Εξετάζουμε την ιταλική αγορά, εξαιτίας της δραστηριοποίησης της ιταλικής FSI στην ελληνική αγορά, καθώς η Hellenic Train αποτελεί θυγατρική εταιρεία της.
Η πρώτη αιτία έχει να κάνει, προφανώς, με το σύνολο του πληθυσμού των δυο χωρών, καθώς ο πληθυσμός της Ιταλίας είναι 58 – 59 εκατ. και της Ελλάδας 10 – 11 εκατ., σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Ιταλία έχει και διεθνή σιδηροδρομικά δρομολόγια, σε αντίθεση με την Ελλάδα.
Ωστόσο, δεν είναι η μοναδική αιτία.
Ο σιδηρόδρομος στην Ιταλία, παρά τις όποιες παθογένειες του, έχει αναπτυχθεί αρκετά, θεωρείται από τις πιο ώριμες αγορές της Ευρώπης και ανταγωνίζεται… ευθέως τις αεροπορικές μεταφορές στα εγχώρια δρομολόγια.
Η ιταλική σιδηροδρομική αγορά είναι η 3η μεγαλύτερη στην Ευρώπη και σε αυτήν δραστηριοποιούνται αρκετές εταιρείες σε τοπικά και υπεραστικά δρομολόγια.
Το 2023, ο ιταλικός σιδηρόδρομος διακίνησε 809 εκατ. επιβάτες, το 2022 677 εκατ. και το 2021 481 εκατ.
Στην Ελλάδα, ο σιδηρόδρομος διακίνησε 13 εκατ. επιβάτες το 2023 (χρονιά που συντελέστηκε το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών και η κακοκαιρία Daniel), 15 εκατ. το 2022 και 10 εκατ. το 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat.
Το 2019, ο ελληνικός σιδηρόδρομος διακίνησε 19 εκατ. επιβάτες και έως τότε, παρουσίαζε – σταθερά – μια ανοδική πορεία, καθώς, λόγω της ολοκλήρωσης της ηλεκτροκίνησης, τα δρομολόγια Αθήνα – Θεσσαλονίκη διεξάγονταν σε 4 ώρες και μάλιστα, σχεδόν με 100% στην ακρίβεια τους (αναχώρηση – άφιξη).
Λόγω του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών και του Daniel, η αξιοπιστία του σιδηροδρόμου έχει πληγεί σημαντικά.
Το εγχείρημα ανάκτησης της εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού είναι δύσκολο, καθώς απαιτούνται συνδυαστικές ενέργειες από την Πολιτεία και την Αγορά.
Η Hellenic Train καλείται να επενδύσει σε τροχαίο υλικό και σε μηχανοστάσια σε ένα «αβέβαιο» μέλλον και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η μητρική εταιρεία έχει ήδη προβεί στην παροχή αρκετών δανείων για τη στήριξή της.
Από την άλλη πλευρά, ο ΟΣΕ καλείται να ολοκληρώσει τα έργα αποκατάστασης από τον Daniel και να διατηρεί / λειτουργεί / συντηρεί ένα ασφαλές δίκτυο.
Άποψη μας είναι ότι:
📌Χρειάζεται να δοθεί μια «λύση» για τη συντήρηση του δικτύου. Εάν είναι να παραμείνει στον ΟΣΕ, ο ΟΣΕ καλείται να στελεχωθεί με αρκετό προσωπικό και να στηριχθεί με σαφώς περισσότερα κονδύλια.
📌Η Hellenic Train να επενδύσει σε τροχαίο υλικό, βελτιώνοντας την εξυπηρέτηση του επιβάτη, με απαραίτητη προϋπόθεση την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου, αρμοδιότητας του ΟΣΕ.
📌Είναι αναγκαία η ενίσχυση του ανταγωνισμού, κυρίως στις επιβατικές, αλλά και στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές.
www.metaforespress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου