Λέμε ξεκάθαρα ότι....

Οι συνταξιούχοι να απολαμβάνουν την σύνταξη τους και τους κόπους μιας ζωής και οι άνεργοι να βρίσκουν δουλειά.ΟΧΙ στην πρόσληψη συνταξιούχων στον σιδηρόδρομο σε οποιοδήποτε τομέα,δημόσιο ή ιδιωτικό.ΝΑΙ στις προσλήψεις,ΝΑΙ σε επαγγελματίες σιδηροδρομικούς με συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ την αντίθεση μας σε οποιαδήποτε σχέδια προσλήψεων συνταξιούχων.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ ότι όσοι στηρίζουν αυτές τις επιλογές θα μας βρουν ΑΠΕΝΑΝΤΙ!
Καλούμε τους συνταξιούχους συναδέλφους να σεβαστούν την ΙΣΤΟΡΙΑ και το παρελθόν τους .

Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2025

Βγαίνουν από τα συρτάρια «μπαζωμένα» πορίσματα

 Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων θυμήθηκε 1.000 ημέρες μετά να ασχοληθεί με τη γνωμάτευση που εξέδωσε λίγο μετά το έγκλημα των Τεμπών την άνοιξη του 2023, με την οποία διέταζε να μη χρησιμοποιεί ο ΟΣΕ προσωπικό με ελλιπή εκπαίδευση όπως
ο μοιραίος σταθμάρχης της Λάρισας 

● Tα ευρήματα «θάφτηκαν» τότε επιμελώς γιατί εξέθεταν ανεπανόρθωτα την κυβέρνηση και τον αρμόδιο υπουργό Γ. Γεραπετρίτη, που έπαιρνε όρκο για την άρτια εκπαίδευση ακόμα και του έκτακτου προσωπικού!

Σχεδόν τρία χρόνια έχουν περάσει από το έγκλημα των Τεμπών και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) αποφάσισε τώρα (!) να ασχοληθεί με το πόρισμα που η ίδια εξέδωσε την άνοιξη του 2023 και διέταζε, σε πρώτη φάση, να μη χρησιμοποιεί ο ΟΣΕ προσωπικό με ελλιπή εκπαίδευση όπως ο μοιραίος σταθμάρχης της Λάρισας.

Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη εξ αρχής πριμοδότησε τη θεωρία του μοναδικού «ανθρώπινου λάθους», επέλεξε να καταχωνιάσει το πόρισμα εκείνο καθώς δεν αναδείκνυε μόνο τις ευθύνες της για τις προσλήψεις προσωπικού με αδιαφανή τρόπο, αλλά θα εμπόδιζε και την ταχεία επιστροφή στην «κανονικότητα» που επιδίωκε τότε εν όψει των εκλογών του 2023.

Το αποτέλεσμα ήταν να μην ολοκληρωθεί ποτέ η ακρόαση των ελεγχόμενων φορέων, δηλαδή του ΟΣΕ και της Hellenic Train, που συνέχισαν ατιμώρητοι να λειτουργούν τον απαξιωμένο ελληνικό σιδηρόδρομο. Τρένα συνέχισαν να μπαίνουν σε λάθος γραμμές, να παραβιάζουν σήματα, να μένουν στα μισά της διαδρομής και να προκαλούν ανησυχία στους επιβάτες που συνέχισαν εξ ανάγκης ή από επιλογή να τα προτιμούν για τις μετακινήσεις τους. Σε ακόμη ένα τέτοιο περιστατικό που συνέβη προχθές το απόγευμα έξω από τη Θεσσαλονίκη (Σίνδος), ΟΣΕ και Hellenic Train έστησαν καβγά με αλληλοκατηγορίες για το τι είχε συμβεί. Ενα περιστατικό που θα μπορούσε να οφείλεται σε μια απλή τεχνική βλάβη εξελίχθηκε σε έκδοση ανακοινώσεων με αλληλοδιαψεύσεις και απόλυτη σύγχυση που καμία σιγουριά δεν γεννά στο επιβατικό κοινό.

Είναι προφανές ότι όσο πλησιάζει ο χρόνος για τις δίκες σχετικά με τα Τέμπη κάθε πλευρά θα προσπαθεί να αποκρούει κάθε κατηγορία που θα μπορούσε να επιβαρύνει τη θέση της. Το ίδιο, όμως, φαίνεται πως ισχύει και για τη ΡΑΣ, που θυμήθηκε τώρα να βγάλει από τις αράχνες όσα έλεγε τις πρώτες εβδομάδες μετά τα Τέμπη.

Αναλυτικότερα:

● Την περασμένη Τρίτη 4 Νοεμβρίου αναρτήθηκε στη Διαύγεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων μια απόφαση που έλαβε η Ολομέλειά της στις 16/10/2025. «Λήψη Απόφασης για την πορεία και το χειρισμό των δύο εκκρεμών υποθέσεων ελέγχου του ΟΣΕ και της HELLENIC TRAIN» ήταν ο τίτλος και παρέπεμπε σε αποφάσεις της ΡΑΣ την 1η Μαρτίου 2023 (επομένη της τραγωδίας των Τεμπών) και τη 16η Μαρτίου 2023.

● Η απόφαση της 1ης Μαρτίου ήταν η εκκίνηση αυτεπάγγελτης έρευνας για το δυστύχημα, αλλά εκείνη της 16ης Μαρτίου εμπεριείχε σοβαρότατες διαπιστώσεις για κενά στην εκπαίδευση των σταθμαρχών.

● Η «Εφ.Συν.» ανέδειξε το θέμα στο βασικό της πρωτοσέλιδο δύο μέρες αργότερα, στις 18 Μαρτίου 2023, με τίτλο «Η ΡΑΣ διαψεύδει Γεραπετρίτη», καθώς ο τότε εκτελών χρέη υπουργού Μεταφορών διαβεβαίωνε λίγες μέρες νωρίτερα ότι οι σταθμάρχες είχαν πλήρη εκπαίδευση.

● Η απόφαση της ΡΑΣ της 16ης Μαρτίου 2023 ήταν πραγματικός καταπέλτης εις βάρος του ΟΣΕ, καθώς βασιζόταν σε στοιχεία που είχαν συλλεχθεί σε αιφνιδιαστική επίσκεψη στις 6 Μαρτίου – την ώρα δηλαδή που στον τόπο του εγκλήματος στα Τέμπη είχε ήδη ολοκληρωθεί το μπάζωμα και η εξαφάνιση των αποδεικτικών στοιχείων.

● Οι ελεγκτές της ΡΑΣ αναζήτησαν, μεταξύ άλλων, στοιχεία για την εκπαίδευση των ανθρώπων που είχαν προσληφθεί άρον άρον και χωρίς διαγωνισμό, για να δουλέψουν αμειβόμενοι με μπλοκάκι και να καλύψουν κενά σε κρίσιμες θέσεις για την ασφάλεια της κυκλοφορίας όπως σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί. Μαζί τους είχε εκπαιδευτεί και ο σταθμάρχης της Λάρισας, που έστειλε τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή με αντίθετη πορεία το βράδυ των Τεμπών.

● Η ΡΑΣ διαπίστωνε, μεταξύ άλλων, ότι στα προγράμματα εκπαίδευσης που έγιναν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν είχαν υποβληθεί υπογεγραμμένα φύλλα παρουσίας των εκπαιδευομένων σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, ότι πραγματοποιήθηκαν λιγότερες από τις προβλεπόμενες ώρες εκπαίδευσης, ότι υποβλήθηκαν «ανυπόγραφα φύλλα παρουσίας (των εκπαιδευομένων) από τα οποία προκύπτουν μόνο προγράμματα υπηρεσιών (βάρδιες) και όχι η πραγματική υλοποίηση των εν λόγω υπηρεσιών». Από το σύνολο των έγγραφων στοιχείων «διαπιστώνεται ασάφεια μεταξύ του συνολικού αριθμού των αρχικά υποψήφιων εκπαιδευόμενων σταθμαρχών και του τελικού αριθμού των προσώπων που μετείχαν επιτυχώς στην εκπαίδευση» έγραφε η Ολομέλεια της ΡΑΣ.

«Εκτακτα μέτρα»

● Με βάση τις σοβαρότατες αυτές «ενδείξεις παράβασης της σιδηροδρομικής νομοθεσίας» η ΡΑΣ υποχρέωνε με «έκτακτα μέτρα» τον ΟΣΕ να μην απασχολεί το συγκεκριμένο προσωπικό «σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων ασφάλειας» και τον απειλούσε με πρόστιμο 100.000 ευρώ για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με το διατακτικό της απόφασης. Από τότε κοντεύουν να περάσουν 1.000 ημέρες και όμως ουδέν συνέβη.

● Και πώς θα μπορούσε να συμβεί, όταν εκείνα τα ευρήματα της ΡΑΣ εξέθεταν ανεπανόρθωτα την κυβέρνηση γενικότερα που είχε συναινέσει να προσληφθεί προσωπικό με αυτόν τον τρόπο και τον υπουργό Γ. Γεραπετρίτη, ο οποίος στη μεγάλη συνέντευξη για τα Τέμπη (8/3/23) ανέφερε: «Είναι περίπου 200 άτομα τα οποία προσλήφθηκαν, 69 κλειδούχοι, 73 σταθμάρχες, 60 τεχνικοί, οι οποίοι στελέχωσαν την υπηρεσία αφού έλαβαν την προσήκουσα εκπαίδευση». «Ειδικά για το θέμα της εκπαίδευσης είχα την ευκαιρία να ασχοληθώ και προσωπικά. Να δω, δηλαδή, ποια είναι αυτή η εκπαίδευση που λαμβάνουν, ιδίως οι σταθμάρχες. Θέλω να σας πω ότι το πρόγραμμα σπουδών είναι ένα αυστηρό πρόγραμμα το οποίο καθορίζεται από κανόνες του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης. [...] Θέλω να επισημάνω ότι τόσο οι κλειδούχοι όσο και οι σταθμάρχες οι οποίοι εργάστηκαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών έλαβαν την ίδια ακριβώς εκπαίδευση την οποία έλαβε και το τακτικό προσωπικό στις θέσεις αυτές. Αρα υπήρχε μια πλήρης εκπαίδευσή τους πριν από την ανάληψη των καθηκόντων τους». «Τα δελτία παροχής υπηρεσιών μην τα υποτιμάτε. [...] Πρόκειται για κανονικές προσλήψεις μέσω ΔΠΥ για την παροχή έργου. Προσελήφθησαν τακτικά. Γιατί προσελήφθησαν έτσι και όχι μέσω κλασικών διαγωνισμών ΑΣΕΠ; Είναι προφανές, διότι με τον τρόπο αυτό γλιτώσαμε πάρα πολύ χρόνο για να μπορέσουν να στελεχωθούν αυτές οι δομές».

● Κάπως έτσι τα «έκτακτα μέτρα» της ΡΑΣ ουδέποτε εφαρμόστηκαν. Προς τα τέλη Απριλίου ‘23 εκδόθηκε και το συνολικό πόρισμα της Αρχής το οποίο, εκτός από την ελλιπή εκπαίδευση του προσωπικού, εντόπιζε και άλλα ζητήματα που αφορούσαν τόσο τον ΟΣΕ όσο και τη Hellenic Train, για το οποίο η «Εφ.Συν.» έγραψε στις 27/4/23. Η ΡΑΣ καλούσε σε ακρόαση τους δύο φορείς, αλλά οι εκλογές του Μαΐου πλησίαζαν επικίνδυνα και η κυβέρνηση εργαζόταν σκληρά για να εξαφανίσει την τραγωδία από την επικαιρότητα. Ετσι έμεινε άγνωστο εάν έγινε ποτέ αυτή η ακρόαση και αν εκδόθηκε τελικό πόρισμα. Επρεπε να φτάσει Οκτώβριος του 2025, να εκδοθεί η απόφαση της ΡΑΣ που αναφέραμε στην αρχή και από αυτήν να μάθουμε ότι εκδόθηκε Πόρισμα Επιτροπής Ακροάσεων τον Δεκέμβριο του 2024, αλλά αυτό αναπέμπεται «λόγω διαπίστωσης σοβαρών νομικών πλημμελειών».

«Εκκρεμείς υποθέσεις»

● Στην ίδια αυτή πρόσφατη απόφαση σχετικά με τις... «εκκρεμείς υποθέσεις» η Ολομέλεια της ΡΑΣ ζητά επίσης: 1) Να συνεχίσει τη διαδικασία της Επιτροπής Ακροάσεων «σχετικά με τις παραβιάσεις που διαπιστώθηκαν κατόπιν αυτεπάγγελτου ελέγχου» που ξεκίνησε την 1/3/23. 2) Να αναπέμψει στην Επιτροπή Ακροάσεων τα «έκτακτα μέτρα» που δεν εφαρμόστηκαν.

● Ολα τα παραπάνω είναι πιθανό να καταλήξουν σε κάποια πρόστιμα εις βάρος του ΟΣΕ ή της Hellenic Train, τα οποία θα έρθουν με καθυστέρηση 1.000 ημερών όχι τόσο να αναδείξουν τις ευθύνες των φορέων, αλλά το πόσο συνεπής είναι η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών. Για το χρονικό διάστημα που τα τρένα συνέχισαν να κυκλοφορούν χωρίς τα ευρήματα των ελέγχων της ΡΑΣ να θεραπευτούν, ουδείς θα απολογηθεί.


www. efsyn.gr - Άρης Χατζηγεωργίου 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου