Λέμε ξεκάθαρα ότι....

Οι συνταξιούχοι να απολαμβάνουν την σύνταξη τους και τους κόπους μιας ζωής και οι άνεργοι να βρίσκουν δουλειά.ΟΧΙ στην πρόσληψη συνταξιούχων στον σιδηρόδρομο σε οποιοδήποτε τομέα,δημόσιο ή ιδιωτικό.ΝΑΙ στις προσλήψεις,ΝΑΙ σε επαγγελματίες σιδηροδρομικούς με συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ την αντίθεση μας σε οποιαδήποτε σχέδια προσλήψεων συνταξιούχων.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ ότι όσοι στηρίζουν αυτές τις επιλογές θα μας βρουν ΑΠΕΝΑΝΤΙ!
Καλούμε τους συνταξιούχους συναδέλφους να σεβαστούν την ΙΣΤΟΡΙΑ και το παρελθόν τους .

Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2022

40 βουλευτές για την γραμμή Φλώρινας και εξαίρεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απο Κανονισμό αποζημιώσεων

Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει αποδέκτες πλήθους διαμαρτυριών και παραπόνων από επιβάτες της γραμμής Φλώρινα – Θεσσαλονίκη – Φλώρινα, σχετικά με μεγάλες καθυστερήσεις ή ακόμα και ακυρώσεις δρομολογίων στην εν λόγω γραμμή. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση φοιτητή στη Φλώρινα, όπου κατά το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2021 ταξίδεψε
τρεις φορές στην Αθήνα μετ’ επιστροφής.

 Από το σύνολο των 6 διαδρομών, υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις ή ακυρώσεις στις 3, μικρές καθυστερήσεις στις 2, ενώ μόνο ένα δρομολόγιο εκτελέστηκε κανονικά. 

Ειδικότερα: 

  • Στις 15.10.2021 ακυρώθηκε το δρομολόγιο Φλώρινα – Πλατύ των 16:10, ενώ έπειτα από αρκετή ώρα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δρομολόγησε λεωφορείο για να μεταφέρει τους επιβάτες στο Πλατύ, με αποτέλεσμα 1 ώρα περίπου καθυστέρηση για την άφιξη στην Αθήνα. 
  • Στις 27.10.2021 υπήρξε καθυστέρηση μίας ώρας στο δρομολόγιο Φλώρινα – Πλατύ των 16:10. 
  • Στις 15.11.2021 ακυρώθηκε το δρομολόγιο Πλατύ - Φλώρινα, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να περιμένουν μιάμιση ώρα στο Πλατύ, ενώ πολύ αργότερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δρομολόγησε λεωφορείο, οπότε τελικά η άφιξη στη Φλώρινα έγινε με 2.5 ώρες καθυστέρηση.
 Με βάση τις καταγγελίες, οι επιβάτες ήταν αναγκασμένοι να περιμένουν επί ώρες στο κρύο, χωρίς την παραμικρή συνδρομή από τους υπεύθυνους της σιδηροδρομικής επιχείρησης και χωρίς καμιά ενημέρωση για την ώρα άφιξης των συρμών.
 Κι όλα αυτά σε μια γραμμή που είναι κρίσιμη για τις καθημερινές μετακινήσεις πολλών επιβατών, οι οποίοι δε διαθέτουν ίδιο μεταφορικό μέσο, οπότε χρησιμοποιούν το σιδηρόδρομο για να μετακινηθούν στη δουλειά τους ή για την πρόσβασή τους στο Πανεπιστήμιο, αφού στη Φλώρινα λειτουργούν τέσσερις πανεπιστημιακές σχολές, όπως επίσης κι ένα στρατόπεδο. Συνεπώς, οι διαρκείς και επαναλαμβανόμενες καθυστερήσεις, δημιουργούν καθημερινά προβλήματα στον προγραμματισμό τους. 
Η απάντηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη γραπτή διαμαρτυρία του προαναφερθέντος φοιτητή ανέφερε ότι η εταιρία «είναι ενήμερη σχετικά με τις καθυστερήσεις/καταργήσεις δρομολογίων στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Φλώρινα-Θεσσαλονίκη και καταβάλλει κάθε 2 δυνατή προσπάθεια, εντός του πλαισίου των τρεχουσών επιχειρησιακών δυνατοτήτων της, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες της σιδηροδρομικής υποδομής, προς την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών», ενώ απέδωσε τις συνεχείς καθυστερήσεις/ακυρώσεις δρομολογίων σε «αστάθμητους παράγοντες (ατυχή συμβάντα, κυκλοφοριακοί λόγοι, διακοπές ρεύματος, βλάβες στο τροχαίου υλικού κ.α.)». 
Σε ό,τι αφορά μάλιστα τη μη παροχή συνδρομής και ενημέρωσης στο επιβατικό κοινό που περιμένει στις αποβάθρες των σταθμών, χωρίς να γνωρίζει πότε θα φτάσει ο επόμενος συρμός, αναγνώρισε μεν τη σύγχυση και την ταλαιπωρία των επιβατών, το επιχείρημα όμως της εταιρίας ήταν ότι σε έκτακτα συμβάντα, τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη, δεν είναι πάντα εφικτό να εκτιμηθεί με ακρίβεια η καθυστέρηση, έτσι ώστε να κοινοποιηθεί έγκαιρα και έγκυρα στους επιβάτες. 
Και φυσικά, η μόνη αποζημίωση που δίνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ – και μόνο στην περίπτωση που η καθυστέρηση υπερβαίνει τα 90 λεπτά – είναι έκπτωση σε επόμενο ταξίδι, ίση με το αντίτιμο του εισιτηρίου και μάλιστα αυτό δεν προβλέπεται για τη γραμμή Φλώρινα - Θεσσαλονίκη – Φλώρινα. Κι αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που οι παρεχόμενες σιδηροδρομικές υπηρεσίες είναι κάθε άλλο παρά ποιοτικές κι ενώ η εταιρία επιδοτείται με 50 εκ. ευρώ ετησίως για τις άγονες γραμμές - μάλιστα έχει υπογράψει σχετικό μνημόνιο με το Υπουργείο για την επέκταση της σύμβασης για ακόμα 15 χρόνια. 
Η μη αναφορά της σιδηροδρομικής εταιρίας στους ευρωπαϊκούς Κανονισμούς 1371/2007 και 2021/782 για τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρόμου δεν είναι καθόλου τυχαία. Κι αυτό διότι με έγγραφο του Υφυπουργού Υποδομών & Μεταφορών της 27ης Δεκεμβρίου 2019 προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., εγκρίνονται εξαιρέσεις έως και το Δεκέμβριο του 2024 από τις πολύ σοβαρές υποχρεώσεις που θεσπίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία και δη ο Κανονισμός 1371/2007 για τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών. 
Ειδικότερα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξαιρείται, μεταξύ άλλων, από την ευθύνη για καθυστερήσεις, απώλειες ανταπόκρισης και ακυρώσεις (Άρθρο 15), από την υποχρέωση επιστροφής χρημάτων και επαναδρομολόγησης (Άρθρο 16) και την υποχρέωση αποζημίωσης κομίστρου (Άρθρο 17). Σε συνέχεια των προηγουμένων, η εταιρία δεν έχει την υποχρέωση παροχής γευμάτων ή και καταλύματος, σε περίπτωση πολύωρων καθυστερήσεων. 
Με απόφαση του Υπουργού λοιπόν, οι επιβάτες στερούνται ουσιαστικά από το σύνολο των δικαιωμάτων τους και από την όποια «ελπίδα» να βρουν το δίκιο τους και να αποζημιωθούν, γεγονός που όμως δεν ισχύει για την πρόσφατη ομώνυμη κακοκαιρία που είχε ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των περίπου 700 επιβατών. Συγκεκριμένα, για τα Άρθρα 26-30 του Κανονισμού που αφορούν σε ευθύνη της εταιρίας στην περίπτωση θανάτου ή τραυματισμού επιβατών, ακόμα και σε περίπτωση προσβολής της ψυχικής ακεραιότητας του επιβάτη, δεν υπάρχει εξαίρεση. Είναι λοιπόν απορίας άξιο, γιατί ο αρμόδιος Υπουργός έσπευσε να ανακοινώσει αποζημίωση 1000 ευρώ για κάθε επιβάτη. Δε γνωρίζει άραγε ότι με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι υπεύθυνη και προβλέπεται πολλαπλάσια αποζημίωση;
 Σημειώνεται ότι η εξαίρεση σε κάποια άρθρα του Κανονισμού είναι η 3η που χορηγείται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τις δύο προηγούμενες να έχουν δοθεί το 2009 και το 2014 αντίστοιχα και πάλι για 5 χρόνια. Δεν είναι δυνατόν όμως εν έτει 2022 να ζητάμε ακόμα εξαιρέσεις. Φυσικά, είναι γεγονός ότι το δικαίωμα αυτό παρέχεται από τον ίδιο τον Κανονισμό στα κράτη μέλη και εκτός από την Ελλάδα, έχουν κάνει κι άλλες χώρες χρήση του εν λόγω δικαιώματος. Οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι όμως τον εφαρμόζουν στο  ακέραιο στην Ιταλία και μόνο για την περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάνουν χρήση του δικαιώματος της εξαίρεσης. 
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία εξαίρεσης, το Άρθρο 2 του Κανονισμού 1371/2007 αναφέρει ότι τα κράτη μέλη πρέπει να ενημερώσουν την Επιτροπή, εκθέτοντας τους λόγους που ζητούνται οι εξαιρέσεις (κάτι που αναφέρεται και στον Κανονισμό 2021/782). 
Με βάση τα ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός: 

1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το Υπουργείο για να διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Θεσσαλονίκη, η οποία είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων της Φλώρινας και των γύρω περιοχών; 
2. Γιατί δόθηκε εξαίρεση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 3η φορά από τον ευρωπαϊκό Κανονισμό 1371/2007 για τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών; Ποιοι είναι οι σοβαροί λόγοι για την τρίτη στη σειρά 5ετία εξαιρέσεων, οι οποίες στερούν από τους επιβάτες το δικαίωμα αποζημίωσης για την καθημερινή ταλαιπωρία που υφίστανται στη γραμμή ΦλώριναΘεσσαλονίκη-Φλώρινα; 
3. Για ποιο λόγο η εταιρία και το αρμόδιο Υπουργείο όρισε αποζημίωση 1000 ευρώ για κάθε εγκλωβισμένο επιβάτη του τρένου από την πρόσφατη χιονόπτωση, μεταξύ των οποίων υπήρχαν και τραυματίες και δεν τους ενημέρωσαν ως όφειλαν για τα δικαιώματά τους με βάση τον Κανονισμό 1371/2007; 
4. Έχει ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία για την εξαίρεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον Κανονισμό 1371/2007, η οποία προβλέπει ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το Υπουργείο για τους λόγους που ζητείται η εξαίρεση, πριν σταλεί η επιστολή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ; 
5. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί το Υπουργείο για να είναι πλέον εφαρμόσιμοι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τα δικαιώματα των μεταφορών στις σιδηροδρομικές μεταφορές; 

Ζητείται επίσης το έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, με το οποίο ενημερώνει την ΕΕ για τους λόγους που ζητείται η εξαίρεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον Κανονισμό 1371/2007 και η αντίστοιχη απάντηση της ΕΕ

Οι ερωτώντες Βουλευτές 

Αβραμάκης Αντωνίου Ελευθέριος
Αθανασίου Ευθυμίου Αθανάσιος (Νάσος)
Αναγνωστοπούλου Πέτρου Αθανασία (Σία)
Αυλωνίτης Νικολάου Αλέξανδρος - Χρήστος
Βαγενά-Κηλαηδόνη Άννα
Βαρδάκης Δημητρίου Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Ιωάννη Χρήστος
Γκαρά Γεωργίου Αναστασία (Νατάσα)
Δρίτσας Παναγιώτη Θεόδωρος
Ηγουμενίδης Εμμανουήλ Νικόλαος
Καλαματιανός Χρήστου Διονύσιος-Χαράλαμπος
Κασιμάτη Γεωργίου Ειρήνη (Νίνα)
Κατρούγκαλος Στέλιου - Παναγιώτη Γεώργιος
Καφαντάρη Φωτίου Χαρούλα (Χαρά)
Μάλαμα Ιωάννη Κυριακή
Μάρκου Βασιλείου Κωνσταντίνος
Μπαλάφας Περικλή Ιωάννης
Μπάρκας Θεοφάνη Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Χρήστου Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Παναγιώτη Αικατερίνη (Κατερίνα)
Ξενογιαννακοπούλου Διονυσίου Μαρία - Ελίζα (Μαριλίζα)
Παπαδόπουλος Αποστόλου Αθανάσιος (Σάκης)
Παπανάτσιου Στέργιου Αικατερίνη
Παππάς Στυλιανού Νικόλαος
Πέρκα Χαράλαμπου Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Λεωνίδα Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Νικολάου Ιωάννης
Σαρακιώτης Αθανασίου Ιωάννης
Σκουρολιάκος Λουκά Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Δημητρίου Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Τζούφη Στεφάνου Μερόπη
Τόλκας Χαράλαμπου Άγγελος
Τριανταφυλλίδης Γεωργίου Αλέξανδρος (Αλέκος)
Φάμελλος Πέτρου Σωκράτης
Φίλης Αριστοτέλη Νικόλαος
Χαρίτου Αθανασίου Δημήτριος (Τάκης)
Χατζηγιαννάκης Ευαγγέλου Μιλτιάδης
Χρηστίδου Δημητρίου Ραλλία
Ψυχογιός Κωνσταντίνου Γεώργιος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου