Ειδικότερα, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε σήμερα ότι υπήρξε συμφωνία για επενδύσεις στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, με την Ελλάδα να οφείλει να επενδύσει σε υποδομές 400 εκατ. ευρώ και την Ιταλία να αναλαμβάνει την ευθύνη επένδυσης 360 εκατ. ευρώ σε νέα τρένα και αμαξοστάσια.
«Είναι μια πολύ σημαντική συμφωνία γιατί αφενός η Ελλάδα καλείται να επενδύσει παραπάνω από 400 εκατομμύρια στην ουσιαστική αναβάθμιση του δικτύου στην επισκευή ζημιών από μια μεγάλη κλιματική καταστροφή, μια μεγάλη πλημμύρα, που είχαμε πέρυσι, στην εγκατάσταση των πιο σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας. Με τη σειρά της η ιταλική πλευρά δεσμεύεται να επενδύσει 360 εκατ. για να αποκτήσουμε καινούρια τρένα, καινούρια αμαξοστάσια ώστε να οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι να μπορέσουν να φτάσουν στο επίπεδο που είναι σήμερα οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Κ. Μητσοτάκης.
Ωστόσο, δεν έχουν περάσει παρά μόλις δύο χρόνια από τότε που η κυβέρνηση με υπογραφή του τότε αρμόδιου υπουργού, Κώστα Αχ. Καρμανλή χάρισε σχεδόν 600 εκατ. ευρώ στην Hellenic Train που ανήκει στους ιταλικούς σιδηροδρόμους.
Τα εν λόγω χρήματα, όπως αποκάλυπτε η ΑΥΓΗ, περιλαμβανόταν ως υποχρέωση επενδύσεων εκ μέρους της ιταλικής εταιρείας σε δύο αδιαμφισβήτητα γραπτά τεκμήρια: στο μνημόνιο συνεργασίας, που υπέγραψε τον Νοέμβριο του 2019 το υπουργείο Μεταφορών με την Hellenic Train, αλλά και στο προσχέδιο της σύμβασης για τις άγονες γραμμές, που κατατέθηκε την 1η Δεκεμβρίου του 2020 στο υπουργείο Μεταφορών, υπογεγραμμένο μάλιστα από την ίδια την ιταλική εταιρεία μετά από έναν ολόκληρο χρόνο διαπραγμάτευσης.
Το Μνημόνιο Συναντίληψης του 2019
Στις 29 Νοεμβρίου 2019 ο Κώστας Καραμανλής, τότε υπουργός Μεταφορών και Υποδομών και ο τότε διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Hellenic Train), Φίλιππος Τσαλίδης -ο οποίος στη συνέχεια αντικαταστάθηκε από τον Μαουρίτσιο Καποτόρτο- υπέγραψαν Μνημόνιο Συναντίληψης.
Σε αυτό προβλέπονταν μεγάλες επενδύσεις της τάξης των 600 έως 750 εκατομμυρίων ευρώ από την πλευρά της Hellenic Train αλλά και συγκεκριμένα τεχνικά έργα από την ελληνική κυβέρνηση που είχαν στο επίκεντρο την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Συγκεκριμένα η ελληνική κυβέρνηση δια του Κώστα Καραμανλή δεσμευόταν τότε για τα εξής έργα προκειμένου οι Ιταλοί να προχωρήσουν στις επενδύσεις ύψους έως 750 εκατομμυρίων ευρώ:
Ολοκλήρωση της σηματοδότησης στον άξονα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη (Σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021
Να θέσει σε λειτουργία το ETCS στον άξονα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη (Σύμβαση 10005 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021.
Η τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που μετονομάστηκε σε Hellenic Train, δεσμευόταν για τις εξής επενδύσεις:
400 - 450 εκατομμύρια ευρώ για νέο τροχαίο υλικό και ανακατασκευές παλαιών συρμών
100 - 150 εκατομμύρια ευρώ για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες (πωλήσεις εισιτηρίων, εξοπλισμός συρμών, πληροφοριακά συστήματα)
100 -150 εκατομμύρια ευρώ και επενδύσεις σε ακίνητα της ΓΑΙΟΣΕ
Η σύμβαση αυτή δεν έφτασε ποτέ στη Βουλή ενώ το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών δεν ολοκλήρωσε ποτέ τα έργα για την τηλεδιοίκηση και τη φωτοσήμανση.
Τι ψήφισε τελικά η κυβέρνηση το 2022
Τρία χρόνια μετά την υπογραφή του Μνημονίου Συναντίληψης, τον Ιούλιο του 2022 εισήχθη στη Βουλή για επικύρωση η σύμβαση στην οποία είχαν καταλήξει η ελληνική κυβέρνηση και η Hellenic Train τον Απρίλιο του 2022.
Έκπληκτοι τότε οι βουλευτές της αντιπολίτευσης διαπίστωσαν ότι είχαν εξαφανιστεί τόσο οι υποχρεώσεις του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων έργων όσο και οι υποχρεώσεις της Hellenic Train για επενδύσεις από 600-750 εκατομμύρια ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου