Κλίμα γενικευμένης αποσταθεροποίησης εκπέμπει ο ελληνικός σιδηρόδρομος αλλά και ένα από τα βασικά του «στηρίγματα», δηλαδή η συνδικαλιστική παράταξη ΔΑΚΕ που πρόσκειται στη Νέα Δημοκρατία.
Η φθορά που υφίσταται η κυβέρνηση Μητσοτάκη με αφορμή το έγκλημα των Τεμπών και την προφανή συγκάλυψη των ευθυνών, αλλά και ο κυοφορούμενος επί μέρες ανασχηματισμός με την αλλαγή φρουράς και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκαλούν αναταραχή στους εργαζομένους που έχουν δώσει τη συνδικαλιστική πλειοψηφία στη ΔΑΚΕ.
Ενδεικτική της κατάστασης είναι και η χθεσινή ανακοίνωση που υπογράφει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Προσωπικού της Hellenic Train (ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ), Νίκος Κιουτσούκης, μετά την αποτυχία των διαπραγματεύσεων για υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) στην εταιρεία.
Ο κ. Κιουτσούκης υπήρξε επί σειρά ετών γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ (έως το 2023) ως υψηλόβαθμο στέλεχος της ΔΑΚΕ και τα τελευταία χρόνια επέστρεψε στα συνδικαλιστικά του σιδηροδρόμου, με εμφανή στόχο να περισώσει την κυβερνητική πρωτοκαθεδρία παρά την κρίση που προκάλεσε και προκαλεί το τραγικό δυστύχημα.
Η ισχύς της συλλογικής σύμβασης εργασίας στη Hellenic Train έληξε στις 31/12/2024 και οι εργαζόμενοι περίμεναν ότι θα υπογραφεί νέα, ενώ η ΔΑΚΕ τούς υποσχόταν μεγάλες αυξήσεις, ακόμη και πάνω από 15%, παρά το γεγονός ότι η εταιρεία τα τελευταία χρόνια εμφανίζει ελλειμματικούς ισολογισμούς λόγω μείωσης δρομολογίων και πωλήσεων. Και ενώ στις 31 Μαρτίου 2025 λήγει και η μετενέργεια της ληγμένης σύμβασης, το σωματείο του κ. Κιουτσούκη (έχει και το μεγαλύτερο πλήθος μελών) αποκαλύπτει ότι η διοίκηση της Hellenic Train αρνήθηκε να προχωρήσει σε συμφωνία επειδή υπάρχουν σε εξέλιξη συζητήσεις ανάμεσα στην ελληνική και την ιταλική κυβέρνηση.
Ολα τα σενάρια ανοιχτά
«Η διοίκηση της HELLENIC TRAIN επανέλαβε ότι δεν δύναται να πάρει αποφάσεις, καθώς αναμένει το αποτέλεσμα των συζητήσεων της Ελληνικής κυβέρνησης με την Ιταλική και με την μητρική FS (κρατικοί ιταλικοί σιδηρόδρομοι )» ανέφερε η ανακοίνωση του ΣΕΠ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Λίγο αργότερα εκδόθηκε άλλη ανακοίνωση, από κοινού με το σωματείο ΠΕΠ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην οποία η συγκεκριμένη παράγραφος μεγαλώνει και προστίθεται ότι αυτές οι συζητήσεις ελληνικής και ιταλικής κυβέρνησης «καθυστερούν, ενώ δεν γνωρίζουμε και τον ορίζοντα ολοκλήρωσής τους».
Τα δύο σωματεία παραδέχονται ότι έδωσαν χρόνο μήπως και επιτευχθεί συμφωνία, αναφέροντας ότι κατέθεσαν προτάσεις που αντιστοιχούν «στις ανάγκες των εργαζομένων που έχουν πολλαπλασιαστεί από το κύμα ακρίβειας που μαστίζει όλα τα νοικοκυριά της χώρας». «Τα σωματεία ξεκαθαρίσαμε ότι δεν θα δεχτούμε ΚΑΜΙΑ αλλαγή των όρων της ισχύουσας ΣΣΕ μετά την λήξη της μετενέργειας, ενώ ως εργαζόμενοι ούτε μπορούμε, ούτε δεχόμαστε να εξαρτάται η αξιοπρεπής επιβίωσή μας από την ολοκλήρωση διακρατικών συμφωνιών» συνεχίζουν.
Μέσα στον περασμένο Φεβρουάριο και ενώ είχαν ήδη καταγραφεί οι κοινωνικές αντιδράσεις με τις πρώτες μεγάλες συγκεντρώσεις για τα Τέμπη, είχε προγραμματιστεί συνάντηση του Ελληνα πρωθυπουργού με την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι για τις 19/2/2025. Ομως η συνάντηση αναβλήθηκε με πρωτοβουλία της ιταλικής πλευράς και η ελληνική κυβέρνηση προσπάθησε να υποβαθμίσει το θέμα λέγοντας ότι θα υπάρξει νέος προγραμματισμός.
Υπενθυμίζεται ότι ο Κυρ. Μητσοτάκης έχει σε κάποιες περιπτώσεις στρέψει τα βέλη του ευθέως κατά της Hellenic Train για τις δικές της ευθύνες στα Τέμπη, ειδικά για το θέμα της παράνομης μεταφοράς εύφλεκτων υλών που προκάλεσαν την έκρηξη. Αργότερα βέβαια η κυβέρνηση άλλαξε και πάλι γραμμή στηρίζοντας ξανά τα σενάρια που και η ίδια η Hellenic Train υποστηρίζει, ότι δηλαδή η έκρηξη και η πυρόσφαιρα δεν προκλήθηκαν από άγνωστη καύσιμη ύλη (όπως αναφέρει και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ) αλλά από τη θερμική ενέργεια της σύγκρουσης, τα βραχυκυκλωμένα καλώδια και τα ψυκτικά έλαια της μηχανής.
«Κακή ιδιωτικοποίηση»
Ταυτόχρονα στον Τύπο εμφανίστηκαν πολλές φορές σενάρια που έριχναν το μεγαλύτερο φταίξιμο στους Ιταλούς της Hellenic Train και κατέληγαν ότι η Αθήνα έχει αποφασίσει να τους απομακρύνει από τον ελληνικό σιδηρόδρομο, με την υποσημείωση ότι ακυρώνεται μια «κακή ιδιωτικοποίηση» για την οποία ευθύνεται ο ΣΥΡΙΖΑ. Οταν πρόσφατα ο Κυρ. Μητσοτάκης έκανε την γκάφα να υποσχεθεί ασφαλή τρένα το 2027 στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης, η εξαγγελία εξηγήθηκε αργότερα με τη διευκρίνιση ότι αυτό θα επιτευχθεί και με νέα τρένα που θα φέρει η Hellenic Train.
Δεδομένο είναι ότι μέσα στη γενικευμένη σύγχυση τόσο η ελληνική όσο και η ιταλική κυβέρνηση προσπαθούν να κερδίσουν χρόνο. Η Hellenic Train εισέπραξε πριν από λίγες μέρες τα 50 εκατομμύρια της κρατικής επιδότησης για το 2023 (δηλαδή το έτος που συνέβησαν τα Τέμπη), αλλά αυτό φαίνεται πως δεν ήταν αρκετό για να συμφωνήσει η εταιρεία σε νέα ΣΣΕ με τους εργαζομένους. Και εκείνοι από την πλευρά τους ανακοίνωσαν χθες ότι δίνουν περιθώριο χρόνου έως το τέλος Απριλίου και μετά θα αποφασίσουν κινητοποιήσεις.
Τα σωματεία ΣΕΠ και ΠΕΠ ζητούν επίσης από τον αρμόδιο υπουργό (Υποδομών και Μεταφορών) «να πιέσει και να ελέγξει την διοίκηση καθώς η Hellenic train επιδοτείται με πάνω των 50 εκ. ευρώ κρατικής επιδότησης». Το θέμα είναι βέβαια ότι αυτή τη στιγμή ουδείς γνωρίζει ποιος θα είναι ο νέος υπουργός, καθώς θεωρείται δεδομένο ότι ο Χρήστος Σταϊκούρας θα απομακρυνθεί στον επικείμενο ανασχηματισμό.
Και στον ΟΣΕ
Αίσθηση εξάλλου προκάλεσε και το γεγονός ότι για την ερχόμενη εβδομάδα ανακοίνωσε συνέντευξη Τύπου, μετά από δύο χρόνια πλήρους αφωνίας, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ). Η Ομοσπονδία, που ελέγχεται επίσης από τη ΔΑΚΕ, οργανώνει τη συνέντευξη και μάλιστα με τίτλο «Ελληνικός σιδηρόδρομος: Μύθοι και αλήθειες»! Ο πρόεδρος της ΠΟΣ, Γιάννης Ντίτσας, θεωρείται κεντρικός συνομιλητής του απερχόμενου υπουργού Σταϊκούρα ως καταγόμενος και εκείνος από τη Φθιώτιδα. Θα είναι άραγε οι «μύθοι» οι κυβερνητικές ευθύνες για τα Τέμπη; Αυτό θα φανεί σύντομα, όπως και τα μηνύματα που θα σταλούν στον νέο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου οι κυβερνητικοί συνδικαλιστές να διατηρήσουν την πρωτοκαθεδρία τους με την ευχή να αποκατασταθούν γενικότερα τα αποσταθεροποιημένα ερείσματα της Νέας Δημοκρατίας στην ελληνική κοινωνία.
www.efsyn.gr - Άρης Χατζηγεωργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου