Λάβαμε γνώση της από 7.1.2021 επιστολής της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) που απευθύνεται σε σας και αναφέρεται στην υπογραφείσα από το σωματείο μας και το σωματείο των μηχανοδηγών (ΠΕΠΕ) επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Δυστυχώς η διοίκηση της ΠΟΣ με την ως άνω επιστολή της διαστρεβλώνει πλήρως την πραγματικότητα και παραπληροφορεί και ως εκ τούτου είμαστε αναγκασμένοι να απαντήσουμε στην επιστολή της, παρέχοντάς σας τις αναγκαίες πληροφορίες και διευκρινίσεις.
Α. Η νέα επιχειρησιακή σ.σ.ε. της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπογράφηκε από το σωματείο μας, ως αρμόδιο και ικανό επιχειρησιακό σωματείο, και από το σωματείο των μηχανοδηγών (ΠΕΠΕ), δύο σωματεία που εκπροσωπούν το 65% του συνόλου του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το τρίτο σωματείο που δραστηριοποιείται στην εταιρία (ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ) κλήθηκε να συμμετάσχει στις διαπραγματεύσεις, πλην όμως επέλεξε να αποχωρήσει. Προσερχόμενο στην 3η συνάντηση διαπραγμάτευσης, στις 29/10/2020, απαίτησε να συμφωνηθεί από όλα τα μέρη ότι η συνάντηση αυτή αποτελούσε την 1η συνάντηση διαπραγμάτευσης, παρόλο που είχαν προηγηθεί δύο συναντήσεις συλλογικής διαπραγμάτευσης στις 1/7/2020 και 7/7/2020, κατά τις οποίες όμως το ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν συμμετείχε, καθώς δεν είχε ακόμα αιρετή διοίκηση. Η απαίτησή του αυτή δεν ήταν δυνατόν να γίνει δεκτή και το σωματείο αποχώρησε από τις διαπραγματεύσεις, αρνούμενο να συζητήσει επί της ουσίας των θεμάτων της σ.σ.ε., ακολουθώντας στην συνέχεια αυτόνομη πορεία με αποκλειστικό σκοπό να διεκδικήσει για λογαριασμό του την αντιπροσωπευτικότητα και την πρωτοκαθεδρία στις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Είναι απολύτως αναληθής ο ισχυρισμός της ΠΟΣ ότι το ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξοστρακίστηκε από τις διαπραγματεύσεις. Το επιβεβαιώνουν περίτρανα τα πρακτικά της συνάντησης της 29/10/2020, στα οποία καταγράφεται η αποχώρησή του εν τω μέσω της συναντήσεως και οι παράλογες απαιτήσεις που προέβαλε. Είναι λυπηρό το γεγονός ότι το σωματείο αυτό, συνεπικουρούμενο από την ΠΟΣ, χρησιμοποίησε την διαδικασία των συλλογικών διαπραγματεύσεων ως όχημα και μέσο για την άσκηση παραταξιακής πολιτικής.
Κατηγορούμαστε επίσης από την ΠΟΣ για την ορθή και συνετή επιλογή μας να ξεκινήσουμε τις συλλογικές διαπραγματεύσεις τον Ιούλιο, ενώ η ισχύουσα σ.σ.ε. έληγε στα τέλη Οκτωβρίου. Υπονοεί, δε, η ΠΟΣ ότι η έγκαιρη έναρξη των διαπραγματεύσεων ήταν μεθοδευμένη και κατά το φαινόμενον μόνο. Πλανάται, όμως και στο σημείο αυτό. Είναι γνωστό ότι οι συλλογικές διαπραγματεύσεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι χρονοβόρες και η έγκαιρη έναρξή τους είναι παράγων που διασφαλίζει την διεξαγωγή ουσιαστικών διαπραγματεύσεων και την προσέγγιση των αντιτιθέμενων απόψεων. Άλλωστε και η προηγούμενη συλλογική διαπραγμάτευση το 2018 είχε επίσης ξεκινήσει σε αντίστοιχο χρόνο πριν την υπογραφή της σ.σ.ε., γεγονός που η ΠΟΣ γνωρίζει, πλην όμως εσκεμμένα αποκρύπτει.
Το σωματείο μας, μαζί με το σωματείο των μηχανοδηγών, ασκούν με σοβαρότητα και σύνεση τα συνδικαλιστικά δικαιώματά τους και υποστηρίζουν την διαδικασία των απευθείας διαπραγματεύσεων και της απευθείας υπογραφής σ.σ.ε. που διασφαλίζει την εργασιακή ειρήνη και εγκαθιδρύει θετικό εργασιακό κλίμα.
Θα αποφύγουμε να απαντήσουμε στα υπονοούμενα της ΠΟΣ και στις αιχμές που αφήνει αναφορικά με την ευθύτητα και την εντιμότητα της συνδικαλιστικής πρακτικής μας. Οφείλουμε όμως να επισημάνουμε ότι η δημοκρατική αρχή τηρήθηκε απολύτως κατά την υπογραφή της σ.σ.ε., δεδομένου ότι τα δύο σωματεία που την συνυπογράψαμε εκπροσωπούμε άνω του 65% του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Επίσης ανακριβής είναι και ο ισχυρισμός της ΠΟΣ ότι η απόφαση του ΔΣ του σωματείου μας για την υπογραφή της σ.σ.ε. λήφθηκε με τις ψήφους μίας μόνο παράταξης και με τη συμμετοχή στην ψηφοφορία προσφάτως συνταξιοδοτηθέντων μελών του ΔΣ. Γνωρίζει η ΠΟΣ ότι υπέρ της υπογραφής της σ.σ.ε. ψήφισαν 9 από τα συνολικά 13 μέλη του ΔΣ, προερχόμενα από τρεις παρατάξεις. Αρνητική ψήφος υπήρξε μόνο μία, ενώ 2 μέλη ψήφισαν παρών και ένας σύμβουλος απουσίαζε. Είναι σαφές ότι η υπερψήφιση της υπογραφής της σ.σ.ε. ούτε μονοπαραταξιακή ήταν, ούτε στηρίχθηκε στις ψήφους των δύο μελών του ΔΣ που αναφέρει η ΠΟΣ στην επιστολή της. Οι σχετικές αναφορές στην επιστολή της ΠΟΣ είναι απολύτως αναληθείς.
Δεν καταλείπεται επομένως καμία αμφιβολία τόσο ως προς την νομιμότητα της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων, όσο και ως προς την ακεραιότητα της πρακτικής του σωματείου μας.
Β. Μας κατηγορεί στην συνέχεια η ΠΟΣ για το περιεχόμενο της υπογραφείσας σ.σ.ε. και αναφέρει ότι με την σ.σ.ε. διαχωρίζονται οι παλαιοί και οι νέοι συνάδελφοι, δημιουργούνται 17 νέα Μισθολόγια και προκαλούνται σοβαρές μισθολογικές απώλειες για τους προερχόμενους από την πρώην ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ εργαζομένους.
Αρχικά, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το μισθολογικό σύστημα ισχύει απαράλλακτο από το 2018, όπως καθορίστηκε με την προηγούμενη σ.σ.ε. 2018- 2020. Οι μισθολογικές κατηγορίες είναι τρεις (3) : Διοικητικό Προσωπικό / Προσωπικό Κίνησης / Μηχανοδηγοί. Οι εργαζόμενοι εντάσσονται σε αυτές ανάλογα με την ειδικότητά τους. Περαιτέρω οι βασικοί μισθοί κάθε κατηγορίας εξελίσσονται σε επιμέρους μισθολογικά κλιμάκια (μ.κ.) ανάλογα με τον χρόνο υπηρεσίας του εργαζόμενου. Δεν είναι ως εκ τούτου ακριβής η αιτίαση της ΠΟΣ περί δημιουργίας 17 νέων Μισθολογίων.
Με την υπογραφείσα σ.σ.ε. συμφωνήθηκαν, σε μία ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική συγκυρία, η ένταξη του προσωπικού της πρώην ΕΕΣΣΤΥ, η διασφάλιση της εργασιακής σταθερότητας, η διατήρηση των οικονομικών και θεσμικών όρων της προηγούμενης σ.σ.ε. και η έκτακτη οικονομική ενίσχυση των χαμηλόμισθών συναδέλφων.
Ως προς το προσωπικό της πρώην ΕΕΣΣΤΥ συμφωνήθηκε η ένταξή του στο μισθολόγιο της σ.σ.ε. στην κατηγορία του Διοικητικού Προσωπικού για τους διοικητικούς υπαλλήλους και στην κατηγορία του Προσωπικού Κίνησης για τους τεχνίτες και στο μισθολογικό κλιμάκιο που αντιστοιχεί στην αναγνωρισμένη προϋπηρεσία κάθε υπαλλήλου.
Λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας που ανάτρεψε την κερδοφόρα πορεία της εταιρίας, συμφωνήσαμε ότι οι αυξήσεις που προκύπτουν από τους νέους – μετά την ένταξη – μισθούς του προσωπικού της πρώην ΕΕΣΣΤΥ δεν θα καταβληθούν πλήρεις, αλλά με πλαφόν 100,00 € για όσους ο μισθός τους θα είναι έως 1.050,00€ και 60,00€ για όσους ο μισθός τους θα είναι υψηλότερος. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το πλαφόν αυτό συμφωνήθηκε ότι θα ισχύει και για το υπόλοιπο προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το οποίο για οποιονδήποτε λόγο θα δικαιούται αύξηση των αποδοχών του. Η ως άνω πρόβλεψη του πλαφόν συμφωνήθηκε προσωρινή, με την ρητή πρόβλεψη για την αυτοδίκαιη κατάργησή του το έτος 2022, εφόσον η εταιρία επιστρέψει στην κερδοφορία και τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021 δεν είναι ζημιογόνα, οπότε αυτοδίκαια οι εργαζόμενοι θα λάβουν πλήρεις τις ονομαστικές αποδοχές τους.
Ως προς τον όρο, σχετικά με το πλαφόν, ότι τα ποσά που υπολείπονται των 60 & 100 ευρώ «δεν καταβάλλονται και δεν αναζητούνται» θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι ο όρος αυτός σε καμία περίπτωση δεν περιορίζει το δικαίωμα των εργαζομένων της πρώην ΕΕΣΣΤΥ να διεκδικήσουν δικαστικά την ένταξή τους στους μισθούς της σ.σ.ε. από τον προηγούμενο χρόνο, 2020. Ο όρος αυτός αφορά την πρόβλεψη του πλαφόν των αυξήσεων για το έτος 2021 και αποτυπώνει την κατά τα συναλλακτικά ήθη πλήρη συμφωνία των μερών ότι ειδικά για το 2021, ενόψει των ζημιογόνων αποτελεσμάτων του 2020 λόγω της πανδημίας, οι εργαζόμενοι δεν θα λάβουν αυξήσεις που υπερβαίνουν τα ως άνω συμφωνημένα ποσά. Εφόσον οι εργαζόμενοι της πρώην ΕΕΣΣΤΥ είχαν, κατά το νόμο και ανεξάρτητα από την υπογραφή σ.σ.ε., δικαίωμα να λάβουν ήδη από το 2020 υψηλότερους μισθούς δεν εμποδίζονται να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη και εφόσον δικαιωθούν να αναπροσαρμόσουν τους μισθούς τους ήδη από το 2020. Στην περίπτωση αυτή, είναι ευνόητο ότι το πλαφόν για το 2021 θα εφαρμοσθεί επί των ήδη αναμορφωμένων από το 2020 αποδοχών τους και θα έχει ελάχιστη επίδραση στους καταβαλλόμενους μισθούς, αφού οι μισθολογικές διαφορές θα έχουν εκλείψει.
Μας προκαλεί εντύπωση η αβάσιμη εμμονή της ΠΟΣ να συνδέει τις προγενέστερες αξιώσεις του προσωπικού της πρώην ΕΕΣΣΤΥ με τον συγκεκριμένο όρο για το πλαφόν της παρούσας σ.σ.ε., η οποία ισχύει από 1.1.2021. Το σωματείο μας ουδόλως παρενέβη ρυθμιστικά σε γεγενημένες ατομικές αξιώσεις των εργαζομένων – δεν θα μπορούσε άλλωστε κατά το νόμο – παρά μόνο συμφώνησε σε μια έκτακτη και δικαιολογημένη, ενόψει της οικονομικής συγκυρίας, ρύθμιση.
Η ως άνω ρύθμιση για τον περιορισμό των αυξήσεων (πλαφόν), όπως και αυτή για το πάγωμα των μισθολογικών ωριμάνσεων (αυξήσεις λόγω αλλαγής μισθολογικού κλιμακίου), έγιναν αποδεκτές από το σωματείο μας κατόπιν της δεσμεύσεως της εταιρίας περί μη εφαρμογής των έκτακτων νομοθετημένων μηχανισμών αντιμετώπισης της πανδημίας (αναστολή συμβάσεων, εκ περιτροπής εργασία, πρόγραμμα ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ). Με την ρήτρα αυτή διασφαλίσθηκε η εργασιακή σταθερότητα και η σταθερότητα στις αποδοχές όλων των εργαζομένων.
Αδυνατούμε να αντιληφθούμε τον ισχυρισμό της ΠΟΣ ότι η ρήτρα αυτή αποτελεί μόνον ευχή, ο οποίος, εκτός από αβάσιμος, είναι προφανές ότι διατυπώνεται εν γνώσει του αβασίμου του προς αμφισβήτηση της σημασίας της ρύθμισης που επιτεύχθηκε και των θετικών για τους εργαζόμενους αποτελεσμάτων της.
Θα πρέπει επίσης να επισημάνουμε ότι με την υπογραφείσα σ.σ.ε. διατηρούνται οι όροι της προηγούμενης σ.σ.ε. 2018 - 2020, θεσμικοί και οικονομικοί και παραμένουν σταθεροί οι ονομαστικοί μισθοί των κλιμακίων, παρά τον προσωρινό περιορισμό των αυξήσεων και το προσωρινό πάγωμα της καταβολής των ωριμάνσεων, ενώ παράλληλα προβλέπεται η καταβολή έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης μέσω διατακτικών, ύψους 400,00 €, στους χαμηλόμισθους εργαζόμενους.
Εν κατακλείδι, από την ως άνω παρουσίαση των βασικών όρων της υπογραφείσας σ.σ.ε. πιστεύουμε ότι γίνεται αντιληπτό ότι η υπογραφείσα σ.σ.ε. όχι μόνο δεν περιέχει βλαπτικές ρυθμίσεις ανισότητας και διακρίσεων αλλά αντίθετα ρυθμίζει κατά τρόπο δίκαιο το εργασιακό και οικονομικό καθεστώς του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ιδίως το εκκρεμές σοβαρό ζήτημα της ένταξης των εργαζομένων της πρώην ΕΕΣΣΤΥ, με όρους ισότητας και αλληλεγγύης και με μέριμνα προς τους ασθενέστερους οικονομικά υπαλλήλους.
Σε μία ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική συγκυρία υλοποιήθηκε η ένταξη των εργαζομένων της πρώην ΕΕΣΣΤΥ και η ενιαία ρύθμιση των όρων αμοιβής και εργασίας όλων του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι έκτακτοι οικονομικοί περιορισμοί, λόγω της σοβαρής οικονομικής κρίσης, συνοδεύθηκαν τόσο από τη ρητή πρόβλεψη περί του προσωρινού χαρακτήρα τους όσο και από την ρητή δέσμευση της εταιρίας για τη διασφάλιση της εργασιακής και μισθολογικής σταθερότητας.
Η συλλογική ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων μέσω απευθείας υπογραφής σ.σ.ε. διασφαλίζει εργασιακή ειρήνη και σταθερότητα και αποτελεί τη σημαντικότερη εκδήλωση της συλλογικής αυτονομίας. Στα πλαίσια αυτά η παρέμβαση τη ΠΟΣ είναι τουλάχιστον ατυχής, λειτουργεί υπονομευτικά για τη συλλογική αυτονομία και δεν θα πρέπει να τύχει της προσοχής σας.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Β. ΖΑΒΟΓΙΑΝΝΗΣ Σ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΡΟΣ:
1. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών – κ. Κώστα Αχιλ.Καραμανλή.
2. Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών – κ. Ιωάννη Κεφαλογιάννη.
3. Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών – κ. Νικόλαο Σταθόπουλο.
4. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων – κ. Κωστή Χατζηδάκη.
5. ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
6. ΣΥΡΙΖΑ
7. ΚΙΝΑΛ
8. ΚΚΕ
9. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ
10. ΜΕΡΑ 25
11. ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ Γ.Σ.Ε.Ε.
Βρε παίδες της ΠΟΣ, που γεννήσατε το ΣΕΠ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ήσασταν όταν τεμαχιζόταν ο ενιαίος ΟΣΕ σαν σαλάμι για να πουληθεί σε μεταγενέστερο χρόνο κάθε κερδοφόρο κομμάτι του; Που ήσασταν όταν ο Βερελής ήθελε να φτιάξει 11 θυγατρικές, ΟΣΕ Συμμετοχών, ΕΔΙΣΥ, ΕΡΓΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΤΥ, Προαστιακός, Θριάσιο και το λουρί της μάνας του; Ακόμα και θυγατρική Οπτικών ινών είχε εξαγγείλει! Που ήσασταν όταν ο Χατζηδάκης κατάγγελνε την Χώρα μας στο Ευροκοινοβούλιο για χαριστικές ρυθμίσεις και παράνομες επιδοτήσεις προς τον ΟΣΕ; Που ήσασταν όταν ο Στυλιανίδης καταργούσε μεγάλο μέρος των δρομολογίων; Αααα ξέχασα, ο κ. Αντιπρόεδρος εγκαινίαζε τον μεταμεσονύχτιο "Προαστιακό Θράκης" που μετέφερε από 0-10 επιβάτες το 24ωρο, με πρώτο δρομολόγιο στις 01:45, μαζί με τον Ηρόστρατο Υπουργό του!!! Που ήσασταν όταν ο Ρέππας καταργούσε το δίκτυο Πελοποννήσου και Δυτ. Μακεδονίας, ενώ ξεβράκωνε τον ΟΣΕ, την ΕΕΣΤΥ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από έμπειρο προσωπικό; Μήπως κάποιοι από το συνάφι σας είχανε θέσεις στα ΔΣ των Εταιρειών αυτών; Μήπως κάποιοι από το συνάφι σας έκαναν προγραφές στον 8ο όροφο; Που ήσασταν όταν έμπαιναν σαν μνημονιακές υποχρεώσεις για τις δόσεις, οι ιδιωτικοποιήσεις των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΤΥ; Που ήσασταν; Πουθενά! Τι περιμένατε μετά από αυτά; Να σας αναγείρουμε αδριάνδες; Και όταν οι εργαζόμενοι σας γύρισαν την πλάτη και οι συσχετισμοί στα Σωματεία άλλαξαν, να τι κάνατε: Πετάξατε έξω από το Συνέδριο της ΠΟΣ τα ενοχλητικά Σωματεία Μηχανοδηγών και Σταθμαρχών! Φτιάξατε τρίτο διασπαστικό Σωματείο στην ιδιωτική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να διατηρήσετε τα συνδικαλιστικά σας προνόμια! Αν είχατε τις δυνάμεις που νομίζετε, γιατί δεν μπήκατε να αλώσετε τα άλλα δύο Σωματεία; Και τώρα κλαίτε και σκούζετε για την διαπραγμάτευση των Σωματείων που δεν έχετε σοβαρή εκπροσώπηση, με την Εργοδοσία μιας ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ Εταιρείας, που μπορεί να κάνει ότι θέλει. Να προσλαμβάνει όποιον θέλει, να προάγει όποιον θέλει και υπό προϋποθέσεις να απολύει όποιον θέλει! Και οι Υπουργοί σας πήραν και παίρνουν μέτρα υπέρ της Εργοδοσίας από την πρώτη στιγμή: Αποδυνάμωση ΣΕΠΕ, διευθέτηση υπερωριών, εκ περιτροπής εργασία, αναστολές κλπ, κλπ. Αφού λέτε πως εκπροσωπείτε την πλειοψηφία των εργαζομένων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και διαφωνείτε με την υπογραφείσα ΣΣΕ, κάντε απεργία να δούμε πόσοι θα σας ακολουθήσουν! Βγείτε στο δρόμο να διαδηλώσετε με μάσκες και μέτρα ασφαλείας και τα ΜΑΤ του Χρυσοχουντίδη να σας κοπανάνε. Και με το ΣΚΑΙ και τους Αρεοοικονομοϋποφάντηδες να σας βρίζουν από το πρωί ως το βράδυ! Ουφ, συγχύστηκα πάλι σήμερα!
ΑπάντησηΔιαγραφή