Αρκετοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι περισσότερες πιθανότητες να αποκρατικοποιηθεί έχει η ΕΕΣΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.«Η ΕΕΣΣΤΥ έχει ως προίκα τις δι-εταιρικές συμβάσεις με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ και αύριο ίσως αναλάβει τη συντήρηση της ΣΤΑΣΥ.Επίσης, μην ξεχνάμε ότι είναι πολύ δύσκολο να
χάσει το σχετικό μονοπώλιο στην Ελλάδα. Ποιος θα έρθει να επενδύσει δεκάδες εκατ. ευρώ σε μηχανοστάσια και εξοπλισμό για να την ανταγωνιστεί;», επισημαίνουν αναλυτές στου σιδηροδρομικού κλάδου.
Τόσο η γαλλική Alstom, όσο και η γερμανική Siemens είναι «ενεργές» στο διαγωνισμό. Ενδεικτικό είναι ότι το due diligence που πραγματοποίησαν, το οποίο ολοκληρώθηκε πριν από σχεδόν ένα χρόνο,κράτησε περίπου 4 μήνες. Αντίθετα, των Ρώσων της RZD ελάχιστες ημέρες.
Έως τις 15 Δεκεμβρίου, οι υποψήφιοι επενδυτές θα πρέπει να καταθέσουν στο ΤΑΙΠΕΔ, εάν θα συνασπιστούν σε κοινοπρακτικό σχήμα ή όχι, ενόψει των δεσμευτικών προσφορών της 15ηςΙανουαρίου. Οπότε, στις 15 Δεκεμβρίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα γνωρίζει ήδη «που πάει ο διαγωνισμός».
Mε νέο τρόπο υπολογισμού το κόστος της συντήρησης της ΕΕΣΣΤΥ προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Οι δι-εταιρικές συμβάσεις θα παρουσιαστούν στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΣΣΤΥ και μετά, στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ακούγεται ότι οι υποψήφιοι επενδυτές ζητούν αυξημένο κόστος συντήρησης, πιο «τσιμπημένο» από αυτό που προτείνει η ΕΕΣΣΤΥ, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν τα έσοδά τους.
Τόσο το τροχαίο υλικό που χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσο και το ανενεργό τροχαίο υλικό του δημοσίου έχουν αποτιμηθεί από Βέλγο εκτιμητή, βάσει της τρέχουσας αξίας τους.
Σήμερα, η σύμβαση που ισχύει ανάμεσα σε ΕΕΣΣΤΥ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν περιέχει συγκεκριμένο αριθμό στόλου από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το 2013, η συντήρησή του ανήλθε στα 20,1 εκατ. και το 2014 στα 26,3 εκατ. ευρώ, όπως εκτιμάται και το 2015.
Η νέα σύμβαση ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΕΕΣΣΤΥ, που είναι 10ετής, έχει ξεχωριστό τρόπο τιμολόγησης, με βάση τα όσα ορίζει η διεθνής εμπειρία. Η συντήρηση χωρίζεται σε δυο τμήματα: στη βασική και την συμπληρωματική συντήρηση.
Η βασική περιλαμβάνει τη μηχανοστασιακή (τη συνήθη, καθημερινή συντήρηση, με υπολογισμό χρέωσης το τρενο-χιλιόμετρο και το τύπο του τροχαίου υλικού) και τη βαριά συντήρηση που γίνεται κάθε 2 ή 4 χρόνια, ανάλογα με το τροχαίο υλικό. Η συμπληρωματική περιλαμβάνει το οτιδήποτε έκτακτο.
Η σύμβαση περιέχει κι ένα δεύτερο σημείο. Η ΕΕΣΣΤΥ έχει την υποχρέωση να έχει έτοιμο, προς χρήση, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 90% του στόλου που της παρέδωσε. Εάν η ΕΕΣΣΤΥ δεν ικανοποιεί το δείκτη αυτό, θα είναι αντιμέτωπη με ρήτρες.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕΣΣΤΥ ζήτησε να της παραδοθεί το τροχαίο υλικό σε ποσοστό ετοιμότητας 90%.
Επειδή αυτό δεν ήταν εφικτό, αποφασίστηκε το «Πρόγραμμα Ανακατασκευής Τροχαίου Υλικού». Η ΕΕΣΣΤΥ, με εφάπαξ τίμημα 18,9 εκατ., καλείται σε 2 – 2,5 χρόνια να ανακατασκευάσει το τροχαίο υλικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μόλις ολοκληρωθεί, τότε θα μπορούν να «τρέχουν» και οι ρήτρες.
Επίσης, η ΕΕΣΣΤΥ θα έχει, προσεχώς, τη δυνατότητα ανακατασκευής του ανενεργού τροχαίου υλικού του δημοσίου, περίπου 2.000 κομμάτια.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ θα προκηρύξει το σχετικό διεθνή διαγωνισμό, με την ΕΕΣΣΤΥ να θεωρείται το μεγάλο φαβορί. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα ετήσια έσοδα για την ΕΕΣΣΤΥ υπολογίζονται σε 2 – 3 εκατ. ευρώ.
Επομένως, Alstom και Siemens εκκινούν με (τουλάχιστον) 30 εκατ. ετήσια εγγυημένα έσοδα…
Φ. Φωτεινός - metaforespress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου