Του Φώτη Φωτεινού - metaforespress.gr
Το έργο θεωρείται σημαντικό, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης του Θριάσιου Πεδίου, αλλά και της ανάγκης σύνδεσης της Ελευσίνας με μέσο σταθερής τροχιάς.
Η γραμμή θα εκτελεί δρομολόγια προαστιακού τύπου και θα συνδέει τη Δυτική Αττική με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ειδικότερα, πρόκειται για μια νέα γραμμή, προαστιακού σιδηροδρόμου, μήκους 36 χλμ., που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα περνά από τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα.
Παράλληλα, θα αξιοποιεί και την παλιά μετρική γραμμή, η οποία έχει τεθεί εκτός λειτουργίας εδώ και περίπου 15 χρόνια.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέταξε τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής στο Ταμείο Ανάκαμψης και στόχος, όπως προαναφέρθηκε, είναι η δημοπράτηση του έργου – μέσω του ΟΣΕ – εντός διμήνου.
Το εν λόγω έργο έχει τη δυνατότητα επέκτασης κατά 3 χλμ. εντός του αστικού ιστού των Μεγάρων (δικαίωμα προαίρεσης).
Σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ, ο υπολογισμός της χωρητικότητας της μονής γραμμής με ηλεκτροκίνητους συρμούς Desiro προσδιορίζει τα δρομολόγια σε έως 72 τρένα ανά ημέρα, κάτι που θεωρείται εξαιρετικά επαρκές.
Ο λόγος που δεν γίνεται διπλή γραμμή είναι διότι, όπως υποστηρίζεται, θα υπάρξουν καθυστερήσεις με πολλές απαλλοτριώσεις.
Επισημαίνεται ότι το Ταμείο Ανάκαμψης έχει πολύ στενά περιθώρια, που σημαίνει ότι το έργο οφείλει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2026, διαφορετικά εισέρχεται σε κίνδυνο.
Οι επεκτάσεις του Προαστιακού σε Λαύριο και Ραφήνα
Εκτός από τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής εξελίξεις αναμένονται, έως τα τέλη του έτους, και στις επεκτάσεις του Προαστιακού στα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα κόστη είναι σαφώς μεγαλύτερα και μένει να αποδειχθεί εάν τύχουν ιδιωτικού δεσμευτικού ενδιαφέροντος, κάτι το οποίο θα διαφανεί το επόμενο διάστημα, με την κορύφωση της διαδικασίας του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Αρχικό ενδιαφέρον έχουν επιδείξει οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ – MYTILINEOS και ΑΒΑΞ – ALSTOM.
Η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο ανέρχεται στα 391 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Λαυρίου με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Κορωπίου, συνολικού μήκους περίπου 32 χλμ.
Η νέα γραμμή θα είναι διπλή στο μεγαλύτερο μήκος της, ηλεκτροκινούμενη και εφοδιασμένη με σύγχρονα συστήματα αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS.
Στη χάραξη του νέου προαστιακού σιδηροδρόμου από το Κορωπί έως τον λιμένα Λαυρίου προβλέπονται δύο σταθμοί, ένας στο Μαρκόπουλο και ο τερματικός επιλιμένιος στο Λαύριο, καθώς και επτά σιδηροδρομικές στάσεις στις θέσεις/οικισμούς ΒΙΟ.ΠΑ Καλυβίων, Καλυβίων, Κουβαρά, Κερατέας, Δασκαλειού, Καλοπήγαδου και Λαυρίου.
Σε κάθε περίπτωση, η οριστική χωροθέτηση των στάσεων θα πραγματοποιηθεί κατά την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.
Αντίστοιχα, η επέκταση του Προαστιακού στη Ραφήνα ανέρχεται στα 309 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει τη μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Ραφήνας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες, έχουν εξετασθεί δύο εναλλακτικές χαράξεις:
-Κατασκευή εξ ολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής, ως επέκταση της υφιστάμενης γραμμής από τον τερματικό σιδηροδρομικό σταθμό στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» μέχρι τον λιμένα Ραφήνας, όπου προβλέπεται η κατασκευή τερματικού σιδηροδρομικού σταθμού στον λιμένα Ραφήνας.
Περιλαμβάνονται πέντε νέες σιδηροδρομικές στάσεις (Συνεδριακού Κέντρου Αεροδρομίου, Σπάτων, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και ενός νέου σιδηροδρομικού σταθμού (Λιμένα Ραφήνας).
-Σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Ραφήνας από την περιοχή Γέρακα, αρχικά κατά μήκος της ζώνης της παλιάς γραμμής Λαυρίου, και στη συνέχεια, σε συνδυασμό με τον αυτοκινητόδρομο Σταυρού – Ραφήνας, με χρήση της (κατασκευασμένης σε ένα τμήμα) νησίδας.
Περιλαμβάνονται πέντε νέες σιδηροδρομικές στάσεις (Γέρακα, Αγ. Γερασίμου, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και ενός νέου σιδηροδρομικού σταθμού (Λιμένα Ραφήνας).
Σημειώνεται ότι και στα δυο ανωτέρω έργα, η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών θα ολοκληρωθεί από τον ανάδοχο εκάστου έργου, ο οποίος θα προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία.
Σύμφωνα με τους όρους των διαγωνισμών που συνέταξε η ΕΡΓΟΣΕ, η συμμετοχή στον Ανταγωνιστικό Διάλογο αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη συμμετοχή των προεπιλεγέντων στο επόμενο στάδιο, την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου