Την εξέλιξη αυτήν υπαινίχθηκε και ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025, καλώντας και άλλες εταιρείες να διεκδικήσουν άδεια χρήσης του σιδηροδρομικού δικτύου, υπογραμμίζοντας ότι στόχοι της κυβέρνησης είναι το άνοιγμα της αγοράς και η καλλιέργεια συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού προς όφελος του κλάδου. Την ίδια στιγμή, εγείρονται ερωτήματα για το μέλλον και άλλων τουριστικών γραμμών της χώρας -όπως ο Οδοντωτός ή το γνωστό τρενάκι του Πηλίου-, οι οποίες υπολειτουργούν υπό τη διαχείριση της Hellenic Train. Συγκεκριμένα, όλο και αυξάνονται οι πιθανότητες λουκέτου στον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο Διακοπτού – Καλαβρύτων, με το επιχείρημα πως είναι δύσκολο να βρεθούν ανταλλακτικά και είναι υψηλό το κόστος συντήρησης του τροχαίου υλικού που ανήκει στο Υπερταμείο μέσω της ΓΑΙΑΟΣΕ. Το ενδεχόμενο λοιπόν να περάσουν στα χέρια άλλων επενδυτών αυτές οι τουριστικές γραμμές παραμένει ανοιχτό.
Η σιδηροδρομική γραμμή Κατάκολου – Πύργου – Αρχαίας Ολυμπίας, μετρικού εύρους και σε λειτουργία από το 1882, αποτελεί την πρώτη περιφερειακή γραμμή της Ελλάδας και συνδέει το λιμάνι του Κατάκολου -σημαντικό κόμβο κρουαζιέρας- με τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας. Η διαδρομή διαρκεί περίπου 45-50 λεπτά και λειτουργεί κυρίως τουριστικά, εξυπηρετώντας επισκέπτες που φτάνουν με κρουαζιερόπλοια και αναζητούν γρήγορη πρόσβαση στον ιστορικό προορισμό. Σήμερα πραγματοποιούνται τρία ζεύγη δρομολογίων καθημερινά (Δευτέρα–Σάββατο), με αναχωρήσεις από Κατάκολο και Ολυμπία πρωί και μεσημέρι, ενώ το εισιτήριο με επιστροφή κοστίζει περίπου 10 €. Παρά τον περιορισμένο αριθμό δρομολογίων, η γραμμή παραμένει στρατηγικής σημασίας για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της Ηλείας.
Οι ιδιοκτήτες της Levante Ferries, που ίδρυσαν πέρυσι την εταιρεία Levante Trains, προσπαθούσαν εδώ και μήνες να λάβουν την άδεια λειτουργίας τρένων στη γραμμή Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Η Levante Trains Α.Ε., η οποία συστάθηκε πέρυσι, έχει ως βασικό αντικείμενο -μεταξύ άλλων- την παροχή υπηρεσιών έλξης για τη σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων, καθώς και την ανάπτυξη, οργάνωση και εκμετάλλευση αστικών, προαστιακών, περιφερειακών, υπεραστικών και διεθνών δρομολογίων. Παράλληλα, στο πεδίο δραστηριοτήτων της περιλαμβάνονται και μεταφορές με κάθε είδους συστήματα σταθερής τροχιάς, αλλά και λεωφορειακές μεταφορές επιβατικού ή εμπορευματικού χαρακτήρα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Οι Γιώργος Θεοδόσης και Στρατής Απέργης έχουν δημιουργήσει έναν πολυσχιδή επιχειρηματικό όμιλο, στον οποίο ξεχωρίζει το χαρακτηριστικό πρώτο συνθετικό Levante. Στην ομπρέλα του ομίλου εντάσσονται οι Levante Properties, Levante Express, Levante Catering, Levante Ferries, Levante Airlines και Levante Trains, αλλά και άλλες εταιρείες, που δεν φέρουν την επωνυμία αυτήν. Η κοινή τους επιχειρηματική πορεία ξεκίνησε το 1995 με την ίδρυση της Newsphone και από τότε πορεύονται μαζί, διευρύνοντας συνεχώς τα πεδία δραστηριότητας.
Μία από τις πιο σημαντικές στιγμές του ομίλου ήρθε το 2014, όταν ο Ζακυνθινός Γιώργος Θεοδόσης ίδρυσε τη Levante Ferries, που καλύπτει το σύνολο σχεδόν των βασικών γραμμών που συνδέουν τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά και την Ιθάκη με την Κυλλήνη, ενώ διατηρεί και δρομολόγια που εξασφαλίζουν την ενδοεπικοινωνία των Ιονίων νησιών. Αντίστοιχη προσπάθεια για γραμμή που συνέδεε τη Θεσσαλονίκη με τη Σμύρνη δεν είχε, όμως, την ίδια επιτυχία…
Σύντομα η προμήθεια νέων συρμών από την Hellenic Train
Όλα αυτά εκτυλίσσονται τη στιγμή που τα φώτα είναι στραμμένα στη συμφωνία μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Hellenic Train, η οποία προβλέπει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα επενδύσεων για την προμήθεια νέων συρμών. Στόχος είναι η παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών προς τους επιβάτες, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, που αποτελεί ευθύνη του νέου φορέα Σιδηρόδρομοι Ελλάδος.
Ο κ. Κυρανάκης, αναφερόμενος στη σχέση με την Hellenic Train, τόνισε ότι η επαναδιαπραγμάτευση έχει βάλει νέες βάσεις εμπιστοσύνης, με στόχο να βελτιωθεί η εμπειρία του επιβάτη αλλά και η ασφάλεια του δικτύου.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train, Roberto Rinaudo, από το βήμα του συνεδρίου αναφέρθηκε στις τεράστιες επενδύσεις που δρομολογούνται στο τροχαίο υλικό – τις μεγαλύτερες που έχουν γίνει ποτέ στον τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα.
Ο ίδιος επιβεβαίωσε ότι η Hellenic Train βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις με κορυφαίους κατασκευαστές τρένων της Ευρώπης, ενώ μελετά τις προσφορές που έχει λάβει, προκειμένου να προχωρήσει σύντομα στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος. Στόχος είναι η ενίσχυση των επιλογών μετακίνησης στον κεντρικό σιδηροδρομικό διάδρομο και στις γραμμές του προαστιακού, η μείωση του χρόνου διαδρομών και η προώθηση βιώσιμων, φιλικών προς το περιβάλλον μεταφορών μέσω καινοτόμων τεχνολογιών. Δεδομένου ότι ο σημερινός στόλος αποτελείται από συρμούς ηλικίας τουλάχιστον 20 ετών, γεγονός που δημιουργεί δυσκολίες ακόμη και στην προμήθεια ανταλλακτικών, η Hellenic Train δίνει πλέον προτεραιότητα στην αντικατάστασή τους.
Νέο επενδυτικό πλάνο 10 δισ.
Παράλληλα, ο Χρήστος Παληός, διευθύνων σύμβουλος του νέου ΟΣΕ, παρουσίασε χθες στο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών τον στρατηγικό σχεδιασμό για την αναγέννηση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Το σχέδιο, που εκτείνεται σε ορίζοντα δεκαετίας, προβλέπει επενδύσεις ύψους 10 δισ. ευρώ με στόχο τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, την ενίσχυση της ασφάλειας και την αναβάθμιση τόσο των επιβατικών όσο και των εμπορευματικών μεταφορών.
Στο επίκεντρο βρίσκονται οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με τα λιμάνια, κρίσιμος παράγοντας για την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας ως διαμετακομιστικού κόμβου. Ήδη έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για τη γραμμή Αλεξανδρούπολης–Ορμενίου, ενώ προτεραιότητα δίνεται στις συνδέσεις με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Βόλου. Παράλληλα, στο τραπέζι βρίσκονται και μεγάλα έργα εμπορευματικών διασυνδέσεων, που θεωρούνται κλειδί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Μαρία Καλούδη -www.powergame.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου