Λέμε ξεκάθαρα ότι....

Οι συνταξιούχοι να απολαμβάνουν την σύνταξη τους και τους κόπους μιας ζωής και οι άνεργοι να βρίσκουν δουλειά.ΟΧΙ στην πρόσληψη συνταξιούχων στον σιδηρόδρομο σε οποιοδήποτε τομέα,δημόσιο ή ιδιωτικό.ΝΑΙ στις προσλήψεις,ΝΑΙ σε επαγγελματίες σιδηροδρομικούς με συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ την αντίθεση μας σε οποιαδήποτε σχέδια προσλήψεων συνταξιούχων.Δηλώνουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ ότι όσοι στηρίζουν αυτές τις επιλογές θα μας βρουν ΑΠΕΝΑΝΤΙ!
Καλούμε τους συνταξιούχους συναδέλφους να σεβαστούν την ΙΣΤΟΡΙΑ και το παρελθόν τους .

Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025

Ο ταλαντούχος κύριος Παληός

Άρθρο του DataJournalist απο τον Άρη Χατζηγεωργίου
Ποιος είναι ο άνθρωπος που από εκτιμητής ακινήτων βρέθηκε στο τιμόνι του σιδηρόδρομου. Τα ασυμβίβαστα και ο μηνιαίος μισθός των 9.000 ευρώ που όρισε ο ίδιος για τον εαυτό του.

  • Πώς από τις φωτογραφίες δίπλα στον Κ. Αχ. Καραμανλή κατάφερε να γίνει
ο Διευθύνων Σύμβουλος του «νέου» ΟΣΕ.

  • Ερωτήματα για τον διορισμό της συζύγου σε θυγατρική ισχυρότατου κατασκευαστικού ομίλου, ο οποίος εκτελεί εδώ και χρόνια μεγάλες δουλειές στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
  • Το μεταπτυχιακό (Master Business Administration) που πήρε από το κυπριακό University of Nicosia το 2021.

Του Άρη Χατζηγεωργίου

Από εκτιμητής ακινήτων το 2011 έως τις διαδηλώσεις κατά της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και από την εκλογή του στα συνδικαλιστικά των μηχανικών (ΤΕΕ) στην Λάρισα έως τις φωτογραφίες δίπλα στον Κ. Αχ. Καραμανλή, ο Διευθύνων Σύμβουλος του «νέου ΟΣΕ», Χρήστος Παληός, έχει διαγράψει ήδη μια πορεία που θα ζήλευαν πολλοί μηχανικοί από τους χιλιάδες που στηρίζουν την Νέα Δημοκρατία.

Όχι μόνο γιατί κατάφερε, χωρίς να έχει καμία σχέση με τον ελληνικό σιδηρόδρομο να αναλάβει τις τύχες του στην πιο δύσκολη καμπή της τροχιάς του αλλά και διότι πέτυχε να μείνει στη σκιά των τραγικών γεγονότων που έφεραν και ακολούθησαν τα Τέμπη. Από τις αρχές Σεπτεμβρίου, ο πολιτικός μηχανικός Χρήστος Παληός ανέλαβε τα ηνία του νέου ΟΣΕ εξασφαλίζοντας έναν μισθό πολλαπλάσιο των προκατόχων του, κατά πληροφορίες γύρω στα 9.000 ευρώ και με ειδικά προνόμια ως «μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος». Ως μπόνους για την αφοσίωσή του αξιολογείται και ο διορισμός της συζύγου του σε ισχυρότατο κατασκευαστικό όμιλο, όσο και αν κάποιοι σχολιάζουν ότι δεν είναι τόσο θεμιτός αφού ο ίδιος όμιλος εκτελεί και ενδιαφέρεται για πλήθος σιδηροδρομικών έργων.

Φαίνεται πως ως άλλος «ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ», ο Χρήστος Παληός κατάφερε να πείσει για την αξία του πολλούς από εκείνους που παίρνουν τις αποφάσεις τα τελευταία 6 χρόνια. Η θητεία του ως εκτιμητής ακινήτων στην Εθνική Τράπεζα, στις αρχές της δεκαετίας του 2010 και μέσα στα χειρότερα μνημόνια, προφανώς δεν λέει κάτι… Ούτε και οι μελέτες και επιβλέψεις ιδιωτικών έργων που αναλαμβάνει γύρω από την Λάρισα προοιωνίζονται τέτοιες προοπτικές. Το κλειδί που άνοιξε τις μεγάλες πόρτες είναι η εμπλοκή του στα τοπικά συνδικαλιστικά των μηχανικών, ακριβώς την στιγμή που ανέτειλε το άστρο του επί δέκα χρόνια (2015 έως σήμερα) προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), Γιώργου Στασινού. Ο Γ. Στασινός, αν και αναδείχθηκε επί Αντώνη Σαμαρά, ήταν εκείνος που κατάφερε να συσπειρώσει χιλιάδες μηχανικούς, να υποσχεθεί δουλειές «με το τσουβάλι» και να τις προσφέρει μετά το 2019 όταν ήρθε στην εξουσία ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Πέτυχε έτσι απανωτές νίκες στις εκλογές του ΤΕΕ και μοίρασε εκατοντάδες θέσεις εξουσίας στους ανθρώπους που θεωρούσε δικούς του.

Ένας από αυτούς, με ιδιαίτερο χάρισμα να παραμένει αφανής, ήταν και ο Χρήστος Παληός. Εκλέγεται αρχικά στο Περιφερειακό Τμήμα Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας, μετά στη Διοικούσα του Επιτροπή και αργότερα στην Κεντρική Αντιπροσωπεία ΤΕΕ. Στις κινητοποιήσεις των μηχανικών κατά της κυβέρνησης Τσίπρα, το 2018, βγαίνει μπροστά με το κράνος στο κεφάλι και τα πανό στο χέρι. Καθώς πλησιάζει το 2019, οι καλύτερες μέρες έρχονται.

·  Στις δημοτικές εκλογές του 2019, εκλέγεται δήμαρχος Τυρνάβου, ο Γιάννης Κόκουρας, με την στήριξη της Νέας Δημοκρατίας. Ο Χρήστος Παληός διορίζεται τεχνικός του σύμβουλος και ίσως σε αυτό έπαιξε κάποιο ρόλο ότι και οι δύο κατάγονται από το ίδιο χώρο, την Βλάστη Εορδαίας. Είναι άγνωστο πόσο βοήθησαν οι τεχνικές συμβουλές που πρόσφερε ο κ. Παληός, πάντως ο κ. Κόκουρας στις δημοτικές εκλογές του 2023 ήρθε τρίτος και ο Τύρναβος εξέλεξε δήμαρχο του ΚΚΕ.

·  Τον Οκτώβριο του 2019, ο Χρήστος Παληός διορίζεται ταυτόχρονα μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή της εταιρείας που εκτελούσε τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα και πλέον συγχωνεύεται υπό τον «νέο ΟΣΕ». Όσοι αναρωτιούνται τότε για την τοποθέτησή του, ακούνε ότι είναι επιλογή του Γ. Στασινού, όπως άλλωστε ήταν και ο Χρήστος Βίνης που ορίστηκε τότε Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ. Σύμβουλος στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, διορίστηκε τότε και ο Γιάννης Ξιφαράς πριν καταλήξει λίγο αργότερα Γενικός Γραμματέας Μεταφορών δίπλα στον υπουργό Κώστα Αχ.Καραμανλή. Υπενθυμίζεται ότι οι Data Journalists αποκάλυψαν την εμπλοκή του Γιάννη Ξιφαρά στο μπάζωμα των Τεμπών και την ταχύτατη «απορρύπανση» του πεδίου από τα συντρίμμια.

·  Το μακρινό 2019, στην απόφαση διορισμού της νέας διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ, διακρίνεται ότι ο Χρήστος Βίνης και ο Χρήστος Παληός είναι τα δύο μόνα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου με εκτελεστικές αρμοδιότητες. Ωστόσο, στα πρώτα χρόνια που ακολουθούν, ο Χρήστος Παληός δεν θα εμπλακεί ιδιαιτέρως και συχνά θα μετέχει στις συνεδριάσεις του ΔΣ εξ αποστάσεως. Ισως να τον εμπόδιζαν οι υποχρεώσεις του στο δήμο Τυρνάβου, ίσως και το μεταπτυχιακό (Master Business Administration) που πήρε από το κυπριακό University of Nicosia το 2021.



·  Αυτή η «απόσταση» που κράτησε από τα σιδηροδρομικά έργα ο κ. Παληός, πάντως, διόλου δεν εμπόδισε την κυβέρνηση να τον ορίσει Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ τον Μάρτιο του 2023, όταν ο Χρήστος Βίνης παραιτήθηκε μετά την τραγωδία στα Τέμπη. Ο κ. Βίνης όχι μόνον απομακρύνθηκε αλλά βρέθηκε κατηγορούμενος τόσο στην δίωξη που άσκησε η Εισαγγελία της Λάρισας όσο και εκείνη της Ευρωπαίας Εισαγγελέως Λάουρας Κοβέσι. Έπρεπε λοιπόν, να αφήσει πίσω του κάποιο πρόσωπο εμπιστοσύνης. Μαζί με τον κ. Βίνη διώχθηκαν πλήθος άλλων υπηρεσιακών στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ με το σκεπτικό ότι δεν μερίμνησαν να υλοποιηθεί η διαβόητη σύμβαση 717, βάσει της οποίας ο σιδηρόδρομος θα αποκτούσε σύγχρονα συστήματα ασφαλείας (φωτοσήμανση, τηλεδιοίκηση, ETCS) που θα απέτρεπαν τη μετωπική σύγκρουση στα Τέμπη.

·  Στα χρόνια μετά τα Τέμπη, ο ελληνικός σιδηρόδρομος παραπαίει αλλά ο Χρήστος Παληός νιώθει ότι άνοιξαν πλέον για εκείνον τα μεγάλα σαλόνια. Υποχρεώνεται να αφήσει το σπίτι του στη Λάρισα, οπότε πρέπει να φέρει στην Αθήνα την σύζυγό του και τα δύο τους παιδιά. Η σύζυγος ασκεί τεχνικό επάγγελμα, ως ελεύθερη επαγγελματίας, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε τοποθετηθεί κάποια στιγμή και στα τοπικά γραφεία του ταμείου των μηχανικών (ΤΜΕΔΕ). Στην Αθήνα, επελέγη άλλη πορεία και η σύζυγος διορίζεται, κατά τις ίδιες πληροφορίες, σε θυγατρική ισχυρότατου κατασκευαστικού ομίλου, ο οποίος εκτελεί εδώ και χρόνια μεγάλες δουλειές στον ελληνικό σιδηρόδρομο και ενδιαφέρεται να αναλάβει πολύ περισσότερες.

·  Τα «μεγάλα σαλόνια», όμως, απαιτούν και την αντίστοιχη αμφίεση και ο κ. Παληός φέρεται ήδη να έχει εξασφαλίσει μια υψηλότατη αμοιβή για τον εαυτό του. Πληροφορίες κάνουν λόγο για ποσό που φθάνει τα 9.000 ευρώ μηνιαίως καθώς στην περίπτωσή του δεν ισχύει το πλαφόν της αμοιβής του γενικού γραμματέα υπουργείου όπως όριζε ο νόμος 4354 του 2015. Οι δύο νόμοι που ψηφίστηκαν για την «σωτηρία του σιδηροδρόμου» τον Δεκέμβριο του 2024 (ν.5167) και μέσα στο καλοκαίρι  του 2025 (5220), προβλέπουν ειδικούς όρους για την πρώτη θητεία Διευθύνοντος Συμβούλου, συμβόλαιο απόδοσης με το Ελληνικό Δημόσιο και «ειδική ετήσια ανταμοιβή σε περίπτωση επίτευξης των στόχων». Ενδεχομένως, αυτό το μπόνους να είναι πρόσθετο στα 9.000 ευρώ μηνιαίως – άλλωστε ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Κ. Κυρανάκης έχει τονίσει ότι ο «νέος ΟΣΕ» θα ακολουθήσει το «μοντέλο ΔΕΗ». Σημειωτέον ότι στο πρόσφατο παρελθόν, πρόσωπα που είχαν ταυτόχρονα θέση προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου στον ΟΣΕ δεν ξεπερνούσαν μηνιαίως τα 3.000 ευρώ. Και αυτά δεν πρέπει να συγκριθούν με τα 9.000 του κ. Παληού πριν προστεθούν τα 7.000 ευρώ που, κατα τις ίδιες πληροφορίες, θα λαμβάνει μηνιαίως ο πρόεδρος του νέου ΟΣΕ, Γιώργος Ιωάννου.

Ετσι, πλέον, ο Χρήστος Παληός, με ακριβό κοστούμι και δυναμικό look, εμφανίζεται στα κοινωνικά του δίκτυα και στην δήλωσή του επί της ανάληψης των καθηκόντων του απομακρύνεται από την Θεσσαλία και γίνεται Λάκων. Ευχαριστεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την εμπιστοσύνη και θέτει τρεις βασικές προτεραιότητες:

1) Την άμεση λειτουργία του συστήματος ETCS (αυτόματο φρενάρισμα συρμών) και «ενεργοποίηση νέων δικλείδων ασφαλείας» (ψηφιακά και αμφιλεγόμενα συστήματα γεωεντοπισμού που λανσάρει ο Κ.Κυρανάκης).

2) «Στελέχωση του νέου ΟΣΕ με Έλληνες του εξωτερικού που διαθέτουν διεθνή εμπειρία από σύγχρονους σιδηροδρόμους, αλλά και με περισσότερους ανθρώπους στα καθήκοντα πρώτης γραμμής». Παραλείπει να αναφέρει ότι και για τα στελέχη αυτά θα ανθίσει το λεφτόδεντρο.

3) «Αναβάθμιση υποδομής και του τροχαίου υλικού ώστε να βελτιωθεί η αξιοπιστία. Μέσα από τη σύνδεση με λιμάνια και logistics hubs, μπορούμε να κάνουμε ξανά τον σιδηρόδρομο πηγή ανάπτυξης, εξαγωγών και βασικό μοχλό της εφοδιαστικής αλυσίδας». Ο κ. Παληός δεν εξηγεί πώς θα γίνουν όλα αυτά, όταν ο σιδηρόδρομος από 2.500 χιλιόμετρα κάποτε κινείται σήμερα με το ζόρι στα 1.000, οι καταστροφές του Ντανιελ μετά από απραξία δύο ετών θα αποκατασταθούν το νωρίτερο μέσα στο 2026 και κάποια νέα τρένα θα αρχίσουν να εμφανίζονται στην καλύτερη περίπτωση το 2027.

www.datajournalists.co.uk

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου