από λεωφορεία οδηγεί κατά κανόνα σε ακόμη μεγαλύτερη διάρκεια του ταξιδιού καθώς πρέπει τα οχήματα να βγαίνουν από το κύριο οδικό δίκτυο και να προσεγγίζουν τους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Προς μεγάλη ευχαρίστηση των λεωφορειούχων του ΚΤΕΛ που θα απαλλαγούν και πάλι από τον ισχνό ανταγωνισμό του σιδηροδρόμου...
Ενοποίηση δικτύων
Το αστείο είναι ότι η χθεσινή ανακοίνωση για τη νέα διακοπή των δρομολογίων στον Εβρο συνοδεύθηκε από μεγαλοπρεπείς δηλώσεις του υπουργού Υποδομών-Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα για «ενοποίηση των σιδηροδρομικών δικτύων Ελλάδας-Βουλγαρίας».
Ο κ. Σταϊκούρας βρίσκεται στη Βουλγαρία για το 5ο Οικονομικό Φόρουμ της Σόφιας και δήλωσε πανηγυρικά ότι η πολιτική του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών «παρείχε ένα πλαίσιο για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, προκειμένου να εργαστούν από κοινού για την επίτευξη των κοινών στόχων τους», τονίζοντας ότι «μία από τις πιο αξιοσημείωτες πτυχές αυτής της συνεργασίας είναι η ανάπτυξη βασικών ευρωπαϊκών διαδρόμων που συνδέουν τις δύο χώρες, διευκολύνοντας την απρόσκοπτη σύνδεση και διακίνηση αγαθών, υπηρεσιών και ανθρώπων».
«Μαζί, μπορούμε να ανοίξουμε τον δρόμο για ένα πιο λαμπρό μέλλον, όπου οι συγκοινωνιακές συνδέσεις Ελλάδας-Βουλγαρίας να λειτουργούν ως προωθητές της καινοτομίας, της αποτελεσματικότητας και της βιωσιμότητας», κατέληξε στην ομιλία του ο κ. Σταϊκούρας.
Εργα στον θεσσαλικό βάλτο
Την αποτυχία της κυβέρνησης να ξεκινήσουν τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας, ενάμιση χρόνο μετά τις καταστροφές που προκάλεσαν οι θεομηνίες Daniel και Elias, επισημαίνουν σε κοινή τους ανακοίνωση οι σύλλογοι Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ και Εργαζομένων ΕΡΓΟΣΕ.
Οι δύο σύλλογοι είχαν προειδοποιήσει με κοινή τους επιστολή τον Ιούλιο του 2024 ότι οι εταιρείες ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ «είναι οι μόνες που δύνανται να υλοποιήσουν επιτυχώς τις διαδικασίες ανάθεσης, εκτέλεσης και επίβλεψης των σιδηροδρομικών έργων αποκατάστασης των ζημιών από τις πλημμύρες της Θεσσαλίας», αλλά δεν έλαβαν απάντηση. Η κυβέρνηση αποφάσισε να διαχειριστεί το εγχείρημα αυτό ως «εσωτερική διαδικασία» του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών, ανακοίνωσε αυθαίρετα έναν ογκώδη προϋπολογισμό 460 εκατομμυρίων ευρώ και ξεκίνησε να αναθέσει απευθείας τα έργα καλώντας μόνο τις 4 μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες.
«Τα σιδηροδρομικά έργα βρίσκονται σε απόλυτο διαχειριστικό τέλμα, με κορωνίδα της αποτυχίας την προδικαστική προσφυγή που κατατέθηκε κατά των ολιγοπωλιακών πρακτικών που επελέγησαν και επιχειρήθηκαν, με αόριστο αυτή τη στιγμή τον χρονικό ορίζοντα για την ανάθεσή τους», τονίζουν οι σύλλογοι των εργαζομένων, προσθέτοντας ότι «ελλοχεύει εξαιρετικά σοβαρός κίνδυνος απώλειας πόρων χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, με αποτέλεσμα είτε την πλήρη ματαίωση των έργων είτε την εκτέλεσή τους από εθνικούς πόρους, εις βάρος άλλων αναγκαίων έργων».
Στη ζυγαριά της σοβαρότητας
Ακόμη δεν έχει αποφασίσει ο φορέας διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων και συμβάντων ΕΟΔΑΣΑΑΜ εάν ήταν σοβαρό το περιστατικό με τον παντογράφο που ξεκόλλησε από την οροφή συρμού του Προαστιακού και προσγειώθηκε στην αποβάθρα του σταθμού στο Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Αυτό προκύπτει από τη χθεσινή ανακοίνωση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στην οποία περιγράφονται συνοπτικά οι ενέργειές του μετά το πρωτοφανές περιστατικό εκτόξευσης του παντογράφου στις 13 Ιανουαρίου 2025 που αποκάλυψε η «Εφ.Συν.» («Οι παντογράφοι πέφτουνε μα οι διοικήσεις μένουν»).
Οπως αναφέρει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, «ξεκίνησε άμεσα προκαταρκτική διερεύνηση», δηλαδή δύο μέρες μετά, «στις 15.1.2025 οι διερευνητές του βρέθηκαν στο αμαξοστάσιο Ρέντη όπου πραγματοποίησαν εξέταση του παντογράφου καθώς και της αμαξοστοιχίας και την επόμενη ημέρα επισκέφτηκαν τον σταθμό αεροδρομίου όπου διενέργησαν αυτοψία τόσο στο σχετικό τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής όσο και στον χώρο της αποβάθρας». Η ανακοίνωση όμως καταλήγει: «Με την ολοκλήρωση της προκαταρκτικής διερεύνησης και σε εφαρμογή της οικείας διαδικασίας του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της σχετικής νομοθεσίας, θα αποφασιστεί εάν θα πραγματοποιηθεί πλήρης διερεύνηση του συμβάντος». Εν ολίγοις, μπορεί να κριθεί ότι το περιστατικό δεν ήταν και τόσο σοβαρό και να μην υπάρξει «πλήρης διερεύνηση»...
efsyn.gr - Άρης Χατζηγεωργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου