Εικόνα αποσάθρωσης στα μέσα μεταφοράς την ώρα που η κυβέρνηση ξυπνάει και κοιμάται με το όραμα ιδιωτικοποίησης των πάντων
Ενα στα πέντε δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών λεωφορείων και τρόλεϊ κινδυνεύει καθημερινά με ακύρωση, ένα στα δέκα ακυρώνεται και ένα στα οκτώ δρομολόγια του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ μέσα στο 2021.
Τα στοιχεία που συγκέντρωσε η «Εφ.Συν.» αποτυπώνουν την εικόνα αποσάθρωσης που επικρατεί καθημερινά στα δημόσια μέσα μεταφοράς την ώρα που η κυβέρνηση ξυπνάει και κοιμάται με το όραμα της ιδιωτικοποίησης των πάντων.
Ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, δηλαδή η γραμμή 1 του Μετρό (Πειραιάς-Κηφισιά), έχει πολλές φορές τους τελευταίους μήνες μπει στο στόχαστρο της κριτικής, καθώς τα χαμένα δρομολόγια οδηγούν σε απίστευτο συνωστισμό χιλιάδων επιβατών. Τα επίσημα στοιχεία, που προέρχονται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της εταιρείας ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), αποτυπώνουν τον πρωταθλητισμό της γραμμής αυτής σε ακυρώσεις δρομολογίων. Μάλιστα, ο δείκτης που παραθέτουμε στον σχετικό πίνακα αφορά τις ακυρώσεις δρομολογίων στις ώρες αιχμής.
Αυτές οι ακυρώσεις ξεκίνησαν με ένα αμελητέο ποσοστό 0,1% το 2017, χρονιά κατά την οποία είχαν σημειωθεί συνολικά οι περισσότερες επιβιβάσεις στα μέσα σταθερής τροχιάς (πάνω από 275 εκατομμύρια) τα οποία είχαν διανύσει πάνω από 51 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα (γινόμενο οχημάτων επί χιλιόμετρα). Επιβιβάσεις και οχηματοχιλιόμετρα διατηρήθηκαν στα ίδια σχεδόν επίπεδα τα δύο επόμενα χρόνια και οι ακυρώσεις ήταν 0,4% το 2018 και 2,5% το 2019. Ο κατήφορος ξεκίνησε απότομα από το 2020, όταν οι επιβιβάσεις έπεσαν κάτω από τα 150 εκατομμύρια και οι ακυρώσεις δρομολογίων έφθασαν στο 6,1% για να απογειωθούν στο 12,7% το 2021.
Λείπουν οδηγοί...
Στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ με το τόσο διάσπαρτο δίκτυο, η αποτύπωση των ακυρωμένων δρομολογίων είναι δυσκολότερη. Η «Εφ.Συν.» εξασφάλισε τα στοιχεία από τον προγραμματισμό βαρδιών που εκδίδεται καθημερινά για τα έξι αμαξοστάσια λεωφορείων και τα τρόλεϊ (ΗΛΠΑΠ) για τις ημέρες 10.1.2022, 17.1.2022 και 18.1.2022.
...και λεωφορεία
Με βάση τον καθημερινό αυτό προγραμματισμό, θα έπρεπε τα δρομολόγια να εκτελούνται με συνολικά 2.469 βάρδιες οδηγών. Κάθε βάρδια εκτελεί από 4 δρομολόγια (ένα δρομολόγιο νοείται από την αφετηρία στο τέρμα και επιστροφή) έως 12 ή 13 ανάλογα με τον χρόνο διαδρομής. Ομως, σε όλα τα αμαξοστάσια εμφανίζονται καθημερινά βάρδιες που δεν είναι «επανδρωμένες», δηλαδή δεν υπάρχει οδηγός να τις δουλέψει για να βγουν τα δρομολόγια. Αναλυτικά στις τρεις μέρες για τις οποίες διαθέτουμε στοιχεία προκύπτει ότι η Ανθούσα δεν επανδρώνει από 18 έως 25 βάρδιες, ο Βοτανικός από 17 έως 25, τα Λιόσια από 31 έως 40, το Μπραχάμι από 19 έως 23, η Πέτρου Ράλλη από 30 έως 37 και ο Πειραιάς από 32 έως 39.
ι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφονται στα τρόλεϊ όπου δεν καλύπτονται 54-55 βάρδιες, δηλαδή πάνω από το 16%. Συνολικά και τα 7 αμαξοστάσια χάνουν έως και το 9,9% των δρομολογίων λόγω έλλειψης οδηγών σε 244 βάρδιες από τις 2.469. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πάνω από 120 λεωφορεία μένουν αχρησιμοποίητα, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει εκχωρήσει έργο στα ΚΤΕΛ και έχει προσλάβει 300 νέους οδηγούς.
Το ποσοστό αυτό θα ήταν υπερδιπλάσιο αν δεν ανέβαιναν στο τιμόνι οδηγοί που κανονικά βρίσκονται σε ρεπό, προκειμένου να τα καλύψουν. Οι βάρδιες που καλύπτονται με δεδουλευμένα ρεπό φθάνουν έως και τις 321 καθημερινά, δηλαδή αντιστοιχούν στο 13% των δρομολογίων. Με άλλα λόγια, με το διαθέσιμο προσωπικό θα χάνονταν καθημερινά τουλάχιστον ένα στα πέντε δρομολόγια, αλλά τελικά ακυρώνεται ένα στα δέκα. Εννοείται, πάντως, ότι όταν ένας οδηγός εργάζεται στο ρεπό του πρέπει να το πάρει κάποια άλλη μέρα. Η διοίκηση της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) έχει φθάσει πολλές φορές στο σημείο να χρωστά στους οδηγούς χιλιάδες ρεπό και αυτό μπλοκάρει κάθε μακροπρόθεσμο προγραμματισμό.
Ευθύνες
Στη διοίκηση της ΟΣΥ επιρρίπτει τις ευθύνες για την κατάσταση με τις χαμένες βάρδιες οδηγών ο Ηλίας Γκιουλάκης, πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Αθήνας και μέλος Δ.Σ. του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ: «Δυστυχώς η διοίκηση της ΟΣΥ έχει φέρει τα πράγματα σε ένα σημείο που δεν υπάρχουν οδηγοί να εκτελέσουν τα δρομολόγια ώστε να εξυπηρετηθεί ο κόσμος και να μη συνωστίζονται τις ώρες αιχμής σε καιρό πανδημίας. Παλιότερα χάνονταν δρομολόγια από έλλειψη λεωφορείων αλλά τώρα δεν υπάρχουν άνθρωποι να δουλέψουν οχήματα όπως αυτά που μισθώνουμε με υψηλό κόστος μέσω λίζινγκ. Τα κενά οφείλονται στη ρουσφετολογική πολιτική της διοίκησης Αγιάσογλου που κατεβάζει εργαζόμενους από το τιμόνι, τους στέλνει με μετατάξεις και αποσπάσεις σε άλλες υπηρεσίες ή σε πιο ξεκούραστα γραφεία. Ταυτόχρονα, έχει χαθεί και ο συντονισμός ανάμεσα στα αμαξοστάσια. Δεν κατανέμεται το προσωπικό ανάλογα με τις ανάγκες κάθε μονάδας αλλά με το πού βολεύεται ο καθένας. Ετσι, άλλα αμαξοστάσια έχουν μεγάλες απώλειες και άλλα μικρότερες. Ειδικά στα τρόλεϊ οι απώλειες σε εργαζόμενους και δρομολόγια είναι δυσανάλογες».
Διοικητικό αλαλούμ
Στους συγκοινωνιακούς φορείς (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) επικρατεί ταυτόχρονα αναστάτωση στις διοικήσεις. Την περασμένη εβδομάδα παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ Νίκος Χαιρέτας, αφού δέχθηκε πυρά για την κατάσταση του δικτύου και το δυστύχημα με νεκρό εργαζόμενο κατά τη διάρκεια εργασιών λείανσης των γραμμών τον Νοέμβριο. Θα αναπληρωθεί από τον πρόεδρο Χαρ. Δαμάσκο, που υπήρξε επί χρόνια αυτοδιοικητικό στέλεχος κοντά στον Γιάννη Σγουρό. Στον ΟΑΣΑ παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος Ν. Αθανασόπουλος. Στη θέση του ορίστηκε με τετραετή θητεία στις 21.12.21 η Αριστέα Αντωνοπούλου, αλλά 20 μέρες αργότερα το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) προκήρυξε τη θέση αναζητώντας πρόσωπο να την αναλάβει για τρία χρόνια. Ταυτόχρονα, διευθυντικό στέλεχος στην ΟΣΥ ελέγχεται μέσω Διοικητικής Εξέτασης για θέματα συμμόρφωσης με τη νομοθεσία περί προμηθειών, αλλά συνεχίζει να ασχολείται με το ίδιο αντικείμενο.
Ζητούνται εξηγήσεις
Η «Εφ.Συν.» αναζήτησε εξηγήσεις από τις διοικήσεις ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ για τα στοιχεία που παραθέτουμε στο ρεπορτάζ. Η ΣΤΑΣΥ παραδέχεται τα προβλήματα στη γραμμή 1, τα αποδίδει «στην παλαιότητα των συρμών, αλλά και τους συχνούς βανδαλισμούς, που οδηγούν σε καθυστερήσεις και αύξηση των προγραμματισμένων χρονοαποστάσεων». Ως προς την τόσο ραγδαία επιδείνωση μετά το 2020, τη συνδέει με την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού στις ώρες αιχμής. Υπόσχεται βελτίωση με τον εκσυγχρονισμό 14 συρμών, συνολικού κόστους 70 εκατομμυρίων ευρώ, και τη μεταφορά δύο «νέων» συρμών από τις γραμμές 2 και 3 (οι οποίοι πάντως δεν διαθέτουν κλιματισμό και θα μετατρέπονται το καλοκαίρι σε καμίνι).
Τέλος, μιλά για το σχέδιο «Αριάδνη» της Ελληνικής Αστυνομίας, το οποίο υποστηρίζει ότι έχει οδηγήσει σε περιορισμό των φθορών που προκαλούν οπαδοί κυρίως έπειτα από ποδοσφαιρικούς αγώνες. Από τη διοίκηση της ΟΣΥ δεν είχαμε λάβει απάντηση έως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές.
Άρης Χατζηγεωργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου