Του Φώτη Φωτεινού
Ο κ. Βίνης εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι τα συγκεκριμένα έργα θα τύχουν θετικής αποδοχής από εγχώριες και διεθνείς εταιρείας, εκτιμώντας ότι δύναται να συμβασιοποιηθούν το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Τα έργα αυτά αφορούν – κυρίως – τη σύνδεση των λιμένων της Πάτρας, ύψους 477 εκατ., του Λαυρίου, ύψους 391 εκατ., της Ραφήνας, ύψους 309 εκατ. και του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης, ύψους 53,5 εκατ., με το σιδηροδρομικό δίκτυο, την κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες, ύψους 1,68 δις. και την αναβάθμιση της σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, ύψους 1,07 δις.
Αρχικό ενδιαφέρον για τα έργα εκδήλωσαν τα σχήματα ΓΕΚ Τέρνα – Ιντρακάτ, Άβαξ – Alstom και Άκτωρ-Μυτιληναίος.
Η εξέλιξη της διαδικασίας
Η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, μετά την εκδήλωση του αρχικού ενδιαφέροντος, περιλαμβάνει δύο στάδια, τη διενέργεια ανταγωνιστικού διαλόγου και την υποβολή προσφορών.
Κατά το στάδιο διενέργειας του διαλόγου μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και των υποψηφίων αναδόχων, θα καθοριστεί η βέλτιστη τεχνική λύση και θα αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες μελέτες.
Η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών θα ολοκληρωθεί από τον ανάδοχο εκάστου έργου, που θα προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία.
Σημειώνεται ότι η συμμετοχή στο διάλογο αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την συμμετοχή των προεπιλεγέντων στο επόμενο στάδιο (υποβολή δεσμευτικών προσφορών).
Η ΕΡΓΟΣΕ, αφού επιλέξει τις λύσεις που ανταποκρίνονται κατά τον βέλτιστο τρόπο στις ανάγκες του κάθε έργου, θα εκκινήσει το επόμενο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, η οποία εκτιμάται στις αρχές του 2023.
Κριτήριο ανάθεσης των συμβάσεων αποτελεί η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής, η οποία εκτιμάται βάσει κριτηρίων, που συνδέονται με το αντικείμενο κάθε μίας σύμβασης.
Τα έργα αυτά συγχρηματοδοτούνται από προγράμματα της επόμενης Προγραμματικής Περιόδου του ΕΣΠΑ, καθώς και του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη 2» (Connecting Europe Facility – CEF 2) 2021 – 2027.
Ο απολογισμός έργου
Παράλληλα με τα 6 έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, τα τελευταία δυο χρόνια δημοπρατήθηκαν επτά έργα, ύψους 515,3 εκατ. ευρώ, με μειοδοτικούς διαγωνισμούς που αφορούσαν κυρίως την επέκταση της ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Επίσης, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες και δόθηκε σε λειτουργία η σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Κιάτο – Αίγιο (Ροδοδάφνη) και ολοκληρώθηκε το έργο κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο.
Ακόμη, όπως ανέφερε ο κ. Βίνης, δρομολογήθηκε η επανεκκίνηση των συμβάσεων που αφορούν στην εγκατάσταση ειδικών σιδηροδρομικών συστημάτων στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και δόθηκαν για χρήση στον ΟΣΕ τα τμήματα Πλατύ – Θεσσαλονίκη, ΣΚΑ – Οινόη και ΣΣ Παλαιοφαρσάλου – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
«Τα τελευταία 2 χρόνια καταφέραμε να ξεμπλοκάρουμε «παγωμένες» διοικητικές πράξεις και να αυξήσουμε τις απορροφήσεις κοινοτικών κονδυλίων σε βαθμό που να καταγράφεται για πρώτη φορά από το 2016 θετικός ρυθμός αύξησης τους», υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ.
Απόσχιση ΕΡΓΟΣΕ από ΟΣΕ
Τέλος, σχετικά με την απόσχιση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ, ο κ. Βίνης υποστήριξε ότι στόχος είναι η άρση των εμποδίων και η περαιτέρω αύξηση του ρυθμού παραγωγής των σιδηροδρομικών έργων.
Οι δύο εταιρείες αναμένεται να λειτουργούν με αυτοτέλεια έως το τέλος του 2023, ενώ ο διαχωρισμός των δύο εταιρειών θα υλοποιηθεί με νόμο.
Η ΕΡΓΟΣΕ, ως ο κατασκευαστικός βραχίονας του σιδηροδρόμου, θα επικεντρωθεί στην ανάληψη νέων έργων υποδομής, δηλαδή νέες χαράξεις, επεκτάσεις του υφιστάμενου δικτύου και αναβαθμίσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου