2. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του πρώτου κύκλου κινητικότητας του 2022, ο ΟΣΕ υπέβαλε αίτημα στην Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας (ΚΕΚ), μεταξύ άλλων, για την κάλυψη μιας θέσης σταθμάρχη ΔΕ στη Λάρισα, με μετάταξη. Το αίτημα για τη θέση αυτή περιελάμβανε το περίγραμμα της θέσης εργασίας, καθώς επίσης και τα πρόσθετα απαιτούμενα τυπικά ή ουσιαστικά προσόντα του φορέα υποδοχής, δηλαδή, προβλεπόταν ο υπό μετάταξη υπάλληλος να χειρίζεται Η/Υ και να έχει ηλικία έως και 48 έτη. Ο καθορισμός του ανώτατου ορίου ηλικίας των 48 ετών ως προϋπόθεση ετέθη για απολύτως θεμιτό σκοπό καθόσον η ηλικία σχετίζεται καθοριστικά με την άσκηση κατά τρόπο επαρκή της συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας. Η αναγκαιότητα καθορισμού ανώτατου ορίου ηλικίας για τους μετατασσόμενους σε θέση Σταθμαρχών ήταν δικαιολογημένη και σε αρμονία με την τότε ισχύουσα απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης (ΔΙΠΠ/Φ.ΗΛ/15/14391/2006, ΦΕΚ Β' 1077) που προέβλεπε, λόγω της ιδιάζουσας φύσης και των ιδιαιτεροτήτων των καθηκόντων του, ως ανώτατο όριο ηλικίας πρόσληψης προσωπικού του ΟΣΕ, το οποίο, ειδικά για τους Σταθμάρχες, ήταν το 28ο έτος ηλικίας. Και τούτο διότι σύμφωνα με την αιτιολογία που παρατίθεται στην ίδια την απόφαση, η συγκεκριμένη ειδικότητα είναι επιφορτισμένη με αυξημένης ευθύνης καθήκοντα (την ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών και επιβατικού κοινού, τη φύλαξη της σιδηροδρομικής υποδομής κ.λπ.) για τα οποία απαιτείται αφενός μεν, σωματική και διανοητική ικανότητα και αντοχή, αφετέρου δε, σιδηροδρομική εξειδίκευση και εμπειρία, η οποία αποκτάται αποκλειστικά ή κατά κανόνα στον ΟΣΕ, λόγω των ιδιαιτεροτήτων που απαιτούν οι εκτελούμενες εργασίες του. Κατά συνέπεια, όλοι οι υποψήφιοι εργαζόμενοι στον τομέα αυτό θα έπρεπε να έχουν ηλικία τέτοια που να εξασφαλίζει επαρκή χρόνο παραμονής στον Οργανισμό, έτσι ώστε να αποκτήσουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για την εκτέλεση των συγκεκριμένων καθηκόντων. Η απόφαση αυτή τροποποιήθηκε με νεότερη απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών (ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΗΛ/71/9254/24-6-2022, ΦΕΚ Β` 3326/28.06.2022), οπότε το όριο ηλικίας για τους υπαλλήλους ΔΕ κατηγορίας, μεταξύ αυτών και των Σταθμαρχών, ανέβηκε από τα 28 στα 42 έτη. Ωστόσο, ο συγκεκριμένος, το μοιραίο βράδυ, Σταθμάρχης υπέβαλε αίτηση για μετάταξη (υπ’ αριθμ. 6647919919/13.04.2022) στις 13 Απριλίου 2022, παρά το γεγονός ότι τη στιγμή εκείνη ήταν 58 ετών (γεννηθείς 23-07-1964). Υπερέβαινε, συνεπώς, ο αιτών τη μετάταξη κατά 10 χρόνια το όριο των 48 ετών που είχε θέσει ο ΟΣΕ και βέβαια το [9] όριο ηλικίας των 42 ετών. Το Τριμελές Συμβούλιο Διοίκησης του ΟΣΕ, ως όργανο του φορέα υποδοχής με αρμοδιότητα να αξιολογεί τις αιτήσεις και να διατυπώνει σύμφωνη γνώμη για τη μετάταξη, συνεδρίασε στις 13-05-2022, και έκανε δεκτή την ως άνω αίτηση, ενώ ήταν πασίδηλο ότι ο υποψήφιος δεν πληρούσε το τυπικό προσόν το ορίου ηλικίας.
Στις 30-052022, δημοσιεύθηκε με υπογραφή του τότε Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κων/νου Καραμανλή, η ΥΑ 157192/2022 (ΦΕΚ Β 2623), με την οποία εγκρίθηκε ο νέος «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του ΟΣΕ». Στο άρθρο 33 του Κανονισμού αυτού ορίστηκε ότι “[η] μετάταξη επιτρέπεται σε όλους τους κλάδους εφόσον: […] ο υπό μετάταξη κατέχει τα απαιτούμενα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα για την θέση στην οποία μετατάσσεται, εκτός της ηλικίας ”. Τέλος, με το άρθρο 111 καταργήθηκε η προηγούμενη Υ.Α. (Φ.8/30400/3540/01-03-2012 (ΦΕΚ Β΄ 698), για τη θέση σε ισχύ του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΟΣΕ.
3. Η παραπάνω ενέργεια συνιστά ευθεία προσπάθεια, εκ των υστέρων, νομιμοποίησης της παράνομης μετάταξης, διότι, την 13η-05-2022, ημερομηνία που συνεδρίασε η επιτροπή αξιολόγησης, δεν είχε καν υπογραφεί η υπ αριθμ 157192 Υ.Α. από τον κ. Κ. Καραμανλή. Η τελευταία, όπως προκύπτει από το ΦΕΚ, υπεγράφη στις 20-05-2022 και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΕτΚ) στις 30-05-2022 (Β΄ 2623/30-05-2022). Σημειώνεται, ότι κατά το άρθρο 10 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007), που εφαρμόζεται αναλογικά, το ανώτατο όριο ηλικίας διορισμού, όπου υπάρχει, πρέπει να συντρέχει κατά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων. Αντίθετα η συνδρομή του ή όχι κατά το χρόνο διορισμού δεν επιτελεί κάποιο ρόλο. Συνάγεται από τα παραπάνω ότι, κατά την αξιολόγηση της αίτησης στις 14-5-2022, ίσχυε η γενική διάταξη του άρθρου 6 παρ. 4 του ν. 4440/2016 κατά την οποία ο φορέας υποδοχής δύναται στο αίτημα που υποβάλλει προς την ΚΕΚ να περιλαμβάνει και «τυχόν πρόσθετα απαιτούμενα τυπικά ή ουσιαστικά προσόντα, κατά περίπτωση», Εν προκειμένω τέτοιο πρόσθετο τυπικό προσόν, στην περίπτωση των σταθμαρχών, ήταν το ανώτατο ηλικιακό όριο των 48 ετών. Επομένως, το γεγονός ότι στις 14-06-2022 που υπογράφτηκε η απόφαση μετάταξης από το αρμόδιο όργανο του ΟΣΕ ή στις 30-06-2022 που αυτή δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ίσχυε ο νέος Κανονισμός που εξαιρούσε από τα απαιτούμενα προσόντα το όριο ηλικίας, δεν θεραπεύει την παραπάνω πλημμέλεια. Αυτό δε καθότι κρίσιμος εν προκειμένω χρόνος είναι αυτός της παροχής της σύμφωνης γνώμης (14-052022) που ανατρέχει στο χρόνο λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων. Συνεπώς η γνώμη του ΟΣΕ εκδόθηκε κατά παράβαση της κατά τον χρόνο αυτό ισχύουσας νομοθεσίας. 4
Η ως άνω ενέργεια του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Καραμανλή, επηρεάζει άμεσα την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της υπηρεσίας του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς καταργώντας το όριο ηλικίας, ως προϋπόθεση άμεση συνδεόμενη με την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας και του επιβατικού κοινού, και γνωρίζοντας ότι τοποθετεί παρανόμως τον εν λόγω σταθμάρχη στην θέση αυτή, έθεσε σε άμεση διακινδύνευση τα έννομα αγαθά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας κλπ, αορίστου και απροσδιορίστου αριθμού πολιτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου