Να ασκηθεί ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος στην πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) Ιωάννα Τσιαπαρίκου ζητά ο ανακριτής Λάρισας, Σωτήρης Μπακαΐμης, με διάταξή του προς την Εισαγγελία Εφετών Λάρισας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εισήγηση του εφέτη ανακριτή έχει σταλεί εδώ και μέρες στην αρμόδια εισαγγελέα, Σοφία Αποστολάκη, η οποία εξετάζει αν η πρόεδρος της ανεξάρτητης αρχής θα συμπεριληφθεί ως κατηγορούμενη στη μεγάλη δικογραφία των Τεμπών που έχει σχηματιστεί με ακόμη 37 πρόσωπα μέχρι στιγμής.
Αν και είναι γνωστό πως ο αρμόδιος ανακριτής έχει επικεντρωθεί εδώ και καιρό στις ενδεχόμενες ευθύνες της ΡΑΣ, όπως και διευθυντικών στελεχών του αρμόδιου υπουργείου Μεταφορών, για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, μέχρι σήμερα δεν είχε δρομολογηθεί κάποια εξέλιξη από τις αρμόδιες αρχές. Πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανακριτής ζητά να καταλογιστεί στην κ. Τσιαπαρίκου το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών μέσων σταθερής τροχιάς διά παραλείψεως και κατ’ εξακολούθηση με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού ανθρώπων κατά συρροή, τη βαριά σωματική βλάβη κατά συρροή και βλάβη εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας μεταξύ άλλων. Πρόκειται για κακούργημα το οποίο επισύρει κάθειρξη από 10 έτη έως και ισόβια. Eίδε όμως ενδείξεις ενοχής και για πλημμελήματα, όπως ανθρωποκτονία από αμέλεια και σωματικές βλάβες (βαριές και απλές) από αμέλεια από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή.
Το σκεπτικό
Oι φράσεις «ουσιώδεις και κρίσιμες ελλείψεις», «δεν μερίμνησε να πράξει», «παρόλο που τελούσε σε πλήρη γνώση», σύμφωνα με πληροφορίες, επαναλαμβάνονται σε όλο το σκεπτικό της διάταξης. Οι ευθύνες της προέδρου της ΡΑΣ, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, έγκεινται στο γεγονός πως ως υπεύθυνη του αρμόδιου εποπτεύοντος φορέα του σιδηροδρόμου έδρασε κατά παράβαση του νομικού πλαισίου: ενώ έπρεπε να εποπτεύει με επιθεωρήσεις και έρευνες, παρέλειπε τον έγκαιρο έλεγχο του τρόπου που ο ΟΣΕ λειτουργούσε τον σιδηρόδρομο, για παράδειγμα με μη αποκατάσταση της Ενιαίας Τηλεδιοίκησης Λάρισας και με ελλιπή λειτουργία GSM-R. Ειδική αναφορά κάνει ο ανακριτής στο γεγονός πως ως υπεύθυνη για τον έλεγχο του έργου όλων των επιχειρησιακών και υπηρεσιακών μονάδων της Αρχής, θα μπορούσε να ανακαλέσει την έγκριση ασφαλείας και την άδεια λειτουργίας του σιδηροδρόμου, ακόμη και να προχωρήσει σε κυρώσεις και άμεσα προσωρινά μέτρα, επιβάλλοντας πρόστιμο μέχρι και 100.000 ευρώ για κάθε μέρα μη συμμόρφωσης.
Επισημαίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, πως η κ. Τσιαπαρίκου ως πρόεδρος της Ανεξάρτητης Αρχής από το 2017 μέχρι και το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, είχε πλήρη γνώση, λόγω της ιδιότητάς της, για τον κίνδυνο του σιδηροδρόμου. Φτάνει μάλιστα στο σημείο να κάνει λόγο για (ενδεχόμενο) δόλο, αφού, κατά τον ανακριτή, γνωρίζοντας όλα τα δεδομένα για την κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει το σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι αδύνατο να μην είχε προβλέψει τον κίνδυνο μιας σύγκρουσης όπως αυτή των Τεμπών. Αυτό, σύμφωνα με το σκεπτικό, ενισχύεται από το γεγονός πως η πρόεδρος της ΡΑΣ, ως ανώτατο εκτελεστικό όργανο της Ανεξάρτητης Αρχής, είχε πλήρη γνώση και για τη σκανδαλώδη καθυστέρηση της υλοποίησης της σύμβασης «717», για την οποία οι ανακριτικές αρχές έχουν αναγνωρίσει αιτιώδη σύνδεση με τη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων και για την οποία η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει αποδώσει σε 21 πρόσωπα σοβαρότατες ποινικές ευθύνες για παραλείψεις και κατασπατάληση εκατομμυρίων από ευρωπαϊκά κονδύλια. «Η πρόεδρος της ΡΑΣ», σημειώνει ο ανακριτής, «υπείχε ιδιαίτερη νομική υποχρέωση και όφειλε να μεριμνήσει για τη συντήρηση, επισκευή και πλήρη λειτουργία της υπάρχουσας σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης», με την υλοποίηση των συμβάσεων της «717», αφού, αν τα συστήματα ασφαλείας υπήρχαν, «μετά βεβαιότητος δεν θα συνέβαινε το επίδικο δυστύχημα» όπως υπογραμμίζει.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του ανακριτή, η πρόεδρος της Αρχής είχε ακόμη νομική υποχρέωση να αιτηθεί στον υπουργό Μεταφορών τη θέσπιση-επιβολή «Νέου Εθνικού Κανόνα ως αναγκαίου προσωρινού μέτρου, αφού συνέτρεχε άμεσα περίπτωση που αφορούσε την ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας και υφίστατο άμεσος κίνδυνος ως προς τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα των μεταφερόμενων επιβατών και των εργαζομένων».
Στα επόμενα βήματα του ανακριτή, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι να προσδιορίσει κατηγορίες και για δύο πρώην διευθυντές του υπουργείου Μεταφορών επί υπουργίας Κώστα Καραμανλή. Μένει να δούμε ποια θα είναι τα τελευταία βήματα της κύριας ανάκρισης και αν στο κάδρο των ποινικών ευθυνών μπουν και βαρύτερα ονόματα του πολιτικού στίβου.
Στο κάδρο του μπαζώματος και ο Τριαντόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου