Μεγάλες εργολαβίες εν όψει....
Tης Μαρίας Μόσχου - Ημερησία
Σε ιδιώτες θα ανατεθεί, πιθανότατα πριν από το τέλος του χρόνου, η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ, καθώς μέσα σε περίπου ένα μήνα θα πρέπει να έχουν οριστικοποιηθεί τα τεύχη δημοπράτησης για τον σχετικό διαγωνισμό από όπου θα προκύψει ο ιδιώτης ανάδοχος του έργου.
Ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά καθώς μέχρι το τέλος Ιουλίου η κυβέρνηση θα πρέπει
να δεσμευτεί απέναντι στους υποψήφιους επενδυτές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την έναρξη της διαδικασίας.
Μάλιστα, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με τους τρεις ενδιαφερόμενους για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (τη ρουμανική Grupo Feroviar Roman, την ελληνορωσική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-RZD και τη γαλλική SNCF), έχει τεθεί ως προϋπόθεση για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών η έναρξη του διαγωνισμού για τη συντήρηση του δικτύου.
Στο πλαίσιο αυτό, στόχος της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών αλλά και της διοίκησης του ΟΣΕ είναι στο αμέσως επόμενο διάστημα να έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις, ώστε μέσα στο καλοκαίρι ο διαγωνισμός να βγει στον «αέρα».
«Η πρόσβαση σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο άριστης κατάστασης κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, καθώς και για τη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ», τονίζεται από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.
Σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ, το έργο σε επίπεδο τεχνικό είναι έτοιμο κατά 90%, ενώ μένει ένα 10% προκειμένου να οριστικοποιηθούν τα τεύχη του διαγωνισμού. Στο πλαίσιο αυτό την προηγούμενη εβδομάδα η διοίκηση του Οργανισμού προχώρησε σε διαγωνισμό για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου σχετικά με τον διαγωνισμό συντήρησης του δικτύου. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί τη Δευτέρα 7 Ιουλίου και το ενδιαφέρον στρέφεται στο ίδιο το αντικείμενο του διαγωνισμού.
Το αντικείμενο του διαγωνισμού ουσιαστικά υποδεικνύει πως δεν υπάρχει η απαιτούμενη τεχνογνωσία των σύγχρονων μηχανημάτων ηλεκτρομηχανικής και ζητείται εξωτερική βοήθεια για να καλύψει το κενό.
Το κόστος είναι συνολικά 43.050 ευρώ και το αντικείμενο του έργου αφορά την κοστολόγηση και οργάνωση διαχείρισης υλικών συντήρησης και ανταλλακτικών Η/Μ Συστημάτων (Ηλεκτροκίνησης, Σηματοδότησης, ΑΣΙΔ) και Η/Μ Εγκαταστάσεων Σηράγγων και Σιδηροδρομικών Σταθμών σύμφωνα με το νέο μοντέλο συντήρησης για το δίκτυο του ΟΣΕ.
Ο διαγωνισμός
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να αποφασιστεί τόσο ο προϋπολογισμός του έργου όσο και ο χρόνος που θα δοθεί η συντήρηση σε ιδιώτες.
Ειδικότερα, τα σενάρια που εξετάζει η διοίκηση του ΟΣΕ είναι:
• Το έργο να γίνει ως δημόσιο. Σε αυτή την περίπτωση ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί από τον ΟΣΕ με κοινοτική και κρατική χρηματοδότηση.
• Το έργο να γίνει με ΣΔΙΤ. Στην περίπτωση αυτή ο διαγωνισμός θα γίνει από την Επιτροπή ΣΔΙΤ και ο ανάδοχος θα κληθεί να συμμετέχει στο έργο με ίδια κεφάλαια.
Παράλληλα, εξετάζεται η χρονική διάρκεια που θα δοθεί η συντήρηση σε ιδιώτες. Οι δύο προτάσεις που εξετάζονται είναι η σύμβαση να είναι πενταετής ή δεκαετής.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, αυτό που αναζητά η ηγεσία του υπουργείου και η διοίκηση του ΟΣΕ είναι πηγές χρηματοδότησης.
Τα απαραίτητα κονδύλια που θα προκύψουν από την χρονική διάρκεια της σύμβασης θα αναζητηθούν είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, είτε από τον κρατικό προϋπολογισμό, είτε από τράπεζες και ιδιώτες, αν αυτό επιλεγεί τελικά να γίνει με ΣΔΙΤ.
Το έργο
Ο ανάδοχος του έργου θα έχει διπλό ρόλο, καθώς όπως έχει ήδη αποφασιστεί θα αναλάβει:
• Τις ανατάξεις του δικτύου όπου υπάρχουν ζημιές ή βανδαλισμοί ή φθορές από την χρήση ή από τα καιρικά φαινόμενα.
• Τον ετήσιο κύκλο συντήρησης που θα διασφαλίσει τις υψηλές επιδόσεις της ηλεκτροκίνησης.
Στόχος του ΟΣΕ είναι να έχει δύο πηγές εσόδων και δύο εξόδων: έσοδα από την κρατική επιχορήγηση (περίπου 100 εκατ. ετησίως) και τα τέλη χρήσης, και έξοδα από τη μισθοδοσία (συν τα πάγια) και τη σύμβαση για τη συντήρηση της γραμμής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπάρχον προσωπικό του ΟΣΕ που απασχολείται με τη συντήρηση του δικτύου θα απορροφηθεί από τον Οργανισμό, κυρίως σε θέσεις που σχετίζονται με τη σηματοδότηση και τη διαχείριση της κυκλοφορίας, ενώ σημαντικό μέρος θα αναλάβει ρόλο ελεγκτή της συντήρησης, συνεπικουρώντας το έργο που θα παρέχουν οι ιδιώτες.
Η συντήρηση σήμερα
Σήμερα η συντήρηση γίνεται κατά τμήματα με πληθώρα συμβάσεων, ενώ σε πολλές περιπτώσεις καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις.
Δεν είναι τυχαίο ότι περισσότερα από 60 εκατ. ευρώ δαπανήθηκαν μέσα στο 2013 για την αναβάθμιση της ηλεκτροκίνησης και της σηματοδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής λόγω των βανδαλισμών και των κλοπών που γίνονται σε όλο το μήκος της.
Ειδικότερα, ήδη ανατέθηκε η ανάταξη της γραμμής Αχαρναί - Τιθορέα συνολικού ύψους 21 εκατ. ευρώ, ενώ περίπου 50 εκατ. ευρώ κοστίζει η ανάταξη της ηλεκτροκίνησης τμήματος Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
Σημειώνεται ότι τα έσοδα του ΟΣΕ από τα τέλη χρήσης υποδομής για το 2013 υπολογίζονται σε περίπου 25 εκατ. ευρώ. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταβάλει περίπου 19 εκατ. ευρώ.
Στόχος της εκχώρησης της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες είναι η ελαχιστοποίηση των οχλήσεων στην κυκλοφορία της γραμμής κατά τη συντήρηση, ώστε τα δρομολόγια να πραγματοποιούνται χωρίς καθυστερήσεις και να αποτραπεί η διεκδίκηση ρητρών αποζημίωσης από τους χρήστες (της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή άλλου) σε βάρος του ΟΣΕ.
Εξάλλου, η διατήρηση της υποδομής σε άριστη κατάσταση θεωρείται σημαντική για τον ΟΣΕ, ο οποίος είναι ο διαχειριστής του δικτύου τα επόμενα χρόνια, αφού αναμένεται κατακόρυφη αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
Η αύξηση αυτή προέρχεται από την αποκατάσταση των συνδέσεων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα γειτονικά (διευρωπαϊκός άξονας 10 μέσω Σκοπίων και Σερβίας, διευρωπαϊκός άξονας 22 μέσω Βουλγαρίας) και από την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού του άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης, που θα αυξήσει κατακόρυφα τη χωρητικότητα της γραμμής. Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται ότι θα οδηγήσουν σε:
• Μεγάλο φόρτο βαρέων συρμών.
• Αύξηση της ταχύτητας επιβατικών συρμών.
• Πύκνωση των δρομολογίων υπεραστικών και προαστιακών συρμών.
Π. Θεοφανόπουλος, πρόεδρος του ΟΣΕ
Ο σιδηρόδρομος μοχλός ανάπτυξης της χώρας
«Η ανάδειξη ιδιώτη που θα αναλάβει τη συντήρηση του δικτύου είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο που, αν γίνει όπως σχεδιάζουμε, θα αποτελέσει την επόμενη μέρα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο», όπως επισημαίνει ο Παναγιώτης Θεοφανόπουλος, πρόεδρος του ΟΣΕ, μιλώντας στην «Η», τονίζοντας πως «οι συμφωνίες που γίνονται για μεταφορά εμπορευμάτων χρειάζονται τις ράγες του σιδηροδρόμου για να κυλήσουν πάνω. Μπορούν να "κτιστούν" στέρεες συμφωνίες μεταξύ εταίρων, όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η COSCO, στο λιμάνι του Πειραιά. Ο ΟΣΕ εισφέρει τον "σιδηρό... δρόμο" για την ανάπτυξη».
"Η"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου