«Η απόφαση της ΡΑΣ αποκαλύπτει σοβαρές δυσλειτουργίες και παραλείψεις στη διαδικασία εκπαίδευσης προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας, λίγες μόλις εβδομάδες μετά την τραγωδία των Τεμπών, όταν η κυβέρνηση δεσμευόταν για “ριζική αλλαγή” και πλήρη εξυγίανση του σιδηροδρομικού συστήματος. Σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής, ο ΟΣΕ παρέκαμψε το εγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών για την εκπαίδευση σταθμαρχών, παρέλειψε κρίσιμα στάδια θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης, δεν τήρησε βασικά αρχεία όπως παρουσιολόγια και ημερολόγια πρακτικής και τοποθέτησε 75 σταθμάρχες σε ενεργή υπηρεσία χωρίς τεκμηριωμένη ολοκλήρωση της εκπαίδευσής τους, παρά τη ρητή απαγόρευση της ΡΑΣ.
Η Αρχή επισημαίνει επίσης τη δημιουργία ενός “παράτυπου καθεστώτος δύο ταχυτήτων” μεταξύ μόνιμων και συμβασιούχων σταθμαρχών, με διαφορετικά προγράμματα κατάρτισης, πρακτική που έρχεται σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και με το ίδιο το Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας του ΟΣΕ», ανέφερε ο Βουλευτής.
Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος σημείωσε ότι λαμβάνοντας υπόψη ότι το προσωπικό των σταθμαρχών εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας στις δημόσιες σιδηροδρομικές μεταφορές, η κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο οφείλουν να θεσμοθετήσουν ένα ενιαίο, διαφανές και ανεξάρτητο σύστημα εκπαίδευσης σταθμαρχών, αντίστοιχο με εκείνο των μηχανοδηγών. «Οι ανεξάρτητοι εκπαιδευτές και εξεταστές θα προέρχονται από ειδικό Μητρώο ανεξάρτητων εκπαιδευτών και εξεταστών και η διαδικασία των εξετάσεων, της αξιολόγησης και πιστοποίησης τους θα εποπτεύεται με την παρουσία στελέχους της ΡΑΣ στις εξετάσεις».
Στην Ερώτησή του, που συνυπογράφουν συνολικά 12 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καλεί τον αρμόδιο Υπουργό να απαντήσεις στα εξής κρίσιμα ερωτήματα:
1. Ποια είναι σήμερα η υπηρεσιακή κατάσταση των 75 σταθμαρχών που σύμφωνα με τη ΡΑΣ τοποθετήθηκαν χωρίς πλήρη και τεκμηριωμένη εκπαίδευση;
2. Εργάζονται ακόμη σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων ασφάλειας και έχει υπάρξει διαδικασία επανεκπαίδευσης ή επαναξιολόγησης;
3. Γιατί ο έλεγχος της ΡΑΣ περιορίστηκε στο διάστημα 22–31 Μαρτίου, ενώ τα προσωρινά μέτρα ίσχυαν έως 16 Σεπτεμβρίου 2023;
4. Έχει λάβει το Υπουργείο πλήρη στοιχεία για το σύνολο της περιόδου κατά την οποία ίσχυαν τα μέτρα;
5. Ποια μέτρα έχουν ληφθεί ώστε η εκπαίδευση σταθμαρχών να συμμορφώνεται με τον Οδηγό Σπουδών και την ευρωπαϊκή νομοθεσία;
6. Για ποιο λόγο δεν εφαρμόζεται η Εγκύκλιος 4/2019 για όλους τους εργαζομένους του ΟΣΕ που υπηρετούν σε θέσεις ασφάλειας, δημιουργώντας καθεστώς «δύο ταχυτήτων»;
7. Αν η λειτουργία των σιδηροδρόμων συνέχισε χωρίς επαρκή ασφάλεια, γιατί το εποπτεύον Υπουργείο δεν έλαβε μέτρα κατά του ΟΣΕ;
8. Προτίθεται η κυβέρνηση να θεσμοθετήσει ενιαίο, ανεξάρτητο σύστημα εκπαίδευσης και πιστοποίησης σταθμαρχών, κατά το πρότυπο των μηχανοδηγών και υπό την εποπτεία της ΡΑΣ;
9. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η συμμόρφωση του ΟΣΕ με τα διορθωτικά μέτρα της ΡΑΣ και έχει ήδη στελεχωθεί η νέα Ειδική Μονάδα Επιθεωρητών που προβλέπει ο ν. 5220/2025;
«Οι διαπιστώσεις της ΡΑΣ επιβεβαιώνουν όσα επί χρόνια κατήγγειλε το προσωπικό του ΟΣΕ: παθογένειες, ελλείψεις, θεσμικά κενά και απουσία ουσιαστικού ελέγχου στο σύστημα εκπαίδευσης, εποπτείας και διοίκησης. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, το λεγόμενο “ανθρώπινο λάθος” δεν αποτελεί απρόβλεπτη παράμετρο, αλλά σχεδόν αναπόφευκτο αποτέλεσμα της συστημικής δυσλειτουργίας», ανέφερε ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.
Το Γραφείο Τύπου

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου