Λέμε ξεκάθαρα ότι....

Οι συνταξιούχοι να απολαμβάνουν την σύνταξη τους και τους κόπους μιας ζωής και οι άνεργοι να βρίσκουν δουλειά.ΟΧΙ στην πρόσληψη συνταξιούχων στον σιδηρόδρομο σε οποιοδήποτε τομέα,δημόσιο ή ιδιωτικό.ΝΑΙ στις προσλήψεις,ΝΑΙ σε επαγγελματίες σιδηροδρομικούς με συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ την αντίθεση μας σε οποιαδήποτε σχέδια προσλήψεων συνταξιούχων.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ ότι όσοι στηρίζουν αυτές τις επιλογές θα μας βρουν ΑΠΕΝΑΝΤΙ!
Καλούμε τους συνταξιούχους συναδέλφους να σεβαστούν την ΙΣΤΟΡΙΑ και το παρελθόν τους .

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025

Στο κόκκινο οι σχέσεις του Κυρανάκη με την Hellenic Train

Η εμπλοκή Κυρανάκη- Hellenic Train καθυστερεί σημαντικά την προμήθεια των νέων τρένων, η οποία αποτελούσε βασικό πυρήνα της νέας συμφωνίας Ελλάδας – Ιταλίας

Στο «κόκκινο» βρίσκονται οι σχέσεις

του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, με την Hellenic Train, με αποτέλεσμα να έχει «παγώσει» η νέα σύμβαση που είχε συμφωνηθεί προ ολίγων μηνών μεταξύ του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και της Ιταλίδας ομολόγου του, Τζόρτζια Μελόνι. Η εμπλοκή αυτή καθυστερεί σημαντικά την προμήθεια των νέων τρένων, η οποία αποτελούσε βασικό πυρήνα της συμφωνίας Ελλάδας – Ιταλίας και θεωρείται κρίσιμη για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών της χώρας.

Αν και τα αίτια της έντασης παραμένουν αδιευκρίνιστα, όλα δείχνουν ότι οι σχέσεις του υπουργείου με την Hellenic Train έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο. Το ψυχρό αυτό κλίμα επιβεβαιώθηκε, έστω και έμμεσα, από τον ίδιο τον κ. Κυρανάκη, κατά την ομιλία του στο 8ο Athens Investment Forum, όπου δεν δίστασε να αφήσει σαφείς αιχμές προς τη διοίκηση της εταιρείας.

Η πρώτη «βολή» ήρθε με αφορμή τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, όταν ο αναπληρωτής υπουργός ανακοίνωσε ότι σύντομα τα δρομολόγια θα εκτελούνται ανά 20 λεπτά, σπεύδοντας όμως να προσθέσει με νόημα: «Αν οι Ιταλοί τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους και φέρουν τα νέα τρένα, θα μπορέσουμε να πυκνώσουμε ακόμη περισσότερο τα δρομολόγια». Η αναφορά αυτή δεν πέρασε απαρατήρητη, καθώς άφηνε να εννοηθεί ότι η καθυστέρηση στην παράδοση του νέου στόλου αποτελεί τροχοπέδη στην προσπάθεια αναβάθμισης των υπηρεσιών.

Λίγο αργότερα ακολούθησε και η δεύτερη αιχμή, αυτήν τη φορά με αφορμή τον Δυτικό Προαστιακό της Αττικής, έργο που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. «Ο νέος αυτός άξονας θα έχει σύγχρονο στόλο, εφόσον η Hellenic Train παραδώσει τελικά τα καινούργια τρένα», σημείωσε με έμφαση ο κ. Κυρανάκης. Η δήλωση αυτή υπενθύμισε την εκκρεμή συμφωνία, βάσει της οποίας η εταιρεία είχε δεσμευθεί να επενδύσει στην αγορά 23 νέων συρμών, 15 για τον Προαστιακό και 8 για το ευρύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο, επένδυση που θεωρείται κρίσιμη για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών μετακινήσεων στη χώρα.

Η ένταση στις σχέσεις των δύο πλευρών δεν επιχειρήθηκε να αποκρυφτεί. Αντιθέτως, ο κ. Κυρανάκης, ερωτηθείς αν η ιταλική εταιρεία πιστεύει πραγματικά στην επένδυσή της στην Ελλάδα, επέλεξε να μιλήσει με σαφήνεια, τονίζοντας πως «τα προβλήματα δεν πρέπει να κρύβονται κάτω από το χαλί». Με τη φράση αυτήν αναγνώρισε δημόσια ότι υπάρχουν ζητήματα συνεργασίας και αξιοπιστίας στις σχέσεις του υπουργείου με την Hellenic Train. Παράλληλα, έσπευσε να υπογραμμίσει πως η κυβέρνηση έχει λάβει προληπτικά μέτρα, αποκαλύπτοντας ότι στη νέα σύμβαση προβλέπεται ρήτρα καταγγελίας, η οποία δίνει στο ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα να ακυρώσει τη συμφωνία σε περίπτωση μη τήρησης των δεσμεύσεων από την ιταλική πλευρά εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος. Παρά τις αιχμές, ο αναπληρωτής υπουργός εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι «η συμφωνία θα τηρηθεί, όπως συμβαίνει σε όλα τα σοβαρά κράτη».

Στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας με το ελληνικό Δημόσιο,  υπενθυμίζεται ότι η Hellenic Train πρόκειται να λάβει 360 εκατ. ευρώ για την προμήθεια νέων συρμών, ένα επενδυτικό σχέδιο που φιλοδοξεί να ανανεώσει ριζικά τον σιδηρόδρομο της χώρας. Ωστόσο, η υλοποίηση της επένδυσης προϋποθέτει πρώτα τη δέσμευση του Δημοσίου για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές» – τα δρομολόγια που, αν και δεν είναι εμπορικά βιώσιμα, εξυπηρετούν ζωτικές κοινωνικές ανάγκες και επιδοτούνται από το κράτος. Την ίδια ώρα, η ιταλική πλευρά θέτει ως προτεραιότητα την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, προτού προχωρήσει στην παραλαβή του νέου τροχαίου υλικού. Οι σχετικές επενδύσεις συνδέονται άμεσα με την πρόοδο των έργων στον βασικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, που αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τα τέλη του 2026.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train, Ρομπέρτο Ρινάουντο, τόνισε πρόσφατα σε συνέδριο πως πρόκειται για «τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στις μεταφορές στην Ελλάδα», οι οποίες έχουν ήδη συμφωνηθεί με το υπουργείο Μεταφορών. Όπως ανέφερε, οι πολίτες ζητούν πλέον «υψηλού επιπέδου, άνετες και ασφαλείς υπηρεσίες», αποκαλύπτοντας ότι η εταιρεία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με κορυφαίους Ευρωπαίους κατασκευαστές τρένων. Σύμφωνα με τον ίδιο, εξετάζονται ήδη συγκεκριμένες προσφορές, με στόχο οι σχετικές επενδύσεις να δρομολογηθούν σύντομα. Το μεγαλύτερο εμπόδιο, ωστόσο, για την ιταλική εταιρεία είναι η περιορισμένη διαθεσιμότητα στα ευρωπαϊκά εργοστάσια, γεγονός που καθιστά δύσκολη την παράδοση των νέων τρένων μέχρι το 2027, όπως επιθυμεί η ελληνική κυβέρνηση.

Ωστόσο, οι σχέσεις του ελληνικού Δημοσίου με την Hellenic Train είναι ήδη επιβαρυμένες, ύστερα από χρόνια καθυστερήσεων, παρατάσεων και ανεκπλήρωτων δεσμεύσεων. Ενδεικτική είναι η σύμβαση του 2022, που υπογράφηκε επί υπουργίας Κώστα Καραμανλή και προέβλεπε επενδύσεις ύψους 163,5 εκατ. ευρώ έως το 2027. Από αυτά, ωστόσο, 86 εκατ. ευρώ αφορούσαν μισθώσεις τροχαίου υλικού, αφήνοντας μόλις 77,5 εκατ. ευρώ για πραγματικές επενδύσεις σε εξοπλισμό και υποδομές.

Ανάμεσα στις πλέον φιλόδοξες -αλλά ανεφάρμοστες- προβλέψεις της συγκεκριμένης σύμβασης ήταν η μίσθωση δέκα υδρογονοκίνητων τρένων έως το 2027, με κόστος 54 εκατ. ευρώ, μέσω συγχρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ωστόσο, προϋπόθεση για την κυκλοφορία τους ήταν η δημιουργία κατάλληλων υποδομών ανεφοδιασμού από τον ΟΣΕ, κάτι που ουδέποτε προχώρησε, καθιστώντας το σχέδιο ανεφάρμοστο.

Αντίστοιχα, η πρόβλεψη για δέκα ηλεκτροκίνητους συρμούς, συνολικού κόστους 32 εκατ. ευρώ, δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες του Προαστιακού, ο οποίος σήμερα λειτουργεί με παλαιωμένο και φθαρμένο τροχαίο υλικό. Σύμφωνα με στελέχη του σιδηροδρομικού κλάδου, αν δεν υπάρξουν νέες παραλαβές συρμών μέσα στην επόμενη διετία, ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος διακοπής δρομολογίων, κυρίως στο δίκτυο της Αθήνας.

www.powergame.gr - Μαρία Καλούδη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου