Όλοι πλέον παραδέχονται τα αυτονόητα...Δηλώσεις του Προέδρου της ΠΟΣ και του Προέδρου της ΠΕΠΕ στο Έθνος.
Γηρασμένο και λιγοστό προσωπικό, μηχανές και βαγόνια με πολλά προβλήματα, αλλά και υποδομή η οποία δεν έχει συντηρηθεί επαρκώς συνιστούν την εικόνα εγκατάλειψης του σιδηροδρόμου τα τελευταία χρόνια εν αναμονή
μιας ιδιωτικοποίησης που ακόμα να ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τους εργαζομένους
Τα προβλήματα επανήλθαν στο προσκήνιο ύστερα από την ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών που βρίσκονταν σε αμαξοστοιχίες ουσιαστικά αποκλεισμένες στα χιόνια το βράδυ της Τετάρτης, φαινόμενο το οποίο, όπως αποδείχτηκε, συνέλαβε απροετοίμαστο το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας, το οποίο προφανώς είχε υποτιμήσει και τις μετεωρολογικές προγνώσεις.
Τρεις είναι οι βασικές πληγές του συστήματος:
Η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού.
Η προβληματική κατάσταση και η συντήρηση του τροχαίου υλικού.
Η συντήρηση των γραμμών, η οποία εν αναμονή του νέου δικτύου γίνεται με διάσπαρτες εργολαβίες.
Ενα από τα βασικά προβλήματα του σιδηροδρόμου είναι οι ελλείψεις σε προσωπικό.
Οπως επισημαίνουν τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι διοικήσεις των εταιρειών, από τους 3.500 εργαζομένους που προέβλεπε το οργανόγραμμα για όλους τους σιδηροδρομικούς φορείς, σήμερα υπηρετούν περίπου 2.300 υπάλληλοι, καθώς οι μετατάξεις και οι συνταξιοδοτήσεις αποδεκάτισαν τον σιδηρόδρομο και μάλιστα σε νευραλγικές θέσεις.
Μόνο από τους μηχανοδηγούς υπολογίζεται ότι έχουν αποχωρήσει 150-200 άτομα όταν οι προβλεπόμενες θέσεις είναι διπλάσιες.
«Οι τελευταίες προσλήψεις έγιναν το 1985 και από τότε στελεχώθηκε μόνο ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος» επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Παναγιώτης Παρασκευόπουλος. Ως αποτέλεσμα, το εργατικό δυναμικό του σιδηροδρόμου έχει σήμερα και έναν από τους μεγαλύτερους μέσους όρους ηλικίας, αν εξαιρεθεί ο Προαστιακός.
Οι προσλήψεις, αν και έχουν αποφασιστεί αρκετές φορές, αναστέλλονται εν όψει της ιδιωτικοποίησης, την ώρα που στις κρίσιμες ειδικότητες, όπως αυτή των μηχανοδηγών, για την πλήρη ένταξη ενός νέου εργαζομένου θα πρέπει να περάσει διάστημα 17 μηνών εκπαίδευσης.
«Κάποια στιγμή θα συνέβαινε αυτό που έγινε προχθές. Ο σιδηρόδρομος βιώνει εγκατάλειψη και αδιαφορία εδώ και 6-7 χρόνια.Ολοι περιμένουν την ιδιωτικοποίηση και κανείς δεν προχωρά τίποτα.
Εάν την κρίσιμη ημέρα ο αριθμός των υπαλλήλων ήταν επαρκής και οι ομάδες γραμμής δεν είχαν αποδεκατιστεί, δεν θα είχαμε παγωμένα κλειδιά ή βυθισμένες στο χιόνι αποβάθρες» λέει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης, Κώστας Γενιδούνιας, προσθέτοντας ότι στον Παλαιοφάρσαλο, όπου και «έμεινε» το ένα τρένο, υπήρχαν δύο εργαζόμενοι που προσπαθούσαν να καθαρίσουν γραμμές και κλειδιά με χιόνι στα 2 μέτρα.
Την ίδια στιγμή, στα όριά του είναι και το τροχαίο υλικό της εταιρείας.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας, τα μισά τρένα που κυκλοφορούν έχουν σοβαρές ελλείψεις, ενώ τα υπόλοιπα βρίσκονται ακινητοποιημένα στις αποθήκες του Οργανισμού: «Υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργούν κανονικά μόνο 15-16 ντιζελομηχανές στα επιβατικά τρένα».
Σε καλύτερη κατάσταση είναι οι νεότερες σε ηλικία ηλεκτράμαξες desiro, παρά το γεγονός ότι και αυτές, όπως λέει ο κ. Γενιδούνιας, δεν ανταποκρίθηκαν επαρκώς στις ακραίες καιρικές συνθήκες.
Σε επίπεδο γραμμής, όλοι φαίνεται να βρίσκονται εν αναμονή της ολοκλήρωσης των νέων έργων.
Γέρασαν οι ντιζελάμαξες και τα βαγόνια των τρένων
Οι μηχανές diesel αλλά και πολλά βαγόνια του σιδηροδρόμου αντιμετωπίζουν προβλήματα και χρήζουν ανακατασκευής σε μεγάλο ποσοστό, όπως προκύπτει από έκθεση αποτίμησης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από Βέλγους εμπειρογνώμονες αλλά και της επικαιροποίησής της από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, στην οποία έχει περιέλθει πλέον. Βάσει των επίσημων στοιχείων, μόνο 10 ντιζελάμαξες είναι σε καλή λειτουργική κατάσταση, άλλες μπορούν να λειτουργήσουν μαζί με δεύτερη μηχανή και άλλες χρήζουν πλήρους ανακατασκευής.
Περισσότερο ανθεκτικές είναι οι τριάντα ηλεκτράμαξες, εκ των οποίων εκτός λειτουργίας είναι οι επτά, ενώ κακή είναι η κατάσταση σε πολλά βαγόνια, στα οποία πρέπει να αντικατασταθούν τουαλέτες και συστήματα θέρμανσης και κλιματισμού. Στο μεταξύ και ύστερα από το... πινγκ πονγκ των ευθυνών για τον προχθεσινό εγκλωβισμό εκατοντάδων επιβατών στα χιόνια, ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης ζήτησε κατεπείγουσα ΕΔΕ για τη διερεύνηση πειθαρχικών και τυχόν ποινικών ευθυνών με επιστολή του προς τις διοικήσεις ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ διότι «δεν μπορεί η αβλεψία ή το λάθος κάποιων δημόσιων λειτουργών να ταλαιπωρούν έτσι τους πολίτες», όπως επεσήμανε σε δηλώσεις του.
Αδιαφορία, ολιγωρία και ανεπάρκεια καταλογίζει στην κυβέρνηση ο τομεάρχης της ΝΔ Κ. Καραμανλής σημειώνοντας πως: «Σε οποιαδήποτε σύγχρονη χώρα θα είχε εξεταστεί από την πρώτη στιγμή το ενδεχόμενο ακόμα και ακύρωσης δρομολογίων για να προστατευτεί εγκαίρως το επιβατικό κοινό». Από την πλευρά τους διοικήσεις και εργαζόμενοι των σιδηροδρομικών εταιρειών αποφάσισαν τη δημιουργία Ομάδας Συντονισμού και Διαχείρισης Κρίσεων.
Μαρία Λιλιοπούλου - ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου